تیم تحریریه
اینکه صنعت خودرو در کشور ما دچار معضلات فراوانی می باشد شکی نیست ولی اظهار نظر برخی از مسئولین و دست اندرکاران در ارگانهای مختلف کمی غیر کارشناسی به نظر می رسد. انحصار در صنعت خودرو ایران مانعی جدی برای ارتقا و رشد شده است و باید راهکارهایی مناسب کشور و وضعیت اقتصادی مردم ارائه شود تا هم خریدار خودروی با کیفیت بتواند تهیه کند و هم قیمت آن نسبت به بازارهای بین المللی قابل رقابت باشد. واردات خودرو به کشور یکی از راهکارهای منطقی برای کمک به وضعیت وخیم صنعت خودرو می باشد.
قیمت خودروهای وارداتی در حال حاضر در بازار از بهای واقعی خود بالاتر هستند ولی این تفاوت قیمت آنقدری نیست که با بازگشایی مجدد واردات خودرو به کشور قیمت ها چند برابر ارزان تر شوند. زیرا هزینه هایی که برای واردات هر خودرو به قیمت خودروی وارداتی اضافه می شود باعث می شود که حدود 100 تا 140 درصد بر قیمت اولیه آن افزوده شود. اخیرا مطلبی تحت عنوان قیمت خودروهای هیوندای در ایران با مدل 2021 منتشر کردیم که می توانید با کلیک بر روی آن مشاهد نمایید. طی این گزارش تفاوت قیمت نسخه های صفر کیلومتر محصولات هیوندای با فرض 100 درصدی هزینه های واردات تنها کمتر از 20 الی 30 درصد ارزانتر از مدلهای صفر کیلومتر موجود در بازار با مدل 2018 خواهد بود.
ذکر صحبت هایی در خصوص ارزان شدن 70 درصدی قیمت خودروهای وارداتی و یا فروش این خودروها در بازار با 8 برابر ارزش واقعی نمیتواند درست و منطقی باشد.
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه انحصار، مانع از رشد تولید خودرو شده است، گفت: باید خودرویی با سه ویژگی ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور تولید کنیم.
سیدجواد حسینی کیا، در برنامه «تهران 20»، درباره قیمت خودرو، گفت: اکنون خودروسازان هر گونه که دلشان می‌خواهند با مردم رفتار می‌کنند. حدود 550 هزار نفر از بخش قطعه سازی و 150 هزار نفر نیز از بخش خودروسازی نان بر سر سفره خانواده‌هایشان می برند. اما خودرویی که الان تولید می شود در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست. به طوری که بعد از 40 سال هنوز در تامین قطعات مشکل داریم.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ایران، خودرو کالایی سرمایه‌ای شده است، ادامه داد: در همه جای دنیا خودرو یک کالای مصرفی است و تنها در ایران کالای سرمایه ای است. باید توجه داشته باشیم مسئله انحصار، مانع از رشد تولید خودرو شده است. ما نیاز به تولید خودروی ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور هستیم  اما این هدف تاکنون محقق نشده که یکی از دلایل مهم آن همین انحصار است.
حسینی کیا با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در حال حاضر نیازمند سرمایه در گردش است، ادامه داد: انحصار از کیفیت لازم کاسته و بر قیمت افزوده است، در نتیجه هم خودروساز نگران است و هم مردم از خودرویی که با مبلغ گران به دستشان می رسد و متناسب با توقعاتشان نیست ناراضی اند. بنابراین باید هم از صنعت خودروسازی حمایت و هم به صورت  پلکانی واردات خودرو آزاد شود.
وی گفت:در طرح ساماندهی بازار خودرو به چهار عامل کلیدی توجه دارد؛ عامل اول صادرات خودرو، دوم قطعات، مبحث سوم خدمات فنی و نکته چهارم هم ارز موردنیاز واردات است که منشا آن باید مشخص باشد.
حسینی کیا مطرح کرد: اگر واردات زیاد شود و بتواند میزان عرضه و تقاضا را جواب دهد، انحصار به وجود آمده شکسته می شود و خودروساز هم به دنبال ارتقای کیفیت خودروهایش می رود. در حال حاضر قیمت خودروی خارجی در ایران 8 برابر واقعی آن است. در حالی که اگر این پروسه طی شود، نقدینگی از خودرو به سمت دیگری می رود. طرح مجلس هم طرح هوشمندی است که نقدینگی را از بازار دلالی خودرو بیرون می برد.
وی ادامه داد: این طرح در راستای حمایت از تولید است. نگاه ما این است که همه افراد واجد شرایط در ازای ارائه خدمات فنی بتوانند واردات خودرو انجام دهند. نگاه دوم کیفیت محوری و هدف سوم هم مدیریت بازار است.
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه خودروسازان می گویند دولت دخالتی در امور نداشته باشد و به بخش خصوصی واگذار کند، بیان کرد: هرچند این حرف درست است اما خودروسازان در این ادعا راستگو نیستند به این معنا که در صورتی که دولت سیاست گذار باشد می تواند از طریق تعرفه واردات بازار خودرو را ساماندهی کند یعنی اگر خودروساز در حق مصرف کننده اجحاف کرد، واردات را آزاد کند و اگر خودروساز عملکرد خوبی داشت، تعرفه واردات را افزایش دهد. اما از آنجا که اکنون این مهم محقق نشده، خودروسازان هرطور که دلشان می خواهند با مردم رفتار می کنند.
گروه خودروسازی مدیران خودرو نماینده رسمی شرکت چری چین در ایران، در سال 1400 با معرفی خودروهای جدید و نسخه به روز شده قبلی قدم بزرگی را در جهت کسب…
سوار شدن بر سوپر اسپرت هایی مثل لامبورگینی در ایران تقریبا برای خیلی ها رویا می باشد. هرچند باشند اندک افرادی که توان خرید یک خودروی لوکس از محصولات لامبورگینی…
قیمت لاستیک خودرو در بازار اندکی افزایش یافت. به دنبال تقاضای تایر سازان مبنی بر اینکه به دلیل بالا رفتن قیمت اولیه و رشد قیمت تمام شده تولید محصولات خود،…
زمزمه افزایش قیمت خودروهای داخلی در دو خودروساز بزرگ کشور ایران خودرو و سایپا هر روز بیشتر به گوش می رسد. به نظر می رسد که برای شوکه نشدن بازار…
شاهین، جدیدرین خودروی ملی و پرچمدار فعلی محصولات سایپا در ایران ، خودرویی که سالها از زمان معرفی آن طول کشید تا به خط تولید برود و سپس در بازار…
شرکت خودروسازی کرمان موتور نماینده رسمی تولید و فروش محصولات چینی جک در ایران، قیمت جدید کراس اوور جک اس3، ویژه فروش در آبان ماه 1400 را مشخص و اعلام…
درود مطممئنید قیمتها براساس جفت هست ؟؟؟
متاسفانه قیمت ماشینهای مدیران خودروخیلی بالاست واصلا به صرفه نیست
درود به شرفتان .
وانت کلوت میتونه خودروی کاربردی باشه که با توجه به قیمتش و امکاناتش در حل…
هموطنانی که اصرار برای ثبت در دفاتر ثبت دارند آیا تاکنون در طی چندین دهه…
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمام حقوق این وبسایت برای بانک اطلاعات خودرو محفوظ است.
طراحی و برنامه نویسی توسط : Car.ir

source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *