خودروسازان طی سال های اخیر با چالش های فراوانی روبه‌رو شده اند. در این میان به نظر می رسد تنها راه چاره آزادسازی قیمت گذاری باشد. با وجود مخالفان و موافقان طرح آزادسازی قیمت گذاری خودرو، همچنان آن‌گونه که باید به ابعاد این مسئله پرداخته نمی شود و مزایا یا معایب آن به درستی مطرح نمی گردد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی مدت زمانی که از تحریم ها می گذرد، به رغم تمام تلاش های صورت گرفته، همچنان مشکلات و چالش هایی پیش روی صنعت خودرو قرار دارد.
اما اگر قرار بر ریشه یابی و یافتن اولویت باشد، بی تردید آزادسازی قیمت در صدر آن ها قرار دارد‌، چراکه باعث شده است هم اکنون خودروسازان علاوه بر زیان‌ده بودن تولید و افزایش زیان انباشته، قطعه سازان را با بحران تأمین نقدینگی مواجه کنند.
در این میان، وزیر صمت خبر داده که قرار است روزانه ۷۰۰ دستگاه بر تیراژ خودروسازان اضافه شود. این در حالی است که افزایش تولید، خروج از زیان، پرداخت دیون و مطالبات معوق تنها در گرو آزادسازی قیمت به دست خواهد آمد. اما به گفته کارشناسان و مدافعان طرح آزادسازی قیمت خودرو، گویا مزایای این امر بنا به دلایلی فراموش شده اند و یا قرار است که دیده نشوند. به همین دلیل، برخی دلایل کارشناسان موافق آزادسازی قیمت را با هم مرور می کنیم.
یکی از دلایل گرانی سرسام آور قیمت خودرو کاهش عرضه و افزایش تقاضای غیر مصرفی است. اگر قیمت ها آزاد و واقعی شوند، نقدینگی حاصل و تزریق آن به بخش زنجیره تأمین، باعث‌ سرعت و افزایش تولید خواهد شد، چراکه دیگر تولید صرفه داشته و خودروساز توان پرداخت دیون خود را دارد.
اصلی ترین مزیت افزایش تولید بالا رفتن عرضه است؛ عرضه ای که به دلیل کاهش باعث شکل‌گیری تقاضای سرمایه ای شده و قیمت ها را بالا برده بود.
با افزایش تولید ‌و عرضه خودرو به بازار با قیمت واقعی، تقاضای مصرفی و واقعی شکل می گیرد و دلال ها از بازار حذف خواهند شد.
افرایش کیفیت، تنوع محصول، تنوع فروش و افزایش خدمات پس فروش بخش دیگری از مزایای آزادسازی قیمت به شمار می روند.
به این مسئله از زاویه دیگری نیز می توان نگاه کرد. هر چند خروج از قیمت گذاری دستوری به نوبه خود باعث افزایش رقابت خواهد شد، اما این امر می تواند در شکستن تحریم نیز کمک کند. به بیان ساده تر، افزایش کیفیت و تنوع محصول و قیمت مناسب در سایه برندسازی و بازارسازی مناسب می تواند صنعت خودروی ایران را به بازارهای جهانی هدایت کند. هر چند شاید در وهله اول این کار از خودروسازی کشور کمی بعید باشد، اما وقتی خودروساز مجبور به کیفی سازی باشد، ملزم خواهد بود که سرمایه های بیش تری را به بخش تحقیقات و توسعه اختصاص دهد. در عین حال، وقتی تیراژ افزایش یابد و بازار داخلی نیز اشباع باشد، سرریز تولید باید به سایر بازارها نفوذ کند.
این امر نیز تنها در صورتی محقق خواهد شد که بتوانیم محصولی تولید کنیم تا راه نفوذ به بازارهای صادراتی را باز کند. بسیاری از کشورها به طور طبیعی در پی نفع ملی خود هستند. اگر محصولی باشد که بتواند برای آن ها صرفه اقتصادی ایجاد کند، قطعاً راهی برای آن پیدا خواهند کرد.
با این حال، تمام این نکات بدون آزادسازی قیمت در حد یک آرزو باقی خواهند ماند، اما نباید فراموش کرد که آزادسازی قیمت خودرو بدون الزام برای اجرای مزایای یادشده فایده ای برای بازار کشور ندارد و مسئولان باید جهت حرکت به سمت قیمت گذاری غیر دستوری، از بروز مزایای آن اطمینان داشته باشند. در غیر این صورت، آزادسازی قیمت خودرو بدون داشتن فواید یادشده، نه تنها کمکی به نابه‌سامانی بازار نمی کند، بلکه می تواند منجر به وخیم تر شدن اوضاع شود.
علی طجوزی
پایگاه خبری اسب بخار
عکس: علیرضا جبلی / اسب بخار







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *