سوالات خود را اینجا مطرح کنید
خانه » اخبار خودرو » شاسی بلند ایران خودرو؛ هرآنچه باید درباره این کراس اوور بدانید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1
اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

شاسی بلند ایران خودرو عنوانی است که هر از چند گاهی بر صدر اخبار می‌نشیند و دوباره به باد فراموشی سپرده می‌شود. اما این‌بار گویا با وجود اخبار نیمه‌رسمی و انتشار تصاویری از رندرهای اولیه این خودروی مینی کراس اوور، به نظر می‌رسد نخستین شاسی‌بلندِ بزرگترین خودروساز خاورمیانه با کد K125 به خط تولید نزدیک‌تر از همیشه باشد.
 
اگر شما هم مانند خیل طرفداران کراس‌اوورهای کوچک شهری همواره پیگیر اخبار این محصول هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید تا هرآنچه لازم است از مشخصات فنی و قیمت مینی کراس اوور K125 بدانید، در اختیارتان قرار گیرد.
رونمایی از شاسی بلند ایران خودرو را می‌توان رویدادی خیلی دور و خیلی نزدیک دانست. داستانی که با خبر ساخت سمند شاسی‌بلند براساس نسل نخست چری تیگو 3 مدل 2005 آغاز شد، با انتشار رندرهای گِنو با طراحی مرتضی آلاد ادامه یافت، طی سال 97 با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در خط تولید ایران‌خودرو قوت گرفت و در نهایت با خروج پژو از ایران و پایان تولید 2008 بیش از همیشه به واقعیت نزدیک شد.
اخبار غیررسمی در تابستان 1400 پرده‌برداری از به قول بازاری‌ها نیم شاسی جدید ایران خودرو را تا پایان شهریور قطعی می‌دانستند اما این اتفاق به هر دلیلی به تعویق افتاد.
حال اما تصاویر رندرهایی از یک رونمایی محدود برای وزیر جدید صمت در ایران‌خودرو منتشر شده که نشان می‌‌دهد عزم آبی‌پوشان جاده مخصوص برای عرضه K125 جزم است.
البته فرشاد مقیمی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید استارت تولید این کراس‌اوور ساب‌کامپکت از بهمن 1401 زده خواهد شد.
K125 به‌رغم انتظار بازار، تا عرضه راه دور و درازی دارد اما در عین‌حال نسبت به مسیری که ایده آن تا به‌ امروز پیموده، به خیابان‌ها نزدیک است. به‌هرحال زمان دقیق پیش فروش K125 ایران خودرو و قیمت شاسی بلند ایران خودرو K125 به احتمال بسیار قوی در نیمه نخست سال 1401 مشخص خواهند شد.
از بین بهترین‌ها بخر، کارشناسی شده، به قیمت و تضمینی!

همه کسانی‌که پیگیر اخبار نخستین کراس اوور ایران خودرو هستند، می‌دانند این مینی‌کراس‌اوور بر اساس پژو 2008 شکل گرفته است. اما باید بگوییم K125 الزاما یک کپی برابر اصل با نسل قبلی پژو 2008 که در ایران عرضه شد، نیست.
ایران‌خودرو می‌گوید تغییرات بسیاری در بخش‌های فنی و طراحی پیکره این خودرو داده شده و حتی پیشرانه و گیربکس آن نیز از تولیدات گروه PSA نخواهند بود. بر همین اساس عمق داخلی‌سازی کراس‌اوور اختصاصی این کمپانی بالا است و گفته می‌شود 150 قطعه‌ساز داخلی در پروژه K125 با بزرگترین خودروساز خاورمیانه همکاری خواهند داشت. گویا قالب‌های بدنه این خودرو در ایران ساخته شده‌اند و سیستم برق و الکترونیک آن با پژو 2008 تفاوت‌های اساسی دارد.
مینی کراس اوور K125 یک خودرو در کلاس CUVهاست؛ خودروهایی که بهترین نمونه آنها را می‌توان نیسان قشقایی عرضه‌شده در ایران توسط پارس‌خودرو دانست.
میخوای بدونی قیمت روز خودرو مورد نظرت چنده ؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. قیمت خودرو
آبی‌پوشان جاده مخصوص مدعی هستند در طراحی این خودرو که در آن از پلتفرم سری K ایران‌خودرو بهره گرفته شده، چهره و آناتومی بدن یوزپلنگ ایرانی منبع الهام بوده است.
پلتفرم سری K ایران‌خودرو که 3 خودروی K132 (تارا)، K125 و هاچ‌بک K121 براساس آن تولید می‌شوند، درحقیقت نسخه تغییریافته پلتفرم PF1 گروه پژو-سیتروئن به‌حساب می‌آید.
شاسی بلند ایران خودرو قرار است در فاز نخست از پیشرانه TC7 پلاس به حجم 1646 سی‌سی و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (AT6) با قدرت 161 تا 170 اسب‌بخار و گشتاور 225 تا 250 نیوتن‌متر بسته به تنظیمات نرم‌افزاری سود ببرد. پیشرانه TC7 پلاس نسخه بهینه‌سازی شده TC7 یا همان EF7+ به‌عنوان یک انجین 4 سیلندر و مجهز به 16 سوپاپ است.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید چندی پس از عرضه نسخه اولیه نصب پیشرانه سه‌استوانه اختصاصی ایران‌خودرو همراه با یک جعبه‌دنده دوکلاچه نیز روی K125 در دستور کار قرار دارد.
همچنین احتمال عرضه تیپ دیگری از این خودرو با نسخه بهینه‌سازی‌ شده موتور TU5 و گیربکس دستی مشابه تارا وجود دارد.
براساس آخرین اخبار منتشرشده از همکاری‌های جتکو و آی‌کی‌کو به نظر می‌رسد تنوع مدل‌های K125 با عرضه نسخه الکتریکی افزایش یابد.
آن‌چه مسلم است نخستین شاسی بلند ایران خودرو که سال‌ها پس از مطرح شدن ایده آن راهی خطوط تولید این کمپانی و بازار داخلی می‌شود، با دست پر و تیپ‌های مختلف به استقبال علاقه‌مندان به خودروهای مینی‌کراس‌اوور مانند پژو 2008 و سانگ‌یانگ تیوولی که عمدتا از طبقه متوسط شهری هستند، خواهد آمد.
طبق صحبت‌های مدیران پروژه K125، تا این‌جای کار می‌دانیم داخل کراس اوور ایران خودرو تجهیزات قابل‌توجهی مانند سقف پانورامیک، استارت دکمه‌ای، رادار نقطه کور، پدال‌شیفتر، صندلی‌های برقی، 4 تا 6 عدد ایربگ برای مدل‌های دنده دستی و اتوماتیک، ترمز پارک برقی، کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی‌ها، تکنولوژی اتصال‌پذیری یا Connectivity، سامانه مالتی مدیا و صندلی‌های پوشیده از چرم و پارچه بسته به تیپ خودروی عرضه‌شده وجود خواهند داشت.
هنوز تصویر دقیقی از داخل شاسی بلند ایران خودرو و داشبورد آن منتشر نشده است؛ بخش مهمی که انتظار می‌رود باتوجه به شباهت بالای داشبورد تارا به پژو 301 و سیتروئن C3-XR، تشابهات زیادی با پژو 2008 عرضه‌شده توسط ایران‌خودرو داشته باشد.
هرچند صحبت‌های مذکور تنها حدس و گمان هستند و این احتمال نیز می‌رود که درنهایت آبی‌پوشان جاده مخصوص سورپرایز ویژه‌ای در این بخش رو کنند.
به هر روی ایران‌خودرو با تولید خودروهای کراس‌اوور اصلا بیگانه نیست و عرضه سوزوکی گرندویتارا، پژو 2008، هایما S5 و S7 را در کارنامه دارد.
همان‌گونه که پیش‌تر نیز عنوان شد نخستین کراس اوور ایران خودرو عمق داخلی‌سازی بالایی دارد و به همین علت می‌توان قیمت مناسبی را باتوجه به بازار امروز برای آن متصور شد.
هرچند باتوجه به مشخصات فنی و امکانات نسخه پایه و فول‌آپشن این خودرو نمی‌توان انتظار قیمت‌گذاری زیر 15 هزار دلار را برای آن داشت؛ کراس‌اوور ساب‌کامپکتی که نیم‌نگاهی هم به بازارهای منطقه‌ای دارد.
برآورد قیمت خودرویی که هنوز به بازار نیامده و حتی به‌صورت کاملا رسمی رونمایی نشده، کار سختی به‌نظر می‌رسد اما حسن ختام خوبی برای یک مقاله درباره آن خواهد بود.
پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهند قیمت K125 در محدوده 500 تا 700 میلیون تومان قرار خواهد داشت. محدوده‌ای که 2 تازه‌وارد از اردوگاه رقبا با نام‌های سایپا آریا (نسخه کراس شاهین) و ام‌وی‌ام ایکس 22 پرو نیز در آن حضور پررنگی خواهند داشت.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1
اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اخبار خودرو
معرفی خودرو
نکات خرید و فروش خودرو
خدمات ما

source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *