در این متن به بررسی و مقایسه دو خودرو پژو ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک و دنا پلاس پرداختیم.
خودروسازان ایرانی همواره به انحصار گرایی و ساخت محصولات بی کیفیت متهم می شوند. در واقع صنعت خودروسازی کشورمان هیچ گاه نتوانسته است که رضایت عموم مردم را جلب کند. از مشکلات خارجی همچون تحریم و بد عهدی شرکا گرفته تا سو مدیریت های داخلی که همه و همه، به ناکامی این صنعت مهم در ایران انجامیده اند.
در میان خودروسازان ایرانی، دو شرکت سایپا و ایران خودرو بیش ترین سهم را از بازار در اختیار دارند. سایپا بیشتر به ساخت خودروهای اقتصادی همچون پراید و تیبا می پردازد و ایران خودرو هم با محصولات پژو و مشتقات آنها، بازار خودروهای متوسط را قبضه کرده است.
هر چند در سالهای اخیر، در اثر همکاری این دو شرکت با برند های چینی، موج جدیدی از رقابت در بازه های قیمتی بالاتر هم میان آنها شکل گرفته است. اما تقسیم بندی بازار خودرو ایران به طور سنتی، همان چیزی است که در ابتدا گفته شد. در بازار خودروهای متوسط، ایران خودرو تقریبا بی رقیب است.
به گونه ای که اکثرا رقابتی درون خانوادگی بین محصولات این شرکت شکل می گیرد. رقابت پژو ۲۰۷ صندوقدار و ایکو دنا پلاس هم از همین جنس است. دو سدان با ویژگی های متفاوت که هر دو از جدید ترین دستاورد های ایران خودرو در سالهای اخیر به حساب می آیند. دنا پلاس به عنوان نسل جدیدی برای سمند و ۲۰۷ صندوقدار هم فیس لیفتی متفاوت از ۲۰۶ SD که با تاخیر زیاد به بازار آمد.
تیم طراحی ایران خودرو در پروژه دنا یا همان NX۷، تعدادی از خودروهای موفق دنیا را به عنوان الگوی خود قرار دادند. به همین جهت دنا از هر زاویه، شبیه به یکی از خودروهای معروف به نظر می آید.
طراحی چراغ های جلو و جلو پنجره، بی شباهت به نسل قدیم دوج چارجر نیست. میتسوبیشی لنسر هم دیگر خودرو مشهوری است که دنا از فاصله دور، بسیار شبیه به آن احساس می شود. گرافیک چراغ ها در مدل پلاس تغییر کرده و به ابرویی نئون و دی لایت مجهز شده اند.
قطعه میانی جلو پنجره هم به رنگ مشکی در آمده است تا جلوه اسپرت تری داشته باشد. طراحی مه شکن های دنا زیباست. دنا کاپوت بلندی دارد و خطوط روی آن، با تقلید از هیوندای سوناتا NF طراحی شده اند.
پژو ۲۰۷ صندوقدار در نمای جلو، هیچ نقطه تمایزی با مدل هاچ بکش ندارد. همان چراغ های کشیده و متورم که با لنز متمرکز کننده نور و دی لایت بزرگ نواری، روحی مدرن تر از ۲۰۶ SD گرفته اند. جلو پنجره ۲۰۷ همچون لبخندی بر صورت خودرو نقش بسته است. مه شکن های طراحی ساده ای دارند و جا داشت که در ۲۰۷ های جدید، طراحی این بخش نیز مورد باز نگری قرار می گرفت.
کاپوت ۲۰۷ در مقایسه با دنا به مراتب کوتاه تر است. بخش زیادی از فضای خالی بین دو چراغ جلو، به نصب لوگوی شیر پژو در ابعادی بزرگ اختصاص یافته است. چهره ۲۰۷ تا حدودی اغراق آمیز است. در حالی که دنا ظاهر منطقی تری دارد. در نمای کناری، دنا پلاس عمده تفاوت خود با دنا و دیگر اعضای خانواده سمند را نمایان می کند.
طراحی درها دستخوش تغییراتی شده و خطوطی جدید بر روی آنها می توان مشاهده کرد. البته با اندکی دقت می توان فهمید که پروفیل درها تغییری نکرده و چارچوب کلی سمند همچنان پا بر جاست.
مهم ترین المان این بخش، خط شانه تیزی است که به تقلید از خودروهای جدید، با شیب زیاد از روی درها عبور داده شده است. دستگیره درها از نوع آسان بازشو هستند و در دنا پلاس به صورت استیل در آمده اند. لچکی درب عقب نیز اندکی کوچکتر از قبل شده و با کاهش ارتفاع پنجره ها، یک خط دیگر هم در بالای خط شانه اضافه شده است. استفاده از نوار کرومی برای قاب پنجره ها، حس لوکسی بیشتری به طراحی کناری خودرو می بخشد.
آینه های جانبی دنا پلاس هم طراحی نوین و جدیدی دارند. در نمای عقب، بسیاری دنا را شبیه به مرسدس بنز C کلاس می دانند. در مدل پلاس، گرافیک چراغ ها به نئون تغییر پیدا کرده است. فلاپ بالای محل نصب پلاک هم برای القای حس لوکسی بیشتر، به جنس کروم در آمده است. در پایین سپر، یک دیفیوزر به چشم می خورد که چراغ مه شکن را هم در وسط خود جای داده است. در نمای کناری ۲۰۷ صندوقدار، هیچ چیز جز یک ۲۰۶ SD بزک شده نمی توان پیدا کرد! طراحی درها عینا بدون تغییر مانده است. جا داشت حداقل از دستگیره های جدیدی برای درها استفاده می شد. البته که همان دستگیره های قدیمی و زه جانبی برای ایجاد تفاوت، به صورت هم رنگ با بدنه هستند!
آینه ها شاید تنها المان جدید در نمای کناری باشند که افزون بر طراحی اسپرت تر، به چراغ راهنما هم مجهز شده اند. در نمای عقب، همچون نسخه هاچ بک، چراغ های نئون جدید را می توان مشاهده کرد.
سپر عقب هم برای تناسب بیشتر با سپر جلو ۲۰۷، از نو طراحی شده است. طراحی مه شکن ها و زه سپر عقب، در نوع خود زیباست. باز هم برای ایجاد تمایز، ایران خودرویی ها دست به طراحی یک بالچه برای درب صندوق عقب کرده اند. البته که بهتر بود با طراحی این بالچه، چراغ ترمز سوم هم به روی آن انتقال می یافت!
ایران خودرو در پروژه دنا تلاش کرد که تا حد امکان، فاصله خود با استاندارد های روز صنعت خودروسازی را کاهش دهد. به همین جهت در طراحی داخلی دنا و دنا پلاس هم می بینیم که همچون ظاهر بیرونی، شاهد یک الگو برداری اساسی از خودروهای خارجی هستیم. طراحی کنسول و داشبورد دنا، یک کپی ناقص از هیوندای سوناتا YF به حساب می آید. دریچه های تهویه مرکزی به شکلی عمودی هستند و نمایشگر لمسی هم به صورت فابریکی، در میانه آنها نصب شده است.
پایین تر از نمایشگر، پنل تنظیمات تهویه مطبوع اتوماتیک به چشم می خورد که طراحی مدرنی دارد. داشبورد مقابل سرنشین، یک سطح صاف وسیع است که بیش از حد، خلوت و ساده به نظر می رسد. طراحی رودری ها زیباست و در آنها علاوه بر مخمل، از قطعات تزئینی طرح چوب استفاده شده است که در کنسول مرکزی هم دیده می شدند.
غربیلک فرمان به صورت چهار شاخه است و دکمه های سیستم صوتی و کروز کنترل را به خود می بیند. صفحه کیلومتر به تقلید از خودروهای کره ای، به شکل دو استوانه با نور پردازی آبی ملایم طراحی شده و ظاهر چشم نوازی دارد. دسته دنده متعلق به سورن است، اما با دیگر اجزای کابین دنا هماهنگی دارد. استفاده از قطعات چوبی و طرح کروم در کابین دنا و دنا پلاس، حس لوکسی خوبی به سرنشینان می دهد که مشابه آن در کمتر خودرو ایرانی دیده شده است. برای نصب سان روف، پنل چراغ های مطالعه و کلید های سقفی هم از نو طراحی شده است.
درون کابین ۲۰۷ صندوقدار و هاچ بک بر خلاف دنا و دنا پلاس، خبری از لوکس بازی نیست و بیشتر با فضایی اسپرت باید دست و پنجه نرم کرد. کنسول وسط از دو قسمت اصلی تشکیل می شود. بخش بالایی، یک قاب نقره ای است که دریچه های تهویه و مانیتور مولتی مدیا را در بر می گیرد. این مانیتور در ۲۰۷ های جدید اضافه شده است. مانیتور عقب تر از کنسول است و در مقابل آن، یک فضای خالی وجود دارد.
بخش پایینی کنسول هم به پنل سیستم صوتی و دکمه های تهویه مطبوع اختصاص یافته است. پنل تهویه مطبوع همچون دنا پلاس، از نوع دیجیتالی است و در واقع تفاوتی با ۲۰۶ تیپ ۵ ندارد. طراحی داشبورد مقابل سرنشین اندکی پویاتر از دنا احساس می شود. در فاصله جعبه داشبورد و ایربگ سرنشین، یک شیار خالی در نظر گرفته اند که البته ما هم کاربرد آن را نمی دانیم! چرا که وسیله خاصی هم نمی توان درون آن قرار داد. دریچه های تهویه کناری طراحی زیبایی دارند و برای آنها هم، قاب نقره ای طراحی شده است.
رودری ها مستقیما از ۲۰۶ کری اوور شده اند و طراحی آنها اندکی قدیمی به نظر می رسد. غربیلک فرمان از جمله قطعات تغییر یافته در ۲۰۷ های جدید است که به دکمه های کروز و اینتر فیس مجهز شده است. فرمان ۲۰۷ در مقایسه با دنا، ابعاد کوچک تری دارد و خوش دست تر هم به نظر می آید. صفحه کیلومتر ظاهری اسپرت دارد و در شب، با نور پردازی نارنجی روشن می شود. دسته دنده ۲۰۷ صندوقدار نیز متعلق به ۲۰۶ تیپ ۶ است.
دنا پلاس مجهز ترین نسخه خانواده سمند و از آپشنال ترین خودروهای ایرانی است. کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کروز کنترل، ۲ کیسه هوای راننده و سرنشین و ۲ کیسه هوای کناری، هندزفری بلوتوث، تنظیم اتوماتیک تهویه مطبوع، کانال تهویه برای سرنشینان عقب، نمایشگر لمسی چند رسانه ای، رهیاب جهانی، ۴ بلندگو و ۲ تیوتر، چراغ روشنایی روز، مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ داخل داشبورد، آینه های جانبی برقی تاشو، تودوزی مخمل، دوربین دید عقب، سنسور های هشدار دهنده عقب، سیستم عیب یاب هوشمند (مالتی پلکس)، تنظیم برقی ۸ جهته صندلی های راننده و سرنشین جلو، امکان نصب صندلی کودک بر روی صندلی های عقب (ایزو فیکس)، امکان دسترسی به فضای صندوق عقب از داخل کابین، زیر آرنجی جلو و عقب، سان روف دو حالته برقی، کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده تلسکوپی، سیستم روشنایی موقت در محیط های تاریک، دماسنج محیط، سیستم قطع سوخت خودکار و سیستم کنترل بخار بنزین از مهم ترین امکانات این خودرو ملی هستند.
پژو ۲۰۷ صندوقدار هم با آپشن هایی مشابه با برادر هاچ بکش، وارد بازار شده است. ۲ کیسه ایمنی هوا، اینتر فیس، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم چند رسانه ای با نمایشگر لمسی، ۴ بلندگو و ۲ تیوتر، خروجی آمپلی فایر، آنتن اکتیو، چراغ روشنایی روز، مه شکن های جلو و عقب، چراغ مشایعت، آینه های جانبی برقی تاشونده مجهز به گرم کن، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، سیستم قطع کن سوخت، سیستم ایزو فیکس، فرمان تلسکوپی بشکن، سیستم هشدار ورود غیر مجاز، تنظیم دستی ۶ جهته صندلی راننده و ۴ جهته صندلی سرنشین، صندلی عقب با قابلیت تاشوندگی و دماسنج محیط هم فهرست امکانات ۲۰۷ صندوقدار را تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که ایران خودرو برای اولین بار در این محصول، جعبه فرمان را به نوع الکتریکی در آورده است. آپشنی که ۲۰۷ های هاچ بک از آن بی بهره اند.
دنا با همان پیشرانه ملی ایران خودرو موسوم به EF۷ وارد خط تولید شد. دنا پلاس نیز در بخش فنی تفاوتی با دنا معمولی نکرده است و از این موتور به عنوان قلب تپنده استفاده می کند. البته ایران خودرو دنا پلاس را با نسخه توربو شارژ EF۷ نیز عرضه کرده است. اما پیشرانه EF۷ تنفس طبیعی، پیشرانه ای به حجم ۱٫۷ لیتر است که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور دارد. اعدادی که نسبت به دیگر پیشرانه های موجود در ایران، مناسب به نظر می رسند.
اما نقطه ضعف دنا پلاس، گیربکس ۵ سرعته BE۳ است. جعبه دنده ای قدیمی که از پژو ۴۰۵ به عاریت گرفته شده و امروز در تمام محصولات ایران خودرو استفاده می شود. استفاده از یک جعبه دنده جدیدتر که با موتور EF۷ هم هماهنگ تر باشد، قطعا می توانست شتاب بهتری را برای دنا پلاس به ارمغان بیاورد.
شتاب صفر تا صد رسمی دنا پلاس، عددی کمتر از ۱۴ ثانیه است. پژو ۲۰۷ صندوقدار در میدان عمل، چندان عملکرد متفاوتی با ۲۰۶ SD از خود نشان نمی دهد.
پیشرانه TU۵ نصب شده بر روی این خودرو، یک واحد ۱٫۶ لیتری ۱۰۵ اسبی است که ۱۴۲ نیوتن متر هم گشتاور دارد. تا به اینجا، ۲۰۷ از رقیب ایرانی اش، حداقل بر روی کاغذ جلوتر است. اما میان این دو خودرو یک تفاوت عمده به چشم می خورد. آن هم گیربکس اتوماتیک ۲۰۷ است! در واقع ۲۰۷ صندوقدار تنها به واسطه قیمت، رقیب دنا پلاس به حساب می آید و از نظر فنی، با دو خودرو متفاوت سر و کار داریم.
گیربکس ۲۰۷، همان جعبه دنده AL۴ موجود در پژو ۲۰۶ های اتوماتیک است. جعبه دنده ای که حالت های تیپ ترونیک، اسپرت و برفی هم بر روی آن تعریف شده اند.
۲۰۷ صندوقدار با مشخصات فنی ذکر شده، شتاب صفر تا صدی در فاصله ۱۲٫۵ تا ۱۳٫۰ ثانیه را به ثبت می رساند. جالب اینجاست که با وجود قدرت بیشتر موتور دنا پلاس و اتومات بودن ۲۰۷، باز هم محصول دو رگه پژو و ایران خودرو بر محصول ملی این شرکت، غلبه می کند. شاید عمده ترین دلیل این موضوع، وزن کمتر ۲۰۷ باشد. البته که هماهنگی جعبه دنده با موتور هم در ۲۰۷ به مراتب بیشتر از دنا است. اما همین جعبه دنده AL۴ با خرابی های فراوان و تقه در تعویض دنده مواجه است.
سواری دنا پلاس به عنوان یک خودرو خانوادگی، نرم و راحت است. در واقع به خوبی می تواند از لحاظ کیفیت سواری با چینی های بازار، رقابت کند. در ۲۰۷ هم اثری از کوبش دیده نمی شود. اما ذاتا با تعلیق خشک تری طرف هستیم. دلیل این موضوع، ذات اسپرت تر پلت فرم ۲۰۶ نسبت به پلت فرم سمند و دنا است.
جای خالی سیستم کنترل پایداری در دنا به عنوان پرچمدار محصولات ایران خودرو، شاید بیش از هر چیزی به چشم بیاید. با این حال دنا در بحث هندلینگ نیز سر بلند بیرون می آید. هر چند که منحرف شدن بخش عقب خودرو در پیچ های تند را نمی توان نادیده گرفت. همان طور که می دانید، در زمان عرضه ۲۰۶ SD گفته شد که سیستم تعلیق این خودرو در چرخ های عقب مورد بازنگری قرار گرفته است. این تغییرات به منظور دستیابی به پایداری و کنترل بهتر چسبندگی خودرو انجام شده اند.
۲۰۷ صندوقدار نیز از همان اسلوب طراحی و مهندسی ۲۰۶ SD برخوردار است و می توان آن را یکی از بهترین های این بازه قیمتی در بحث پایداری دانست. یکی از مهم ترین مزیت های فنی ۲۰۷ صندوقدار به دنا پلاس، جعبه فرمان برقی است که با توجه به حذف پمپ هیدرولیک در آن، از توان موتور نمی کاهد و مصرف سوخت کمتر را به دنبال دارد.
+ نقاط مثبت: طراحی مدرن و عامه پسند، امکانات رفاهی مناسب، سواری نرم، هندلینگ قابل قبول، جایگاه محبوب در بازار
– نقاط منفی: گیربکس دنده ای، کیفیت معمولی متریال کابین
+ نقاط مثبت: طراحی عامه پسند، امکانات مناسب، فرمان الکتریکی، هندلینگ مناسب، گیربکس اتوماتیک
– نقاط منفی: ایرادات برقی شایع، بازار خرید و فروش متوسط







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *