این روزها قیمت‌های افسارگسیخته خودروها در بازار باعث افسوس و نگرانی بسیاری شده است. خودرو اکنون در حال خروج از سبد بسیاری از مصرف‌کنندگان است. قیمت بسیاری از خودروها مطابقتی با کیفیت و ویژگی‌های آنها ندارد و تقریباً کسی نیست که ارزش هیچ خودرویی را در شرایط فعلی، مطابق و در حد قیمت آن بداند.
حالا قیمت‌های رسمی خودروسازان نیز با افزایش‌های بزرگ و شوک آوری همراه شده است. مهم‌ترین دلیل این موضوع، خارج شدن صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری است که در جلسه سران قوا در اواخر مهر ماه و بر اساس پیشنهاد رئیس وقت بورس تصویب شد.
نگاهی به نمودار افزایش قیمت کارخانه و بازار تعدادی از خودروها که پیش از این مشمول سیاست‌های قیمت گذاری توسط شورای رقابت نبودند، نشان می‌دهد که آزادسازی تعیین قیمت خودرو توسط کارخانه به تنهایی تاثیری روی افزایش قیمت بازار نداشته است. قیمت خودروهای چینی مونتاژی در ایران اکنون بیش از دو برابر نرم جهانی آنهاست.
شورای رقابت، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، وزارت صمت، دولت، مجلس و خودروسازان در یک سوی بازی گرانی‌های خودرو ایستاده‌اند. به نظر می‌رسد که این گروه شرایط خریداران و مصرف کنندگان را درک نمی‌کنند. نگاه تک بعدی و غیر جامع، شعاری، جواب پس داده، غیر واقعی، غیر کارشناسی، قدیمی و بی‌فایده به صنعت خودرو باعث شده که به ورطه‌ای بیافتیم که هیچ کسی از آن راضی نیست به جر تعدادی دلال و باندهای مافیایی و سودجویانی که فارغ از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان در حال ماهیگیری از این آب گل‌آلودند.

از سویی در شرایط فعلی، تفاوت قیمتی بالای بین قیمت کارخانه و بازار باعث شده تا رانتی بزرگ ایجاد شود و دلالان و تعداد معدودی از این شکاف، سودهای کلانی به جیب بزنند.
بازی با نظام عرضه و تقاضا و تولید قطره چکانی و هدفمند محصولات روشی است که خودروسازان به خوبی آن را آموخته‌اند و چه قیمت‌ها آزاد باشد و یا دستوری، پیاده کرده و سود خود را خواهند برد.
در انتها باید یادآور شویم که هیچ راه حلی بهتر از آزادسازی واردات خودرو و ایجاد رقابت برای تنظیم بازار به نفع مصرف کننده و در دراز مدت به نفع تولیدکننده وجود ندارد.


با حذف قیمت گذاری دستوری و آزادسازی قیمت خودروها موافقید؟

نمایش نتایج
M
تنها راه آزادی وارداته که اونم خیال خامی بیش نیست …
افشار
تنها راه تخته کردن درب سایپا و ایرانخودرو هست
MERCEDES BENZ SL 73 AMG (R129)
شرایط طوری شده که الان تو خیابون وقتی یه کیا ریوی وارداتی ۲۰۱۴ هم میبینی تعجب میکنی و برمیگردی با حسرت بهش نیگا میکنی ….
کل خیابون شده پیکان و پراید و پژو ….
البته آزادسازی واردات خیال خامی بیش نیست …
الان میلادموتور یه مازراتی گیبلی ۲۰۱۵ رو ۱۵_۱۶ میلیارد قیمت گذاری میکنه ….
یعنی نزدیک ۶۰۰۰۰۰ دلار ….
همون گیبلی صفر مدل ۲۰۲۱ از ۸۰ تا شروع میشه …
ببین این وسط دلال ها چه بچاپ بچاپ ک نمیکنن ….
بنظرت همچین آدمایی میزارن واردات باز بشه ؟!
فرزاد
آزادسازی زمانی معنی واقعی پیدا می‌کنه که دلارمون تو جیب خودمون باشه و تعرفه واردات حداکثر پنج درصد باشه وگرنه بهترین خودروی دست دوم مثلا ده هزار دلاری با دلار سی تومنی و تعرفه حداقل صددرصدی میشه ششصد میلیون البته بدون احتساب هزینه‌های اضافی دیگه
🔥A.H MOTORS🔥
بابا صبر کن یه زنگ به این داعشی ها بزنم بیان مدیر سایپا وارانخودر رو ترور کنن رحت شیم
ممد ژانگولر
تا قیمت دلار پایین نیاد و ثبات اقتصادی سیاسی بر قرار نشه
واردات آزاد نشه
تعرفه واردات کم نشه
تنوع تولید بالا نره
وضعیت همین آب دوغ خیاری که میبینید خواهد بود و بدتر
به کسانی که ماشین دارن پیشنهاد میکنم قید ماشین عوض کردن از سرشون بیرون کنن
همینی که دارید رو چشتون بذارید ببینیم چی پیش میاد
new RAMIN
چه قیمت ها آزاد بشه چه نشه باز هم گرون میشه…حالا چرا؟؟ وقتی گنده ترین “سازمانهای” کشور پشت ایرانخودرو و سایپاس و از هر چیزی تحویل مشتری بدن حمایت میکنه پس طبیعتا هیچ دستور العملی باعث این نمیشه قیمت ها ارزون بشه.خودشونم بخوان ارزون کنن هم نمیکنن چون کلی سود مشتی دارن میکنن این وسط.
مشکل باید از ریشه و پایه حل بشه… ریشه و پایه ماجرا. ریشه و پایه ماجرا را هم میتوان در سریال اسکوید گیم مشاهده کرد! بال بال زدن مردم بیچاره برای خرید وسیله ای برای استفاده و همچنین حفظ ارزش داریشون(به علت بی ارزش شدن پول)و از اون ور لندکروزر ۲۰۲۰ سواری(پلاک ملی!) یه عده در لواسانت و استخری که از متراژ خونه منم بیشتره… که اینها را هم در طی این مدت با دلالی و فروختن پراید ۱۵۰میلونی بوده… البته شاید! بماند مازارتی ۱۸میلیاردی و رنجرور ایووک ۲۰میلیاردی!!
ممکن است بگوید دلال ها و پشت صحنه سایپا ایرانخودرو ، پشت تمام ماجراهای این ۴ سال اخیر بودند… خب هم بله هم خیر!
اولا درست است دوما غلط! غلط است چون ماجرا از قبلتر شروع شد.باید ببنیم قصه از کجا شروع شد…قصه از عدم ورود خودرو در سال ۹۷ شروع شد… اما داستان اون از کجا اومد؟ تحریم… چرا حالا تحریم شدیم…؟
پنیری که کپک زده نمیشه وسطش رو برید و قسمت فوقانیشو خورد. چون کپک زده و همه قسمت هاش خرابه… نمیشه از وسط قصه اومد و اوضاع رو درست کرد. از ریشه باید حل شد.حالا ریشه کجاس!؟ ریشه رو خودتون بهتر میدونید…وارد جزئیات نمیشم.
در پایان جاداره بگم.هیچ چیز ابدی نیست.روزی به سود تو روزی به زیان تو.هرچیزی در دنیا یه بهایی داره…دیر یا زود باید بهاشو داد…یا بهاش خوبه یا بهاش بده…به هر حال باید بهاشو داد. و هیچ موجودی از این قاعده مستثنی نیست…
پدال کامنتمو منتشر کن🙏 با سپاس
امیر
خیر ، چون این لگن سازان کشور باز هم گرون تر می کنن.
Avan
والله رای نمی دم چون دو سر باخته. آزادسازی قیمت به شرطی به نفع مصرف کننده است که تولید به اندازه کافی باشه و احتکار و کم فروشی نشه و هر مشتری که رفت نمایندگی در اسرع وقت بتونه خودرو بخره ولی اگر توزیع قطره چکانی باشه نه تنها باعث گرانی میشه بلکه باعث جهش قیمت میشه.
AMG GT R
واردات بدون گمرک
هرچند بعضی مسئولین و دلالان *** با گند می زنن به قیمت خودرو
Erfan
چرا باید موافق بود؟
همین الان قیمت ها آزاد نیست هرقیمتی دوس دارن برای ارابه هاشون میذارن فکر کن حالا بدی دست خودشون 😬
میگفتن ما قیمت های بازار و کارخونه رو یکی میکنیم! ولی با زیاد کردن قیمت کارخونه و نه کنترل قیمت بازار 😔
تنها راه آزادسازی وارداته، میشه گفت توی سال های ۹۴-۹۶ که تقریبا تحریم ها کاهش پیدا کرده بود و واردات آزاد بود تقریبا بازار کشور در بهترین شرایط تاریخ خودش بود.
تحریم های دوباره و بعد از اون بستن تمام راه ها به خودمون باعث شد شرایط افتضاح تر از افتضاح بشه و با حمایت های دولت از شرکت های ارابه ساز داخلی وضع بد و بدتر میشه.
انحصار تو همه چیز بده یه مثال دیگش بازار لوازم خانگی که توی این مدت که مطمئن شدن هیچی از خارج نمیادشرکتا همه محصولاتشونو گرون کردن متاسفانه 😢
Silent
مشکل جیب های ریالی و کالاهای دلاری هست! همه چیز گرون بحساب میاد از طرفی نبود نمایندگی قیمت های سر گذری ببار میاره.
چند وقت پیش یکی از رفقا درخواست کرد براش کارت گرافیکی RTX 3090 رو از اینجا براش بفرستم. تعجب کردم چرا از همون جا خرید نمی کنه چوون در نهایت باس پوولش رو بده دیگه چه فرقی :)) گفت توو پاساژ بدون نمایندگی ۱۲۰ تا ۱۱۵ میلییون برام حساب می کنن در حالی توو نمایندگی براش ۱۵۰۰ دلار خریدم و فرستادم (۴۵ ت!)
مجتبی
آزاد سازی قیمت خودرو یک حرکت رو به جلو هست، اونهایی که مخالفند احتمالا، موضوعات دیگه رو هم مثل عدم آزاد سازی واردات رو در نظر گرفتند، ولی به نظرم از تن این سیستم فاسد و رانتی یک دونه مو هم کند غنیمته، بازار آزاد بهترین وتنها راه هست
Genius
مساله ریشه ای تر از این حرفهاست!ببینید وقتی ریال ایران در سال ۲۰۲۱ جزو سه ارز بی ارزش جهان قرار گرفته حتی واردات هم دردی را درمان نمیکند چرا که بطور مثال اکسنت ۲۰۲۱ وارد میشه اما قیمت تمام شدش بیش از ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان خواهد بود و این یعنی هیچ اندر هیچ!ریال باید تقویت بشه باقی کارها آب در هاون کوفتنه
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
میاد پایین ولی اونقدی که ارز میاد پایین ، یعنی نسبت خاصی نداره
تحت پیگرد
سیستم اقتصادی کشور فاسده هم به لحاظ قوانین بین المللی هم به لحاظ شرعی فاسدترین سیستم اقتصادی دنیا رو داریم تمام مسئولین مملکت تو هر قانونی که میخواد وضع بشه اول نفع خودش و خونوادش رو در نظر میگیره وقتی داره آشغال رو به قیمت الماس به مردم میفروشه مگه احمقه واردات رو آزاد کنه مشکل قوانین مملکته که هرکس کوچکترین قدرتی داره به راحتی دزدی میکنه بیخود دلتون رو به آینده این مملکت خوش نکنید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *