روغن موتور در خودرو نقش مهم و حیاتی دارد. اطلاع از انواع روغن موتور و کیفیت آن از موارد ضروریی است که مالکان خودرو باید از آن اطلاع داشته باشند.
در این مقاله با انواع روغن موتور ، روش تشخیص کیفیت و بهترین روغن برای سراتو سایپا و در نهایت هزینه تعویض آن را بررسی خواهیم کرد.
در ابتدا مختصر وظایف اصلی روغن در موتور خودرو را بررسی میکنیم. روانکاری قطعات موتوری ، خنک کاری ، عدم اصطکاک بین قطعات ، افزایش عمر آنها و شستشوی لوازم موتوری از مهم ترین وظایف آن می باشد.
موتورهای مدرن حساسیت نسبتا بالایی به کیفیت روغن دارند. به همین دلیل پیشنهاد می شود که از هر نوع روغن موتور حداکثر ۵۰۰۰ کیلومتر استفاده شود و در هر بار سرویس صافی بنزین سراتو تعویض گردد.
روغن سراتو با توجه به دفترچه راهنما SM می‌باشد اما شما می‌توانید به منظور بهبود عملکرد خودرو و افزایش بهره وری در فرآیند روانکاری قطعات موتور از سیال با کیفیت SN  نیز استفاده نمایید. از نشانه های روغن مناسب سراتو پاک کنندگی بالا، کاهش مصرف سوخت؛  بهبود شتاب موتور است و ویسکوزیته روغن در ۱۰ هزار کیلومتر اول بسرعت تغییر نکند.
حجم روغن مناسب سراتو سایپا با تعویض فیلتر ۴ لیتر و بدون تعویض فیلتر ۳ و نیم لیتر است. لازم به ذکر است به منظور بهبود فرآیند تعویض و نیز افزایش طول عمر سایر قطعات روان کنندگی به هنگام تعویض روغن حتما فیلتر روغن تعویض شود.
طبق دفترچه راهنما شرکت ، روغن موتور مناسب سراتو مونتاژ ۱۶۰۰ سی سی و ۲۰۰۰  سی سی موارد ذیل می‌باشد :
برای مناطق خیلی گرم و سرمای حداکثر ۸ درجه زیر صفر و گرمای بالا و تا حدود ۵۰ درجه روغن SAE 20W-50  با سطح کیفیت SN
برای مناطق معتدل از سرمای ۲۰۰درجه زیر صفر تا گرمای حدود۴۰ درجه روغن ۱۵W-40 SN  و ۱۰W-30
برای مناطق سرد از سرمای بالای ۲۵۵ درجه و مناطق کوهستانی ۵W-40, 5W-30 SN
فروشگاه سراتو یدک بعنوان تخصصی ترین مرکز قطعات و لوازم یدکی سراتو در ایران همواره به مشتریان خود توصیه می نماید تا مناسب ترین روغن موتور را برای خودرو خود انتخاب نمایید.
اگر درجه ویسکوزیته روغن به درستی انتخاب نشود سبب افزایش اصطکاک و استهلاک موتور شده و به مرور مصرف بنزین بالا رفته و  صدای موتور زیاد میشود.
در هر بار تعویض روغن ، فیلتر روغن را نیز تعویض نمایید.
استفاده از روغن موتور بی کیفیت سبب رسوب ترکیبات روغن روی قطعات موتور، افزایش رسوبات در موتور و سبب یاتاقان زدن موتور می گردد.
انتخاب غلط ویسکوزیته روغن سبب تغییر فشار روغن در سیستم روغن کاری خودرو ، ضعیف شدن پمپ روغن و همچنین تغییر شتاب و قدرت موتور می شود
تعویض روغن و فیلتر آن از اقدامات بسیار مهم برای افزایش عمر موتور و قطعات ماشین است. به طور کلی در شرایط عادی باید پس از طی هر ۵ هزار کیلومتر برای تعویض روغن و فیلتر ماشین اقدام کنید. اما اگر در جاده های خاکی یا مدت زیادی در ترافیک از خودرو استفده میکنید و همچنین در صورت رانندگی پرشتاب و با دور موتور بالا توصیه می شود زودتر برای بررسی سطح روغن و فیلتر اقدام نمایید.
هزینه هربار سرویس تعویض روغن موتور سراتو بستگی به عوامل زیادی دارد. نوع و برند روغن که حدود ۳۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان ، فیلتر روغن از ۴۰ تا ۱۰۰ تومان ، فیلتر هوا از ۴۵ تا ۱۸۵ تومان و فیلتر کابین ۳۸ تا ۲۴۵ تومان در قیمت و هزینه تعویض روغن سراتو اثر می گذارد. فروشگاه سراتو یدک به مشتریان خود همیشه قطعات جنیون پارت سراتو را توصیه می نماید. همچنین توصیه می گردد با توجه به بنزین موجود در جایگاه های سوخت در هربار تعویض روغن ، صافی بنزین سراتو نیز تعویض گردد.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *