پس از پخش تیزرهای پیش‌نمایش و تصاویر جاسوسی سرانجام کمپانی سوبارو از اولین کراس اوور تمام برقی خود با نام سوبارو سولترا پرده برداشته است.
سوبارو سولترا نقطه عطفی در تاریخ محصولات سوبارو محسوب می شود، چراکه این خودرو اولین محصول تمام برقی نشان سوبارو است و از این پس خودروهای دیگر این نشان هم بر همین اساس و بر مبنای همین خودرو طراحی و تولید می شوند. تحقیق و توسعه این کراس اوور پنج‌نفره تمام برقی با همکاری کمپانی تویوتا انجام شده است و طراحی خاصی دارد که هم مدرن است و هم از دیگر محصولات هم رده اش متمایز می شود. اما همان طور که احتمالاً متوجه شده باشید، این خودرو طراحی بسیار نزدیکی به تویوتا bZ4X دارد که دلیل اش همین است که تویوتا و سوبارو با همکاری هم طراحی و توسعه این دو محصول را پیش برده اند.
فعلاً رونمایی از سوبارو سولترا برای بازار داخلی ژاپن انجام شده است و احتمالاً تغییراتی را در نسخه بازار آمریکا و یا نسخه بازار جهانی خواهیم داشت. البته تغییرات طبیعتاً در نسخه های مختلف جزئی خواهد بود و کلیت این خودرو در تمام بازارها همین خواهد بود که در این مقاله بررسی می کنیم. سوبارو سولترا به دو پیشرانه الکتریکی مجهز می شود که هر کدام سوار بر هر محور می شود. هر موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۰۷ اسب بخار را دارد و نهایت قدرت ترکیبی به ۲۱۵ اسب بخار می رسد. با این تفاصیل، در تمام نسخه های سولترا انتقال قدرت تمام چرخ محرک را داریم. سیستم تمام چرخ محرک مخصوص سوبارو موسوم به X-Mode در این خودرو به کار رفته است تا با کمک گریپ کنترل بهترین عملکرد در هر سطحی را برای سوبارو سولترا داشته باشیم.
تأمین انرژی پیشرانه های این خودرو از طریق پک باتری ۷۱٫۴ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی انجام می شود که با هر بار شارژ کامل آن می توان مسافت ۴۶۰ کیلومتر (براساس استاندارد مخصوص ژاپن WLTC) را پیمود. البته تجربه نشان داده است که در استاندارد پیمایش آمریکا (EPA) مقدار پایین تری را برای پیمایش داشته باشیم که با این وجود باز هم پیمایش در سوبارو سولترا منطقی و خوب به نظر می رسد. کمپانی در مورد سرعت شارژ اطلاعاتی منتشر نکرده است، اما می دانیم ورودی شارژ این خودرو پشتیبانی ۱۵۰ کیلووات را خواهد داشت و بر این اساس، با نیم ساعت شارژ سریع می توان پک باتری را تا ۸۰ درصد شارژ کرد.
همان طور که اشاره شد و براساس تیزرهایی که از سوبارو سولترا منتشر شده بود، می دانستیم طراحی این خودرو همان خطوطی را دارد که پیش‌تر در تویوتا bZ4X دیده بودیم. کمپانی سوبارو طراحی جلو را نسبت به bZ4X تغییر داده است و طرحی متفاوت را برای جلوپنجره بسته این خودرو می بینیم. دریچه های ورودی های هوا در جلو بزرگ تر شده اند و چراغ های گرد در پایین نقش چراغ های روشنایی جلو را دارند. در عقب هم طراحی بسیار شبیه به تویوتا bZ4X است و چراغ های تمام ال ای دی را به همان سبک در عقب داریم. رینگ های ۱۸ اینچی در این خودرو به صورت استاندارد قرار دارند و رینگ های ۲۰ اینچی به صورت آپشن قابل سفارش هستند.
درون کابین هم شباهت ها به bZ4X دیده می شود و در وسط همان صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی و جلوآمپر دیجیتال را می بینیم. در مقایسه با آن چه در تویوتا bZ4X است تفاوت ها جزئی هستند و محدود به جای‌گذاری نشان سوبارو در داخل می شوند. از آن جا که، در سوبارو سولترا سیستم دو موتوره به صورت استاندارد به کار رفته  است، فضای داخلی در نسخه های پایه نسبت به bZ4X بیش‌تر است، اما در کل، ابعاد بی تغییر مانده اند و دقیقاً همان ابعاد بدنه را داریم. بدین ترتیب، این خودرو ۴,۶۹۰ میلی متر طول، ۱,۸۶۰ میلی متر عرض و ۱,۶۵۰ میلی متر ارتفاع دارد و وزن کلی خودرو به ۲,۰۲۰ کیلوگرم می رسد.
قرار است سوبارو سولترا در بازارهای هدف متعددی عرضه شود و این عرضه گسترده در اواسط سال ۲۰۲۲ رقم خواهد خورد. قیمت این خودرو در زمانی نزدیک به عرضه اعلام خواهد شد و در روزهای آینده نیز نسخه مخصوص بازار آمریکا از این خودرو رونمایی می شود.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
سوبارو سولترا به دو پیشرانه الکتریکی مجهز می شود که هر کدام سوار بر هر محور می شود. هر موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۰۷ اسب بخار را دارد و نهایت قدرت ترکیبی به ۲۱۵ اسب بخار می رسد. با این تفاصیل، در تمام نسخه های سولترا انتقال قدرت تمام چرخ محرک را داریم. سیستم تمام چرخ محرک مخصوص سوبارو موسوم به X-Mode در این خودرو به کار رفته است تا با کمک گریپ کنترل بهترین عملکرد در هر سطحی را برای سوبارو سولترا داشته باشیم.
این خودرو طراحی بسیار نزدیکی به تویوتا bZ4X دارد که دلیل اش نیز همین است که تویوتا و سوبارو با همکاری هم طراحی و توسعه این دو محصول را پیش برده اند.
کمپانی سوبارو طراحی جلو را نسبت به bZ4X تغییر داده است و طرحی متفاوت را برای جلوپنجره بسته این خودرو می بینیم. دریچه های ورودی های هوا در جلو بزرگ تر شده اند و چراغ های گرد در پایین نقش چراغ های روشنایی جلو را دارند.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *