محمد عسگری
برای خرید خودرویی اقتصادی و با کیفیت در کلاس سدان های متوسط و کوچک که قوای محرکه و امکانات مناسبی هم داشته باشد گزینه های زیادی در دسترس نداریم. این گزینه ها محدود به انواع دنا پلاس ، تارا و شاهین می شود که به نسبت جدید هستند و امکانات بیشتری نسبت به سدان های قدیمی بازار دارند. اخیرا به مقایسه فنی شاهین سایپا و تارا ایران خودرو پرداختیم که با کلیک بر روی آن می توانید گزارش این مقایسه را مشاهده نمایید. امروز به سراغ دو خودروی هم خانواده از ایران خودرو می رویم که یکی محبوب و دیگری کمی غریبه در بازار خودروی کشور می باشند. دنا پلاس دنده ای در کنار تارا دنده ای که هر دو خودرو در یک کلاس قرار دارند و دارای موتور هایی با تنفس طبیعی و سایز بدنه تقریبا یکسان می باشند. قیمت این خودvو در کارخانه تفاوت محسوسی دارد حدود 100 میلیون تومان ولی در بازار قیمت هایشان تفاوت کمتری دارد حدود 55 میلیون تومان.
 
معرفی دنا پلاس دنده ای

دنا پلاس ایرانخودرو – IKCO Dena Plus دو سال پس از عرضه ی دنا معمولی،  یعنی در سال 1395 با سرمایه گذاری 55 میلیارد تومانی ایران خودرو به بازار عرضه شد. دنا پلاس نسخه ی به روز شده ی دنا معمولی می باشد که از طراحی جدید تر و امکانات رفاهی بیشتری برخوردار می باشد. از تغییرات ظاهری آن می توان به طراحی جدید درهای جانبی، چراغ های جدید عقب و جلو، آینه های جدید و آنتن کوسه ای اشاره کرد.
همچنین سانروف، کیسه های هوای جانبی و آینه های تاشو برقی از امکانات برجسته دنا پلاس محسوب می شوند. نسخه ی توربو ی دنا پلاس نیز با جعبه دنده دستی توسط ایران خودرو عرضه شده است و تولید دنا پلاس توربو با جعبه دنده اتوماتیک در این شرکت در سال 1399 آغاز شد. کیفیت ساخت در دنا نکته جالب توجه در این خودرو می باشد. به این ترتیب که دنا معمولی 3 ستاره کیفی دارد ، دنا پلاس 4 ستاره ولی دنا پلاس توربو اتومات 5 ستاره کیفی بدست آورده است.
lzgqkp6imw.jpg
معرفی تارا دنده ای

در سال 99 ایران خودرو از یک سدان سایز کوچک شهری تحت عنوان پروژه “k132” رونمایی و بعد نام تارا برا آن گزیده شد. تارا دنده ای  بر اساس پلت فرم پژو 301 طراحی و توسعه یافته و در اولین پیش فروش آن در زمانی انجام شد که هنوز نامی برای این خودرو در نظر گرفته نشده بود. (تیر99)
رونمایی از این خودرو با حواشی فراوان، هم در زمینه ی نحوه اجرای مراسم و هم کیفیت تصاویر اولیه منتشر شده از آن همراه بود. از مهمترین حواشی ایجاد شده در مراسم رونمایی از تارار می توان به استارت نخوردن این خودرو و روشن نشدن بخشی از چراغ ممتد در روی صندوق عقب آن اشاره کرد.
Final_DSC7636.jpg
مقایسه فنی دنا پلاس دنده ای و تارا دنده ای
همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود مشخصات فنی این دو خودرو بسیار به هم نزدیک می باشند. تارا با وزن و همچنین حجم موتور کمتر شتاب کمی بهتر نسبت به دنا پلاس دارد. تارا همچنین با توجه به قدرت موتور و گشتاور کمتر از دنا پلاس انتظار می رود که سرعت نهایی کمتری داشته باشد ولی اینطور نیست و حدود 1 کیلومتر طبق ادعای شرکت سریعتر می باشد. ابعاد هر دو خودرو تقریبا برابر می باشد و تارا دقیقا 4 سانتی متر در طول بدنه کمتر از دنا پلاس می باشد.
1170 کیلوگرم
انژکتوری با پاشش چند نقطه ای
115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
144 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
68.65 اسب بخار بر لیتر
68.75 اسب بخار بر لیتر
دنده دستی
دنده دستی
 
مقایسه امکانات رفاهی دنا پلاس دنده ای و تارا دنده ای
نسخه ای که از تارا به بازار عرضه شده است دراری امکانات و آپشن هایی است پیش از این کمتر در محصولات این شرکت دیده بودیم که می توان به موارد زیر اشاره کرد.
این موارد باعث برتری این خودرو نسبت به دنا پلاسی می شود که امکانات به کار رفته در آن در زمان عرضه نسبت به سایر محصولات ایران خودرو قابل توجه بود و نه برای امروز.
 
مقایسه ایمنی دنا پلاس دنده ای و تارا دنده ای

در بخش ایمنی نیز هر دو خودرو تقریبا مشابه هم هستند. فقط دنا پلاس در برخی از مدل ها با 4 ایربک نسبت به دو ایربکی که در تارا بکاررفته است برتری دارد. سیستم ترمز هم در هر دو خودرو تقریبا یکسان و از نوع دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکس در چرخ های عقب می باشد. اندازه لاستیک ها هم مشابه بوده و هر دو خودرو در کارخانه با لاستیک ایرانی عرضه می شوند. البته باید اضافه کنیم که تارا در این بخش با استفاده از برخی از سیستم های کمکی در ترمز دارای برتری خفیفی است. از نظر ستاره های ایمنی که شرکت های اروپایی در تست های تصادف به خودروها می دهند هنوز آزمایشی روی این خودروها انجام نگرفته است که بشود به مقایسه آنها پرداخته شود.
ترمز ضد قفل ABS و EBD
دارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESC
دارای قدرت کمکی برقی
13.5 ثانیه
4 عدد (راننده و سرنشین و جانبی )
دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین
سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکتریکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل پایداری ESP
مجهز به سیستم کنترل پایداری / کنترل کشش – سیستم کنترل در سربالایی – آنتی رول ARP
صفحه نمایش 7 اینچی-usb-بلوتوث
دارای مانیتور 10 اینچی به همراه درگاه USB / BlueTooth / AUX و قابلیت اتصال به تلفن همراه هوشمند
صندلی جلوی چرمی همراه تنظیمات در 8 حالت به صورت برقی دارای گرمکن
چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جديد(چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ‌ روز)، چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن، چراغ نقشه خوان، سيستم روشنايي ترك خودرو( Follow Me Home) 
مه شکن هاي جلو وعقب، قابليت تنظیم ارتفاع برقي نورچراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، چراغهای همراه در پارکینگ ، چراغ خوش آمد گويي 
مقایسه شرایط بازار و جمعبندی نهایی
در جمع بندی نهایی باید گفت که تارا به دلیل جدید بودن در بازار خیلی مورد ارزیابی مصرف کنندگان قرار نگرفته است و بازخورد زیادی از مالکان این خودرو در دست نمی باشد ولی دنا پلاس بعد از حدود 4 سال که از عرضه آن می گذرد مقبولیت نسبی خوبی در بین مالکان دارد و بازار دست دوم آن هم خوب و قابل توجه است. در مورد امکانات و آپشن ها تارا کمی برتری دارد ولی با توجه به اینکه پرچدار محصولات ایران خودرو می باشد انتظار بیشتری در مورد آن می رود بخصوص برای صادرات به بازارهای بین المللی. از نظر ایمنی دنا پلاس با در نظر گرفتن 4 ایربک نسبت به دو ایربک تارا جلوتر می باشد ولی نباید فراموش کنیم که تارا هم سیستم های کمکی بیشتری برای ترمز گرفتن دارد. از نظر قدرت موتور و شتاب هر دو خودرو تقریبا یکسان می باشد و نمی توان هیچ کدام را برتر دانست. اگر بخواهیم به طراحی ظاهری و داخل کابین توجه کنیم و امتیاز بدهیم با توجه به ناهمگونی که در نمای عقب تارا وجود دارد ، دنا پلاس ارجحیت دارد.داخل کابین هم در هر دو خودرو قابل قبول می باشد ولی کمی کیفیت قطعات داشبرد می توانست بهتر باشد. از نظر قیمت با توجه به مقایسه ای که انجام گرفت به نظر نمی رسد که تارا ارزش پرداخت حدود 47 میلیون تومان بیشتر را داشته باشد با توجه به اینکه در بعد قوای محرکه هم برتری خاصی ندارد.
 
موتور خودرو برای اینکه بتواند صحیح کار کند نیازمند مواردی است که هم در درست کار کردن موثر است و در سلامت موتور و عمر مفید آن. برای موارد ذکر…
بیشتر علاقه مندان به خرید خودرو در کشور ما تمایل زیادی به خرید خودروهای شاسی بلند و یا کراس اوور پیدا کرده اند و همین امر باعث شده است که…
وقتی با بیشتر مالکان خودرو صحبت می کنیم درخصوص نگهداری درست و صحیح خودرو، نکات بسیاری را متوجه می شویم که در نحوه نگهداری و سرویس خودروی خود به اشتباه…
با سنگین تر شدن ترافیک در خیابانها و جاده های کشور های مختلف تمایل به رانندگی با خودروهای اتوماتیک هر روزه در حال افزایش است و دلیل اصلی آن راحتی…
قصد داریم در این مطلب به‌سراغ بررسی یک هاچ‌بک جذاب واقعا ایتالیایی برویم و مشخصات این خودرو را به‌چالش بکشیم.  خودرویی که چندسالی در بازار کشور ما عرضه شد و…
گاهی پیش می‌آید حین رانندگی متوجه شویم فرمان خودرو می‌لرزد. به گفته بسیاری از تعمیرکاران خودرو این یک علامتی است که نشان می‌دهد مشکلی در وسیله نقلیه وجود دارد و…
پس چرا مبلغ رانا با مبلغی که الان ایران خودرو برای قرعه کشی اعلام کرده…
درود بر شرف سید. اگه روحانی نامرد بود عمرا این کار می‌کرد ولی آقای رئیسی…
سلام باور کنید راست میگم اول تیبا داشتم فروختم ساینا گرفتم خیلی ساینا از لحاظ…
من خودرو پارسال برنده شدم ۶۳ملیونم دادم سال ۱۴۰۱میخوان تحویل بدن یعنی دوساله خدارو خوش…
سلام ۱۸ ماه پیش ۲۰۷ سقف شیشه ای ثبت نام کردم اون زمان ۲0۷ ۸۰…
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمام حقوق این وبسایت برای بانک اطلاعات خودرو محفوظ است.
طراحی و برنامه نویسی توسط : Car.ir

source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *