بسترن B30 و ام جی ۳۶۰ توربو دو رقیب مستقیم برای یکدیگر در بازار خودرو ایران هستند.
بسترن B30 دومین خودرو سواری برند فاو در ایران بود که توسط شرکت بهمن موتور روانه بازار شد. بهمنی ها که یک بار با مدل محبوب B50 تجربه موفقی از فروش در سگمنت سدان های خانوادگی را کسب کرده بودند، در قدم دوم، مدل استراتژیک B30 را به خط تولید خود آوردند. خودرویی که سهم مناسبی از بازار چین را به خود اختصاص داده است و از پرفروش ترین ها در کلاس خود به شمار می رود. البته تیراژ تولید و عرضه بسترن B30 در ایران چندان چشمگیر نبود، اما همان تعداد محدود خودروهای ساخته شده هم به خوبی در بازار به فروش رسیدند. ام جی ۳۶۰ که با رؤیاهایی بزرگ پا به کشور ما گذاشته بود، با سد بزرگ تحریم ها مواجه شد و هرگز به جایگاهی که برایش در نظر گرفته بودند دست نیافت. عمده ام جی ۳۶۰های موجود در بازار را نسخه های توربو تشکیل می دهند.
از نظر قیمت و ابعاد، این خودرو رقیبی مهم برای بسترن B30 به حساب می آید. حال اگر کسی بسترن B30 و ام جی ۳۶۰ توربو را در گزینه های خرید خود داشته باشد، کدام یک را باید انتخاب کند؟ کدام یک ارزش بیش تری در مقابل رقم پرداختی دارد؟ امکانات کدام بیش تر است؟
نکته قابل توجه درباره بسترن B30 و ام جی ۳۶۰ توربو این است که هر دو خودرو فقط در یک تیپ و با یک نوع طیف امکانات عرضه شده اند. بسترن B30 مجهز به کروز کنترل است، اما ام جی ۳۶۰ توربو این آپشن را به شکل استاندارد ارائه نمی دهد. در عوض، ام جی ۳۶۰ توربو به سیستم اندازه گیری فشار باد تایرها (TPMS) مجهز شده که بسترن B30 فاقد آن است. در بحث تجهیزات روشنایی، هر دو خودرو از چراغ های روزتاب و خوشبختانه از نوع LED بهره می برند. ام جی ۳۶۰ توربو از نبود سنسور نور (سیستم اتولایت) رنج می برد، اما بسترن B30 به این سنسور مجهز است. در هر دو خودرو، چراغ های مه شکن فقط در سپر عقب دیده می شوند و جای مه شکن های جلو را دی لایت ها پر کرده اند. پروژکتور جلو اگرچه آپشنی ضروری نیست، اما بودن آن هم به افزایش میدان دید راننده در جاده کمک می کند. نوع لامپ به کاررفته در چراغ جلو بسترن B30 و ام جی ۳۶۰ توربو از نوع هالوژن است. البته ام جی ۳۶۰ چراغ بدرقه را هم دارد.
در بخش سیستم فرمان، بسترن B30 و ام جی ۳۶۰ توربو از فرمان برقی برخوردارند. ستون فرمان در هر دو خودرو به شکل دو جهته تنظیم می گردد. فاو برای القای حس لوکسی بیش تر به راننده، غربیلک فرمان B30 را با چرم مصنوعی روکش کرده است. هر چند این روکش چرمی کیفیت اعلایی ندارد، اما فرمان ام جی ۳۶۰ توربو بدون هیچ گونه روکش محافظ است و باید به صورت افترمارکت اقدام به تهیه و نصب روکش برای آن کنید. دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان هر دو خودرو به چشم می خورند. فرمان B30 دکمه های کروز کنترل را نیز روی خود جا داده است. با توجه به برقی بودن جعبه فرمان در دو خودرو، هر دو به سنسور سرعت مجهزند و فرمان در سرعت های بالا به شکل خودکار سفت می شود. در بخش سیستم صوتی، تفاوت زیادی میان بسترن B30 و ام جی ۳۶۰ توربو وجود ندارد. هر دو رقیب از ۴ بلندگو و ۲ تیوتر بهره می برند. نمایشگر لمسی هم برای سیستم چند رسانه ای آن ها در نظر گرفته شده است. البته نمایشگر ام جی ۱ اینچ بزرگ تر است. در سیستم مولتی مدیای بسترن، نویگیشن یا سامانه ره‌یاب هم دیده می شود. دوربین عقب به صورت فابریک در فهرست امکانات دو خودرو تعبیه شده است.
بسترن B30 و ام جی ۳۶۰ توربو با وجود ارائه بسیاری از امکانات رفاهی، از برخی آپشن ها بهره نمی برند. به عنوان نمونه می توان به جای خالی سیستم ورود بدون کلید در هر دو خودرو اشاره کرد. متأسفانه استارت موتور نیز در هر دو به شکل سنتی و با سوییچ انجام می گیرد. حتا سیستم تهویه مطبوع هم در دو خودرو از نوع دستی و غیر اتوماتیک است. در این میان، فقط ام جی ۳۶۰ به فیلتر تصفیه هوای ورودی به سیستم تهویه مجهز شده است. تنظیم صندلی های راننده و سرنشین جلو در هر دو رقیب به شکل دستی انجام می شود. صندلی های عقب بسترن B30 و ام جی ۳۶۰ توربو قابلیت تاشوندگی دارند که امکان بارگیری بیش تر را برای خودرو فراهم می آورند. خبری از گرم کن برای صندلی های نیست و هر دو رقیب از این نظر کاملاً اقتصادی ظاهر شده اند، اما استاندارد ایزوفیکس در صندلی های عقب آن ها رعایت شده است. صندلی های ام جی ۳۶۰ از روکش چرم مشکی برخوردارند. در کابین بسترن B30 هم صندلی ها با ترکیب چرم و پارچه روکش شده اند. آینه وسط هیچ یک از دو خودرو از نوع الکتروکرومیک نیست. حتا آپشن پیش پا افتاده تاشوندگی برقی آینه های کناری را هم برای این دو تعریف نکرده اند. البته آینه ها در هر دو به گرم کن مجهز هستند. سان روف برقی شاید تنها جذابیت مشترک در فهرست امکانات این دو رقیب باشد.
بسترن B30 و ام جی ۳۶۰ توربو در فاکتور ایمنی هم رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر تجربه می کنند. بسترن B30 با برخورداری از سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی، قدم اول را محکم بر می دارد. اما ام جی هم در این زمینه کوتاه نیامده و ۳۶۰ توربو را دقیقاً به همین آپشن مجهز کرده است. جای تقدیر دارد که سیستم کنترل پایداری به شکل یکسان در هر دو رقیب دیده می شود. بنابراین با خیالی راحت می توانیم این خودروها را به کسانی که دغدغه هندلینگ در جاده های بارانی و پیچ های تند دارند پیشنهاد دهیم. اما در همین حین، بسترن B30 با برخورداری از سیستم کنترل کشش اولین برتری خود به ام جی ۳۶۰ را نشان می دهد. سنسورهای پارک عقب را در هر دو خودرو می توان مشاهده کرد. سنسور نور هم که پیش تر گفتیم وجود دارد، اما خبری از سنسور باران در فهرست امکانات بسترن B30 و ام جی ۳۶۰ توربو نیست. در بخش امکانات مربوط به ترمز، افزون بر ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز کمکی هم برای هر دو خودرو تعبیه کرده اند. ام جی در این زمینه یک آپشن اضافه نسبت به بسترن دارد و آن، چیزی نیست جز سیستم کنترل ترمزها در پیچ (CBC). بحث به تعداد ایربگ ها که می رسد، این دو سدان چینی جمع و جور، اندکی ما را ناامید می کنند، چراکه هر دو فقط ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو دارند و اثری از ایربگ های کناری و پرده ای در آن ها نیست.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار
در بخش سیستم صوتی، تفاوت زیادی میان بسترن B30 و ام جی ۳۶۰ توربو وجود ندارد. هر دو رقیب از ۴ بلندگو و ۲ تیوتر بهره می برند. نمایشگر لمسی هم برای سیستم چندرسانه ای آن ها در نظر گرفته شده است. البته نمایشگر ام جی ۱ اینچ بزرگ تر است. در سیستم مولتی مدیای بسترن، نویگیشن یا سامانه ره‌یاب هم دیده می شود. دوربین عقب به صورت فابریک در فهرست امکانات دو خودرو تعبیه شده است.
بسترن B30 مجهز به کروز کنترل است، اما ام جی ۳۶۰ توربو این آپشن را به شکل استاندارد ارائه نمی دهد. در عوض، ام جی ۳۶۰ توربو به سیستم اندازه گیری فشار باد تایرها (TPMS) مجهز شده که بسترن B30 فاقد آن است.
بحث به تعداد ایربگ ها که می رسد، این دو سدان چینی جمع و جور اندکی ما را ناامید می کنند، چراکه هر دو فقط ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو دارند و اثری از ایربگ های کناری و پرده ای در آن ها نیست.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *