در بازار سدان های اقتصادی، یک گزینه ایرانی شناخته شده را ترجیح می دهید یا یک چینی سالخورده؟
به گزارش وبلاگ خودروچی، سمند LX، بدون شک، محبوب ترین نسخه سمند در طول عمر این محصول به شمار می رود. به خصوص با عرضه مدل های مجهز به موتور ملی موسوم به EF۷، این محبوبیت، افزایش یافت. در آن سو، شرکت مدیران خودرو با عرضه ام وی ام ۵۳۰، اولین بار در اواخر دهه هشتاد، توانست پا به بازار سدان ها بگذارد. خودرویی که در بدو ورود، با استقبال نسبی بازار مواجه شد و به دلیل کیفیت سواری قابل قبول و امکانات مناسب، فروش بالایی را تجربه کرد. اما این موفقیت با عرضه مدل ۵۵۰ به عنوان فیس لیفت و جایگزین ۵۳۰، ادامه نیافت! ۵۵۰ هرگز به توفیق ۵۳۰ نرسید و بسیار زودتر از موعد، مجبور به خداحافظی شد. اما ۵۳۰ هنوز هم در بازار دست دوم ها، به عنوان یک گزینه کارکرده نسبتا قابل قبول، مطرح است. اگرچه بازار خرید و فروش آن، تب و تاب گذشته را ندارد، اما در مقابل سمند، گزینه ای قابل تامل برای خرید به شمار می رود.
بررسی ظاهری را با ۵۳۰ آغاز می کنیم. خودرویی که یک کپی ناقص از نسل قدیم نیسان آلتیما به حساب می آید. در نمای جلو، طراحان چری سعی کرده اند که سیمایی لوکس از یک سدان خانوادگی را به نمایش بگذارند. چراغ ها طراحی و گرافیک زیبایی دارند. جلو پنجره با خطوط افقی کروم کاری شده، تزئین شده است. خطوط روی کاپوت بسیار ساده هستند. سپر در کمال سادگی طراحی شده و یک شبکه ورودی هوای باریک و دو چراغ مه شکن، اجزای این سپر را تشکیل می دهند. چهره ۵۳۰ به عنوان یک سدان شرقی اقتصادی، زیبا و قابل قبول است. صحبت درباره طراحی سمند، حرف جدیدی را در بر نمی گیرد. همان چهره تکراری را پیش روی خود داریم که بیشتر متعلق به دهه نود میلادی به نظر می رسد! طراحی سمند در مقایسه با ۵۳۰، به مراتب قدیمی تر است. چراغ های باریک سمند، گرافیک ساده ای دارند و چهره ای بسیار خشک و جدی به آن می دهند. جلو پنجره از دو شبکه موازی تشکیل یافته که با خطوط عمودی، پر می شوند. جزئیات طراحی سپر سمند از ام وی ام ۵۳۰ اندکی پیچیده تر است. مه شکن ها طراحی زیبایی دارند. برای محافظت سپر هم از زه های فایبر گلاس استفاده شده است.
در نمای کناری، ۵۳۰ یک کپی تمام عیار از آلتیما است. درها و ستون ها، طرحی منطقی و قابل دفاع دارند. ابعاد درها بزرگ است و سوار و پیاده شدن سرنشینان را راحت تر می کند. پنجره های جانبی نیز بلند و مرتفع طراحی شده اند. دستگیره ها از نوع آسان بازشو هستند. آینه های کناری ابعاد نسبتا بزرگی دارند و فاقد چراغ راهنما هستند. برجستگی گلگیرها اندکی مبتدی طراحی شده است. رینگ های ۱۵٫۰ اینچی پنج پره ۵۳۰، تناسبی با ظاهر خودرو ندارند و متاسفانه این خودرو هم به مانند بسیاری از اتومبیل های چینی، از سندروم رینگ های کوچک نسبت به بدنه، رنج می برد. در نمای کناری، قدیمی بودن طراحی سمند را از روی سبک طراحی پروفیل درها و پنجره ها هم می توان دریافت. زه های فایبر گلاس در امتداد سپرها، تا روی درها هم کشیده شده اند. دستگیره درها از نوع قدیمی هستند و آینه ها هم ابعاد چندان بزرگی ندارند. بسته به سال تولید و تیپ خودرو، سمند EF۷ با رینگ فولادی یا آلومینیومی در بازار، قابل خریداری است.
در نمای عقب، طراحان چری تلاش کرده اند که جلوه یک سدان نیمه لوکس را به ۵۳۰ بدهند. فرم عمودی چراغ ها، به خوبی گویای این موضوع است. هر چند که کیفیت بسیار نا مرغوب گرافیک داخلی چراغ ها، این تلاش را زیر سوال می برد. فرم جعبه ای صندوق عقب خودرو نیز چندان عامه پسند نیست و بیش از حد، ساده و کسل کننده به نظر می رسد. هر چند سادگی در طراحی نکته ای مثبت است، اما نه تا این حد! سپر عقب ۵۳۰ آنقدر ساده و معمولی طراحی شده که شاید به جرئت، تفاوت چندانی با سپر پراید نداشته باشد! این سپر نسبت به جثه خودرو، اندکی هم کوتاه طراحی شده است. اما سمند LX EF۷ در نمای عقب، فیس لیفت ساده سمند معمولی است که به واسطه چراغ های باریک تر، چهره معقول تری دارد. در واقع طراحی خارجی سمند، به خصوص در نمای عقب، به مراتب عامه پسندتر از ۵۳۰ است. از شکل و شمایل چراغ ها و خطوط درب صندوق گرفته، تا حجم پردازی سپر و محل نصب پلاک.
ام وی ام ۵۳۰ درون کابین، فضایی نسبتا لوکس و زیبا برای سرنشینان فراهم می آورد. تریم کرم – طوسی کابین، فضایی دلباز به وجود آورده است. طراحی ادوات کنسول، دریچه های تهویه و سایر قطعات کابین، در عین سادگی، زیبا و ارگونومیک به نظر می رسد. پنل سیستم صوتی هم در ارتفاعی مناسب قرار دارد. داشبورد مقابل سرنشین، بیش از حد، ساده به نظر می رسد. دسته دنده ۵۳۰، بلند طراحی شده است. غربیلک فرمان، دیزاین زیبایی دارد و می توان سیستم صوتی را هم از روی آن، کنترل کرد. صفحه نشان دهنده های پشت آمپر، بیش از حد معمولی به نظر می رسد و جذابیت خاصی ندارد. در آن سو سمند، در طراحی داخلی هم گرد و خاک گرفته است! طرح داشبورد این خودرو سالهاست که تغییری نکرده، اما هنوز هم برای بسیاری از افراد، جذابیت دارد. در سمند، کلیه ادوات کنسول، درون یک قاب واحد تعبیه شده اند که دسترسی راحتی دارند. اما ایراد این بخش از طراحی سمند، عدم امکان نصب نمایشگر برای سیستم صوتی است. پنل تنظیمات تهویه سمند هم از نوع دستی است و قدیمی به نظر می رسد. دریچه های تهویه سمند در یک راستا قرار دارند. محل نصب شیشه بالابرها بر روی رودری ها نسبت به ۵۳۰، ارگونومی کمتری دارد. دسته دنده و غربیلک فرمان سمند هم به خوش دستی ۵۳۰ نیست! فرمان سمند، خیلی بزرگ به نظر می رسد و فاقد دکمه های اینتر فیس است. اما صفحه کیلومتر سمند، اندکی جذاب تر از ۵۳۰ نور پردازی شده است. در کابین سمند، به جای تزئینات نقره ای رنگ طرح کروم کابین ۵۳۰، از تزئینات طرح چوب استفاده کرده اند.
ام وی ام ۵۳۰ تنها در یک تیپ توسط مدیران خودرو به مدت ۶ سال، تولید شد. سنسور های هشدار دهنده عقب، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های هالوژنی جلو، روکش چرم فرمان و صندلی ها، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو، ۲ کیسه ایمنی هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، کانال تهویه ردیف عقب، تنظیم دستی ۴ حالته صندلی های جلو، شیشه بالابر های برقی، تنظیم برقی آینه های جانبی و سان روف الکتریکی از مهم ترین امکانات این سدان چینی هستند.
سمند EF۷ از اولین سال عرضه تا به امروز، تغییرات در آپشن های رفاهی را به خود، دیده است. یکی از مهم ترین امکانات حذف شده از روی این خودرو، رینگ های آلومینیومی بود. در عوض، از امکانات اضافه شده به آن می توان به کیسه هوای سرنشین جلو اشاره کرد. سایر امکانات این خودرو هم شامل ۲ کیسه ایمنی هوا، تهویه مطبوع با تنظیم دستی و کانال تهویه ردیف عقب، سیستم صوتی مجهز به ۴ بلندگو و آنتن اکتیو، چراغ های مه شکن جلو و عقب، شیشه بالابر های برقی، تنظیم برقی آینه های جانبی، تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سنسور های هشدار دهنده عقب و ستون فرمان تلسکوپی هستند.
ام وی ام ۵۳۰ از پیشرانه ای ۴ سیلندر و تنفس طبیعی بهره می برد که با حجم تقریبی ۲۰۰۰ سی سی، ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور آزاد می کند. ۵۳۰ بر خلاف ام وی ام های جدید بازار، فقط با جعبه دنده دستی عرضه شد و هیچ گاه پای نسخه اتوماتیک آن به ایران، نرسید. ۵۳۰ با برخورداری از جعبه دنده ۵ سرعته دستی و پیشرانه ۲٫۰ لیتری، شتاب صفر تا صد بیش از ۱۴ ثانیه ای را به شما هدیه می دهد که برای سدانی اقتصادی در بازار داخلی، عددی قابل قبول است. در حالی که شتاب اعلام شده توسط کمپانی سازنده، در حدود ۱۲ ثانیه است، اما در عمل، دستیابی به چنین شتابی با توجه به ضرایب سبک در نظر گرفته شده برای دنده ها، امکان پذیر نیست. این ضرایب سبک دنده ها به کاهش مصرف سوخت کمک می کنند، اما در سر بالایی ها از قدرت و کشش خودرو می کاهند. سیستم تعلیق ام وی ام ۵۳۰ را باید یکی از نرم ترین ها در نوع خودش دانست. به گونه ای که بسیاری از افراد، ۵۳۰ را به سواری نرمش می شناسند. سواری نرم و خانوادگی ۵۳۰ همان قدر که لذت بخش است، هندلینگ و پایداری این سدان را مخدوش کرده است! تکان های عرضی زیاد و بازی اتاق در سرعت های بالا، مهم ترین مشکلی است که مالکان ۵۳۰ با آن، دست و پنجه نرم می کنند. فرمان ۵۳۰ به نرمی فرمان های الکتریکی است و لذت رانندگی با این خودرو را دو چندان می کند. ترمزها هم در چهار چرخ دیسکی هستند و قدرت عمل خوبی از خود نشان می دهند.
سمند EF۷ یا سمند موتور ملی، اولین محصول ایران خودرو بود که به این پیشرانه جدید ایرانی، مجهز شد. پیشرانه ای نسبتا مدرن و کم مصرف که بر خلاف پیشرانه های قبلی سمند، از نوع ۱۶ سوپاپ بود و تکنولوژی ساخت و بازدهی بالاتری داشت. این پیشرانه با حجم تقریبی ۱۷۰۰ سی سی و به واسطه تنفس طبیعی، قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور است. ایران خودرو از همان جعبه دنده ۵ سرعته قدیمی موسوم به BE۳ در این خودرو استفاده کرد. شتاب صفر تا صد رسمی اعلام شده برای سمند LX با پیشرانه EF۷، در حدود ۱۲ ثانیه است که البته همچون ام وی ام ۵۳۰، در میدان عمل، این عدد افزایش می یابد. باید گفت که سمند LX با موتور EF۷ نسبت به مدل های مجهز به موتور پژو، قطع به یقین، چالاک تر شده است. اما هنوز هم با آن ایده آل لازم به عنوان یک سدان پر شتاب، فاصله دارد. در هر حال، این اسب ایرانی در برابر ۵۳۰ هرگز کم نمی آورد و با وجود برخورداری از پیشرانه ضعیف تر، پا به پای آن و حتی بهتر از رقیب چینی، می تازد. سواری سمند به مانند سایر مدل های این خودرو و محصولات پژو، مورد پسند خانواده های ایرانی است. البته که از لحاظ نرمی، هرگز به پای ۵۳۰ نمی رسد. اما همین یک ذره خشکی بیشتر، پایداری بهتری را برای سمند به ارمغان آورده است. فرمان سمند به نرمی ام وی ام و کلا خودروهای چینی نیست. ترمزها هم متاسفانه در عقب از نوع کاسه ای هستند. با این حال، نمی توان قدرت ترمز گیری سمند را غیر قابل قبول توصیف کرد.
نقاط مثبت: سواری نرم، امکانات رفاهی مناسب، کابین جادار، شتاب قابل قبول، خدمات پس از فروش مناسب
– نقاط منفی: ظاهر قدیمی، هندلینگ ضعیف، کیفیت ساخت نه چندان بالا، قطعات یدکی گران قیمت، بازار خرید و فروش متوسط
+ نقاط مثبت: سواری قابل قبول، شتاب قابل قبول، کابین جادار، خدمات پس از فروش مناسب، جایگاه محبوب در بازار
– نقاط منفی: ظاهر قدیمی، امکانات رفاهی اندک، کیفیت ساخت نه چندان بالا







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *