در دنیا خودروهایی هستند که به‌راحتی از خط تولید دل نمی‌کنند و تا سال‌ها بدون تغییر بزرگی تولیدی می‌شوند. در کشور خودمان به‌وفور این خودروها را دیده‌ایم؛ اما بالاخره این خودروها هم روزی به آخر خط می‌رسند و طبق گزارشات، این اتفاق به‌زودی برای لادا نیوا پنج‌در رخ خواهد داد زیرا قرار است تولید آن آخر امسال پایان یابد. البته تولید نسخهٔ سه‌در این خودرو حداقل تا زمانی که نسل جدید آن در سال ۲۰۲۴ از راه برسد ادامه خواهد داشت.

نسخهٔ پنج‌در نیوا که با کد VAZ-2131 شناخته می‌شود، اواسط دههٔ ۹۰ یعنی چندین سال بعد از معرفی نسخهٔ سه‌در در اواخر دههٔ ۷۰ معرفی شد. این نسخه اما علیرغم برخورداری فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب به لطف فاصلهٔ محوری کشیده‌تر (بیش از ۵۰ سانتی‌متر)، فروش چندان خوبی نداشت و از سال ۱۹۹۳ تاکنون تنها صد هزار دستگاه فروخته است درحالی‌که برای مقایسه، نسخهٔ سه‌در از سال ۱۹۷۷ تاکنون بیش از ۳ میلیون دستگاه فروش داشته است. ازآنجایی‌که پیشرانهٔ این دو نسخه یکسان است، نسخهٔ سه‌در سبک‌تر، کم‌مصرف‌تر و در آفرود تواناتر است و اکثر خریداران آن‌را به همتای پنج‌در ترجیح می‌دهند. بااین‌وجود، در تمام این سال‌ها، نیوا پنج‌در همچنان در بازار حضور داشته است.

مشکلاتی در تأمین قطعات موجب توقف تولید نیوا پنج‌در در فوریهٔ امسال شد اما در ماه مارس تولید آن دوباره از سر گرفته شد. طبق گزارشات جدید اما لادا هفتهٔ گذشته پذیرش سفارشات برای خرید این خودرو را متوقف کرده پیش از آنکه در دسامبر به تولید آن برای همیشه پایان دهد. نیوا پنج‌در در روسیه در تیپ‌های کلاسیک، لوکس، اوربان و سری سیاه با قیمتی از ۷۴۷,۹۰۰ روبل معادل ۱۰,۵۵۰ دلار تا ۸۳۲,۹۰۰ روبل معادل ۱۱,۷۵۰ دلار عرضه می‌شود. گران‌ترین تیپ این خودرو به رینگ‌های ۱۶ اینچی آلیاژی، سپرهای پلاستیکی یکپارچه، چراغ‌های مه شکن، گرم‌کن صندلی‌های جلو، پنجره‌های برقی، گرم‌کن آینه‌های جانبی و تهویهٔ مطبوع مجهز هستند.

هردو نسخهٔ سه و پنج‌در نیوا از یک پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر قدیمی استفاده می‌کنند که تنها ۸۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور به یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و سامانهٔ چهارچرخ محرک متصل است. جای خای نسخهٔ پنج‌در نیوا در سبد محصولات لادا چندان احساس نخواهد شد زیرا مدل جدیدتر نیوا تراول که به‌تازگی فیس‌لیفت شده می‌تواند جانشین غیرمستقیمی برای آن باشد. این خودرو نسخه‌ای بروز شده از VAZ-2123 است که در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد و با نام شورلت نیوا به فروش می‌رسید. هرچند نیوا تراول هم سن بالایی دارد اما هنوز هم بسیار مدرن‌تر است نیوای قدیمی فسیل‌شده محسوب می‌شود.

( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
حالا چهل سال هم هرروز تصمیم میگیرن دیگه نسازنش ، چقد منو یاد قضیه پیکان و پراید میندازه که پیکانو به به زور تا ۹۳ نگه داشتن ( وانت ) و پراید هم میخوان تا ابد نگه دارن ( وانت ) اما هرروز هم تصمیم میگرفتن و میگیرن که دیگه نسازنش.
من⁦^_^⁩
وای وای راس میگی 🤣😂
یادش بخیر یه یارویی زیر پست روشن شدن لادا بعد جوشیدن تو آب جوش نوشته بود اینا به خاطر نفرت مردم روسیه از این ماشینه😑👋
ولی این خراب نشو لعنتی دوست داشتنی واقعا حیفه یه روزی تولیدش تموم بشه می‌خوام سهامشو بخرم تا ابد تولیدش کنم🥺😃
Nima
نسبت به خودش(با بقیه مقایسه نکنید)
تنها ایرادش موتور ضعیفشه .
اگر ١٢٠ اسب بود و حدود ٢٠٠ نیوتون گشتاور یه آفرودر ارزون و عالى بود.
بارها و بارها دیدم سر کم توانى خیلى جاها مثل گل و برف رو نتونسته بره.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *