حالا مدت هاست که نبض بازار به دست کراس اوورها افتاده است. در این مقاله دو کراس اوور تازه‌وارد بازار، FMC T5 فردا موتورز با فیدلیتی پرایم بهمن موتور، را مقایسه می کنیم.
سیاست گذاری های کلان کشور و تحریم های شدید باعث شد تنها خودروهای چینی باشند که در کلاس کراس اوور به بازار کشور ما بیایند. بالا رفتن نرخ ارز باعث شد رقم های نجومی را برای کراس اوورهای از قبل واردشده کره ای در بازار داشته باشیم و همین باعث شده است برای مشتریان در بازه قیمتی زیر یک میلیارد و برای خرید کراس اوور صفر تنها انتخاب های موجود چینی باشند. در این راستا دو کراس اوور چینی را با هم مقایسه می کنیم که تقریباً در یک رده قرا دارند و رقیب هم محسوب می شوند.
حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی بهمن فیدلیتی پرایم در اسب بخار
ابتدا بیایید ریشه این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم. فیدلیتی پرایم بهمن موتور همان جتور X70s است و جتور هم یکی از برندهای زیرشاخه چری است. پس فیدلیتی خودرویی چینی از کمپانی مادر چری است. در مقابل، FMC T5 فردا موتورز در واقع، همان دانگ فنگ T5 است. هر دو خودروساز سبکی متفاوت در نام‌گذاری محصولات‌شان در نظر گرفته اند و تصمیم گرفته اند تا این کراس اوورهای چینی را با نام هایی متمایز و براساس برندینگ بازار ایران معرفی کنند. البته فراموش نکنیم اولین بار این خودروسازی فردا بود که این نوع نام گذاری را شروع کرد و حالا می بینیم که دیگر مونتاژکارها هم رو به این روش آورده اند.
طراحی FMC T5 با الهام از طراحی های شاسی بلندهای فولکس واگن انجام شده و این الهام کاملاً قابل لمس است. در نمای جلو چراغ های نسبتاً بزرگ و کشیده را می بینید که بین آن ها جلوپنجره ای با رنگ زمینه مشکی و المان های کرومی دیده می شود. اگر بخواهیم نمای جلوی این دو خودرو را مقایسه کنیم باید بگوییم در FMC T5 فردا موتورز جلوپنجره بزرگ تر و چراغ های بزرگ تر باعث می شوند چهره خودرو خشن تر و قوی تر از فیدلیتی پرایم باشد. در مقابل هم البته نمی توان گفت طراحی فیدلیتی پرایم نمره کم تری می گیرد و مقایسه طراحی و تصمیم گیری در این خصوص کاملاً سلیقه ای است.
در نمای کناری خطوط برجسته در هر دو خودرو دیده می شود و تا حدودی اصول طراحی کنار یکسان است. در FMC T5 یک خط از گلگیر جلو در راستای دستگیره های در تا عقب کشیده شده است که دقیقاً مشابه آن را در فیدلیتی پرایم هم می بینیم. حتا رنگ دستگیره های در و به کار رفتن فلاپ های مشکی رنگ در هر دو خودرو یکسان است، اما تفاوت اصلی در عقب این دو خودرو رقم می خورد؛ جایی که، در FMC T5 فردا موتورز طراحی چراغ های به هم پیوسته را می بینیم و در مقابل، در فیدلیتی پرایم چراغ ها به صورت کشیده و جدا از هم در دو طرف قرار گرفته اند. در هر دو خودرو دیفیوزر نقره ای رنگ روی قسمت پلاستیکی مشکی رنگ در قسمت پایین قرار گرفته و در هر دو کراس اوور نام محصول بین چراغ ها نقش بسته است. همانند طراحی جلو تفاوت اصلی در عقب هم به خطوط طراحی بر می گردد و گرچه کلیت طراحی یکی است، اما در FMC T5 خطوط شکسته و برجسته را می بینیم که باعث می شود خودرو عضلانی تر به نظر برسد، اما در فیدلیتی پرایم خطوط منحنی و برجستگی ها ملایم تر هستند.
کراس اوور FMC T5 فردا موتورز ۴۴۶۰ میلی متر طول، ۱۸۲۰ میلی متر عرض و ۱۷۱۰ میلی متر ارتفاع دارد و در مقابل، فیدلیتی پرایم با ۴۷۳۵ میلی متر طول، ۱۹۰۰ میلی متر عرض و ۱۷۱۰ میلی متر ارتفاع قرار می گیرد. با این اندازه ها می بینیم که این دو خودرو از نظر ابعاد در رده ای یکسان قرار می گیرند و فاصله محوری در هر دوی آن ها ۲۷۲۰ میلی متر است. با این وجود، فضای پای سرنشینان به خصوص در قسمت عقب در FMC T5 راضی کننده تر است.
در مجموع، نتیجه مقایسه طراحی سلیقه ای است و اگر به دنبال کراس اووری با خطوط برجسته و ظاهری خشن تر هستید باید به سراغ فردا FMC T5 فردا موتورز بروید، اما اگر طراحی متفاوت از این مدنظرتان باشد فیدلیتی پرایم بهمن موتور را انتخاب می کنید.
فیدلیتی پرایم مجهز به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ است که این پیشرانه فناوری AVL اتریش را دارد و توان تولید نهایت قدرت ۱۵۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت از این پیشرانه به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک (خشک) به چرخ های جلو انجام می شود. در مقابل، FMC T5 مجهز به پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربوشارژ میتسوبیشی ژاپن می شود که خروجی نهایت قدرت ۱۵۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت از پیشرانه در این خودرو به وسیله گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته (آیسین ژاپن) به چرخ های جلو انجام می شود. همان طور که می بینید هر دو خودرو مشخصات فنی یکسانی دارند، اما نکته ای ظریف در مورد سیستم انتقال قدرت این دو خودرو را کاملاً متفاوت می کند. در فیدلیتی پرایم جعبه دنده دو کلاچه خشک را داریم که کار را در استفاده از آن مشکل می کند و از این نظر، گیربکس AT هم راحت تر است و هم استهلاک کم تری دارد. در نتیجه، اگر بخواهیم از نگاه تخصصی و فنی این دو خودرو را مقایسه کنیم باید گفت که شرایط راحت تری را در رانندگی و استفاده از FMC T5 فردا موتورز خواهیم داشت.
در کاتالوگ های منتشرشده برای FMC T5 مصرف سوخت ۷٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را داریم و برای فیدلیتی پرایم مصرف ۷٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. رینگ های استفاده شده در FMC T5 سایز ۱۸ اینچی و در فیدلیتی پرایم ۲۰ اینچی هستند. سیستم تعلیق به کاررفته در این دو خودرو در جلو و عقب یکسان است، اما در رانندگی FMC T5 نرمی بیش تری را نسبت به فیدلیتی پرایم احساس می کنیم.
درون کابین دو خودرو طراحی نسبتاً مدرنی را می بینیم و قطعات کرومی در طراحی کابین به کار رفته است. فرمان D کات در هر دو خودرو دیده می شود و هر دو خودرو مجهز به جلوآمپر دیجیتال هستند. در FMC T5 فردا موتورز تهویه اتوماتیک دوکاناله را داریم، اما در فیدلیتی تهویه دستی الکتریکی را داریم. در فیدلیتی پرایم هر دو صندلی جلو تنظیمات برقی را دارند، اما در FMC T5 تنها صندلی راننده است که تنظیمات برقی را دارد. در فیدلیتی پرایم صفحه نمایش ۱۲٫۳ اینچی لمسی را به صورت افقی سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و در FMC T5 صفحه نمایش ۱۲ اینچی عمودی را می بینیم.
اگر بخواهیم آپشن هایی را که در این دو خودرو یکسان است نام ببریم باید به سقف پانورامیک، درِ صندوق برقی، رادار خطی، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، آینه تاشو برقی، سنسور باد لاستیک (TPMS)، تریم داخلی چرم، گرم کن صندلی های جلو، کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی و کروز کنترل اشاره کرد. اما علاوه بر این، در FMC T5 فردا موتورز امکاناتی نظیر سیستم هشدار تصادف، ۶ ایربگ (داشتن کیسه هوای پرده ای)، کنترل حرکت در سراشیبی و تهویه اتوماتیک دوکاناله را می بینیم که این امکانات در فیدلتی پرایم وجود ندارند، اما فیدلیتی پرایم هم امکاناتی نظیر رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی شاگرد با تنظیمات برقی، شارژر بدون سیم گوشی همراه و دوربین ثبت وقایع را دارد که این امکانات در FMC T5 نیست.
با توجه به رقبا در این کلاس، در FMC T5 نبود امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور کاملاً حس می شود و در مقابل سیستم تهویه دستی و نبود ایربگ های پرده ای در فیدلیتی پرایم هم نقطه ضعف محسوب می شود. اگر بخواهیم نگاهی ایمنی داشته باشیم با وجود ایربگ های پرده ای می توان گفت FMC T5 در کابین ایمن تر از فیدلیتی است، اما برخی آپشن های کاربردی را ندارد.
فیدلیتی پرایم در نسخه پنج صندلی در آخرین فروش بهمن موتور با قیمت ۷۳۵ میلیون عرضه شد، اما در بازار این خودرو حدود ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در مقابل، فردا موتورز اعلام کرده است کراس اوور FMC T5 را با قیمتی در محدوده ۹۰۰ میلیون توان روانه بازار می کند. حالا باید دید با عرضه FMC T5 واکنش بازار و مشتریان به این خودرو چگونه خواهد بود و این دو خودرو چگونه با هم رقابت خواهند کرد.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
عکس ها: علیرضا پاداش / اسب بخار
FMC T5 مجهز به پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربوشارژ میتسوبیشی ژاپن می شود که خروجی نهایت قدرت ۱۵۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت از پیشرانه در این خودرو به وسیله گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته (آیسین ژاپن) به چرخ های جلو انجام می شود.
فیدلیتی پرایم مجهز به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ است که این پیشرانه فناوری AVL اتریش را دارد و توان تولید نهایت قدرت ۱۵۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت از این پیشرانه به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک (خشک) به چرخ های جلو انجام می شود.
در FMC T5 فردا موتورز امکاناتی نظیر سیستم هشدار تصادف، ۶ ایربگ (داشتن کیسه هوای پرده ای)، کنترل حرکت در سراشیبی و تهویه اتوماتیک دوکاناله را می بینیم که این امکانات در فیدلتی پرایم وجود ندارند، اما فیدلیتی پرایم هم امکاناتی نظیر رادار نقطه کور، دوربین ۶۰ درجه، صندلی شاگرد با تنظیمات برقی، شارژر بدون سیم گوشی همراه و دوربین ثبت وقایع را دارد که این امکانات در FMC T5 نیست.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *