یکی از سه موسسه معتبر اعتبارسنجی جهان در گزارشی به تحلیل صنعت خودروی ایران در فصل سوم سال ۲۰۲۱ و همچنین پیش‌بینی وضعیت این صنعت تا سال ۲۰۳۰ پرداخت.
به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش یادشده در کنار تبیین نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای خودروسازی ایران، رشد تولید و فروش را با متغیر برجام و تحولات در سیاست خارجی بررسی کرده است.
 موسسه تحقیقاتی فیچ سلوشنز که یکی از سه موسسه معتبر اعتبارسنجی در جهان است در گزارشی به تحلیل و بررسی صنعت خودروی ایران در فصل سوم سال 2021 و همچنین پیش‌بینی 10 ساله این صنعت پرداخته است.  این موسسه در گزارش خود با تحلیل روندهای ساختاری تولید و فروش خودرو در ایران، چشم‌انداز مثبتی از صنعت خودروی کشورمان در صورت احیای توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا، متصور شده است.
در گزارش یاد شده که توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ترجمه شده، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای خودروسازی ایران تبیین شده و رشد صنعت خودرو با احیای مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها گره خورده است. این موسسه سال 2020 را سالی سخت برای خودروسازی کشورمان خوانده حال آنکه با پیش‌بینی بومی‌سازی خودرو در ایران و از آن مهم‌تر بازگشت به برجام، بر رشد تولید و فروش خودرو تاکید کرده است. البته تحقق این رشد نیز با ملزوماتی همراه است به‌طوری که اگر توافق جدیدی در 2021 رخ دهد، انتفاع فروش و تولید صرفا از 2022 رخ خواهد داد. این موسسه اما حضور یا بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی در ایران را سخت و دشوار می‌خواند و تاکید دارد که به واسطه روی کار آمدن اصولگرایان و مخالفت بیشتر با سیاست کشورهای غربی، علاقه سرمایه‌گذاران به حضور در ایران کمتر خواهد شد و این مساله صنعت خودرو‌ در ایران را متاثر از خود خواهد کرد. با این حال در این گزارش تایید شده که در صورت توافق هسته‌ای خودروسازان فرانسوی رنو و پژو سیتروئن به احتمال زیاد نخستین خودروسازانی خواهند بود که به بازار ایران بازخواهند گشت. چرا که زیرساخت تولیدی این شرکت‌ها به دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های 2016 و 2017 در ایران انجام داده‌اند فراهم است و از سر‌گیری تولید فقط نیازمند به‌روزرسانی‌های جزئی خواهد بود.
از دیگر نکات قابل توجه در چشم‌انداز صنعت خودرو پیش‌بینی تولید و فروش در سال 2022 است. حدود سه سال پیش همراه با تحریم‌های بین‌المللی و خروج شرکای خارجی از ایران، شرکت‌های خودروساز از یکسو با تامین قطعه روبه‌رو بودند و از سوی دیگر با اعمال قیمت‌گذاری دستوری با کسری نقدینگی مواجه شدند. طبق گزارش‌هایی که خودروسازان به سازمان بورس ارائه کرده‌اند در این سه سال زیان تولید و انباشته خودروسازان روند صعودی داشته به‌طوری‌که در شش ماهه نخست سال جاری زیان انباشته به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است.
حالا نیز موسسه فیچ توقف زیان در خودروسازی کشورمان را منوط به لغو تحریم‌ها و بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی خوانده است. این گزارش با برآورد تولید و فروش خودرو در سال 2020، سال 2021 را در شرایطی مطلوب خودروسازی کشور می‌داند که مذاکرات هسته‌ای به سرانجام رسیده باشد. در این گزارش آمده است که طبق برآورد‌ها، فروش خودرو بالغ بر 6 /22 درصد و تولید کل خودرو نیز 1 /13 درصد طی سال 2020 کاهش یافته است.
اما به دلیل خوش‌بینی‌های موجود در مورد افزایش احتمال توافق هسته‌ای جدید، پیش‌بینی‌ می‌شود در سال 2021، فروش خودرو در کشور به میزان 3 /13 درصد و تولید خودرو نیز به میزان 1 /19 درصد افزایش ‌یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که متوسط رشد سالانه تولید خودرو در ایران در سال‌های 2022 تا 2030 با هدف دستیابی به تولید سالانه حدود 2 /5 میلیون دستگاه در سال، تا پایان 2030، معادل 5 /12 درصد باشد.  پیش‌بینی‌ها از رشد تولید در شرایطی است که وزیر صمت نیز تولید سه میلیون دستگاه خودرو را در سال 1404 وعده داده است. هر چند فاطمی‌امین در برآورد رشد سالانه خودرو، بیشتر بر بومی‌سازی و تکیه بر توان داخلی تاکید کرده اما موسسه فیچ مهم‌ترین عامل برای رشد تولید را لغو تحریم‌ها می‌خواند. اما در این گزارش پیش‌بینی شده که در سال 2021 فروش خودرو‌های سواری با افزایش 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، در مسیر رشد قرار گرفته و تولید خودروی سواری نیز به میزان 5 /19 درصد افزایش یابد.
Untitled-1

تمامی حقوق این سایت متعلق به میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *