سال گذشته برخی خودروسازها رشد تولید داشته اند اما زیان آنها هم بالا رفته و این مساله نشان دهنده این است که افزایش تولید خودرو در ایران با وجود این میزان تورم اصلا به صلاح نیست و حذف قیمت گذاری دستوری می تواند گامی در مسیر افزایش تولید باشد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از موج، چند هفته ای است که موضوع اصلاح قیمت خودرو به شدت مورد توجه مقامات دولتی و نمایندگان مجلس قرار گرفته و این مساله را گامی در جهت کاهش زیان انباشته خودروسازان عنوان کرده اند، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه کاهش اختلاف قیمت خودروها در بازار آزاد و کارخانه به حذف رانت کمک می کند، گفت: وقتی در قیمت یک محصول رانت ایجاد می شود، بدین معنی است که کالا در بازار با کمبود یا اختلاف قیمت آن با بازار آزاد همراه شده است.
محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید ۲ میلیون خودرو در کشور وجود دارد، افزود: قیمت گذاری دستوری و افزایش هزینه تامین مواد اولیه مشکلاتی را برای صنعت خودروی کشور به وجود آورده است.
او با تاکید بر اینکه وقتی خودروسازها با تولید بیشتر وارد زیان می شوند تولیدی صورت نخواهند داد، اظهار کرد: سال گذشته برخی خودروسازها رشد تولید داشته‌اند اما زیان آنها هم بالا رفته و این مساله نشان دهنده این است که افزایش تولید خودرو در ایران با وجود این میزان تورم اصلا به صلاح نیست و حذف قیمت گذاری دستوری می تواند گامی در مسیر افزایش تولید باشد.
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه توافق برجام می تواند به همکاری بین المللی قطعه سازان ایرانی و خارجی کمک کند، تصریح کرد: قطعه سازان  ایرانی قابلیت این را دارند که محصولات خود را در بازارهای  خارجی عرضه کنند. از طرف دیگر با توجه به اینکه خیلی از قطعات وارداتی در سال های گذشته  بومی سازی شده اند، میزان ارزبری خودروهای تولیدی کاهش یافته است. برای نمونه خودرویی که قبلا به صورت CKD واردات می شد ۷ تا ۸ هزار یورو ارزبری داشت و هم اکنون با تولید داخلی ارز بری این دسته از خودروها به حدود ۱۵۰۰ یورو کاهش یافته است.
او با بیان اینکه در شرایط کنونی ۵۰۰ یورو از ارز بری هر خودرو برای قطعات برق و الکترونیک آن است، گفت: در شرایط کنونی حدود یک سوم از این میزان یورو برای مواد اولیه و یک سوم دیگر برای تامین سایر قطعات خودرو است.
نجفی منش با تاکید بر اینکه واردات کامل خودرو بین ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو ارزبری دارد، اظهار کرد: هم اکنون ارز بری هر خودرو ۱۵۰۰ یورو است و مابقی آن می تواند به شکل ارزش افزوده در کشور باقی بماند.
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره مشکلاتی که هم اکنون برای تامین واردات مواد اولیه خودرو وجود دارد گفت: زمانبر بودند تخصیص ارز در بخش تولید مشکلات اساسی را به وجود آورده است.
او با اشاره به اینکه حذف قیمت گذاری دستوری باید به گونه ای باشد که بازار آزاد و کارخانه به قیمت یکسان برسند، گفت: اگر این سیاست گذاری اصلاح شود صنعت خودروی ایران در مسیر رشد قرار خواهد گرفت.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را […]
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *