سوالات خود را اینجا مطرح کنید
خانه » نکات خرید و فروش خودرو » پراید وانت بخرم یا وانت آریسان؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1
اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

پراید وانت بخرم یا وانت آریسان؟ اگر قصد خرید یکی از این دو خودرو را دارید و نمی‌دانید کدام یک را بخرید در این مقاله همراه ما باشید تا به مقایسه پراید وانت با آریسان بپردازیم و این دو خودرو را از لحاظ مشخصات فنی، امکانات و… بررسی کنیم.
از زمان عرضه نخستین وانت‌بارها در دهه 1920 میلادی، این خودروهای تجاری دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. امروزه وانت‌های کوچک و سبک خودروهای مناسبی برای حمل‌بار در فضاهای درون‌شهری هستند، در حالی‌که پیکاپ‌های بزرگ و سنگین نقش تریلر را ایفا می‌کنند.
پراید وانت موسوم به پراید 151 نماینده گروه خودروسازی سایپا در این رقابت است در حالی‌که وانت آریسان به نمایندگی از گروه خودروسازی ایران خودرو در مقایسه امروز ما حاضر شده است. هر دو وانت مزایا و معایب متعددی دارند اما در بازار وانت‌های مقرون به صرفه، یک انتخاب درست می‌تواند اندکی رضایت را برای مشتری ایجاد کند.
در این مطلب به مقایسه پراید وانت با آریسان که دو مورد از ارزان‌ترین وانت‌های عرضه شده در بازار کشورمان هستند خواهیم پرداخت که به واسطه قیمت مقرون به صرفه و تیراژ بالا، فروش بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. از آنجایی که قیمت پراید 151 و قیمت آریسان در یک رنج قیمتی قرار دارد، در این مقاله به مقایسه پراید وانت و وانت آریسان پرداخته‌ایم که هدف آن تعیین یک برنده نهایی در کلاس وانت‌های کوچک و سبک کشور است.

میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با 100% ضمانت بدنه بخری؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. خرید خودرو
حدود شصت سال از زمانی که پیکان روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت می‌گذرد، با این حال همچنان آثاری از دوران حضور پیکان در ایران باقی مانده است که آخرین برگ این آثار به وانت آریسان مربوط می‌شود. پیشرانه 1.7 لیتری تنفس طبیعی هشت سوپاپ OHVG II با 86 اسب‌بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور قلب تپنده این خودرو است که پیش از این برای سال‌ها قدرت‌بخش پیکان و وانت پیکان (وانت باردو) بوده است. این پیشرانه کهنسال و نه چندان کارآمد با اندکی تغییر همچنان در آریسان به ایفای وظیفه خود می‌پردازد و برخلاف پیکان به همراه گیربکس پنج سرعته دستی عرضه می‌شود.
طراحان ایران خودرو تلاش کرده‌اند تا چهره آریسان را براساس خودروهایی همچون پژو 405 و پژو پارس خلق کنند، از این رو ظاهر آریسان در مقایسه با سایر وانت‌های جعبه‌ای شکل قدیمی بازار ایران جذابیت بیشتری برای مشتری دارد. کابین آریسان نیز فضای کافی برای دو نفر را ارائه می‌دهد، هرچند از نظر کیفیت مواد به کار رفته نمی‌توان آن را مطلوب قلمداد کرد.

وانت آریسان یکی از ارزان‌ترین محصولات تولیدی ایران خودرو است، از این رو نباید انتظار مواجهه با امکانات خاصی را در آن داشته باشید. دو کیسه هوا، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی، سیستم صوتی به همراه دو بلندگو و آینه‌های جانبی با تنظیم دستی اندک امکانات این وانت را تشکیل می‌دهند. اتاق بار در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز طرحی ساده دارد و در صورتی که از آریسان برای حمل بارهای حجیم و بزرگ استفاده می‌کنید، بایستی با صرف هزینه شخصی یک اتاق را برای آریسان خریداری کنید. مشکلات کیفی بزرگترین نقطه ضعف آریسان هستند، مساله‌ای که سبب شده است تا این خودرو به صورت ناخودآگاه با وانت پیکان مورد مقایسه قرار گیرد.
همراه‌مکانیک؛ هم‌سفر باتجربه‌ی خرید خودروی شما!

اگر بخواهیم خودرویی را در فروش بالا و تولید طولانی مدت به عنوان رقیب پیکان ذکر کنیم، قطعا آن خودرو پراید خواهد بود. پراید نیز دقیقا همان روندی را در سایپا تجربه می‌کند که مدتی پیش در مورد پیکان و ایران خودرو مشاهده کرده بوده‌ایم. اکنون مدتی است که تولید نسخه اصلی متوقف شده است اما نسخه وانت با نام سایپا 151 همچنان به تولید می‌رسد. این رخداد پیش از این در مورد پیکان و وانت پیکان نیز رخ داده بود.
وانت پراید از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی با نسخه‌های معمول این خودرو همچون پراید 131 ندارد و تنها به جای ردیف دوم و صندوق عقب، فضای بار قرار گرفته است. پیشرانه 1.3 لیتری با 71 اسب‌بخار قدرت و 108 نیوتن‌متر گشتاور همچنان قدرت وانت پراید را همانند نسخه سدان فراهم می‌کند که به نظر می‌رسد برای حمل بارهای سبک در فواصل کوتاه کافی باشد. بزرگترین مزیت این پیشرانه هزینه نگهداری اندک و مصرف سوخت پایین است، مزیتی که طی چند سال اخیر و به واسطه افت کیفیت محصولات داخلی خدشه‌دار شده است.

میخوای بدونی قیمت روز خودرو مورد نظرت چنده ؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. قیمت خودرو
از نظر طراحی ظاهری نیز تفاوت خاصی میان سایپا 151 و سایر نسخه‌های پراید مشاهده نمی‌شود و تنها طراحی قسمت عقب به سبب وجود درب سوم تغییر کرده است. پراید وانت از نظر وزن و ظرفیت بارگیری در مقایسه با آریسان ضعیف‌تر ظاهر می‌شود، اما ابعاد کوچکتر این خودرو و مصرف سوخت اقتصادی سبب شده است تا این وانت به وسیله‌ای کارآمد برای استفاده در فضاهای تنگ و باریک شهرها تبدیل شود.
از نظر امکانات رفاهی نیز سایپا 151 با آریسان برابری می‌کند و نمی‌توان یکی از این دو خودرو را برنده قطعی دانست. دو کیسه هوا، سیستم صوتی به همراه دو بلندگو، سیستم تهویه دستی و چراغ‌های مه شکن عقب اندک امکانات پراید وانت را تشکیل می‌دهند.
در انتهای مقاله ” پراید وانت بخرم یا وانت آریسان؟ ” باید بگوییم که هر دو خودرو حاضر در این مقایسه یعنی وانت آریسان و سایپا 151 طی چند سال گذشته فروش بالایی را به خود اختصاص داده‌اند، با این حال وانت پراید بیشتر از آریسان در معابر کشور مشاهده می‌شود و این مساله نشان‌دهنده مقبولیت بیشتر وانت پراید نزد مشتریان است. از سوی دیگر آریسان در طول دوره تولید خود به شدت با مشکلات فنی دست به گریبان بوده است و همین مساله سبب شده تا مشتریان کمتری به این خودرو اعتماد کنند.
در سوی دیگر ماجرا، تولید وانت پراید با قدرت کامل توسط سایپا ادامه دارد. توقف تولید پراید نیز سبب شده است تا نسخه وانت آن با محبوبیت بیشتری نسبت به قبل مواجه شود که حاصل آن افزایش قیمت وانت پراید در بازار آزاد و صعود تقاضا برای خرید این خودرو است. بدیهی است که سایپا 151 به عنوان یک خودرو در قرن 21 ام به هیچ عنوان رضایت‌بخش ظاهر نشده است اما در بازار بسته و محدود ایران، نمی‌توان وانت‌های بهتری را با این قیمت خریداری کرد.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1
اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اخبار خودرو
معرفی خودرو
نکات خرید و فروش خودرو
خدمات ما

source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *