خودروهای عضلانی یا همان ماسل کارها منحصر به خودروسازان آمریکایی هستند اما جدیدترین ماسل کار بازار از دیترویت نیست بلکه از ژاپن است. با لکسس IS500 F Sport Performance آشنا شوید یعنی دقیقاً همان چیزی که انتظار نداشتید از برند لوکس تویوتا ببینید. از زمانی که لکسس به تولید IS F پایان داد، طرفداران منتظر بازگشت آن بودهاند. البته بعداً این شرکت مدلهای RC F و GS F را ارائه کرد اما چیزی که طرفداران واقعاً میخواستند یعنی IS F پدیدار نشد. البته این خودرو هنوز هم حداقل در نام بازنگشته اما در عوض اولین IS هشت سیلندر پس از حدود یک دهه با نام جدید F اسپرت پرفورمنس به بازار آمده و بیشتر از آنکه یک سدان اسپرت باشد، یک ماسل کار است.
F اسپرت پرفورمنس سری جدیدی در سلسلهمراتب خودروهای اسپرت لکسس بوده و بهعنوان رقیبی برای مدلهای S آئودی و AMG 53 مرسدس در نظر گرفته شده است درحالیکه مدلهای F کامل در برابر RS و AMG 63 قرار میگیرند؛ اما اختلاف IS500 F اسپرت پرفورمنس با IS F اسپرت معمولی خیلی زیاد بوده و از لحاظ اعداد و ارقام بیشتری رقیبی برای C63 و RS5 محسوب میشود. در همین حال، این سدان اسپرت از کوپهٔ RC F که یک F کامل محسوب میشود هم سریعتر است. به همین دلیل، IS500 F اسپرت پرفورمنس شخصیت بسیار گیجکنندهای دارد.
اما از نامگذاری عجیب لکسس که بگذریم، به مهمترین ویژگی این خودرو یعنی قلب ۵ لیتری V8 لذتبخش آن میرسیم. این ۵ لیتری که از زمان نسل دوم IS در سال ۲۰۰۷ تاکنون زیر کاپوت محصولات مختلف لکسس قرار میگیرد، در اینجا خروجی دقیقاً یکسانی با RC F کوپه دارد یعنی ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور که ۱۶۱ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر از IS350 F اسپرت بیشتر است. درنتیجه، پرفورمنس IS500 در خط مستقیم پیشرفت چشمگیری داشته بهگونهای که ظرف ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که ۰.۲ ثانیه از RC F و ۱.۳ ثانیه از IS350 سریعتر است.
پیشرانهٔ تنفس طبیعی IS500 فاقد کشش موتورهای توربو است اما این کمبود را با اشتیاق برای رسیدن به ردلاین جذاب ۷,۳۰۰ rpm جبران میکند. حداکثر قدرت موتور حدود ۲۰۰ دور قبل از این عدد جادویی به دست میآید و حداکثر گشتاور در دور ۴,۸۰۰ rpm ارائه میشود. وقتی این موتور حداکثر توان خود را تولید میکند، پرفورمنس آن در خط مستقیم مستکننده خواهد بود. بالا نگه داشتن دور موتور در خودروها همیشه جذاب است اما IS500 برای رانندگی سریع به آن نیاز دارد. پاسخ پدال گاز در تهاجمیترین حالت رانندگی نیز بسیار عالی است.
هرچند پیشرانهٔ IS500 با RC F یکسان است اما سدان اسپرت لکسس از چند جهت مهم از برادر کوپهٔ خود بهتر است که اصلیترین آنها صدا است. در اینجا لکسس صدای اگزوزها را در مقایسه با RC F در بلندترین حالت تنظیم کرده و به همین دلیل هرکسی برای اولین بار پدال گاز را فشار دهد خواهد گفت عجب صدایی دارد! هنگامیکه برای تعویض دنده به بالاتر دور موتور بالا میرود و یا هنگام معکوس دادن که بازهم دور موتور افزایش پیدا میکند، سمفونی فوقالعاده جذاب یک V8 سنتی دور بالا از زیر کاپوت و چهار سر اگزوز عقب نواخته میشود و تونلها به بهترین دوست شما در این خودرو تبدیل خواهند شد.
گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک IS500 هم قابلتحسین است. این گیربکس در رانندگی روزمره هوشمند است و میتواند دندههای مناسب را انتخاب کند درحالیکه به نظر میرسد گیربکس از محدودهٔ گشتاور هم کاملاً آگاهی دارد و همیشه مایل است برای بالا بردن دور موتور یک یا دو دنده کم کند. حالت دستی این گیربکس هم سرگرمکننده است و پدالهای پشت فرمان اندازه و شکل مناسبی دارند. البته این هشت سرعته فاقد نشاط و چابکی گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک LC است و در مقایسه با هشت سرعتهٔ بامو M340i یا نُه سرعتهٔ مرسدس C43 متوسط به نظر میرسد.
اما اگر پیشرانه را نادیده بگیریم، درک اینکه با یک خودروی F اسپرت پرفورمنس طرف هستیم دشوار است زیرا IS500 غیر از موتور ۵ لیتری V8 تفاوت چندانی با IS350 ندارد. در این خودرو فقط دامپر عقب ساخت یاماها، ترمزهای کمی بزرگتر (۱۴ اینچی در جلو و ۱۲.۷ اینچی در عقب بجای ۱۳.۲ اینچی در جلو و ۱۱.۷ اینچی در عقب IS350) برای مهار کردن اسبهای اضافی و مجموعهٔ کوچکی از تغییرات آئرودینامیکی و زیبایی را خواهد داشت که هیچکدام بهاندازهٔ کافی روی تجربهٔ کلی رانندگی تأثیر نمیگذارند.
در IS500 همان کمکفنرهای تطبیقی، همان دیفرانسیل لغزش محدود تورسن و همان لاستیکهای بریجستونی که در IS350 وجود دارند ارائه میشود؛ بنابراین هرچند توانایی پیچیدن IS500 لذتبخش بوده و با کنترل خوب حرکات بدنه همراه است اما پشت فرمان همچنان مثل IS350 احساس میشود. این نسخهٔ جدید همچنین از همان مشکل برادر ضعیفتر خود یعنی فرمان بیشازحد حساس رنج میبرد که در سرعتهای بزرگراهی به تصحیحهای کوچک و آزاردهندهای نیاز دارد. البته IS500 در کابین با صندلیهای دوستداشتنی و حمایتکنندهٔ بدن، غربیلک فرمان، پدالهای تعویض دنده و موارد دیگر، از IS350 متمایز شده اما با توجه به تفاوتهای بزرگی که مثلاً بین مرسدس C43 با C300 وجود دارد، آنطور که انتظار داریم نیست.
وقتی IS500 را با رقبا مقایسه میکنیم نیز مشکلات آن واقعاً خود را نشان میدهند. روی کاغذ این سدان ژاپنی قویترین خودرو در کلاس خود است (البته اگر آنرا رقیب مدلهایی مثل M3 و C63 ندانیم) و از رقبای اصلی خود یعنی مرسدس C43 AMG، بامو M340i و آئودی S4 بین ۸۷ تا ۱۲۳ اسب بخار قویتر است. لکسس همچنین با ۵۳۵ نیوتن متر، بیشترین گشتاور را هم دارد اما این برتریها هرگز خود را روی کرنومتر نشان نمیدهند. IS500 با شتاب ۴.۴ ثانیه مغلوب M340i و S4 میشود و تنها یکدهم ثانیه از C43 سریعتر است.
مشکل بزرگتر اما احساس آلمانیها چه در مقایسه با IS500 و چه در مقایسه با نسخههای ضعیفتر خودشان است. مثلاً تواناییهای هندلینگ C43 یا M340i بسیار فراتر از C300 و ۳۳۰i است و این ژرمنهای اسپرت تجربهٔ رانندگی بسیار هیجانانگیزتری نسبت به IS500 F اسپرت پرفورمنس دارند؛ بنابراین اگر لکسس روی تنظیم و بهبود سیستم تعلیق سدان اسپرت خود بیشتر تمرکز میکرد، IS500 به خودرویی بسیار هیجانانگیزتر و قانعکنندهتر تبدیل میشد اما در حالت فعلی، بجای چیزی که نام F اسپرت پرفورمنس باید نشان دهد، صرفاً مانند یک IS معمولی با موتور V8 احساس میشود.
قیمت پایهٔ IS500 از ۵۷,۵۷۵ دلار آغاز میشود که شاید در نگاه اول برای یک سدان اسپرت V8 رقم مناسبی به نظر برسد اما وقتی میبینیم رقبا (و نهفقط آلمانیها) با قیمتی مشابه تجربهٔ بهتری را فراهم میکنند، بهراحتی میتوان از این ژاپنی صرفنظر کرد. M340i پویاترین خودروی این کلاس است و با قیمت ۵۵,۶۹۵ دلار، ۱,۸۸۰ دلار از لکسس ارزانتر است. مرسدس C43 AMG و آئودی S4 هم که بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند، به ترتیب ۵۷,۵۵۰ دلار و ۵۱,۵۴۵ دلار قیمت دارند. حتی کادیلاک CT-4 هم در پیچها خودروی هیجانانگیزتری است و ۱۲ هزار دلار قیمت کمتری دارد.
IS500 F اسپرت پرفورمنس ۱۳,۵۵۰ دلار از خودرویی که بهجز پیشرانه تقریباً در همهچیز شبیه به آن است یعنی IS350 گرانتر است و به همین دلیل این حس را القا میکند که با این قیمت بالاتر، همۀ چیزهایی که نیاز است را ارائه نمیکند. هرچند IS500 نزدیک به یک سدان عالی و مدلهای میان پرفورمنسی آلمانی است و خوشحالیم که سرانجام لکسس یک V8 را زیر کاپوت IS قرار داده اما سیستم تعلیق سفتتر و هیجانانگیزتر به همراه ویژگیهای ظاهری تهاجمیتر میتوانستند این خودرو را بسیار بهتر کنند. در این صورت، IS500 درحالیکه میخ اول سری جدید F اسپرت پرفورمنس را محکمتر میکوبید، فضای کافی برای IS F احتمالی هم باقی میگذاشت؛ اما حالا، لکسس یک ماسل کار ساخته که شبیه یک سدان اسپرت است.
Lexus IS500 F Sport Performance
محمد امین
یکی تویوتا بازی در آوردن برای ساختش، و محافظه کارانه عمل کردن ، در کل به خودی خودش ماشین خوبی ب نظر میرسه و طراحی جذابی داره ، اما رقبا بهتر هستن در مبحث پرفورمنس و رانندگی…
SFXSuperFast
در بحث پرفورمنس!؟
از پیشرانه با اندازه یکسان با سرور و سالار ماسل کارها قدرت بیشتری گرفته:
Ford Mustang GT V8 5.0L 460hp
Lexus IS500 F V8 5.0L 472hp
در حالی که یه سدانه
درمورد موتورش باید ی چیز دیگه رو هم درنظر داشت؛ ژاپنیها و مخصوصا تویوتا از نظر استهلاک کمشون تو دنیا سرآمدن حتی وقتی از یه موتور کوچیک قدرت زیادی بگیرن
این که یه V8 تنفس طبیعی گردن کلفته
…
این سدان قرار نیست توی پیست رونده بشه یا باهاش تو مسابقات درگ شرکت کنن
که شتاب ۰_۱۰۰ یا چابکی و فرمون پذیری براش مهم باشه.
این ماشین قراره تو یه سفر جادهای ۲_۳ ساعته راحتی و عملکرد (با گشتاور بالاش شتاب ثانویه ش از همه رقبایی ک تو بالا اسم برده شد بهتره) مناسبی رو به سرنشینا هدیه کنه.
قراره توی اتوبان تو دنده ۸ و دور زیر ۲۰۰۰rpm بدون صدا یا لرزش اضافی مسافراشو جابهجا کنه.
…
طراحی قلدر و نسبتا خوبی داره
(ببین ب ام و با جلو پنجرههای گنده ش و مرسدس با طراحی کسل کننده ش چیکار کردن که یه لکسوس ازشون تو طراحی سرتره)
قیمتش هم به نسبت مناسبه
من که اگه پولشو داشتم
قطعا انتخاب اولم بود
Amir Machine
دوست عزیز، موتور ۵ لیتری موستانگ تو نسخه مک وان ۵۸۰ اسب قدرت داره، گشتاورش هم ۵۷۰ نیوتن متره که خیلی از لکسس بیشتره
GT
به جز آمریکایی ها مرسدس هم سه ماسل کار واقعی داره، SLR مکلارن، SL65 بلک سریز و AMG GT بلک سریز که هر سه فوقالعاده قدرتمند و با بدنه ای بزرگ و تنومند هستند
محمد امین
همچنین sls
R@m!n
البته لفظ ماسل کار تعریفی نسبی داره و تو هر مکتب خودروسازی یه جور معنی میده.
GT
بله مخصوصا مدل بلک سریز
امیر
باید یه مقایسه بدور از هیچ گونه تعصب بین این و رقبا انجام بشه.
الان تو ذهن همه جا افتاده که کلاس c و سری ۳ بهترین هستند.
الان هم کادیلاک تخریب شده هم این لکسس باید با رقبا به صورت کامل مقایسه بشه.
حالا جدا از این من این ماشین رو دوست دارم. ظاهر خوبی داره ، کیفیت و امنیت که
جوری که از لکسس انتظار میره باید خوب باشه ، پرفورمنس نسبتا خوبی داره.
بهنام
واقعا زیباست. تنظیمات فنربندی و لوازم تزییناتی بماند بعد از خرید که میشود به بهترین شکل بر روی این دلبر زیبا پیاده کرد . لکسوس با گذاشتن یک هشت سیلندر تنفس طبیعی محشر و یک اگزوز خوش صدا این پامو میده که میتونین این مدل رو با یه هزینه ی نسبتاً کم شخصی سازی کنین و حالشو ببرین.
Porsche
ب ام و M340i رو ترجیح میدم چون هم پرفورمنس بهتری داره و هم از بهترین ۶ سیلندر های دنیا روشه
ظاهر جذابی هم داره
ولی این ماشین هم خوبه فقط یکم داخلش قدیمی به نظر میاد
Mohammadreza
نمیدونم چرا مجلات سیستم تعلیق سفت و خشک رو دوس دارن
زندگی واقعی که همش پیچ و سرعت و پیست نیست.
این خودرو ها بیش از ۹۰ درصد عمر و کارکردشون رو در خیابون های شهر و سرعت های پایین سپری میکنن
بهرحال Is f/f sports که احتمالا در آینده نزدیک معرفی میشن سیستم تعلیق سفت تر و پاسخگویی بهتری در پیچ ها خواهند داشت
mos
تعلیق نرم ایراد نیست چون همونطور که اشاره شده این ماشین پرفورمنس کامل (F) نیست.
ولی اصلی ترین نقطه ضعفش گیربکس کنده، تو ویدیو های شتاب گیری کاملا کند بودن گیربکس و زمان زیادی که بین تعویض دنده ها هست مشخصه و امیدوارم لکسس تو مدل IS F از گیربکس ۱۰ سرعته جدیدش استفاده کنه.
در کل شاید ماشینای بهتری تو این کلاس باشن اما هیچکدوم موتور V8 و این صدا رو ندارن، انتخاب بینشون کاملا به سلیقه ربط داره.
R@m!n
یه ماشین با نمای بیرونی خارق العاده کابین دمده و پرفورمنس ضعیف نسبت به رقبا. به نظرم زیباترین سدان تاریخ لکسوس هست. هیچ عیبی نمیشه به ظاهرش گرفت ای کاش پرفورمنس هم در حد ظاهرش بود.
ارش
یه تجربه متفاوته و قطعا ارزش خرید داره .به نسبت قیمتش مشخصات فنی خیلی خوبی داره همیشه که نمیشه بی ام و مرسدس یا موستانگ سوار شد .
ارشیا(فقط و فقط)SVJ
طراحیش قشنگه ولی به نظرم زیاده شلوغه.
محمدهادی
آی اس زیباترین و چابک ترین اتاق لکسوسه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
آیا حساب کاربری ندارید؟
