کارشناسان معتقدند برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تولید سه میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴ و صادرات یکسوم آن، در صورت جذب منابع لازم برای سرمایهگذاری و پیشبینی بازارهای داخلی و خارجی، تحققپذیر است.
به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا، نگاهی به برنامههای ارائه شده از سوی «سید رضا فاطمیامین» برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش خودروسازی، حاکی از برنامهریزی برای تولید 1.6 میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال 1404 به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید 30 درصد آن معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازارهای صادراتی شود.
وی پیشتر در خصوص صنعت خودروی کشور گفتهبود: عدهای میگویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ما است، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که می تواند به افتخار ملی تبدیل شود.
فاطمیامین افزود: در همین راستا یک برنامه 2 ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال 1404 خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید هم زمان به تقویت رقابت، اصلاح ساز و کارهای مدیریتی و اقتصادی و افزایش تولید در خودروسازی بپرداریم تا در این صنعت به توفیق برسیم.
در این زمینه، «امیرحسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو گفت: تولید سه میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404 که در برنامههای وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت دیده میشود، تمهیداتی نیاز دارد، بهطور مثال تولید ورق مخصوص خودرو یا تامین قطعات هایتک باید سه برابر شود.
این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران بیانداشت: دستیابی به اهداف این برنامه در صورت رفع تحریمها شدنی است، اما اگر این اتفاق نیفتد پرسش اینجاست که سرمایه مورد نیاز این برنامه از کجا تامین خواهد شد؟
کاکایی خاطرنشانکرد: در حقیقت پاسخ به دو پرسش کلیدی تامین سرمایه مورد نیاز این افزایش تولید و رفع موانع فعلی موجود بر سر راه تولید در این برنامه داده نشده است؟
وی گفت: اینکه در پی افزایش تولید خودرو هستیم خیلی خوب است، اما با موانع و مشکلاتی همراه است و باید پاسخ داد که چگونه قرار است تیراژ تولید بالا برود؟
این استاد دانشگاه ادامهداد: با فرض افزایش تولید و وجود یک بازار رقابتی و آزاد، قرار است سه میلیون دستگاه خودرو تولید شود که 2 میلیون دستگاه آن برای فروش در بازار داخل است.
وی اظهار داشت: اگر اقتصاد به رونق خوبی برسد تا پایان سال 1404 به مصرف سالیانه 1.6 میلیون دستگاه خودرو خواهیم رسید که البته بخشی از آن خودروی فرسوده است که باید حذف شود و پول نیاز دارد.
کاکایی گفت: با فرض تولید 2 میلیون دستگاه خودرو، دستکم 400 هزار دستگاه خودرو باقی میماند و باید مشخص شود کجا قرار است به فروش برسند؟
وی همچنین با اشاره به برنامه صادرات یک میلیون دستگاه خودرو در افق چشمانداز 1404، گفت: با توجه به حضور خودروسازان آسیایی، اروپایی و آمریکایی در بازار کشورهای همسایه، جمع صادرات خودروهای ایرانی به این کشورها بیش از 100 هزار دستگاه در سال را نمیتوان متصور شد، بر این اساس باز هم سوال پیش میآید که 900 هزار دستگاه دیگر قرار است کجا صادر شود؟
این کارشناس صنعت خودرو پیشبینیکرد: حداکثر تیراژ سالیانه در این صنعت بتواند به 2 میلیون دستگاه برسد که باید برای بازار فروش آن نیز فکر اساسی کرد.
وی افزود: اگر امروز شاهد صف کشیدن مردم برای خرید خودروی داخلی هستیم، به دلیل دو نرخی بودن و رانت شیرین موجود در آن است و اکثر آنان مصرفکننده واقعی خودرو نیستند، بر این اساس اگر رانت یاد شده برداشته شود، میزان تقاضای واقعی به کمتر از 800 هزار دستگاه در سال خواهد رسید.
تمامی حقوق این سایت متعلق به خودروتک میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است