دامای X7 یک خودروی نسبتاً ناشناخته در بازار ما محسوب می شود، چراکه عرضه ای محدود در ایران داشت. در این مقاله سعی می کنیم نگاهی جامع به این خودرو داشته باشیم.
همان طور که احتمالاً می دانید، دامای یکی از نشان های زیرمجموعه زوتی چین است. در ایران نشان زوتی را با خودرویی با نام آریو تولید سایپا و یا کوپا ریگان خودرو می شناسند، اما این نشان محصولات دیگری هم در سبد خود دارد. زوتی در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد و نسبت به دیگر خودروسازان چین سابقه کم تری دارد. از نظر تولید و گستردگی شبکه فروش هم زوتی از دیگر چینی های شناخته شده یک گام عقب تر است. البته زوتی با گسترده کردن شبکه فروش برون مرزی خود توانست در سال ۲۰۱۸ در بین ۵۰۰ شرکت برتر صنعتی چین قرار بگیرد، اما همچنان نشان زوتی را هیچ وقت نمی توان در بین برترین خودروسازان چین قرار داد.
در سال ۹۶ بود که شرکت یاران خودرو اروند به عنوان نماینده رسمی دامای چین معرفی شد و در آن زمان دو محصول دامای X7 و X5 به عنوان دو محصول مورد عرضه در بازار ایران معرفی شدند. برنامه این شرکت ابتدا واردات بود و پس از تکمیل خط تولید قرار بود این دو کراس اوور در ایران مونتاژ شوند. بازگشت تحریم ها باعث شد بسیاری از چینی ها از حضور در ایران منصرف شوند و زوتی هم از این قاعده مستثنا نبود. شرایط برای یاران خودرو اروند طوری رقم خورد که این شرکت نه تنها هیچ وقت به تولید خودرو نزدیک نشد ، بلکه از جمله شرکت هایی بود که در ترخیص خودروهای وارداتی خود هم مشکل داشت و اخبار نارضایتی مشتریان این شرکت را مانند برخی شرکت های خصوصی دیگر شاهد بودیم. سرانجام این شرکت فقط موفق شد تعدادی دامای X7 را به مشتریان تحویل دهد و دامای X5 هیچ وقت به بازار نیامد.
در ادامه این مقاله تنها محصول نشان ناشناخته دامای را در ایران بررسی می کنیم و این خودرو را از جهات مختلف زیر ذره بین قرار می دهیم.
الگوبرداری و یا کپی در طراحی چینی ها چیز جدیدی نیست و دامای X7 هم از جمله خودروهای چینی است که در طراحی آن الگوبرداری به وضوح دیده می شود. دقت کنید الهام و الگوبرداری در طراحی بدنه دو موضوع کاملاً متفاوت هستند و فرآیندی که در طراحی دامای X7 به کار رفته است یک الگوبرداری کلی از شاسی بلندهای فولکس واگن است. در طراحی این خودرو خطوط طراحی خودروهایی مثل مدل مفهومی فولکس واگن GTE و فولکس واگن اطلس را می بینیم و البته باید گفت الگوبرداری در این خودرو بسیار خوب انجام شده است و در مجموع، با خودرویی زیبا طرف هستیم.
در نمای جلو، طراحی یکپارچه چراغ و جلوپنجره به صورت کشیده باعث شده است بدنه دامای X7 کشیده تر به نظر برسد. طراحی چراغ ها به وضوح شبیه به شاسی بلندهای فولکس واگن است و جلوپنجره با طرح مشبک مشکی طراحی شده و در بالا و پایین آن دو خط کرومی دیده می شود که البته در نسخه ای که ما عکس برداری کرده ایم تغییراتی توط مالک در برخی جزییات نسبت به نسخه اصلی لحاظ شده است. به کار بردن رنگ متضاد مشکی و رنگ بدنه در طراحی و ورودی های هوای بزرگ در قسمت زیر سپر باعث شده است ظاهری اسپرت را در این شاسی بلند داشته باشیم.
در طراحی نمای کناری بدنه اولین نکته ای که به چشم می خورد شیب کم در سقف است که باعث می شود ظاهر نسبی کوپه را در این شاسی بلند داشته باشیم. خطی در کنار از امتداد چراغ های جلو تا امتداد چراغ های عقب کشیده شده است که دستگیره های در هم روی همین خط قرار می گیرند. طراحی دو رنگی که در جلو می دیدیم در سقف و ستون هم دیده می شود تا هماهنگی طراحی در نقاط مختلف بدنه حفظ شود. در نمای عقب چراغ ها با الگوی L و به صورت جداگانه در زمینه ای مشکی طراحی شده است و بالی در ادامه شیب سقف در عقب دیده می شود.
در مجموع، با وجود این که می دانیم طراحی دامای X7 کاملاً کپی برداری از محصولات فولکس واگن است، اما این کپی برداری خوب انجام شده است و با تغییر برخی جزییات، در نهایت، کراس اووری زیبا و اسپرت را می بینیم. پس از نظر طراحی، دامای X7 نمره قابل قبولی را نسبت به دیگر چینی های بازار می گیرد.
زمانی که دامای X7 برای بازار ایران معرفی شد، آن چه بیش تر مورد توجه علاقه مندان به خودرو قرار گرفت طراحی داخلی آن بود، چراکه طراحی داخلی دامای X7 با وجود این که با الهام از بسیاری از خودروهای اروپایی انجام شده است، اما بسیار زیبا و مدرن به نظر می رسد. نقطه عطف طراحی داخلی را در نشانگر دایره ای دنده می بینیم که در محصولات رنجروور دیده می شد. طراحی دو رنگ آبی کرم درون کابین به همراه الگوی طراحی، که بسیار شبیه به آئودی است باعث می شود فضایی پرمیوم را در این خودرو داشته باشیم که صد البته کیفیت متریال داخلی به نسبت خودروهای اروپایی پایین تر است. البته نسبت به دیگر چینی ها می توان گفت کیفیت قابل قبولی را در داخل خودرو می بینیم.
دامای X7 از نظر امکانات خودرویی پرآپشن به حساب می آید و در نسخه ای که به ایران آمد هم سعی شد امکانات کاربردی این خودرو حفظ شود. در دامای X7 امکانات خوبی نظیر سیستم کنترل باد تایر، سیستم ورود بدون کلید، کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، سقف پانورامیک، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور باران، گرم کن صندلی های جلو، پدل شیفتر، حافظه صندلی و دوربین عقب را می بینیم. همان طور که گفته شد، دامای X7 نه تنها در ظاهر خودرویی نسبتاً لوکس است، بلکه فهرستی کامل از آپشن ها را در این خودرو داریم.
دامای X7 قرار بود در دو نسخه ۱٫۸ و ۲ لیتر توربو به بازار ایران بیاید، اما تنها نسخه ای که در نهایت به صورت محدود وارد شد مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ است (پیشرانه توسعه یافته کمپانی میتسوبیشی) که این موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۹۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را دارد. قدرت پیشرانه از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. سیستم تعلیق این خودرو در جلو مک فرسون و در عقب از نوع چنداتصاله است و با تلفیق این سیستم تعلیق و رینگ های ۱۹ اینچی سواری نسبتاً نرمی را در این کراس اوور متوسط می بینیم.
با وجود این که، پیشرانه نسبتاً قدرتمندی را در دامای X7 می بینیم، اما به دلیل وزن زیاد این خودرو شتابگیری آن چندان تعریفی ندارد و حتا در شتاب ثانویه این خودرو عملکرد قوی را نمی بینیم. پس دامای X7 چهره اسپرتی دارد، اما در عمل، هم‌پای خودروهای اسپرت نمی رود. با وجود این که، در این خودرو گیربکس دوکلاچه و پیشرانه توربو را داریم، اما به دلیل وزن زیاد، مصرف سوخت آن بالا ثبت می شود. در اطلاعات منتشرشده از کمپانی دامای، مصرف ترکیبی ۹٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر را می بینیم که در عمل این مصرف در شرایط ایران به حدود ۱۰٫۵ لیتر می رسد. در مجموع، پیش از خرید دامای X7 باید بدانید با وجود این که این خودرو در ظاهر اسپرت و قدرتمند است، اما در عمل نباید انتظار سرعت و شتاب بالایی را از آن داشته باشید.
هنگامی که در مورد دامای X7 در فضای مجازی جست‌وجو می کنیم، اولین نکته این است که اطلاعات مربوط به این خودرو نسبت به دیگر هموطنانش در بازار ایران بسیار محدود است. یعنی با وجود این که ۵ سال از معرفی این خودرو در چین می گذرد این خودرو همچنان برای جهانیان چندان شناخته شده نیست. البته به واسطه شبکه قدرتمند جهانی زوتی می توان دید که دامای X7 علاوه بر ایران، در کشورهایی مثل کویت، امارات متحده عربی و مصر عرضه شده است و در تمام این بازارها بازخوردهایی متوسط در مورد این خودرو ثبت شده است. در بازار چین هم وضعیت فروش این خودرو نشان می دهد که دامای X7 همواره از آغاز تابه‌حال فروشی متوسط داشته و هرگز در بین ۱۰۰ خودروی پرفروش این بازار نبوده است.
همان طور که گفته شد، عرضه این خودرو در بازار ایران بسیار محدود بوده است و همین باعث می شود تعداد کمی از دامای X7 را در خیابان های کشور داشته باشیم. در ایران با اوج گرفتن نرخ ارز و شدت تحریم ها قیمت این خودرو همانند رقبایش اوج گرفت و در حال حاضر، حدود قیمت ۱ میلیارد و دویست میلیون تومان برای نسخه های کم کارکرد این خودرو در نظر گرفته می شود.
در این مقاله دامای X7 را از جهات مختلف بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این کراس اوور چینی طراحی قابل قبولی دارد و روی کاغذ مشخصات فنی جذابی را ارائه می دهد، اما در عمل، این خودرو عملکرد فنی قوی ارائه نمی دهد. با توجه به قیمت بالای این خودرو و رقبای چینی‌ای که دارد می توان گفت شما باید تنها مجذوب ظاهر و آپشن های این خودرو شده باشید تا آن را خریداری کنید.
در نظر داشته باشید دامای X7 در حال حاضر، رقبایی چینی و پرآپشن مثل فیدلیتی و SWM G01 دارد که هم عرضه بیش تری در ایران داشته اند هم از نظر قیمت به مراتب پایین تر از دامای هستند. اگرچه قیمت های اعلامی برای دامای کاذب به نظر می رسند و قیمت نهایی می بایست به مراتب پایین تر از رقم اعلام شده باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که با بودجه ای در همان محدوده شما می توانید خودرویی کره ای و کارکرده مثل سانتافه را خریداری کنید که اصلاً با رقبای چینی از نظر کیفیت قابل مقایسه نیست. در نتیجه، دامای X7 را می توان پروژه ای شکست خورده از شرکت واردکننده دانست و از بسیاری جهات خرید این خودرو منطقی نیست.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
دامای یکی از نشان های زیرمجموعه زوتی چین است و در سال ۹۶ بود که شرکت یاران خودرو اروند، به عنوان نماینده رسمی دامای چین، معرفی شد و در آن زمان، دو محصول دامای X7 و X5 به عنوان دو محصول مورد عرضه در بازار ایران معرفی شدند و در نهایت، تنها دامای X7 به تعدادی محدود به بازار ایران آمد.
دامای X7 قرار بود در دو نسخه ۱٫۸ و ۲ لیتر توربو به بازار ایران بیاید، اما تنها نسخه ای که در نهایت به صورت محدود وارد شد مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ است (پیشرانه توسعه یافته کمپانی میتسوبیشی) که این موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۹۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را دارد. قدرت پیشرانه از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود.
دامای X7 در حال حاضر رقبایی چینی و پرآپشن مثل فیدلیتی و SWM G01 دارد که هم عرضه بیش تری در ایران داشته اند هم از نظر قیمت به مراتب پایین تر از دامای هستند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که با بودجه ای در همان محدوده شما می توانید خودرویی کره ای و کارکرده مثل سانتافه را خریداری کنید که اصلاً با رقبای چینی از نظر کیفیت قابل مقایسه نیست. در نتیجه، از بسیاری از جهات خرید این خودرو منطقی نیست.






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]





source

توسط autokhabari