در حالی که، طی روزهای اخیر شایعه های بسیاری در خصوص تغییر مدیران خودروسازان بزرگ کشور بیش تر از گذشته شده است، یک عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس یازدهم معتقد است: «تغییرات مدیران خودروسازی خیلی به اصل موضوع کمک نمی کند، بلکه پیش از آن، تفکرمان باید عوض شود.»
پایگاه خبری اسب بخار، به گفته لطف الله سیاهکلی، اگر واقعاً می خواهیم تنش های بین المللی از جمله تحریم ها به برنامه های ما لطمه نزند، باید خودروسازی تبدیل به صنعت خودروسازی بشود. آن موقع است که می تواند در مقابل تحریم، تنش‌های سیاسی، بازی‌های بین‌المللی و جهانی، که دوست ندارند ایران از اندازه منطقه خودش فراتر رود و در کنار قدرت‌های بزرگ دنیا بنشیند، مقابله کند.  
وی ادامه داد: «بنابراین باید یاد بگیریم به سمتی برویم که اصل داستان را حل کرده است و برای آن هزینه کنیم. در حال حاضر هم به پای ساخت خودرو پول خرج می‌کنیم. خوب است، اما تنها برای پاسخ به نیاز خوب است، چراکه خودروسازی نمی‌تواند ما را در مقابل تحریم‌ها و فشارهای دشمنان مصون کند.»
نماینده قزوین، آبیک و البرز با اشاره به این که مدیر خوب حتماً تأثیر دارد افزود: «ما در محیط خطی زندگی می‌کنیم و روی محیط نمایی نیستیم که یکدفعه تفاوت یک سال با پنج سال مثلاً ۱۰۰ برابر شده باشد. ما در محیط خطی زندگی می‌کنیم، بنابراین درصدی بالا و پایین می‌شود؛ حالا یک مدیر درصدی ضعیف‌تر و یک مدیر درصدی قوی‌تر است، اما باید مدیری باشد که مسئله را بشناسد و بداند که از کجا لطمه می‌بینیم. باید بداند چرا پس از ۴۳ سال هنوز نتوانسته ایم پاسخ نیاز داخلی را بدهیم. این در حالی است که خریدار و تولیدکننده از این وضعیت ناراضی هستند، این چه طور ساختاری است که هر دو عامل ناراضی‌ هستند؟»
سیاهکلی اضافه کرد: «در این شرایط باید به کسانی که به صنایع و خودروسازی توجه دارند، پلتفرم می‌فهمند، توجه کنیم. باید به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه کنیم، آن‌ها هستند که صنایع خودروسازی را برای ما می‌سازند. خودروساز نمی‌تواند صنعت خودرو برای ما بیاورد. در حال حاضر، تمام ماشین‌آلات خودروسازی کشور وارداتی است. بنابراین چه توقعی داریم که در مقابل تحریم، این صنعت نخوابد؟
وی با تأکید بر این که باید تفکر صنعتی داشته باشیم به لزوم توجه به افراد متخصص اشاره کرد و افزود: «این قدر سرگرم مسائل روزمره تولید خودرو هستیم که یادمان رفته است صنعت این موضوع برای جای دیگر است.»
وی در ادامه با بیان این که بتوانیم صنعت خودروسازی داشته باشیم زیرساخت ها را فراموش کرده ایم، به تحریم های داخلی اشاره و تصریح کرد: «همین که این را متوجه نمی‌شویم، تحریم داخل است. همین که به شرکت‌های دانش‌بنیان کم توجهی می‌شود، تحریم داخل است. این‌ها ربطی به تحریم های خارجی ندارد. ۴۳ سال وقت داشته ایم تا به این‌ها توجه کنیم اما توجه نکرده ایم. این‌ها واقعاً چه ربطی به تحریم‌ها دارد؟»
سیاهکلی در ادامه در خصوص راهکارهایی که مانع از زیان ده شدن خودروسازان شود، گفت: «معتقدم باید بازار رقابت در داخل راه بیافتد. باید بازار را از انحصار دو خودروساز درآوریم. هم آن‌ها تنظیم شوند، هم دیگران در رقابت به کیفیت بپردازند.»
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این که باید به بخش خصوصی پر و بال بدهیم اضافه کرد: «اصلاً تمام گرفتاری‌ها از تصدی‌گری دولتی در حوزه اقتصاد است. بیماری بزرگ کشور این است که بخش بزرگی از اقتصاد در اختیار دولت و شرکت‌های دولتی است. هیچ گاه و در هیچ زمان و در هیچ کجای دنیا شرکت‌های دولتی شرکت‌های موفقی نبوده‌اند و نیستند.»
سیاهکلی ادامه داد: «البته تنها در چین است که شرکت‌های دولتی نزدیک به شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند. آن هم نوع تربیت نیروی انسانی و مهارت‌محوری آن‌هاست که واقعاً شرکت‌های دولتی چینی نزدیک به شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند، اما در مجموع، آن‌ها هم نسبت به بخش خصوصی ناکارآمد هستند.»
وی در ادامه با اشاره به طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو در مجلس، از جمله عرضه خودرو در بورس کالا و آزادسازی واردات خودرو، از تلاش مجلس برای کاهش تصدی گری دولت در خودروسازی خبر داد و اظهار کرد: «دولت ۹درصد سهام دارد و با این میزان سهم تصمیم گیری می کند. باید این ۹ درصد را هم واگذار کند و بگذارد کار در مسیر درست راه بیافتد.»
نماینده قزوین، آبیک و البرز ادامه داد: «چرا باید رئیس صمت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا را مشخص کند؟ چرا باید این کار را بکند؟ به وزیر صمت چه مربوط است؟»
سیاهکلی ادامه داد: «بنابراین کاهش تصدی گری دولت در صنعت خودرو در دستور کار مجلس است. ضمن این که،  70 درصد نمایندگان این دوره مجلس افراد مجرب و خوبی هستند و حواس‌شان جمع است. ما به طور جدی پای کار هستیم. همچنین این دولت نیز علاقه به کاهش تصدی گری دارد. البته در این میان، نه باید شتاب‌زده عمل کند و نه کُند، باید عاقلانه عمل کنیم.»
وی در پاسخ به این که چرا واگذاری هایی که پیش تر انجام شده چندان مثمر نبوده است توضیح داد: «در واگذاری‌ها به اهلیت توجه نکرده ایم. چون پیش تر واگذاری‌ها غلط بوده است حالا مدام از آن می ترسیم، اما روش‌مان غلط بوده است و گرنه واگذاری امر درستی است، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است، سیاست‌های دستور مقام معظم رهبری است.»
این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: «با تمام تجارب و اعتقادم عرض می‌کنم که باید اصل ۴۴ را تمام و کمال اجرا و تصدی‌گری دولت را  به شرط حذف رانت کم کنیم و به جای این‌ها اهلیت فرد را در نظر بگیریم.»
سیاهکلی توضیح داد: «اهلیت به معنی این که آ‌دم باید تخصص این کار را داشته باشد، به آن کار علاقه داشته باشد، زندگی‌اش را پای آن کار بگذارد، تعصب آن کار را داشته باشد. بعضی از آدم‌ها را دیدید که کار را از آن‌ها بگیرید، سکته می‌کند. این تعصب، اهلیت است. تخصص، اهلیت است.
علی طجوزی
پایگاه خبری اسب بخار






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]





source

توسط autokhabari