آزادسازی مشروط واردات خودرو

کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی یکی از ماده‌های طرح سامان‌دهی بازار خودرو را اصلاح کرده که در صورت تصویب بندهای اصلاحی آن، از نیمه دوم امسال شاهد آزادسازی مشروط واردات خودرو خواهیم بود.

طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو مجددا به مجلس بازگردانده شد – شهریور ۱۴۰۰

با توجه به گفته‌های سخنگوی شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، موادی از طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو را مغایر با قانون شناخته و این طرح را برای اصلاح مجدد به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.

هادی طحان نظیف در این خصوص توضیح داد: «در جلسه امروز، طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی اعضای شورای نگهبان نسبت به این طرح در یک الی دو مورد ابهاماتی به همراه داشت. در این طرح تصویبی در مجلس، درباره واردات و نحوه انتقال ارز صحبتی نشده است و مجلس باید جزئیات این موضوع را دقیق‌تر و شفاف‌تر مشخص کند. همچنین مقررات مربوط به نحوی اجرای واردات خودرو نیز باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شود که ابهامی درباره آن وجود دارد. در صورتی که ابهامات مطرح شده برطرف شود، شورای نگهبان می‌تواند در خصوص تصویب نهایی طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو اظهار نظر کند.»

وی ادامه داد: «هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقر است، طی نامه‌ای مواردی از این طرح را مغایر با سیاست‌ها اعلام کرده بود که ما در شورای نگهبان بر اساس مقررات موظف هستیم این موارد را به مجلس منعکس کنیم. به عقیده این هیئت مواردی از این طرح با سیاست‌های حمایت از تولید ایرانی و کار و سرمایه ایرانی، مغایر است و باید اصلاح شود.»

گفتنی است هرچند هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با موارد نسبتا زیادی از طرح تصویبی مجلس در خصوص آزادسازی مشروط واردات خودرو مخالف است اما این طرح تنها به دلیل یک الی دو ابهام وارده از سوی شورای نگهبان مجددا به مجلس برگردانده شده است، که البته پس از رفع ایرادات وارده دوباره به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

مجلس به طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو رای داد – شهریور ۱۴۰۰

طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت تمامی بندهای این طرح از جمله بندهای اصلاحی آن به تصویب نمایندگان رسید.

ماده ۴ این طرح که به موضوع آزادسازی مشروط واردات خودرو می‌پردازند به شرح ذیل است:

هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز، نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی ب (ب) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام نماید.

  • تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نماید.
  • تبصره ۲- سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.
  • تبصره ۳- منحصرکردن، داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از طریق خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود.
  • تبصره ۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.
  • تبصره ۵- واردات خودروهای کارکرده در چارچوب این ماده، به شرطی که بیش از ۳ سال از تاریخ تولید آن‌ها نگذشته باشد، مجاز است. سایر مقررات فنی مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود.

جزئیات بیشتر از طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو – شهریور ۱۴۰۰

بر اساس طرح جدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودروهایی با قیمت کمتر از ۴۰ هزار دلار و حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی، در  قالب واردات «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. اما چه نقاط قوت و ضعفی در این طرح وجود داشته و چه جزئیاتی از آن در دسترس است؟

کارشناسان می‌گویند پاشنه آشیل این طرح به روش‌های مختلفی تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان خودرو باز می‌گردد. مشخصا این ارز را بانک مرکزی در اختیار واردکنندگان قرار نمی‌دهد و به همین جهت نیز به طرق مختلفی همچون ارز حاصل از صادرات خودروها و قطعات داخلی و یا بهره‌مندی از ارز موجود در دست مردم می‌توان آن را تامین کرد.

صد البته که تمام ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد دلار ارزی که در دست مردم است به واسطه این طرح به چرخه اقتصادی برگردانده نمی‌شود و لازم است که سازوکار مناسبی به این منظور در نظر گرفته شود.

جالب است بدانید که بسیاری از کارشناسان بهترین منبع برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را ارز با منشا خارجی می‌دانند.

چه خودروهایی بهترین گزینه برای واردات هستند؟

گفته می‌شود علاوه‌بر خودروهای صفر کیلومتر، واردات خودروهای تا ۳ سال کارکرده نیز در طرح جدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس مجاز اعلام شده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد خودروهای کم کارکرد مدل ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ بهترین گزینه برای واردات خواهند بود.

این خودروها عموما در سال اول استفاده با افت ۳۰ درصدی قیمت، در سال دوم با افت ۵۰ درصدی قیمت و در سال سوم با افت ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت مواجه شده و به همین جهت انتخاب مناسبی برای واردات هستند. با در نظر گرفتن نرخ کنونی دلار مصرف‌کنندگان ایرانی می‌توانند یک خودرو ۴۰ هزار دلاری مدل ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ را که کارکردی کمتر از ۲ سال دارد با بهایی برابر با یک میلیارد تومان خریداری کنند.

خدمات پس از فروش چگونه ارائه خواهد شد؟

در خصوص خدمات پس از فروش نیز ابهات زیادی مطرح است که فعلا نمی‌توان پاسخ مناسبی به آن‌ها داد اما عقلا و منطقا وارکنندگان خودرو به سراغ واردات خودروهایی خواهند رفت که شبکه خدمات پس از فروش آن‌ها در داخل کشور وجود داشته باشد. هم‌اکنون نیز مشکل چندانی برای ارائه خدمات پس از فروش به‌ خودروهایی که گارانتی از نمایندگی مجاز ندارند وجود ندارد.

به‌عنوان نمونه مالک یک دستگاه خودرو بنز در صورت مراجعه به نمایندگی‌های مجاز این خودروساز در ایران می‌تواند خدمات مورد نظر خود را با قیمت روز نمایندگی دریافت کند.

آزادسازی واردات خودرو – شهریور ۱۴۰۰

دولت هنوز مواضع خود در این خصوص اعلام نکرده است اما شنیده حاکی از آن است که وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت مخالفتی با آزادسازی مشروط واردات خودرو نداشته و احتمال عملیاتی شدن این طرح بسیار زیاد است.

هرچند توقف واردات خودرو از سال ۹۷ به جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور صورت پذیرفت اما این اتفاق یک بازوی حمایتی نیز برای خودروسازان محسوب می‌شد. بازوی که انتظار می‌رفت به واسطه آن خودروسازان بتوانند مشتریان متموّل بازار داخلی را نیز جذب خود کنند. اتفاقی که در عمل رخ نداد.

بررسی‌هایی که در ابتدای کار مجلس یازدهم صورت پذیرفت نشان داد که اعمال ممنوعیت علیه واردات خودرو نه تنها کیفیت محصولات داخلی را افزایش نداده و کمکی به خودروسازان نکرده است، که مشکلاتی را نیز در نظام عرضه بازار خودرو ایجاد کرده است. مشکلاتی که سبب ایجاد نوسانات قیمتی در بازار شده است.

شرط مجلس برای آزادسازی واردات خودرو چیست؟

بر اساس طرح اصلاحی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، واردات خودرو تنها در حالتی ممکن خواهد بود که هیچ ارزی از کشور خارج نشود. به عبارت دیگر بانک مرکزی اجازه ندارد که برای واردات خودرو ارزی را اختصاص دهد. در بخش دیگری از این طرح، ورود خودروهای کارکرده حداکثر سه‌سال ساخت نیز مجاز است.

همانطور که گفتیم در این طرح ارز مورد نیاز برای خریداری خودروهای خارجی باید به واسطه واردکننده تامین شود. بنابراین واردات خودرو باید در قالب واردات «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» باشد.

به عبارت دیگر واردکننده خودرو که می‌تواند هر شخص حقیقی یا حقوقی باشد، یا باید خود ارز موردنیاز نیاز برای خرید خودرو را تامین کند یا باید این ارز را از یک منشا خارجی دریافت کند.

اجرای چنین طرحی دو مزیت به همراه دارد. نخست آنکه می‌تواند ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز موجود در دست مردم را به چرخه اقتصادی برگرداند و دوم آنکه استقلال واردات را نیز حفظ می‌کند.

نوشته طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو مجددا به مجلس بازگردانده شد اولین بار در وبلاگ کارنامه. پدیدار شد.

source

توسط autokhabari