سال گذشته بود که کمپانی چینی NIO اعلام کرد به دنبال جایگزین کردن روشی سریع تر برای شارژ خودروهای برقی است و حالا خبرها حاکی از آن است که تکنولوژی تعویض باتری NIO به زودی در چین عملی خواهد شد.
طراحی و توسعه خودروهای برقی در سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است و تمام خودروسازان مطرح دنیا نوآوری هایی جدید را برای این نوع از خودروها به بازار می آورند. با وجود پیشرفت سریع در زمینه ساخت خودروهای برقی، همچنان چالشی بزرگ وجود دارد که بسیاری از مشتریان ترجیح می دهند خودرویی بنزینی را انتخاب کنند. این چالش مدت زمان شارژ است که مالک را مجبور می کند زمان نسبتاً زیادی را برای شارژ شدن باتری های خودرو منتظر بماند. گرچه با ارائه امکانات شارژ سریع این مشکل تا حد زیادی بر طرف شده است، اما نکته اول این که، همه ایستگاه های شارژ امکان شارژ سریع را ندارند و دوم شارژ سریع در صورت استفاده زیاد ممکن است به باتری شما آسیب برساند. در این راستا سال گذشته، کمپانی چینی NIO ایده تعویض باتری به جای شارژ کردن آن را مطرح کرد که در ادامه آن را بررسی می کنیم.
کمپانی NIO یکی از کمپانی های قوی چینی است که همانند کمپانی اکسپنگ محصولاتی را در رده سطح اول جهانی عرضه می کند و با وجود بی سابقه بودن خیلی زود توانست بازار خوبی را در چین داشته باشد و از جمله نشان هایی شود که در خارج از چین هم مورد تحسین قرار می گیرد. پس هرگز نشان NIO را دست کم نگیرید، چراکه این نشان با آن چه از چینی ها در ایران دیده اید زمین تا آسمان متفاوت است و برای لمس این تفاوت کافی‌ست نگاهی به اولین سدان این کمپانی با نام ET7 داشته باشید.
اما تکنولوژی تعویض باتری NIO در واقع چیست و با چه هدفی شکل گرفته است؟ این نوع از تکنولوژی به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد تا زمان شارژ شما کاهش یابد و حتا از یک خودروی بنزینی مدت زمان کم تری را برای تأمین انرژی منتظر بمانید. براساس این ایده، خودروهای NIO وارد جایگاه های باتری می شوند و دستگاه ها به صورت اتوماتیک باتری خودرو را در کم تر از دو دقیقه تعویض می کنند. سیستم این جایگاه ها با سیستم خودران خودرو هماهنگ عمل می کند و بدین ترتیب، نیازی به درگیر شدن راننده و یا شخص دیگری در حین این پروسه نیست. کمپانی NIO اعلام کرده است به زودی و تا پایان ۲۰۲۲ این تکنولوژی را در بزرگراه های بزرگ چین عملی می کند و در آینده توسعه بیش تری را برای این ایده در نظر دارد.
همین طور که مشاهده می کنید، NIO جایگاه های تعویض باتری را در شاهراه ها و شهرهای بزرگ در نقشه مشخص کرده است، اما این ایده با چه چالش هایی روبه‌رو خواهد بود؟ اولین چالش این است که آیا NIO میزان عرضه ای متناسب با این سرمایه گذاری دارد، در واقع، به نظر می رسد تنها در صورتی تکنولوژی تعویض باتری NIO را کاملاً بتوان عملی دید که همسان سازی باتری را در بین تمام خودروسازان برقی داشته باشیم. یعنی به نظر می رسد که اگر نیو در ابتدای راه این ایده موفق باشد دیگر خودروسازها هم به آن علاقه مند شوند، اما نمی توان برای تمام خودروسازان برقی جایگاه های متفاوت و مخصوص را داشت. پس با عملی شدن این ایده در مقیاس جهانی باید باتری های همسان در خودروهای برقی به کار رود تا تعویض باتری با هر خودروی برقی از این طریق امکان پذیر باشد.
فعلاً کمپانی NIO این پروژه را شروع کرده است و تا پایان سال آینده به انجام می رساند و در صورتی که این ایده در عمل پاسخ نیاز های مردم را دهد، در مرحله اول فروش خودروهای NIO افزایش خواهد داشت و در مرحله دوم بسیاری از خودروسازان حداقل در چین مایل هستند طبق همین مسیر و همراه با NIO پیش روند و ایستگاه های مشترکی با این کمپانی داشته باشند. حال باید دید تکنولوژی تعویض باتری NIO در عمل چگونه ظاهر می شود و آیا به جز چین هم در دیگر نقاط دنیا از این ایده استفاده خواهد شد یا نه.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
این نوع از تکنولوژی به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد تا زمان شارژ شما کاهش یابد و حتا از یک خودروی بنزینی مدت زمان کم تری را برای تأمین انرژی منتظر بمانید. براساس این ایده، خودروهای NIO وارد جایگاه های باتری می شوند و دستگاه ها به صورت اتوماتیک باتری خودرو را در کم تر از دو دقیقه تعویض می کنند. سیستم این جایگاه ها با سیستم خودران خودرو هماهنگ عمل می کند و بدین ترتیب، نیازی به درگیر شدن راننده و یا شخص دیگری در حین این پروسه نیست.
به نظر می رسد اگر نیو در ابتدای راه این ایده موفق باشد، دیگر خودروسازها هم یه آن علاقه مند شوند، اما نمی توان برای تمام خودروسازان برقی جایگاه های متفاوت و مخصوص را داشت. پس با عملی شدن این ایده در مقیاس جهانی باید باتری های همسان در خودروهای برقی به کار رود تا تعویض باتری با هر خودروی برقی از این طریق امکان پذیر باشد.






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]





source

توسط autokhabari