دی اس ۶ و کیا اسپورتیج  دو کراس اوور رقیب در بازار ایران هستند که هر دو از شرایط نسبتاً یکسانی در بازار برخوردارند.
کیا اسپورتیج سابقه ای طولانی در بازار خودرو کشورمان دارد؛ اسپورتیج سه نسل حضور در بازار ایران را تجربه کرده است و در آخرین نسل، خلاف نسل های پیشین، چندان توفیقی نیافت. نسل چهارم اسپورتیج به دلیل عدم برخورداری از ظاهر عامه پسند و قیمت مناسب، هرگز به اندازه مدل های قبلی مورد توجه قرار نگرفت. همین موضوع سبب شد که اسپورتیج جدید تبدیل به یک گزینه خاص در بازار ایران شود و با طیف جدیدی از خودروها به رقابت بپردازد. یکی از این خودروها دی اس ۶ است. خودرویی که، همچون اسپورتیج جدید، طرف‌داران اندکی در بین خریداران ایرانی دارد و بیش تر به درد افراد خاص پسند می خورد. دی اس ۶ و کیا اسپورتیج در دو بخش فنی و تجهیزاتی، رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند و به مقابله با هم برخواسته اند.
در این مقاله به مقایسه دو خودرو از نظر سطح آپشن های رفاهی و ایمنی می پردازیم.
اسپورتیج با دست کاملاً پر به میدان آمده است. افزون بر کروز کنترل هوشمند، سیستم انتخاب حالت رانندگی ۳ حالته هم در این خودرو تعبیه شده است. دی اس ۶ خلاف تمام تأکیدی که برند DS بر لوکس بودن خودش دارد، در مقابل اسپورتیج که از برندی اقتصادی همچون KIA برآمده است، چندان حرفی برای گفتن ندارد. در دی اس ۶ خبری از کروز کنترل هوشمند نیست. سنسورهای پارک را در دی اس ۶ و کیا اسپورتیج به طور همزمان بر روی سپرهای جلو و عقب تعبیه کرده اند. در دی اس ۶ حتا سنسورهای کناری هم دیده می شوند. سنسور باران و سنسور فشار باد تایرها هم در هر دو خودرو به چشم می خورند. ترمز پارک اسپورتیج از نوع برقی است. در دی اس ۶ اثری از اهرم ترمزدستی نمی توان دید. در بخش تجهیزات نوری، اسپورتیج با اتو لایت و دی لایت دلبری می کند. دی اس ۶ هم مشابه همین تجهیزات را دارد. چراغ های مه شکن نیز در جلو و عقب هر دو خودرو تعبیه شده اند. اگرچه اسپورتیج به شست‌وشودهنده چراغ های جلو مجهز است، اما دی اس ۶ هم در مقابل، سیستم چرخش چراغ ها در پیچ را دارد. چراغ های جلو در هر دو رقیب از لامپ های زنون بهره می برند. چراغ های خوش آمدگویی و بدرقه را نیز در فهرست امکانات دو خودرو می توان دید.
پروژکتورهای جلو اسپورتیج از نوع LED هستند که افزون بر نور خوب، زیبایی ظاهری خودرو را هم افزایش داده اند. دی اس در کابین از سیستم نورپردازی داخلی بهره می برد که حس لوکسی بیش تری به فضای اتاق خودرو می دهد. فرمان کیا اسپورتیج از نوع برقی است و سنسور سرعت هم دارد. ستون فرمان اسپورتیج به شکل ۴ حالته تنظیم می شود. کنترل سیستم صوتی، گرم کن و روکش چرمی از امکانات اصلی غربیلک فرمان اسپورتیج هستند. در سمت مقابل، دی اس ۶ به جای فرمان الکتریکی، از سیستم منسوخ شده الکتروهیدرولیک استفاده می کند. البته سنسور سرعت هم برای این فرمان تعبیه شده است. ستون فرمان در این خودرو ۴ جهته تنظیم می شود. کنترل سیستم صوتی و روکش چرمی نیز بر روی فرمان دی اس ۶ به چشم می خورند، اما خبری از گرم کن فرمان در دی اس نیست. در بخش سیستم صوتی، سازنده های دی اس ۶ و کیا اسپورتیج به سراغ برندهای مطرحی رفته اند. سیستم صوتی اسپورتیج از برند JBL است و به یک آمپلی فایر هم مجهز شده است. سیستم تشخیص صدا و ۸ بلندگوی استریو نیز این سیستم را تکمیل می کنند. دوربین عقب در اسپورتیج وجود دارد، اما اثری از دوربین ۳۶۰ درجه و سایر دوربین ها دیده نمی شود، چراکه نمایشگر فابریک سیستم صوتی اسپورتیج ابعاد کوچکی دارد و نسبت به مانیتورهای اندرویدی سایز بزرگ، کم آپشن تر است. در دی اس ۶ از سیستم صوتی Arkamys بهره گرفته شده است که نمایشگر آن هم نسبت به اسپورتیج بزرگ تر و از نوع ۷٫۰ اینچی است. البته دی اس هم فقط دوربین عقب را دارد و دوربین ۳۶۰ و سایر دوربین ها در آن گنجانده نشده اند.    
دی اس ۶ و کیا اسپورتیج به سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای مجهز هستند. سیستم تهویه هر دو خودرو هم از نوع اتوماتیک با تنظیم دوگانه است. کانال تهویه برای سرنشینان عقب نیز در دو رقیب وجود دارد. تنظیم صندلی های جلو در اسپورتیج به شکل برقی انجام می شود. دی اس ۶ هم تنظیمات برقی برای صندلی های جلو را دارد، اما تعداد تنظیمات صندلی راننده آن، کم تر از صندلی راننده اسپورتیج است. گرم کن صندلی را برای سرنشینان جلو در هر دو خودرو در نظر گرفته اند، اما در اسپورتیج، سرنشینان ردیف عقب هم از این آپشن بهره می برند. سرنشینان جلو اسپورتیج از نعمت سردکن هم بهره مند شده اند. در عوض، صندلی راننده دی اس ۶ به ماساژور مجهز است و اسپورتیج این ویژگی لوکس را ندارد. روکش صندلی های اسپورتیج به طور کامل از چرم تشکیل یافته است، اما از نظر کیفیت، هرگز به پای روکش های چرم ناپا به‌کاررفته در صندلی های دی اس نمی رسد. صندلی های عقب هر دو خودرو به سیستم ایزو فیکس مجهز است. درِ صندوق عقب دی اس ۶ و کیا اسپورتیج به شکل برقی باز و بسته می شود. البته اسپورتیج آپشن صندوق‌پران هوشمند را هم ارائه می دهد. جایگاه شارژ وایرلس (بی سیم) برای تلفن همراه آپشنی است که فقط در اسپورتیج به چشم می خورد. آینه وسط هر دو رقیب از نوع الکترو کرومیک است. آینه های کناری در هر دو قابلیت تاشوندگی خودکار دارند. سقف شیشه ای (پانورامیک) نیز به صورت استاندارد در کراس اوورهای دی اس و کیا تعبیه شده است.
در خودروهای مدرن برای تأمین ایمنی بر سر پیچ ها از سیستم کنترل پایداری (ESP) استفاده می شود. دی اس ۶ و کیا اسپورتیج از ESP بهره می برند. سیستم های کنترل کشش و کنترل ایستایی در سربالایی هم از آپشن های مشترک در دو خودرو هستند، اما فقط اسپورتیج سیستم کنترل سرعت در سرازیری را دارد. سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM) هم دیگر مزیت فنی کیا اسپورتیج نسبت به دی اس ۶ است. این سیستم نقش مکمل سیستم ESP را ایفا می کند. در اسپورتیج برای ارتقای هندلینگ خودرو هنگام ترمزگیری، سیستم کنترل ترمزها در پیچ (ATCC) را در نظر گرفته اند. تعداد کیسه های هوا در دو رقیب یکسان و ۶ عدد است. هر دو کراس اوور اروپایی نام‌برده، ایربگ های راننده، سرنشین جلو، کناری و پرده ای را به طور مشترک دارند. در این میان، دی اس ۶ با برخورداری از رادار نقطه کور، یک قدم از اسپورتیج، که فاقد آن است، جلو می افتد.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار
سیستم صوتی اسپورتیج از برند JBL است و به یک آمپلی فایر هم مجهز شده است. سیستم تشخیص صدا و ۸ بلندگوی استریو نیز این سیستم را تکمیل می کنند. دوربین عقب در اسپورتیج وجود دارد، اما اثری از دوربین ۳۶۰ درجه و سایر دوربین ها دیده نمی شود، چراکه نمایشگر فابریک سیستم صوتی اسپورتیج، ابعاد کوچکی دارد و نسبت به مانیتورهای اندرویدی سایز بزرگ، کم آپشن تر است.
در دی اس ۶ از سیستم صوتی Arkamys بهره گرفته شده است که نمایشگر آن هم نسبت به اسپورتیج بزرگ تر و از نوع ۷٫۰ اینچی است. البته دی اس هم فقط دوربین عقب را دارد و دوربین ۳۶۰ و سایر دوربین ها در آن گنجانده نشده اند.   
دی اس ۶ و کیا اسپورتیج از ESP بهره می برند. سیستم های کنترل کشش و کنترل ایستایی در سر بالایی هم از آپشن های مشترک در دو خودرو هستند، اما فقط اسپورتیج سیستم کنترل سرعت در سرازیری را دارد. سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM) هم دیگر مزیت فنی کیا اسپورتیج نسبت به دی اس ۶ است. این سیستم نقش مکمل سیستم ESP را ایفا می کند. در اسپورتیج برای ارتقای هندلینگ خودرو هنگام ترمزگیری، سیستم کنترل ترمزها در پیچ (ATCC) را در نظر گرفته اند. تعداد کیسه های هوا در دو رقیب یکسان و ۶ عدد است.






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]





source

توسط autokhabari