اگر فردی علاقه‌مند به خودرو باشید قطعا با واژه‌ی تیونینگ خودرو برخورد داشته‌اید. تیونینگ خودرو شامل شخصی سازی و اصلاحات هم در زمینه ظاهر داخلی و بیرونی خودرو و همچنین در بخش فنی و موتوری است.
از زمان شکل گیری صنعت خودروسازی تا به امروز تیونینگ خودرو یا Car Tuning از جمله محبوب ترین پروسه‌هایی است که در این صنعت وجد داشته است و شرکت های متعددی در زمینه افزایش توان، ارتقا و تغییرات ظاهری و همچنین با بهینه سازی خودرو‌ها در بخش های مختلف قابلیت ها را عموما تا میزان مورد توجهی افزایش می‌دهند.
تیونینگ در لغت به معنای تنظیم است و زمانی که در مکانیک از آن استفاده میکنیم معنای تنظیمات لازم برای رسیدن به بهترین عملکرد است.
هرچند در ابتدا تیونینگ محدود به تغییرات در توان موتور یا در اصطلاح تقویت موتور و مشخصات فنی خودرو می‌شد و مهندسین در حوزه صنعت خودرو سازی به تیونینگ بخش های داخلی و مشخصات فنی خودروها میپرداختند، اما در گذر زمان و به تدریج  تیونینگ از یک کار فردی و در بیشتر اوقات غیر استاندارد به امری برنامه ریزی شده، استاندارد و جمعی تبدیل شد.
با تغییر شکل تیونینگ و علاقه‌مند شدن هرچه بیشتر خودرو دوستان به بحث تیونینگ شرکت های فعال در صنعت نیز رفته رفته، شرکت‌هایی را برای انجام امور تیونینگ و لوازم افترمارکت خودرو تاسیس کردند.
در ابتدای مسیر تیونینگ اغلب صاحبان خودرو‌ها اقدام به طراحی قطعات و تقویت موتور خودرو می‌نمودند. شکل‌گیری شرکت های تخصصی تیونینگ سبب آن شد تا ایمنی و استاندارد سازی قطعات خودرو  در بحث تیون کردن خودرو ها در بخش ظاهری و تقویت موتور نیز بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد.
در حال حاضر شرکت های زیادی در زمینه تیونینگ ظاهری، تقویت موتور و فروش لوازم افترمارکت در این حوزه فعالیت می‌کنند و علاقه‌مندان به تیونینگ خودرو در ایران نیز همواره با چالش انتخاب مراکز معتبر به منظور انجام امور فنی و خرید قطعات مواجه بوده‌اند.
از جمله تیونینگ ظاهری خودرو تغییرات در چراغ ها است. که شامل نصب زنون و هدلایت، دودی کردن و یا تعویض کاسه چراغ ها است.
تغییرات در اگزوز و دیفیوزر خودرو نیز یکی دیگر از تیون های ظاهری در خودرو ها است که هدف اصلی آن ایجاد تغییرات در صدای خروجی که در هنگام شتاب‌گیری است.
یکی دیگر از این تغییرات تیون کردن درب‌های خودرو است. این بخش شامل تغییرات در نحوه و زاویه باز شدن درب ها می‌شود، که مواردی مانند درب‎‌های پروانه‌ای و خفاشی از جمله این تغییرات محسوب می‌شوند.
نصب آینه های اسپورت با قابلیت‌هایی همچون باز و بست الکترونیکی نیز در تغییرات ظاهری در خودرو ها مرسوم است.
در تیونینگ ظاهری گاهی اوقات نیز به سراغ سقف خودرو می‌روند و ممکن است تا با برش در بخشی و یا تمامی آن خودرو را مجهز به سانروف و یا سقف کروک نمایند.
همانطور که قبلا اشاره کردیم، تقویت موتور و افزایش توان و قدرت خودرو یکی از اصلی ترین موارد در تیونینگ خودرو محسوب می‌شود. در تقویت موتور تغییرات لازم به جهت افزایش قدرت پیشرانه ایجاد می‌شود و ممکن است برخی از قطعات اصلی خودرو نیز تعویض گردد.
این قطعات شامل استفاده از شمع های اسپرت، انواع رادیاتور و خنک کننده، سیستم های سوخت رسانی، میلسوپاپ تقویتی، پیستون تقویتی، فیلتر هوا و اینتیک و غیره می‌شود.
بهبود در سیستم اگزوز و خروجی دود خودرو ها نیز از موارد دیگر در بخش تغییرات در بخش تیونینگ محسوب می‌شود.
 جالب است بدانید که در موتور خودرو به همان میزان که ورودی هوا به درون موتور اهمیت دارد، خروج سریع و راحت دود های حاصل از احتراق نیز اهمیت ویژه‌ای دارد به همین منظور در خودرو‌های تیون شده با نصب هدرز، خالی کردن کاتالیزور و حذف پیچ و خم های لوله اگزوز که به منظور کاهش صدای خروجی در خودرو های استاندارد ایجاد شده‌اند، مسیر مستقیم برای خروجی دود تولید شده در موتور ایجاد می‌شود که این امر سبب افزایش چشمگیر چالاکی در خودرو‌های تیون شده می‌گردد.
تقویت سیستم تعلیق و ترمز خودرو امری بسیار مهم در کنار افزایش توان و قدرت خروجی خودرو است، چرا که متوقف کردن یک خودرو تقویت شده بسیار سخت تر از خودرو‌های استاندارد خواهد بود.
فرمان پذیری نیز یکی دیگر از عوامل اساسی در هدایت خودرو است. به همین منظور با ایجاد تغییرات در تعلیق و زاویه چرخ و نصب تجهیزات لازم موجب بهبود در هندلینگ و افزایش چسبندگی خودرو‌های تیون شده می‌شود.
همانطور که گفته شد مهم ترین هدف در تیونینگ افزایش قدرت و شتاب در خودرو است. اگر خودرو مورد نظر قابلیت توربو شارژ شدن را داشته باشد، با اضافه کردن توربوشارژ و مطعلقات، همچنین انتخاب اینترکولر مناسب، تغییرات در ECU  و… میتوان تا ۵۰ درصد گشتاور خودرو را افزایش داد.
فروشگاه اینترنتی کارگاه تیونینگ فروشنده آنلاین لوازم تیونینگ خودرو با عرضه ی انواع لوازم تیونینگ موتور و بدنه ی خودروهای شهری، دریفت، درگ و آفرود، با ارسال محصولات به سراسر کشور در خدمت شماست.
 کارگاه در کنار شما روز به روز درحال بزرگ شدن است و در تلاش است تا نیازهای شما با راحتی هرچه تمام‌تر و حداقل قیمت برآورده شود.






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]





source

توسط autokhabari