هنگامی‌که تولید نسل اول هوندا NSX در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید، سیلی از مقالات تقریباً در همهٔ نشریات خودروی مشهور دنیا منتشر شدند که از مرگ این سوپراسپرت ژاپنی ناراحت بودند. هرچند در آن زمان NSX کمی پیر شده بود اما وقتی از خط تولید کنار رفت، به دنیا یادآوری شد که هوندا چه سوپراسپرت فوق‌العاده‌ای ساخته است. دلیل این موضوع ساده بود زیرا NSX رانندگی درخشانی داشت، فراری را به چالش کشید و با ویژگی‌هایی مثل ساختار تمام آلومینیومی، یک شگفتی واقعی مهندسی بود.

نسل اول NSX که با ۲۷۰ اسب بخار قدرت عمر خود را آغاز کرد و با ۲۹۰ اسب بخار به پایان رساند، پانزده سال روی خط تولید دوام آورد اما نسل دوم در شش‌سالگی به پایان زندگی رسیده است. همچنین درحالی‌که نسل اول بیش از ۱۸ هزار دستگاه فروش داشت، نسل دوم کمتر از ۳ هزار دستگاه فروخته است؛ بنابراین واضح است که نسل دوم NSX هرگز به‌اندازهٔ نسل قبلی موفق نبوده است و این موضوع چندین عامل دارد. پس بیایید چند دلیل را بررسی کنیم تا بفهمیم چرا هوندا به نسل دوم NSX به‌عنوان یک شکست نگاه می‌کند.

از اوایل دههٔ ۲۰۰۰ همواره شایعات در مورد جانشین نسل اول NSX جریان داشتند اما از زمان کنار رفتن این خودرو از بازار در سال ۲۰۰۵، مجبور شدیم بیش از یک دهه برای دیدن نسل دوم NSX صبر کنیم که این زمان برای بسیاری از خودروها عمر یک نسل است. البته در طول این یک دهه، سه کانسپت دیدیم که هرکدام می‌توانستند پیش‌نمایشی از نسل دوم باشند.

در ابتدا، کانسپت هوندا HSC به نمایش درآمد که ترکیب موتور وسط را حفظ کرده و یک موتور ۳.۵ لیتری V6 را در آنجا قرار داده بود. این کانسپت بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در نمایشگاه‌های خودروی مختلف به نمایش درآمد و هرچند جانشینی آماده و مناسب برای NSX به نظر می‌رسید اما هوندا آن‌را کنار گذاشت.

قدم بعدی کانسپت آکورا ASCC سال ۲۰۰۷ بود که یک‌بار دیگر همه را امیدوار کرد. هرچند در این کانسپت آکورا ترکیب موتور وسط را با موتور جلو جایگزین کرده بود اما می‌شد از این کار چشم‌پوشی کرد زیرا در عوض چهار سیلندر به موتور اضافه شده بود. زیر کاپوت این کانسپت یک پیشرانهٔ V10 قرار گرفته بود که ظاهراً از بخش فرمول یک هوندا گرفته شده بود اما در آن سال‌ها پیشرانه‌های فرمول یک به V8 تغییر کردند.

سپس در اواخر همان سال ۲۰۰۷ اعلام شد که هوندا تا سال ۲۰۱۰ خودروی اسپرت جدیدی را به‌عنوان جانشین NSX به بازار عرضه خواهد کرد. این یک خودروی موتور جلو با پیشرانهٔ V10 بود که بر اساس کانسپت ASCC ساخته شده و قرار بود از رقبایی مثل نیسان GT-R و لکسس LFA سریع‌تر باشد. هرچند پروتوتایپ‌های این خودرو در سال ۲۰۰۸ در نوربرگ‌رینگ دیده شدند اما هوندا چندی بعد اعلام کرد که به دلیل شرایط بد اقتصادی، همهٔ برنامه‌های نسل بعدی NSX را لغو کرده است. البته این خودرو بعداً به یک مدل مسابقه‌ای بنام HSV-010 تبدیل شد و در مسابقات قهرمانی Super GT ژاپن شرکت کرد. در این نسخه پیشرانهٔ V10 با یک ۳.۴ لیتری V8 جایگزین شده بود و هرچند HSV-010 در این مسابقات به قهرمانی رسید اما هیچ‌گاه راهی خط تولید نشد.

هرچند شاید اگر NSX موتور جلو با پیشرانهٔ V10 تولید می‌شد می‌توانست فروش بهتری داشته باشد اما همان سوپراسپرت هیبریدی که به‌عنوان نسل دوم NSX با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 به بازار آمد باید بیشتر از این‌ها موردتوجه قرار می‌گرفت زیرا نه‌تنها هیبریدی بود بلکه از سامانهٔ چهارچرخ محرک سوپر هندلینگ هوندا هم بهره می‌برد؛ اما چرا در عمل هرگز این اتفاق رخ نداد؟

مشکل اصلی این بود که NSX به خودرویی راکد تبدیل شد و هوندا تنوعی به آن نبخشید. مثلاً به لطف تونی استارک در فیلم انتقام‌جویان، همهٔ ما امیدوار بودیم که هوندا نسخهٔ کابریولت یا حداقل تارگای NSX را تولید کند که این‌طور نشد. یا یک نسخهٔ قوی‌تر از NSX می‌توانست به جهانیان نشان دهد که حضور مجدد هوندا در فرمول یک چه تأثیری روی مدل‌های جاده‌ای دارد اما این اتفاق هم رخ نداد و هوندا هیچ کاری برای NSX نکرد.

برای مقایسه، زمانی که نیسان GT-R در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد، تا شش سال بعد چهار بار قدرت آن افزایش یافت. این خودرو در زمان عرضه ۴۸۰ اسب بخار قدرت داشت، در سال ۲۰۱۰ این قدرت به ۴۸۵ اسب بخار افزایش یافت، در سال ۲۰۱۲ به ۵۳۰ اسب بخار رسید و مدل ۲۰۱۳ با قدرت ۵۵۰ اسب بخار به بازار آمد. علاوه بر این، نیسان نسخه‌های ویژه و پکیج‌های مختلفی را هم برای GT-R ارائه کرد.

NSX اما چهار سال بعد از رونمایی اولیه یعنی در سال ۲۰۱۹ مورد به‌روزرسانی قرار گرفت که فقط روی بهبود هندلینگ تمرکز داشت و بازهم هیچ خبری از افزایش قدرت نبود. حال پس از گذشت شش سال، هوندا سرانجام نسخهٔ قوی‌تری از NSX را با نام تایپ S معرفی کرده که فقط در تعداد محدود ۳۵۰ دستگاه ساخته می‌شود. از این تعداد، ۳۰۰ دستگاه برای بازار ایالات‌متحده اختصاص داده شده که به گفتهٔ مقامات هوندا، ظرف ۲۴ ساعت همهٔ آن‌ها فروخته شده‌اند؛ بنابراین شاید اگر هوندا زودتر دست‌به‌کار می‌شد و نسخه‌های قوی‌تر و جدیدتری از نسل دوم NSX تولید می‌کرد، این افسانهٔ ژاپنی مجبور نبود این‌طور ناخوشایند با خط تولید خداحافظی کند.

مازیار
خود هوندا نسل دوم NSX را یک شکست می داند
اما فن های هوندا خیر😀
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
🤣🤣🤣🤣سنگین بود🤣…
یانکی
اشتباه اصلیش اضافه کردن پیچیدگی هیبرید بود اونم از نوع بی ارزشش.تو هیچ کل کل و مسابقه ای هم موفق نبوده.
Gaga
چرا همه خودرو های اسپورت و پرفورمنس ژاپنی به این روز افتادن
Gtr که سال هاس از دور خارج شده
سوپرا اینجوری شد
Nsx به این روز افتاد
Z370 بعد سال ها بلاخره یه بروز رسانی شد
Sina10
مطلبی عالی!!
من بشخصه دلیل شکستش رو ، یک عملکرد نه چندان خوب مقابل رقبا با وجود اون هیبرید پیشرفته، دوم بخاطر همین چیزی که تو متن اشاره شد ، کمبود نسخه های متفاوت ، البته با وجود این عیب هم میتونست موفق باشه ، مثلا لکسوس تونست فقط با LFA و یه نسخه مخصوص نوربرگرینگ عالی عمل کنه ،شانس هم با هوندا یار نبود!
ماشینی که خودشون تصور میکردن با بیشترین فناوری اون زمان بعلاوه طراحی جذاب و زیبا باید صد درصد موفق بشه که نشد!!
مشکل بعدی زمانی بود که عرضه اش کردن ، زمانی که نصف عمر نسل قبل سوپرماشینا گذشته بود و نسل جدید در حال اومدن بود ، زمانی که هوندا اومد کوروت C7 و ۹۱۱ نسل قبل و ۴۸۸ و مکلارن ۶۵۰S به عنوان پرچمداران این کلاس ، دیگه آخراشون بود و NSX پرفورمنس حتی رقیب اینا هم نمیشد !! بعدش ۷۲۰S و F8 و ۹۱۱ جدید و کوروت که اومدن ، کلا NSX در این بین محو شد . هوندا با ساخت چندین نسخه مختلف دوباره توجه رو به خودش جلب کنه مثل اوراکان که از هوندا هم قدیمی تره ولی تونست بخوبی خودشو اپدیت نگه داره ،در چند سال اخیر کم کاری هوندا غیرقابل توجیه بود ، اونا این ماشینو یجوری ساخته بود که انگار فقط رفع مسئولیت برای طرفداراش کنه
مشکل بعدی سطح این ماشین بود، اصلا هوندا با خودش مطمئن نبود چیزی که ساخته یه سوپرماشین سطح بالا در سطح توربو اس هست یا یه چیزی مثل i8 که قیافه سوپرماشینو داره ولی با پرفورمنس متوسط
این ماشین در بین این کلاسا مونده بود
در کل حیف شد با این طراحی زیبا موفق نشد…
ARAZ
Lfa هم چندان موفق نبود از نظر فروش
با توجه به قیمت بالا و تیراژ پایین باز هم تا جایی که می‌دونم تعدادی شون تا همین چند وقت پیش با اینکه سال ها گذشته کسی نخریده
با اینکه می‌تونه ارزش کلکسیونی بالایی داشته باشه
ولی انگار پولداران به کلکسیونی شدنش اعتقادی نداشتن چندان که همینجوری مونده بودن تو نمایندگی ها
R@m!n
پروژه LFA یه پیروزی کامل برای لکسوس بود و اعتبار برندینگ لکسوس رو فرسنگ ها جا ب جا کرد. بجای دیدن نوک دماغ مقداری با دید بازتر نگاه کنین.
داستان NSX و LFA دو خط موازی هست.
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
من خیلی خیلی این کلاس ماشین با این سبک پیشرانه رو دوست دارم کلا اون سال ها چندتا شرکت چنتا ماشین با پیشرانه های ۱۰ سیلندر و ۸ سیلندر جذاب با حجم بالا تولید کردن که همشون فوق العاده بودن ، ماشینای فراموش نشدنی مثل lfa ، sls ، وایپر و چندتا ماشین دیگه
Sina10
فروش تنها معیار نیست!!
اصلا تنها دلیل وجود این کلاس یعنی کلاس سوپرماشین ، اون اعتبار و شخصیتیه که به یه برند یا مالکش میده
LFA نام لکسوس رو از سازنده ماشین خسته کننده پیرمردی تبدیل به سازنده ماشین های هیجان انگیزی مثل GSF یا RC F یا LC کرده
یا دوج وایپر که کلی طرفدار داره فروشش اصلا جالب نبوده ولی به یکی از نماد های خودروسازی آمریکا تبدیل شد
متاسفانه هوندا هم چنین هدفی داشت اما با برنامه ریزی اشتباه و مشکلات تمام نشدنی خود ماشین ، این پروژه شکست خورد
Philipp
اگر اعتقادی به کلکسیونی شدنش نداشتن چرا یک ماه پیش یک نوربرگرینگ ادیشن سیاهش ۱.۶ میلیون دلار! فروش رفت؟
AMIR / ARMI
خیلی ناراحت شدم
ولی واقعا ماشین جالبی نبود موتور های الکتریکی که هیچ چیز خاصی نداشتن
موتور بنزینی که هیجان انگیز نبود
نسخه های قوی تر و سبک تر نداشت
چیزی که زیاد داشت قیمت بود
ظاهر خوبی داشت ولی کافی نبود
کلا نتونست افراد رو مجاب بکنه برای خرید
Silent
گرون فروشی محکوم به نابودی هست زین پس! این داستانا تا یک دهه پیش اگه خریدار داشت و کسی که دنبال تجربه پرفورمنس بود باس کلی پول خرج می کرد الان با ورود بازیگرهای جدید طبیعی هست کسی اهمیتی به احوال شون نده.
C8 کوروت با سری های z باکمتر از نصف قیمت ۱۵۰ هزار تایی این ماشین
یا همون دیروز لامبو اوروس ۲۲۲ هزار تایی که از پس TESLA x با نصف قیمت هم بر نیومد!
روزگار عوض شده و با ۴ تا خط و خطوط رو ماشین کسی رو نمی شه وادار به خرید کرد توو بازار آزاد. مگه اینکه فروش ت رو روو زیر ۱۰۰۰ تا بسته باشی که اوونم می شه صنایع دستی نه ماشین جهانی.
Sina10
تو این روزگار هیچکی واسه ۴ تا خط و خطوط ماشین نمیخره ولی واسه یه تبلت و شتاب همه میرن دنبال اون ماشین….
MOHAMMAD.Z06
هوندا باید میدید مشتری و مردم چی می‌خوان
نه اینکه خودش چی ها می‌تونه بسازه
به نظرم خیلی چیز ها هستن که باید از کوروت یاد گرفت
شورلت همیشه نگاه می‌کنه طرفدار و مشتری چی میخواد
یه موتور هشت سیلندر با قابلیت تیون بالا یه خودروی یه جورایی اپن سورس برای همه
تا کاستومایز بکننش حضور مستمر تو مسابقات
قیمت مناسب و کلی مزایای دیگه که کلی طرفدار جمع می‌کنه
همه چی باعث شده حتی بعضی سال ها کوروت ۳۵ هزار دستگاه بفروشه در سال
mos
ناراحت کننده تر از این تولید نشدن HSV بود.
موتور ۳.۴ لیتری V10 تنفس طبیعی با قدرت ۵۰۰ اسب بخار و رد لاین ۹ هزار rpm.
ساخت و توسعه‌ش سال ۲۰۰۸ تقریبا تموم شده بود و آماده رونمایی بود ولی یه دفعه لغو شد!
کاش حداقل به تعداد محدود ازش می‌ساختن
ارشیاsvj
کانسپت HSC حتی الانم قشنگه.
Reza Waffen SS
حیفه بخدا
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
آقایون ژاپنی فن همش میگفتن معرکه ست و فلانه و اینه و اونه جوری سنگشو به سینه میزدن و ازش تعریف میکردن خود هوندا نکرد!! بفرما خودشونم اعتراف کردن یه شکست بوده، البته همون‌طور که توی متن هم گفته هوندا چندان به این ماشین بها نمیداده و همینطور یکنواخت تولید شده و از گذشته اصلا مثل قبلیه ماشین جذابی نبود به غیر از این آخریه…
mos
هنوزم می‌گم معرکست
من از تکنولوژی و طراحی این ماشین تعریف کردم هنوزم می‌کنم و به نظرم در نوع خودش جالبه.
بحث فروش یه چیز دیگست.
شما بهتره به جای اینکه روزی ۱۰۰ تا کامنت بی محتوا بدی تو سایت درباره این یا هر ماشینی تحقیق کنی!
Sina10
واقعیتش اینه با اون فناوری میتونست یه شاهکار باشه و رقبا رو محو کنه ، ولی کم کار هوندا واضح بود
کدوم سوپرماشین رو سراغ دارین در طی این چند سال کلا دو مدل ازش ساخته باشن؟؟
حتی مکلارن با اون تولید و سرمایه بشدت محدود ترش نسبت به هوندا ، از هر ماشینش نسخه های متفاوتی میسازه از جمله LT و یا اسپایدر
اما هوندا اصلا اقدامی نکرد ، هیچ اقدامی ، فقط یه نسخه نهایی ساخت با تولید محدود
Philipp
از نظر من دلیل شکستش
۱- طراحی ضعیفش
۲- پرفورمنس نه چندان دندان گیرش
و ۳- قیمت بشدت بالاش بود
HamiD
طراحی ضعیفش؟
از اون حرفا بودا …
به هر سلیقست ولی خدایی از نظر طراحی از زیباترین اسپورت هاست …
Philipp
اگه بهت بگن بین این و نیسان جی تی ار یا نیسان زد جدید یکی رو انتخاب کن بزن به دیوار اتاقت کدوم رو انتخاب می کنی؟
Sina10
قطعا NSX
طراحی NSX هیچ مشکلی نداشت ، یا بهتر بگم ، تنها جزئی از این ماشین که مشکلی نداره همینه
mm.y@rlou
حیف این خودرو زمانی پرچم دار ژاپن بود ولی هوندا نفهمید باهاش چی کار کنه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *






آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari