نسل اول فورد GT که بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ تولید میشد، به یک خودروی کلاسیک مدرن تبدیل شده است. این خودرو که برای اولین بار در قالب کانسپتی بنام GT40 در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۲ رونمایی شد، یک سوپراسپرت سوپرشارژ فوقالعاده جذاب با طراحی رترو بود. سپس فورد سریعاً با تولید ۴۵۰۰ دستگاه از آن موافقت کرد و یک بار دیگر فراری را به چالش کشید.
تولید GT در تابستان سال ۲۰۰۴ آغاز شد و فورد قیمت پایهٔ ۱۴۰ هزار دلاری را برای آن در نظر گرفت هرچند که بسیاری از خریداران با سفارش نوارهای رنگی روی بدنه، سیستم صوتی مکینتاش، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و رینگهای فورجکاری شدهٔ BBS قیمت را به ۱۵۵ هزار دلار میرساندند. سپس چندی بعد فورد قیمت پایهٔ GT را ۱۰ هزار دلار افزایش داد اما هنوز هم این سوپراسپرت ۵۵۰ اسب بخاری در مقایسه با رقبای اروپایی ضعیفتر، قیمتی مناسب و ارزشی بالاتر داشت.
حال ۱۶ سال بعد، قیمت ۱۴۰-۱۶۵ هزار دلاری فورد GT افزایش وحشتناکی پیدا کرده است زیرا اگر کسی امروز قصد خرید یک دستگاه از این خودرو را داشته باشد باید بیش از دو برابر قیمت اولیه هزینه کند. جیتیها حتی طبق استانداردهای سوپراسپرتها هم طی این سالها کارکرد بسیار کمی داشتهاند زیرا هرچند شاید بتواند هماکنون در بازار تعداد اندکی از این خودرو با کارکردی بین ۱۶ تا ۴۰ هزار کیلومتر را با قیمتی در حدود ۳۳۰ هزار دلار پیدا کرد اما اکثر آنها توسط سرمایهگذاران بدون استفاده نگهداری شدهاند و تقریباً هیچ کارکردی ندارند.
در ایالاتمتحده هماکنون جیتیهایی با کارکرد زیر ۱۶۰۰ کیلومتر برای فروش وجود دارد که قیمت همهٔ آنها بیش از ۴۰۰ هزار دلار است. این وضعیت در اروپا اما بسیار بدتر است زیرا فقط ۱۰۰ دستگاه GT در این قاره عرضه شد که تنها ۲۸ دستگاه آن برای انگلستان بود. به همین دلیل، در این کشور نمونههای زیر ۱۶۰۰ کیلومتر کارکرد GT حداقل ۳۵۰ هزار پوند معادل ۵۰۰ هزار دلار قیمت دارند.
بنابراین، کسانی که در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ یک GT نو خریدهاند، سرمایهگذاری زیرکانهای انجام دادهاند زیرا امروز ارزش خودروی آنها هر کارکردی که داشته باشد حداقل دو برابر شده است؛ اما اگر در سال ۲۰۰۵ با ۱۵۰ هزار دلار سوپراسپرتی دیگری حتی از برندهای بسیار مشهور بازار خریداری میکردید، امروز با داستان کاملاً متفاوتی مواجه بودید. برای تشریح این موضوع، به سوپراسپرتهایی که در ادامه معرفی میکنیم توجه کنید.
آستونمارتین DB9 زمان عرضه در سال ۲۰۰۵ یکی از پرزرقوبرقترین خودروهای دنیا محسوب میشد. این خودرو از یک شاسی آلومینیومی پیشرفته برخوردار بود، به یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 با ۵۱۰ اسب بخار قدرت مجهز بود و در کمتر از ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. DB9 در آن زمان ۱۵۰ هزار دلار قیمت داشت اما هماکنون به دلیل استهلاک بالا، میتوان نمونههایی از آن با کارکرد کمتر ۴۰ هزار کیلومتر را با قیمتی زیر ۵۰ هزار دلار خریداری کرد.
در زمانی که نسل اول فورد GT راهی نمایندگیهای فروش شد، فراری F360 آماده میشد تا جای خود را به F430 بدهد. F360 در آن زمان با قیمت پایهٔ ۱۵۸ هزار دلار به فروش میرسید و F430 با قیمتی کمتر از ۱۷۰ هزار دلار به بازار آمد که این یعنی هردو فراری از GT آمریکایی گرانتر بودند اما هیچکدام از آن ایتالیاییها امروز نتوانستهاند ارزش خود را حفظ کنند. هماکنون اگر خواهان یکی از این فراریها با گیربکس AMT باشید، باید حدود ۱۰۰ هزار دلار برای F360 و ۱۲۵ هزار دلار برای F430 پرداخت کنید. البته نسخهٔ گیربکس دستی این فراریها قیمت بالاتری دارد اما هنوز هم وارد قلمروی فورد GT نمیشود.
گالاردو بهعنوان اولین بچه لامبورگینی پس از پانزده سال، با پیشرانهٔ V10 بجای V8 فراری، سامانهٔ چهارچرخ محرک بجای محرک عقب فراری و ۵۰۰ اسب بخار قدرت، ارزش فوقالعادهای داشت و خریداران بهراحتی برای آن ۱۶۷ هزار دلار پرداخت میکردند. بااینحال، امروز اوضاع تغییر کرده است زیرا میتوان یک گالاردو با کارکرد زیر ۴۰ هزار کیلومتر را با قیمتی در حدود ۱۱۰ هزار دلار در بازار پیدا کرد و برخلاف فراری، در این خودرو اختلاف قیمت زیادی بین گیربکس دستی و اتوماتیک وجود ندارد.
بنتلی کانتیننتال GT هم یکی دیگر از خودروهای حدود ۱۵۰ هزار دلاری بازار بود که اوایل دههٔ ۲۰۰۰ راهی نمایندگیهای فروش شد. طراحی بیرونی زیبا با شکل رترو نشان نمیداد که اساساً یک فولکسواگن فیتون زیر پوست این خودرو پنهان شده و پیشرانهٔ W12 توئین توربو با ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور هم امکان بلعیدن کیلومترها را فراهم میکرد؛ اما متأسفانه کانتیننتال GT هم مثل رقیب خود آستونمارتین DB9 بخش عمدهای از ارزش خود را از دست داده است بهگونهای که هماکنون میتوان یک مدل ۲۰۰۵ آن با کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر را با حدود یکسوم قیمت اولیه خریداری کرد. نمونههایی با کارکرد بیشتر حتی با قیمتی کمتر از ۳۰ هزار دلار هم پیدا میشوند.
MOHAMMAD.DEMON
داج وایپر رو نگفتید یدونه acr تمیز الان بالای ۳۰۰ هزار دلار قیمت داره srt ها هم تمیز هاشون الان ۱۵۰ هزار دلار قیمت دارن
mc20
فورد تنها در خواب و خیال فراری رو به چالش کشیده . وانت سازان همیشه وانت سازند . آلویز بلوو فور اور آتزوری .
فرید
برو یه بار فیلم Ford vs Ferrari رو ببین تا خواب از کله ات بپّره!
Reza Waffen SS
یبار یه اتفاقی افتاده تموم شده رفته دیگه مهم اینه الان تو چه جایگاهی هستن
یانکی
یه بار.همین نسل فعلی فورد جی تی سال ۲۰۱۷ که وارد لمانز شد سکوی اول و سوم چهارم رو گرفت.سال بعد هم سکو گرفت.و کلی مقام دیگه.
امین
برو درگ فورد جی تی و فراری ۴۵۸ که هرو دو کااااملا رقیب مناسبی هستن رو ببین تا به قول دوستمون خواب از کلت بپره اکانت فی ک هم نزن
hssn
امین mc20 کوچولو برگشته میبینم
هنوزم سطح پایین سابق رو میشه دید توی نظرت
HamiD
آیا شما فشاری شده اید یا من حس میکنم شما فشاری شده اید؟!
داداش اون اینو گفته چون مثل خودت فشاری شده بوده …
هعی …
در کل چیزی رو که حاج ایمان گفته در برابر فورد و فراری تقریبا قبول دارم و حرفای من تکرار مکررات خواهد بود …
علی
فرمول یک ۱۷۶ ۱۰ ۱۳
نسکار ۶۸۸ ۱۶ ۸
رالی جهانی ۹۱ ۴ ۴
V8 Supercar ۳۳۰ ۵ ۲۴
ممد ژانگولر
یکی از ماشینهای مورد علاقه من همین فورد جی تی هستش
که تا دنیا هست جاودانه خواهد بود
حتی شاید باورتون نشه نسل جدید فورد حی تی هم خیلی دوست داشتنیه ولی هیچ خبری ازش تو پدال نیست !!!
مک وال
تعجب من از گالاردو است که چرا انقدر قیمتش پایین اومده؟!
البته اگه کارکرد زیر ۱۶۰۰ کیلومتر داشته باشه شاید قیمتش بالای ۲۰۰ دلار باشه ولی باز به فورد جی تی نمیرسه؟
دلیلش چیه؟
ehsan fa
تعداد بالای ساخت
R@m!n
به خاطر معنای اون محصول هست فورد جی تی برنده لمانز شد و مردم میخوان قسمتی از اون پیروزی باشن. فلسفه مسابقات موتور اسپرت هم همینه.
Philipp
البته مدل سوپرلگرا قیمتی حدود ۲۰۰-۲۵۰ هزاردلار داره
ولی دلیل اصلیش بخاطر تیراژ بالای تولیدیه
عارف
این که چیزی نیست. ارزش ۲۰۶ من تو ۹ سال ۱۴ برابر شده. حالا خوشحال باشیم یا گریه کنیم به حال خودمون؟
محمد
ارزش ماشین شما زیاد نشده، ارزش پولتون کم شده.
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
اصلی ترین دلیل به نظرم ظاهر و اسمشه ، بالاخره ماشینی که شبیه یک فیس لیفت از فورد gt40 اصلی باشه و اسمشم اسم یکی از سلاطین لمان باشه صد در صد خیلی خواهان و طرفدار داره
یانکی
من همیشه به خودم میگم اگر فورد شورلت داج قرار بود انحصاران رو سوپر کار کار کنن چی میشد.یعنی مثل فراری لامبورگینی.
HamiD
ورشکست میشدن داداش
Philipp
نمی تونستند از بحران دهه ۷۰-۸۰ رد بشن و مانند بیوک و پونتیاک دو شرکت پرفورمنس ساز آمریکایی ورشکست میشدند
امیر
فورد GT نسل دوم رویا من هستش باهاش بخاری روشن کنی توی روز بارونی سرد
رانندگی کنی خیلی کیف میده.
mc20
در جواب فرید عزیز . اول سلام . دوم فیلمو دیدم . سوم شما خودت میگی فیلم که هم فیلمه و هم بدتر ، هالیوودیه = پر از اضافات و کاستی های مرسوم نمایشی و دور از حقیقت . چهارم شما برادر یه بار در دنیای واقعی یک مدل فراری رو سوار شو ، تا برق از کله ات بپره . با احترام .
❤Potus45❤
تو هم در دنیای خیالی فورد gt سوار شو تا خود کله ات بپره
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
ماشین افسانه ای دست پخت کارول شلبی و کن مایلز💪….
mc20
در جواب امین عزیز . سلام . پسر خوب اکانت فیک یعنی چی ؟ چرا باید برای شما اکانت فیک بسازم ؟ مگه شما ( بعضی از ) کاربرهای این سایت تمام دنیای خودرو هستین ؟ چرا هر نظری رو به خودتون می گیرین ؟ چرا این قدر خودتونو بالا می دونین ؟
R@m!n
جواهری بی نظیر از دنیای خودرو.
اسم کارول شلبی و انزو فراری روی هر ماشینی تنها یه معنی میده، پیروزی !!
بنظرم باید اول از انزو فراری که شخصیتی مغرور، یک دنده و متکبر داشت باید تشکر کرد که با توهیناش باعث شد اعتبار برندیگ فورد چندین سطح جابجا شه و برند لامبورگینی به وجود بیاد. قطعا اگر فراری به اون شکل کمپانی فوردو تحقیر نمی کرد این جواهر هیچ وقت ساخته نمی شد. از معدود خودروهایی که بین تیفوسی های فراری هم از احترام بالایی برخورداره.
فراری ۳۳۰ P3 که تو لمانز ۶۶ از فورد شکست خورد یه شاهکار مهندسی بود و این خودش ارزش این پیروزی رو دو چندان کرد.
SF90 STRADALE
به عنوان یک طرفدار فراری و فورد ، دلم میخواد بی طرف حرفمو بزنم
فورد GT یک شاهکاره و در یک مقطع که فراری یکه تازی میکرد اومد جلوی اسب سرکش مارانلو ایستاد و تاج پادشاهی رو از فراری گرفت
البته برای پیروزی در مقابل فراری هزینه های زیادی رو انجام داد ولی جوابشو گرفت
این کار فورد نشون میده که در موتور اسپرت و حتی مدل های جاده ای فراری همیشه هدف بوده
امروزه هم فورد GT ، الماس سوپر اسپرت های آمریکایی هست و همه دوستش دارن
به قول جرمی کلارکسون : شاید فورد GT مثل فراری ها ظرافت و لطافت نداشته باشه ، اما تو پیست و خیابان همه نگاه ها رو به سمت خودش میبره ❤💙
MC20
HSSN فازت چیه عمو ؟ MC20 کوچولو کیه ؟ مگه هر گردی در دنیای دو بعدی شما گردوه ؟ نمی شه چند نفر عاشق مازراتی باشن و اسم اکانتشون MC20 باشه ؟ نمی دونم اینجا توو این سایت چه خبره واقعا ؟ سطح نظرات من پایینه ؟ کاش می شد بگویم که تو چقدر نادانی کاش می شد بدانی که تو هیچ هم نمیدانی .
MC20
HSSN فازت چیه عمو ؟ MC20 کوچولو کیه ؟ مگه هر گردی در دنیای دو بعدی شما گردوه ؟ نمی شه چند نفر عاشق مازراتی باشن و اسم اکانتشون MC20 باشه ؟ نمی دونم اینجا توو این سایت چه خبره واقعا ؟ سطح نظرات من پایینه ؟ کاش می شد بگویم که تو چقدر نادانی کاش می شد بدانی که تو هیچ هم نمیدانی .
امیر
وایپر هم همین شرایط رو داره دقیقا( حتی نسل های اول و دومش)
هنوز بعد از تقریبا ۵ سال از توقف تولیدش، قیمت های بسیار زیادی داره و در سالهای آتی قطعا ارزش بالاتری خواهند داشت
mm.y@rlou
فورد جی تی ۴۰ جی تی نسل اول وجی تی نسل دوم این خانواده از پدر بزرگ تا نوه همه آبروی سوپر اسپورت های آمریکایی ها هستند مخترع این خانواده هیچ وقت بدون اتحاد سه گانه هنری فورد دوم کنت هری مایلز افسانه ای و کارول شلبی امکان پذیر نبود این همون خودرو هست که به احترامش انزو بزرگ کلاهش رو از سرش برداشت
علی
فورد اکه تمرگزشو بزاره حتما میتونه به پایی پورشه و فراری برسه مگه فورد چی از خودرو های چینی کم داره غیر اون فورد عمده سازه
پویا
الان خودرو های چینی به پای پورشه و فراری رسیدن؟! بعد دقیقا فورد چیش از پورشه و فراری کمتره؟
Philipp
نسل اول این خودرو به عنوان خودروی رویایی دهه ۶۰ میلادی انتخاب شده که نشون میده چه عظمتی پشتشه
و یکی از دلایل دوبرابر شدن قیمت هم همینه علاوه بر صدای جذاب و طراحی زیباش
یکی دیگر از دلایل هم تنها خودروی پرفورمنس فورد بودنه که باعث میشه طرفداران فورد توی حراجی ها قیمت رو بیشتربالا ببرن
علاوه بر اون تریم زیبا و تیراژ کم هم هستن
اما لطفا از ارزش ماشین هایی که در لیست هست کم نکنید مخصوصا فراری و لامبو که جزو زیباترین فراری و لامبوها هستند
دلیل این اتفاقم چند موتوره بودن تیراژ بالا جانشین یا ادای احترام به یک مدل قدیمی نبودن و یکجورایی عادی شدنشون بوده
اگر بخوام اثر ادای احترام بودن یک خودرو توی بازار دست دوم رو نام ببرم هم می تونم به دو خودروی SLS BS و Z8 اشاره کنم که هردو طی ۸ و ۱۶ سال ارزششون دوبرابر شده و به ترتیب ۸۰۰ هزار و ۳۵۰ هزار دلار فروش میرن و همینجوری که میدونید این دو خودرو ادای احترامی به ۳۰۰SL و ۵۰۷ هستند
البته ارزش لامبو همچین هم از فورد کمتر نیست برای مثال در حال حاضر یک لامبورگینی گالاردو سوپرلگرا آبی کبود (اگر سبز نعنایی یا پرتغالی معروفش بود ارزش بیشتر میشد) با کارکرد ۱۹۰۰ کیلومتر برای فروش گذاشته شده که فروشنده قیمت رو از ۱۷۵ هزار تا ۲۵۰ هزار تایین کرده که حدودا ۷۰ هزاردلار کمتره
حسین دهمرد
تو این سالها چقدر مالیاتش رو داده؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
آیا حساب کاربری ندارید؟
