شرکت خدمات پس از فروش ایران خورو (ایساکو) در حالی توانست برای دوازدهمین سال متوالی به کرسی صدرنشینی در این حوزه تکیه بزند که برای اولین بار نیز توانست رتبه یکم را هم از آن خود کند. اما گویا اعلام این خبر چندان به مذاق برخی خوش نیامده است و انتقادهایی نیز به این موضوع وارد کرده اند.
به زعم این افراد، یک شرکت باید افراد آموزش دیده داشته باشد؛ خدمات پس از فرو ناب و نوین ارائه کند؛ قیمت قطعاتش مناسب باشد، نحوه برخورد پرسنل خوب باشد، قطعات اصلی و باکیفیت ارائه کند، نمایندگی ها به طور مداوم پایش کند، با تخلفات برخورد کند، انبار نمایندگی ها باید پر باشد، در تمام اوقات کنار مشتریان باشد، باعث کاهش هزینه مشتریان باشد، نیروهایش متخصص باشد، در بحث آموزش به روز باشد و نکاتی از این قیبل. بنابراین اگر شرکتی توانست این موارد را ارئه بدهد و از سوی سازمان های ناظر رتبه های بالا را کسب کند، نیازی به انتشار آن نیست، چراکه در اصل به وظیفه اصلی خودش عمل کرده و توانسته است نقش خود را به خوبی ایفا کند. هر چند این انتقادها وارد است، اما باید پرسید در چه شرایط و چه وضعیتی باید مطرح شود، ضمن این که، آیا تمام شرکت های داخلی و خارجی این کار را انجام نمی دهند؟
هر چند ایفای تمام وظایف یادشده به نحو احسنت وظیفه ذاتی و عرفی شرکت هایی مانند ایساکو است، هر چند ارائه بهترین خدمات در حوزه خدمات پس از فروش در فلسفه، استراتژی و تفکر شرکت هایی این چنینی از جمله ایساکو قرار دارد و تمام فعالیت ها براساس این نگاه برنامه ریزی و اجرایی می شوند، با این حال، بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا نیز پس از پایش نتیجه را در رسانه های مختلف منتشر می کنند. در واقع، این بخش از انتقاد وارد نیست، چون یک امر معمول و مرسوم است که در کنار خود پیام هایی نیز به جامعه هدف و بالفعل منتقل می کند.
انتشار این گزارش ها علاوه بر جنبه بیرونی، پیام هایی نیز مخابره می کند؛ از یک سو، اعلام می کند توانسته است وظایف خود را به شکلی انجام دهد که از سوی سازمان های ناظر و پایشگر بهترین امتیازها را کسب کند و رتبه اول را به دست آورد، آن هم در شرایطی که پارامترهای سنجش مرتب به روزرسانی و سخت تر می شوند. در همین حال، مصرف کنندگان محصولات این شرکت متوجه می شوند که نه تنها انتخاب درستی داشته اند، بلکه در صورت بروز مشکل تنها نخواهند ماند. هر چند ارائه بهترین خدمات وظیفه ذاتی و اصلی شرکتی مانند ایساکو و دریافت بهترین ها حق مصرف کنندگان است. مشتریان متوجه می شوند که شرکتی مانند ایساکو به رغم تمام موانع، چالش و دست اندازهای اقتصادی ای که وجود دارد، توانسته است وفای به عهد کند و بهترین ها را برای آن ها تهیه کند. در خلال انتشار این گزارش، که گاه با بدفهمی همراه شده است، نکات دیگری نیز می توان پیدا کرد که به نوبه خود حائز اهمیت است.
هر چند برخی، انتشار گزارش کسب رتبه اول را چندان امر مهمی به شمار نمی آورند، اما در این میان، غیر از دلایل یادشده نکات دیگری نیز قابل توجه است. انتشار این گزارش ها غیر از نشانه ها و پیام هایی که به مشتریان مخابره می کند، نشان می دهد که این شرکت توانسته است عملکرد مناسبی داشته باشد و در کنار اهداف اجتماعی، اهداف اقتصادی یک بنگاه را نیز محقق کند. این مسئله از یک سو، هم می تواند هزینه های شرکت را پوشش دهد، آن را سودده کند و از تزریق بودجه توسط شرکت مادر جلوگیری کند و از سوی دیگر، با توجه به سودآوری می تواند هزینه های لازم برای تحقیق و توسعه را فراهم کند و پوشش دهد.
البته این تمام ماجرا نیست و عملکرد مناسب شرکت ها در حوزه خدمات پس از فروش و تأمین قطعات اصلی غیر از مزایایی که برای مصرف کنندگان دارد، باعث گسترش و ضریب نفوذ شرکت مادر در بازارِ به شدت رقابتی شده نیز خواهد شد، چراکه دریافت خدمات نوین، یکی از بهترین راه های اطلاع رسانی و تبلیغات به شمار می رود. هنگامی که مصرف کننده می داند در همه حال و هر جا خیالش از بابت این نام و نشان تجاری راحت و آسوده است، نه تنها در انتخاب سایر محصول ها بدون تردید و با سرعت تصمیم گیری می کند، بلکه می تواند الگویی برای انخاب دیگران هم باشد.
در عین حال، انتشار این گزارش ها و تحلیل و بازخوانی آن از سوی رقبا و تأثیری که در افزایش سهم بازار داشته است، سایر فعالان این حوزه را نیز وادار به تغییر استراتژی و به روزرسانی شیوه های عملکرد خواهد کرد، چراکه اساس فعالیت بازار بر رقابت و فعالیت اقتصادی بر سودآوری استوار است، اما خلاف تصور، برنده اصلی این بازار از یک سو، مصرف کننده و از سوی دیگر، صنعت کلان کشور خواهد بود. در واقع، این رقابت باعث خواهد شد شرکت ها به سمت کیفی تر شدن و بهینه کردن عملکرد خود حرکت کنند. در نتیجه، میزان رضایت مشتری بالاتر خواهد رفت. این افزایش میزان رضایت مصرف تولید داخل را بالاتر خواهد برد، به بیان ساده تر، تمایل به استفاده از محصولات داخلی به معنی افزایش کیفیت است. در همین حال، هر چه قدر رقابت شدیدتر و سخت تر شود شرکت های فعال در این حوزه آبدیده تر و چابک تر خواهند شد.
همچنین برای رقابت با برندهای مطرح و بزرگ جهانی نیز آماده تر خواهند بود، چراکه در هر صورت دیر یا زود درهای کشور به روی خودروهای خارجی باز خواهد شد. اگر فعالان داخلی این حوزه از آمادگی لازم برای این رقابت برخوردار نباشند به سرعت و به راحتی بازار در اختیار تازه واردان کهنه کار قرار خواهد گرفت. در آن صورت، صنعت خودرو و مصرف کنندگان می مانند و ترس و واهمه های دوباره از بودن و نبودن دوباره این رقبا. همچنین به این مقوله باید مسدود شدن و فرسایش سرمایه گذاری ها و از دست رفتن بازار را هم اضافه کرد.
بنابراین اگر شرکتی مسئولیت پذیر است و تمام تعهدات خود به مصرف کنندگان را به نحو احسن ایفا می کند، باید دستاوردهای خود را اعلام کند و گزارش های سازمان های پایشی را به طرق مختلف منتشر و اعلام کند. امری که مرسوم، عادی، عقلانی و اقتصادی است.
پایگاه خبری اسب بخار






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]





source

توسط autokhabari