به تازگی، کمپانی چینی سایک، به عنوان مالک نشان ام جی، کانسپت ام جی Maze را معرفی کرده است که نگاه برقی و خودران این کمپانی به آینده محصولات نشان ام جی را نشان می دهد.
زمانی بود که نشان بریتانیایی ام جی خودروهای سبک و اسپرت فوق العاده ای مثل MGB رودستر را تولید می کرد، اما از زمانی که چینی ها تصمیم به احیای نشان گرفتند تولیدات این نشان به سمت تمرکز بر خودروهای کامپکت و و کراس اوور رفت. البته نباید هم از این روند چندان گله داشت، چراکه بازار امروز دنیا و به خصوص چین، به سمتی رفته است که مشتریان به دنبال خرید کراس اوورها و کامپکت هایی با قیمت مناسب هستند. اما حالا ام جی تصمیم دارد تاریخ اسپرت خود را احیا کند و در این راستا، آن ها چند ماه پیش از کانسپت سایبرستر پرده برداشتند. گرچه کانسپت سایبرستر با ظاهر عجیبش به نظر نزدیک به تولید نبود، اما کمپانی اعلام کرده است نسخه تولیدی این خودرو را به بازار می آورد. حالا سایک با کانسپت ام جی Maze آمده است تا دوباره طراحی رادیکال آینده خود را نشان دهد و آینده برقی این نشان را تصویر کند.
تیم طراحی سایک کانسپت ام جی Maze (مِیز) را با هدف پیشرفت در راستای برقی سازی محصولات طراحی کرده اند و می خواهند طرح مفهومی جدیدی به مخاطب نسبت به آینده صنعت و محصولات خود بدهند. این کانسپت با الهام از فرهنگ بازی ساخته شده و خواسته است به چیزی غیرواقعی، مثل بازی رایانه ای، روح ببخشد و آن را به دنیای واقعی بیاورد. طراحان ام جی ظاهر این خودرو را همانند یک کامپیوتر قدرتمند و قوی طراحی کرده اند و هرچیزی که از یک کانسپت بخواهیم در این خودرو دیده می شود. درست است که ظاهر کانسپت ها همیشه فراتر از واقعیت زمان خود می رود، اما مهم است که طراحان این طرح مفهومی و غیرواقعی را تا چه میزان زیبا نشان دهند و بر این اساس می توان گفت ام جی در ارائه یک کانسپت زیبا موفق بوده است.
پوسته اصلی بدنه که بیش ترین سطح از آن را پوشش داده از جنس پلی کربنات است و شکل محدب این پوسته باعث می شود بدنه ای تقریباً تخم مرغی را در این کانسپت ببینیم. نکته جالب در مورد طراحی این است که پوشش نشکن پلی کربنات تا عقب بدنه هم کشیده می شود و شما می توانید از بیرون پیشرانه برقی و شاسی خودرو را ببینید. گرچه ام جی در مورد مشخصات فنی کانسپت ام جی Maze اطلاعاتی منتشر نکرده است، اما می توان حدس زد با یک خودروی تمام برقی طرف هستیم که با پیشرانه برقی سوار بر محور عقب طراحی شده است و با وزن سبک پلی کربنات بدنه، احتمالاً شتاب خوبی را در آن خواهیم داشت.
برای ورود به کابین باید در را به صورت عجیبی باز کنید. طراحی برای هر دو صندلی به صورت یکپارچه و شبیه به کاپوتی بزرگ است که نظیر آن را قبلاً در خودروها ندیده بودیم و این نوع طراحی برای سرنشین هواپیماهای جنگی به کار گرفته می شود. همان طور که گفته شد این کانسپت با الهام از بازی های رایانه ای طراحی شده است و به همین دلیل، دو صندلی مخصوص گیمینگ را درون کابین به همراه کنترلر گیم و صفحه نمایش می بینیم. در جلو، فناوری ۳D مپ برای نمایش اطلاعات به کار رفته است و همه چیز بسیار مدرن به نظر می رسد. در واقع، طراحی کابین مناسب برای گیمرهایی است که بخواهند در خودرو هم بازی کنند.
در نظر داشته باشید کانسپت ام جی Maze صرفاً یک طرح تحقیقاتی برای طراحی این کمپانی است و قطعاً به تولید نمی رسد، اما نکته مهم در مورد طراحی این کانسپت ها چیست؟ بسیار دیده ایم که کمپانی های بزرگ و کوچک در دنیا کانسپت هایی می سازند که هیچ وقت به تولید نمی رسند. این نوع طرح های مفهومی به دو دلیل برای کمپانی ها مهم هستند؛ اول این که، کمپانی ها با کانسپت های خود آینده طراحی و مهندسی خود را برای مخاطب تصویر می کنند تا خط مسیر یک برند در آینده را نشان دهند و دوم این که، معمولاً در طراحی و مهندسی کانسپت ها، کمپانی ها به نکاتی برمی‌خورند که در تولید بسیاری از محصولات‌شان به کارشان می آید. پس کانسپت، جزئی جدایی ناپذیر و مهم در صنعت خودرو به حساب می آید.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
این کانسپت با الهام از فرهنگ بازی ساخته شده و خواسته است به چیزی غیرواقعی، مثل بازی رایانه ای، روح ببخشد و آن را به دنیای واقعی بیاورد.
اول این که، کمپانی ها با کانسپت های خود آینده طراحی و مهندسی خود را برای مخاطب تصویر می کنند تا خط مسیر یک برند در آینده را نشان دهند و دوم این که، معمولاً در طراحی و مهندسی کانسپت ها، کمپانی ها به نکاتی برمی‌خورند که در تولید بسیاری از محصولات‌شان به کارشان می آید.






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]





source

توسط autokhabari