عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هرچند صنعت خودرو مورد آسیب‌های جدی واقع شده و مصرف‌کنندگان نیز نسبت به آن گلایه‌هایی دارند، اما راهکار رفع این وضعیت کاهش تعرفه‌ها و افزایش واردات به طور قطع نخواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از خبر خودرو؛ محسن زنگنه اظهار داشت: تعرفه واردات خودرو می‌بایست به میزانی باشد که موجب ورود آسیب به تولید داخلی نشود. بدین معنا که درست است که صنعت خودرو مورد آسیب‌های جدی واقع شده و مصرف‌کنندگان نیز نسبت به آن گلایه‌هایی دارند، اما راهکار آن، کاهش تعرفه‌ها و افزایش واردات به طور قطع نخواهد بود.
وی افزود: می‌بایست این اتفاق از درون وزارت صمت و مجموعه خودروسازان آغاز شود، بنابراین نظر اکثر نمایندگان این است که تعرفه نمی‌بایست موجب ورود آسیب به تولید داخل شود.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ میزان تعرفه نسبت به لایحه‌ ارائه شده از سوی دولت به مجلس، افزایش یافت و در نهایت ۸۶ درصد تعیین شد. اما تعرفه یک بحث است و بحث دیگر مصوبه ساماندهی صنعت خودرو است که در کمیسیون صنایع مجلس تدوین شده است.
زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا تعرفه بالا به عنوان مانعی در آزادسازی واقعی واردات خودرو عمل می‌کند، تصریح کرد: مصوبه ساماندهی صنعت خودرو در صورت تصویب به عنوان یک قانون بالادستی در برابر قانون بودجه قرار می‌گیرد و نظرات کمیسیون صنایع به منظور تغییر قانون بودجه اعمال می‌شود.
وی با بیان اینکه تعرفه می‌بایست هوشمند شود، گفت: در تعرفه هوشمند، تقاضای بازار، صیانت از تولید داخلی و ملی و همچنین رقابت‌پذیری کالای ایرانی با کالای خارجی لحاظ می‌شود و بدین ترتیب با هوشمندسازی تعرفه، این سه مولفه در کنار یکدیگر تحت مدیریت و کنترل قرار می‌گیرند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شیوه کنونی تعرفه‌گذاری، عامل بروز رانت است. ضمن اینکه اگر برای خودروساز این اطمینان حاصل شود که تعرفه بالای واردات به حذف رقیب می‌‌انجامد، عملا از کیفیت محصول تولیدی خود می‌کاهد.
زنگنه گفت: از سوی دیگر، به دلیل معضلات بخش تولید خودرو در کشور، کاهش تعرفه تهدیدی برای تولید محسوب می‌شود و قطعا مورد رضایت نیست. لذا می‌بایست به سمت تعرفه‌های هوشمند حرکت نماییم و در هر بازه زمانی شاخصه‌های مختلف را می‌توان برای مدیریت شرایط به کار برد.
وی بیان کرد: در دنیا نیز تعرفه‌ها به شکل تعرفه‌های ثابت و غیرقابل تغییر در قوانین بالادستی نمی‌آید و به طور معمول میزان آن از شاخصه‌هایی تبعیت می‌کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون صنایع از آن جهت که یک کمیسیون تخصصی است، به طور قطع بهتر از هر کمیسیون دیگری می‌تواند در خصوص ساماندهی صنعت خودرو اظهار نظر نماید، منتهی اگر در موقعیتی این طرح، منابع دولت را دستخوش کاهش یا افزایش قرار دهد، می‌بایست در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شود و سپس به صورت متمم به مجلس ارائه شود تا نسبت به اعمال تغییرات در قانون بودجه اعمال شود.






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]





source

توسط autokhabari