جک J5 اولین محصول کمپانی JAC بود که در ایران به موفقیت رسید. در حقیقت، فروش بالای J5 سبب ساز ورود دیگر محصولات این برند به بازار کشورمان شد. این مقاله تحت عنوان راهنمای خرید جک J5 برای علاقه مندان به این خودرو نگاشته شده است.
بازار خودرو مدت هاست که با قیمت های غیرمنطقی و تورم دست و پنجه نرم می کند. در چنین شرایطی، خرید یک خودرو مدرن صفرکیلومتر عملاً کاری دشوار شده است. بنابراین برخی از افراد ترجیح می دهند به جای پرداخت پولی گزاف برای خرید نسخه های صفرکیلومتر خودروهای وطنی، ریسک خرید خودروهای چینی دست دوم را به جان بخرند. خودروهایی که خلاف تصور عموم افراد جامعه، از نظر کیفیت ساخت و ایمنی، هرگز بدتر از خودروهای ایرانی نیستند. جک J5 یکی از این خودروهاست که هنوز هم به تعداد فراوان در خیابان های شهرها دیده می شود. این سدان چینی در فاصله سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ توسط شرکت کرمان موتور عرضه شد. این روزها در بازار دست دوم ها همچنان می توان مدل های کم کارکرد J5 را با قیمت هایی قابل تأمل پیدا کرد. ما در راهنمای خرید جک J5 به بررسی مزایا و معایب نسخه ۱۸۰۰ سی سی اتوماتیک این خودرو پرداخته ایم.
نقطه قوت مهم جک J5، که از همان ابتدای ورود آن به بازار، بسیاری از رسانه ها هم بر روی این موضوع مانور می دادند، نقش داشتن استودیوی معروف پینین فارینا در طراحی این محصول بود. در واقع، JAC پروسه طراحی کامل سدان سگمنت C خودش را به این شرکت ایتالیایی سپرد. نتیجه کار هم هرگز بد از آب درنیامد! حداقل در ظاهر، نسبت به بسیاری از خودروهای چینی که تا قبل از آن به بازار ایران آمده بودند، موجه تر بود. همین که کپی کاری های ناشیانه در چهره آن دیده نمی شد جای تقدیر داشت. مشتریان ایرانی هم ظاهر J5 را پسندیدند. چراغ های کشیده و زیبا در جلو و عقب، حجم پردازی های منطقی، خطوط حساب شده و بدنه ای خوش تراش که همگی در کنار هم، نمره ای قابل قبول به طراحی این سدان خانوادگی می بخشند. حتا در طراحی جزییات ظاهری همچون آینه های کناری، پروژکتورها و رینگ ها هم دقت خوبی به خرج داده شده است. البته رینگ ها در نسخه ۱۸۰۰ با نوع ۱۶٫۰ اینچی تعویض شدند و چهره شیک تری به جک J5 بخشیدند.
ما در راهنمای خرید جک J5 یکی از مهم ترین مزایای این اتومبیل را همین ظاهر زیبا و عامه پسندش می دانیم. البته که چهره این خودرو با گذشت چند سال از زمان عرضه و ورود خودروهای چینی جدیدتر، دیگر آن جذابیت و تازگی گذشته را ندارد، اما هنوز هم کم تر کسی جک J5 را خودرویی زشت خطاب می کند.
در ادامه مقاله راهنمای خرید جک J5 به بخش مهم کابین می رسیم. جایی که ارتباط مستقیم میان خودرو و سرنشینان را رقم می زند. کمپانی JAC در نسخه های ۱۸۰۰ این خودرو، طراحی کابین را هم دستخوش تغییراتی کرد. نخست، تریم داخلی به صورت تمام مشکی درآمد که این موضوع، حس کیفیت بصری بهتری را القا می کند. سپس غربیلک فرمان و دسته دنده هم عوض شدند. فرمان جک J5 ظاهر اسپرت و جذابی دارد. پشت آن هم، نشانگرهای صفحه کیلومتر دیده می شوند که درون استوانه های کرومی جای گرفته از نورپردازی آبی برخوردارند. داشبورد جک J5 طراحی متفاوتی دارد. استفاده از قطعات طرح فیبرکربن و مشکی پیانویی برای تزیین نقاط مختلف کابین، حس اسپرتی بیش تری به فضای داخلی خودرو می دهد. ارگونومی کابین در سطح خوبی قرار دارد و این موضوع در چیدمان کلیدهای کنسول و حتا رودری ها رعایت شده است. در خصوص کیفیت متریال کابین جک J5 بهتر است بگوییم که باید از این خودرو در سطح خودش انتظار داشت. روکش های چرمی صندلی ها و فرمان و قطعات پلاستیکی داشبورد، شاید چنگی به دل نزنند، اما در قیاس با خودروهای ایرانی هم‌رده، همچون پژو پارس و دنا، خیلی هم بد نیستند. به هر حال، در یک خودرو کارکرده باید احتمال مستهلک شدن قطعات داخلی و خارجی را بدهید و توقع نداشته باشید که کابین بوی نو بودن بدهد!
جک J5 اتوماتیک ۱۸۰۰ در زمان ورود به بازار یکی از مجهزترین سدان های چینی عرضه شده در کشورمان به حساب می آمد، اما امروز دیگر این خودرو در بحث آپشن های رفاهی، حرف خاصی برای گفتن ندارد، چراکه اکنون حتا بسیاری از محصولات دو شرکت ایران خودرو و سایپا هم به آپشن هایی نظیر سیستم مولتی مدیا، کروز کنترل، سان روف و… مجهز شده اند. در فهرست امکانات J5 اتوماتیک، وجود مواردی همچون اتو لایت، اینترفیس، تهویه مطبوع اتوماتیک و سان روف برقی جای تقدیر دارد، اما به جز موارد گفته شده، J5 تقریباً هیچ آپشن مهم دیگری به شما ارائه نمی دهد! سیستم صوتی جک J5 فاقد نمایشگر مولتی مدیاست و فقط فایل های صوتی را پشتیبانی می کند. بدیهی است که خبری از دوربین دنده عقب و سیستم نویگیشن هم در این خودرو نیست. کروز کنترل، که امروز از مهم ترین الزامات یک خودرو اتوماتیک محسوب می شود، در جک J5 به شکل فابریک وجود ندارد. صندلی های سرنشینان جلو اگرچه در ۸ جهت قابل تنظیم اند، اما متأسفانه این تنظیمات به صورت دستی انجام می شوند. جک J5 فاقد سیستم ورود بدون کلید است و پیشرانه هم با سوییچ استارت می خورد. در بحث ایمنی نیز تنها پشتوانه J5، همان ۲ کیسه هوای راننده و سرنشین جلوست. بنابراین باید کمبود امکانات را از نقاط ضعف مهم در راهنمای خرید جک J5 برشمرد. البته لازم به ذکر است که J5 در مقایسه با رقبایی همچون پژو پارس، هنوز هم دست برتر را دارد، اما در مقابل دنا پلاس قطعاً میدان را واگذار می کند.
مهم ترین قسمت از راهنمای خرید جک J5 و کلاً هر خودرویی، بخش قابلیت های فنی است. هوشمندانه ترین حرکت کمپانی JAC در عرضه نسخه اتوماتیک J5، تعویض پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی با یک موتور قوی تر بود. کرمان موتور هم به درستی همین پروسه را برای عرضه J5 در بازار ایران طی کرد. پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی جک بدون کمک گرفتن از توربو شارژر، ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این قدرت و گشتاور برای سدانی در این ابعاد، واقعاً قابل قبول به نظر می رسد. گیربکس ۴ سرعته خودکار، وظیفه انتقال قدرت موتور ۱٫۸ لیتری را به چرخ های جلو بر عهده دارد. برای شتاب صفر تا صد جک J5 در برخی منابع، از عدد ۱۰٫۵ ثانیه صحبت می کنند، اما در عمل، کسانی که تجربه راندن این خودرو را داشته اند، شتاب واقعی آن را به مراتب کندتر می دانند. در یک کلام اگر بخواهیم نظر بدهیم، جک J5 از نظر توانایی های حرکتی، خودرویی کاملاً معمولی است. نه می توان آن را سدانی چابک دانست و نه لقب تنبل برازنده آن است! شاید اگر تکنولوژی گیربکس J5 اندکی به روزتر بود، بهتر می توانست از بازدهی موتور در راستای شتاب گیری استفاده کند. با این حال، ۱۴۱ اسب بخار هم قدرت کمی نیست و معمولاً دست راننده J5 را بسته نمی گذارد. سواری جک J5، به گواه مالکان، همراه با اندکی کوبش است. این خشکی سیستم تعلیق اگرچه از کیفیت سواری کاسته، اما هندلینگ خودرو را بهتر کرده است. هر چند که جای خالی سیستم کنترل پایداری (ESP) در جک J5 واقعاً احساس می شود.
به قسمت نهایی راهنمای خرید جک J5 می رسیم. جایی که برای بسیاری از خریداران، تصمیم گیری جدی تر می شود. خرید خودروهایی که تولیدشان متوقف شده، همواره تصمیمی پرریسک در بازار خودرو بوده است. با این حال، نمی توان شرایط را برای همه خودروها یکسان دانست. محصولاتی همچون جک J5 که زمان زیادی از خروج آن ها از خط تولید نمی گذرد، چندان شما را برای یافتن قطعات یدکی و لوازم مصرفی به دردسر نمی اندازند، چراکه شرکت عرضه کننده، کماکان در مقابل مالکان این خودروها مسئول است. از سویی، واردکننده های قطعات یدکی هم به دلیل بازار فروش مناسب، انواع قطعات محصولات جک و دیگر برندهای چینی را به کشور وارد می کنند. بنابراین جک J5 خودرویی نیست که با بحران کمبود قطعات مواجه باشد. در رابطه با بازار خرید و فروش، زمانی که شما قید خودروهای پرطرف‌دار بازار را می زنید و به سراغ گزینه های خاص تری همچون جک J5 کارکرده می آیید، باید بپذیرید که در زمان فروش، مشتریان کم تری خواهان اتومبیل شما هستند. پس نباید انتظار داشته باشید که یک جک J5 کارکرده همچون یک پژو پارس به راحتی فروش رود. با این وجود، جک J5 آن قدرها هم خودرو ناشناخته ای در بازار نیست و هنوز طرف‌داران خاص خودش را دارد.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار
در فهرست امکانات J5 اتوماتیک، وجود مواردی همچون اتولایت، اینترفیس، تهویه مطبوع اتوماتیک و سان روف برقی جای تقدیر دارد، اما به جز موارد گفته شده، J5 تقریباً هیچ آپشن مهم دیگری به شما ارائه نمی دهد!
پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی جک بدون کمک گرفتن از توربو شارژر، ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این قدرت و گشتاور برای سدانی در این ابعاد، واقعاً قابل قبول به نظر می رسد. گیربکس ۴ سرعته خودکار، وظیفه انتقال قدرت موتور ۱٫۸ لیتری را به چرخ های جلو بر عهده دارد.
محصولاتی همچون جک J5 که زمان زیادی از خروج آن ها از خط تولید نمی گذرد، چندان شما را برای یافتن قطعات یدکی و لوازم مصرفی به دردسر نمی اندازند، چراکه شرکت عرضه کننده، کماکان در مقابل مالکان این خودروها مسئول است. از سویی، واردکننده های قطعات یدکی هم به دلیل بازار فروش مناسب، انواع قطعات محصولات جک و دیگر برندهای چینی را به کشور وارد می کنند. بنابراین جک J5 خودرویی نیست که با بحران کمبود قطعات مواجه باشد.        






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]





source

توسط autokhabari