ام وی ام ایکس ۵۵ و سانگ یانگ تیوولی دو کراس اوور کامپکت نسبتاً گران قیمت در بازار ایران هستند که به شکل غیرمستقیم با یکدیگر رقابت دارند.
تیوولی سال هاست در بازار کشورمان حضور دارد و تقریباً در بین عموم مردم شناخته شده است. کمپانی کره ای سانگ یانگ، که بارها بخت خود را با شاسی بلندهای مختلف در ایران و سایر کشورها آزموده بود، با عرضه یک کراس اوور کوچک به نام تیوولی توانست میدان بازی را به نفع خود تغییر دهد. تیوولی چه در بازار ایران و چه دنیا رقبای زیادی داشت، اما با این حال، موفق شد فروشی خیره کننده را برای سانگ یانگ به ثبت برساند. در آن سو، در چند سال اخیر، کمپانی چری هم با کمک شرکت مدیران خودرو با توسل به شرایط فروش متنوع توانسته است تقریباً تمام محصولاتش را در بازار ایران به فروش برساند. در این میان، شاید از ام وی ام ایکس ۵۵ به عنوان تنها خودرو تقریباً شکست خورده این برند بتوان یاد کرد. کراس اووری که با فاصله قیمتی اندک نسبت به تیگو ۵ و تیگو ۷، عملاً جایگاهی برای خود نیافت و به حاشیه نشینی در بازار راضی شد. از نظر قیمتی، مدل های ۱۴۰۰ صفرکیلومتر ایکس ۵۵ در مقابل تیوولی آرمور ۲۰۱۸ صفر قرار می گیرند.
حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی ام وی ام X55 در اسب بخار
اکنون در رقابت میان ام وی ام ایکس ۵۵ و سانگ یانگ تیوولی به مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی آن ها پرداخته ایم تا ببینم کدام یک با دست پر به میدان آمده است.
در مقایسه امکانات رفاهی، از کروز کنترل شروع می کنیم که در هر دو خودرو وجود دارد. کروز کنترل ام وی ام ایکس ۵۵ و سانگ یانگ تیوولی از نوع  ساده و غیرهوشمند است. یکی از آپشن های مشترک در هر دو رقیب سیستم انتخاب حالت رانندگی است که البته در یک کراس اوور با جعبه دنده اتوماتیک بیش تر جنبه فانتزی دارد، اما تفاوت اصلی در این قسمت، آن جاست که این سیستم در ایکس ۵۵ دو حالته (اکو و اسپرت) است، اما در تیوولی شامل سه حالت اکو، زمستان و پاور می شود. سنسور فشار باد تایرها هم در هر دو خودرو به چشم می خورد. در ام وی ام ایکس ۵۵ به عنوان یک کراس اوور میان رده چینی، نمی توان انتظار وجود رادارهای کمکی همچون رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین و رادار تصادف را داشت. از سویی، سانگ یانگ هم که تیوولی را با اعتماد به نفس فراوان روانه بازار کرده، از تعبیه چنین آپشن هایی در آن صرف نظر کرده است. با نگاه به کنسول بین دو صندلی جلو در ام وی ام ایکس ۵۵ درمی یابید که چری به منظور تأمین رفاه راننده اندکی ولخرجی کرده و از سیستم ترمز پارک برقی استفاده کرده است، اما در تیوولی اثری از این آپشن دیده نمی شود و باید خودتان را به همان اهرم زمخت ترمزدستی عادت دهید.
در بخش تجهیزات نوری، هر دو کمپانی امکانات تقریباً خوبی برای محصول خود در نظر گرفته اند. ام وی ام ایکس ۵۵ به چراغ های روزتاب (دی لایت) از نوع LED و لامپ های هالوژن برای چراغ های اصلی مجهز شده است. سیستم اتو لایت یا همان سنسور نور هم در ایکس ۵۵ وجود دارد. چراغ بدرقه از دیگر آپشن های نسبتاً کاربردی در ایکس ۵۵ است. تیوولی نیز دی لایت و اتولایت را به شکل استاندارد ارائه می دهد. همچنین چراغ های جلو در تیوولی از نوع هالوژن هستند و هیچ یک از این دو خودرو به چراغ های زنون مزین نشده اند. ایکس ۵۵ فاقد چراغ های مه شکن در جلوست و فقط در عقب از این چراغ ها بهره می برد، اما تیوولی هم در جلو و هم عقب به پروژکتور یا همان مه شکن مجهز شده است. ام وی ام ایکس ۵۵ و سانگ یانگ تیوولی به شکل یکسان از جعبه فرمان برقی برخوردارند. ستون فرمان در هر دو خودرو در دو جهت تنظیم می شود. فرمان ایکس ۵۵ با چرم مصنوعی روکش شده است و دکمه های اینترفیس را هم بر روی خود دارد. غربیلک فرمان تیوولی نیز از روکش چرمی و کنترل سیستم صوتی بهره می برد، اما برتری تیوولی در این بخش نسبت به ایکس ۵۵، قابلیت تنظیم حالت فرمان از میان سه مود اسپرت، کامفورت و نرمال است. حال آن که، در ام وی ام ایکس ۵۵ امکان تغییر حالت فرمان به شما داده نمی شود. سنسور سرعت در فرمان هر دو رقیب وجود دارد. 
در قسمت سیستم صوتی، رقابت ام وی ام ایکس ۵۵ و سانگ یانگ تیوولی کاملاً تنگاتنگ می شود. مدیران خودرو ایکس ۵۵ را با یک نمایشگر ۹٫۰ اینچی نسبتاً بزرگ عرضه کرده است که امکان اشتراک گذاری محتوای صفحه تلفن همراه را هم دارد. با وجود نویگیشن، دوربین دید عقب و دید کناری و دوربین ۳۶۰ درجه هیچ کمبود خاصی را در این سیستم تجربه نخواهید کرد. آن طرف، سانگ یانگ هم برای سیستم صوتی تیوولی به سراغ برند معروفی نرفته است. یک سیستم مولتی مدیای ساده با نمایشگر ۷٫۰ اینچی نسبتاً کوچک که فقط از دوربین عقب پشتیبانی می کند. در این بخش، عدم وجود دوربین های دید کناری و ۳۶۰ درجه در تیوولی نسبت به ایکس ۵۵، کاملاً توی ذوق می زند. ناگفته نماند که تعداد بلندگوها در هر دو رقیب ۶ عدد است. سیستم ورود بدون کلید و استارتر دکمه ای در اکثر خودروهای مدرن بازار به چشم می خورد و دو رقیب امروز ما هم از این قاعده مستثنا نیستند. سیستم تهویه ایکس ۵۵ از نوع دیجیتالی تک کاناله است. چری نه تنها امکان تنظیم دوگانه درجه حرارت را فراهم نیاورده، بلکه حتا حالت خودکار را هم برای تهویه مطبوع ایکس ۵۵ تعریف نکرده است! یعنی عملاً در ایکس ۵۵ با یک کولر دستی معمولی و صرفاً دیجیتال مواجه اید! ماجرا زمانی جالب می شود که بدانید تیوولی هم فاقد تهویه اتوماتیک است و همچون ایکس ۵۵ از سیستم تهویه دستی بهره می برد، اما نیمه پر لیوان آن جاست که در هر دو خودرو برای سرنشینان عقب، دریچه تهویه در نظر گرفته شده است. 
فقدان کول باکس در هر دو خودرو احساس می شود. در ام وی ام ایکس ۵۵ صندلی راننده به شکل برقی تنظیم می شود و سرنشین جلو از تنظیم برقی محروم شده است، اما در تیوولی حتا راننده هم باید صندلی خودش را به شکل دستی تنظیم کند. در ام وی ام ایکس ۵۵ و سانگ یانگ تیوولی می توان صندلی های عقب را جهت افزایش فضای بار صندوق به راحتی تا کرد. همچنین در هر دو خودرو صندلی ها از روکش چرمی برخوردارند، اما مزیت تیوولی نسبت به ایکس ۵۵ در این بخش، وجود گرم کن صندلی برای سرنشینان جلوست. آپشنی که کراس اوور چری از آن بی بهره مانده است. خوشبختانه خروجی برق ۱۲ ولت در کابین هر دو خودرو یافت می شود. سانگ یانگ آینه وسط تیوولی را از نوع الکترو کرومیک انتخاب کرده است، اما چری برای ایکس ۵۵ از همان آینه های قدیمی دستی استفاده می کند. آینه های کناری در دو رقیب، قابلیت تاشوندگی برقی و گرم شوندگی خودکار را دارند. سان روف در ایکس ۵۵ اکسلنت اسپرت و تیوولی آرمور به چشم می خورد، اما سان روف این خودروها از نوع معمولی است و هیچ یک به سقف پانورامیک تمام شیشه ای مجهز نیست.  
مقایسه ایمنی ام وی ام ایکس ۵۵ و سانگ یانگ تیوولی در حالی که، یکی از آن ها چینی و دیگری کره ای است عملاً کار دشواری به نظر می رسد، چراکه قطعاً خودرو کره ای در آزمون های ایمنی معتبر شرکت کرده است، اما محصول چینی وضعیت نامعلومی دارد. فارغ از بحث ستاره های ایمنی کسب شده توسط هر یک از خودروها، به بررسی تجهیزات آن ها می پردازیم. در قدم اول، تیوولی آرمور با ۶ کیسه هوا برتری خودش به ایکس ۵۵ را با ۴ ایربگ دیکته می کند، اما در ادامه، چری در نصب سایر امکانات کمکی دست و دلبازتر عمل کرده است، چراکه ایکس ۵۵ به سیستم های کنترل ایستایی در سر بالایی و کنترل سرعت در سرازیری مجهز است. حال آن که، تیوولی فقط از مورد اول بهره می برد. جای شکرش باقی‌ست که سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری به طور یکسان در هر دو کراس اوور وجود دارند. در این میان، تیوولی آرمور با برخورداری از سیستم ضد واژگونی، در بحث هندلینگ و پایداری هم دست برتر را نسبت به رقیب چینی حفظ می کند. سنسورهای پارک در ایکس ۵۵ فقط برای سپر عقب تعبیه شده اند، اما تیوولی در سپر جلو نیز به این سنسورها مجهز است.
 سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار  
مدیران خودرو ایکس ۵۵ را با یک نمایشگر ۹٫۰ اینچی نسبتاً بزرگ عرضه کرده است که امکان اشتراک گذاری محتوای صفحه تلفن همراه را هم دارد. با وجود نویگیشن، دوربین دید عقب و دید کناری و دوربین ۳۶۰ درجه هیچ کمبود خاصی را در این سیستم تجربه نخواهید کرد.
سانگ یانگ هم برای سیستم صوتی تیوولی به سراغ برند معروفی نرفته است. یک سیستم مولتی مدیای ساده با نمایشگر ۷٫۰ اینچی نسبتاً کوچک که فقط از دوربین عقب پشتیبانی می کند.
تیوولی آرمور با ۶ کیسه هوا برتری خودش به ایکس ۵۵ را با ۴ ایربگ دیکته می کند، اما در ادامه، چری در نصب سایر امکانات کمکی دست و دلبازتر عمل کرده است، چراکه ایکس ۵۵ به سیستم های کنترل ایستایی در سر بالایی و کنترل سرعت در سرازیری مجهز است. حال آن که، تیوولی فقط از مورد اول بهره می برد.






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]





source

توسط autokhabari