نمودار قیمت خودروهای وارداتی چند هفتهای است که از روند صعودی خود باز مانده و مسیر نزولی را در پیش گرفته است.
به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، در حالی روند کاهشی قیمت محصولات وارداتی، به ویژه خودروهای پر تقاضا، کلید خورده که طی دو هفته اخیر با توجه به اخباری که از مجلس و شورای نگهبان در ارتباط با مصوبه آزادسازی واردات خودرو مخابره شد این گمانه وجود داشت که بازار همچنان روند صعودی خود را که از اواسط مرداد ماه آغاز کرده بود ادامه دهد.
اما به نظر میرسد با وجود نامشخص بودن سرانجام مصوبه اصلاحی مجلس در ارتباط با ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو، از مسیر این مصوبه اصلاحی این سیگنال به بازار مخابره شد که در نهایت تغییری در وضعیت فعلی واردات اتفاق خواهد افتاد و قفل از در واردات در ماههای مانده تا پایان سال جاری برداشته خواهد شد.
قوت گرفتن این تحلیل که تغییری در وضعیت ورود خودرو به کشور اتفاق خواهد افتاد سبب شده تا شاهد عرضه بیشتر خودرو به بازار باشیم. در شرایط فعلی کفه فروشندهها به نسبت خریداران سنگینی میکند. دارندگان خودرو با تصور اینکه روند نزولی قیمتها تداوم خواهد داشت تلاش میکند تا هر چه زودتر خودروهای خود را در بازار به پول تبدیل کنند.
در مقابل اما خریداران در خلاف جهت فروشندگان در حال ترک بازار هستند. به نظر میرسد آنها تا زمان رسیدن قیمت خودروهای وارداتی به نقطه تعادل و تخلیه حباب قیمتی آنها از حضور در بازار امتناع خواهند کرد. خریداران پیشتر در مرداد ماه تلاش میکردند زودتر خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند، زیرا در آن مقطع این تصور وجود داشت که نه تنها تغییری در وضعیت واردات خودرو ایجاد نمیشود که در افق اقتصادی کشور نیز شاهد تداوم حضور ابرهای تیره خواهیم بود.
اما در حالی وارد فصل پاییز شدهایم که مشاهده میشود با فاصله گرفتن از گرمای تابستان، قیمتها در بازار خودروهای وارداتی نیز در حال از دست دادن حرارت خود است.
حال سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم قیمتها چه وضعیتی دارند.
مشتریان سراتو مدل ۲۰۱۸ هم اکنون برای خرید این خودرو باید حساب خود را به میزان یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان شارژ کنند، این در حالی است که قیمت این خودرو در روز ۲۴ شهریور ماه یعنی روزی که مصوبه آزادسازی واردات خودرو در مجلس نهایی شد با قیمت یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان معامله میشد. برای اینکه بهتر متوجه نزولی شدن قیمت خودروهای وارداتی شویم قیمت سراتو مدل ۲۰۱۸ را در بازه نیمه مرداد تا نیمه شهریور بررسی میکنیم. در این بازه شاهد هستیم این خودرو ۲۰۰ میلیون تومان رشد قیمت را به خود دیده است.
اسپورتیج محصول برند کیا نیز همین روند را در بازار تجربه کرده است. این خودرو در حالی در ۲۴ شهریورماه در بازار دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان قیمت خورده بود که روز گذشته با قیمت دو میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان خرید و فروش میشد. قیمت این خودرو در بازه زمانی یک ماهه از نیمه مرداد تا نیمه شهریور از قیمت دو میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید.
سری هم به بازار دیگر برند کرهای موجود در بازار یعنی هیوندایی بزنیم.
النترا ۲۰۱۸ که محصولی پرطرفدار در بازار محسوب میشود از ۲۴ شهریورماه تا ۷ مهر ۹۰ میلیون قیمت خود را از دست داده است. این خودرو این روزها با قیمت یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه میشود. این افت ۹۰ میلیون تومانی قیمت در حالی اتفاق افتاده است که النترا ۲۰۱۸ در بازه یک ماهه از ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریور رشد ۲۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرد. این محصول سدان برند هیوندایی در ۱۵ شهریورماه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت داشت.
توسان دیگر محصول هیوندایی که در حال حاضر مدل صفر ۲۰۱۸ آن در بازار قابل خریداری است طی دو هفته گذشته یعنی از ۲۴ شهریورماه تا ۷ مهرماه سال جاری حولوحوش ۵۰ میلیون تومان افت قیمت داشته است. این خودروی شاسی بلند در نیمه مرداد با پرداخت یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان قابل خریداری بود و بررسی نمودار این خودرو در بازه یک ماهه بعد از آن نشان میدهد متقاضیان باید در نیمه شهریورماه برای خرید این خودرو یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان پرداخت میکردند. بنابراین قیمت توسان طی یک رفتوبرگشت در ۷ مهر ماه به قیمت نیمه شهریور خود بازگشته است.
تمامی حقوق این سایت متعلق به خودروتک میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است