بسیاری از خودروسازان جسارت رویارویی با فراری را ندارند اما وقتی نام برند شما مازراتی باشد و قصد داشته باشید با یک سوپراسپرت جدید ۶۳۰ اسب بخاری دوباره به دوران شکوه گذشته بازگردید، اجازه نخواهید داد شریک سابقتان هرچقدر هم که باتجربه باشد، مانع شود. MC20 اولین مازراتی موتور وسط از زمان مدل‌های بورا و مراک دههٔ ۷۰ محسوب می‌شود. کوپه‌ای که هم‌اکنون با آن رانندگی کرده‌ایم آغاز راه است زیرا در آینده نسخه‌های الکتریکی و کانورتیبل MC20 هم به بازار خواهند آمد.

در سال ۱۹۹۷، مازراتی و فراری زیر نظر فیات باهم متحد شدند و این حرکت جاه‌طلبی‌های سوپراسپرتی مازراتی را محدود کرد. سپس دو شرکت در سال ۲۰۰۵ از هم جدا شدند و هرچند مازراتی به خاطر قرارداد طولانی‌مدتی که با فراری دارد هنوز از پیشرانه‌های این شرکت در محصولات مختلف خود استفاده می‌کند اما استراتژی نیزهٔ سه‌شاخ مودنا استقلال مهندسی کامل از اسب رقصان مارانلو است.

MC20 به‌نوعی مازراتی را ریست خواهد کرد زیرا از برخی قطعات کلیدی آن مثل پیشرانهٔ V6 در محصولات آیندهٔ این شرکت استفاده خواهد شد. MC20 علاوه بر اینکه پرچم‌دار مازراتی است، این شرکت را به مسابقات هم بازخواهد گرداند و به همین دلیل، شرکت ایتالیایی دالارا که خودروهای مسابقه‌ای تولید می‌کند برای توسعهٔ MC20 با مازراتی همکاری کرده است. پایه و اساس این سوپراسپرت جدید یک شاسی فیبر کربنی با زیرساختار آلومینیومی برای پشتیبانی از تعلیق و پیشرانه است. بخش عمده‌ای از بدنه هم از فیبر کربن ساخته شده است.

MC20 که برای تجهیز به پیشرانه‌های بنزینی و الکتریکی طراحی شده است، ۵۱ میلی‌متر از فراری F8 تریبوتو کشیده‌تر است و حدود ۱۶۵۰ کیلوگرم وزن دارد. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 سوپراسپرت مازراتی که با نام Nettuno شناخته می‌شود (در ایتالیایی به معنی نپتون)، به سیستم روغن‌کاری کارتل خشک و تکنولوژی پیش احتراق مجهز است که از فرمول یک گرفته شده است. این موتور توئین توربو ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ ساخت ترمک این نیرو را به دیفرانسیل لغزش محدود عقب انتقال می‌دهد. سیستم کنترل الکترونیکی دیفرانسیل هم برای خودرو قابل سفارش خواهد بود.

این پیشرانه حداکثر نیروی خود را در گسترده وسیعی ارائه می‌کند و به لطف این ویژگی، در حالت رانندگی GT موتور در دور زیر ۴ هزار rpm کار می‌کند. در این محدوده، منحنی گشتاور پرقدرت نیز کشش خوبی را فراهم می‌کند. در حالت اسپرت اما پیشرانه در دنده‌های سنگین‌تر با اشتیاق به ردلاین ۸ هزار rpm می‌رسد و سیستم پیش احتراق هم پاسخگویی فوق‌العادهٔ پدال گاز و تطبیق‌پذیری زیادی در سراسر محدودهٔ دور موتور را فراهم می‌کند.

تحویل قدرت موتور به‌صورت خطی بوده و هرچه بیشتر آن‌را تحت‌فشار قرار دهید مصمم‌تر می‌شود. همچنین غرش پیشرانه هم بدون تقویت مصنوعی، به داخل کابین هجوم می‌آورد. سرعت افزایش دنده‌ها عالی است اما گیربکس دوکلاچهٔ خودرو همیشه با عملکرد فوق‌العادهٔ موتور هماهنگ نیست و گاهی معکوس‌های بیهوده‌ای می‌دهد. MC20 به لطف عملکرد عالی لانچ کنترل، ظرف تنها ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به لطف قدرت بالای پیشرانه و همین‌طور سطح عظیمی از کشش، تا زمانی که عقربهٔ سرعت‌سنج به عدد سه‌رقمی (به مایل بر ساعت) نرسد، از شتاب خودرو کاسته نمی‌شود. حداکثر سرعت این سوپراسپرت ایتالیایی هم طبق اعلام مازراتی ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

MC20 به زیبایی در پیچ‌ها می‌چرخد و ساختار فیبر کربنی و شاسی آن به‌خوبی با کمک‌فنرهای تطبیقی با بازوهای کنترلی در جلو و تعلیق چند اتصالی در عقب هماهنگ هستند. سواری خودرو نیز به شرطی که کمک‌فنرها در حالت نرم قرار گیرند، حتی برای استفاده‌های روزانه هم تقریباً خوب خواهد بود. فرمان که از نیروی کمکی الکتریکی بهره می‌برد، وزن سبکی دارد اما درعین‌حال سریع و دقیق است و این امکان را فراهم می‌کند تا راننده با اطمینان وارد پیچ‌ها شود. به همین دلیل MC20 خودرویی است که اکثر رانندگان می‌توانند بدون ترس و وحشت با آن رانندگی کنند.

البته کسانی که هیجان بیشتری می‌خواهند می‌توانند کنترل پایداری را خاموش کرده و عقب خودرو را منحرف کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های MC20 که به راننده اطمینان و اعتمادبه‌نفس می‌دهد، ترمزهای قدرتمند آن است که از دیسک‌های کربن سرامیکی ۱۵.۴ اینچی در جلو و ۱۴.۲ اینچی در عقب با کالیپرهای شش و چهار پیستونهٔ برمبو تشکیل شده است. البته ترمزها پیش از آنکه نهایت توان خود را ارائه کنند باید کمی گرم شوند اما وقتی این اتفاق رخ دهد، قدرت توقف نفس‌گیری را ارائه می‌کنند.

MC20 با قیمت حدودی ۲۱۳ هزار دلار، رقبای موتور وسط قدرتمندی را هدف قرار داده است اما مازراتی امیدوار است که فروش سالانهٔ این خودرو به ۱۵۰۰ دستگاه برسد. البته این رقم شامل هم این نسخهٔ جاده‌ای فعلی و هم نسخهٔ مسابقه‌ای آینده خواهد بود. تحویل سوپراسپرت مازراتی به خریداران در آمریکای شمالی اواخر امسال آغاز خواهد شد. به‌طورکلی، MC20 باعث شد بفهمیم چرا مازراتی زمانی که زیر سایهٔ فراری قرار داشت، با محدودیت ساخت سوپراسپرت مواجه بود اما حالا که این برند اصیل از بند اسب مارانلو آزاد شده، آماده است نشان دهد که چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.

Maserati MC20 2022
 
سهند
طراحیش بی نقص است. برای خود ماشین هم عیبی پیدا نکردم. رقیب بسیار خوبی برای فراری و لامبورگینی و… است ولی بسیار دیر آمد.
Sina10
خیلی زیباست .
ایکاش تمام محصولات مازراتی اینجوری خوب بودن ، سریع ، زیبا ، جذاب
این یکی واقعا عالیه
من از طراحی عقبش مخصوصا خوشم اومد!!
از هر جایی زیباست واقعا
مخصوصا نمای بالا
از سایت خوب پدال میخوام که بررسی تاریخی MC12 رو در قالب مطالب ابرخودرو های تکرار نشدنی بزارین
ماشینی که میتونست خیلی بیشتر جلب توجه کنه ولی نشد
این ماشین جدیدشون داره جبران میکنه
چند وقته کلا بررسی کم میزارین ، این جور مطالب خیلی جذابن
محمد امین
واقعا خودرو زیبا و سریعی هست
اما ،در مورد جمله ی اخر متن ، فکر می‌کنم برداشت بدی انجام شده ، وقتی فراری مزراتی mc12 رو ساخت ، حتی از انزو هم سریع تر بود ، و تونست توی مسابقات هم به قهرمانی برسه ، هیچ دلیلی نمیبینم که بشه گفت فراری محدودیتی برای مزراتی ایجاد کرده باشه، در اصل فرصت رو براشون ساختن
Amir Machine
MC12 که همون انزو بود با پوسته مازراتی، اونو خیلی نمیشه به حساب مازراتی گذاشت
تو دوران اتحاد مازراتی و فراری، هیچ سوپراسپرت مستقلی از مازراتی ندیدیم
Sina10
خب اتفاقا همون MC12 نمونه ای برای محدودیت فراریه
MC12 در واقع یه انزو بود که سریعتر میرفت اما از دلایلی که این ماشین اندازه انزو رو خط تولید دوام نیاورد و اندازه اون مشهور نشد همین محدودیت فراری بود
MC12 به اندازه ای از انزو سریعتر بود که تا مدتی حتی اونو محو و کم رنگ کرد ، اما انزو محصولی مهم برای فراری بود مخصوصا بخاطر اسمش اما سقف سرعت انزو بالاتر بود
یه نکته دیگه که خودتون هم بهش اشاره کردین MC12 در واقع کمک فراری به مازراتی بود تا دوباره به مسابقات برگرده
همینکه فراری با اون همه حساسیت نسبت به استفاده و تیونینگ ماشیناش توسط دیگران به مازراتی اجازه استفاده از شاسی و موتور انزو رو داد کمک بزرگی بود ، چندی پیش یه گروه لانچیا استراتوس رو بر اساس F-430 بازسازی کردن ، فکر کنم بررسیشو تو گرند تور همه دیده باشین اما فراری سریعا مخالفت کرد با استفاده از شاسی F-430
پس فراری کمک بزرگی به مازراتی کرد
اما همونطور که گفتم فراری احساس کرد انزو داره کم رنگ میشه ، پس پروژه ساخت نسخه جاده MC12 خیلی محدود شده بود ، البته برنامه اولیه‌شون هم همین بود که زیاد تولید نشه و بیشتر حالتی مثل نسخه جاده ای شده ی ماشین مسابقه باشه
خوبه که به نسخه Versione Corse هم اشاره کنیم که کلا ۱۲ دونه ساختن ازش ، این ماشین تو Forza Horizon 4 هم حضور داره البته Hard to Find هست اونجا!!
از افتخارات MC12 میتونم بگم که در اولین مسابقش در پیست ایمولا کلاس GT ، اول و دوم شد
ماشین تاریخ ساز و بزرگی بود که متاسفانه زیاد مورد توجه قرار نگرفت…
سایت خوب پدال اگه بتونه دوباره این ماشینو کامل یه بررسی تاریخی ازش بزاره خیلی خوب میشه ، چون متاسفانه این ماشین در تاریخ خودرو کمی نادیده گرفته شد
حیدر
واقعا خودروی زیبایی هست
رنگ زرد هم خیلی بهش میاد
Silent
MC20 با قیمت حدودی ۲۱۳ هزار دلار، رقبای موتور وسط قدرتمندی را هدف قرار داده است :))
کاش لیست اوون ۱۵۰۰ نفر هم بعدا بزارن توو نت. بجا این کارا رو سدان شون کار می کردن که بعد ۴ سال قیمتش نشه ارزون تر از KIA اپتیما سال.
MC20
silent خان این افت قیمت در مدل های کارکرده ، به دلیل هزینه های بسیار بالای نگهداری مازراتی هست نه کیفیت پایین این اتوموبیل ها و در ضمن فروشندگان حرفه ای می دونن هر محصولی تووی این دنیا مشتری خودش رو داره . شما خودشو ناراحت نکن .
Mohammad
شورولت کوروت z06 با ۹۰ هزار دلار اینو قورت میده
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
موافقم منم باشم کوروتو ترجیح میدم اما این مدل شروعی دوباره برای مازراتیه که انصافا خوبم دراومده…
MC20
کوروت شخصیت نداره . همه چیز خوردن و قورت دادن نیست . زندگی لمس نسیم است ، طراوت دارد .
Aboalfazl demon
کوروت شخصیت نداره ؟؟؟؟ بی خیال . این ماشین ۸ نسله داره ساخته میشه و هر نسل از نسل قبلی بهتر . نسل اول کوروت وقتی اومد که خیلی ها هنوز تاسیس نشده بودن
Silent
😂😂😂 دیگه چی؟!!! موفق باشی
Mc از روو تیراژش معلومه چقدر ماشینه! خود مدیراش هم می دونن زور بزنن ۱۵۰۰ تا بیشتر نمی شه ازش فروخت
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
نمردیمو مازراتی فن هم دیدیم! کوروت شخصیت نداره ولی نزدیک ۷۰ساله از ۱۹۵۳تا الان بدون توقف تولید میشه و هنوز محبوبه و نسل جدیدیش خودروی برتر به انتخاب مجلات معتبر شده! آره شخصیت نداره! مازراتی شخصیت داره که بعد ۱۵سال هنوز تو فاز گرن توریسمو مونده و اوضاعش بشدت داغون شده،با دیدن نظرات امثال کسایی مثل شما آدم از این ماشین زده میشه!
SF90 STRADALE
جدایی فراری و مازراتی ناراحت کننده بود
فراری برای مازراتی محدودیتی ایجاد نکرده بود
اتفاقاً یکی از بهترین سوپر اسپرت های تاریخ مازراتی زیر نظر فراری متولد شد (MC12)
امیر
تا حالا انقدر مجذوب یه ماشین نشده بودم.
شاهکار ، طراحی داخلی معرکه ، پرفورمنس خوب ، قدرت عالی ،
ولی قیمت بدی داره خیلی می خواست گرون باشه ۱۰۰۰۰۰
MC20
با احترام به طرفداران فراری ، زیر نظر و خیلی قبول ندارم . بلوک و سرسیلندر و از انزو به عاریت گرفتن . تمامی مراحل طراحی و توسعه و تکوین توسط خود بچه های شرکت انجام شده و به گفته ی آندره آ بارتولینی به رقم حیرت انگیز ۵۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد مسابقه ای رسیدن اون هم بدون تعویض یا تعمیر هیج قطعه ای که هیچ کس نرسیده . مستند شبکه motor1 موجوده . حجم موتور کمتر از انزو ۵۹۹۸ سی سی و توان خروجی کمتر ۶۳۰ اسب و زاویه ۶۵ درجه سیلندر ها و توزیع وزن ۵۹ عقب و ۴۱ جلو و . . .ولی به جاش در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بارتولینی با mc12 قهرمان شده و تاریخ خودشو ساخته . کمتر بودن همیشه به معنای بدتر بودن نیست خوصوصا زمانی که بیشتر داشتن رد شدن از تعادل باشه . اینه معجون مازراتی . روح کارلو شاد ، was a genius .
MC20
مازراتی ۱۹۱۴ تاسیس شده و اولین کوروت ۱۹۵۳ اومده بیرون .
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
برای شروع خوبه،ایرادی از ظاهرش نمیشه گرفت ولی یه جور احساس می‌کنی کهنه ست کابینش،قیمتشم خیلی گرونه…
AMG GT R
بسیار زیباست حتی اگر نصف این قدرت باشه باز هم زیباییش قدری هست که قدرت کمش رو جبران کنه
مهردادکمال
یکم دیر نیست؟!!!!
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *






آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari