وقتی به بازار سدان‌های اسپرت نگاه می‌کنیم، تقریباً برای هر خریداری گزینهٔ موردنظر وجود دارد. اروپایی می‌خواهید یا آسیایی؟ چهارچرخ محرک یا محرک عقب؟ الکتریکی یا بنزینی؟ خودروسازان برای همهٔ این نیازها پاسخ‌های زیادی دارند. بیش از سه دهه پیش برای اولین بار ب‌ام‌و سری ۳ این بخش را تعریف کرد و امروز رقابت در آن به‌طور وحشیانه‌ای افزایش پیدا کرده است.

با رشد سگمنت سدان‌های اسپرت، قدرت این خودروها هم افزایش پیدا کرد و برخی خودروسازان تازه‌وارد به این بخش سعی کردند برای جلب نظر خریداران، سدان‌های سریع خود را با قیمتی ارزان‌تر از ب‌ام‌و راهی بازار کنند. بدین ترتیب، آکورا و کادیلاک زیربرندهای میان پرفورمنسی تایپ S و V را تأسیس کردند تا سدان‌های اسپرت خود را از نسخه‌های معمولی متمایز کنند و هرچند جنسیس هنوز این مسیر را طی نکرده اما مدل مناسبی برای رقابت در این بخش روانهٔ بازار کرده است.

هرچند کادیلاک و برندهای اروپایی سدان‌های قوی‌تری هم دارند اما این سه‌گانهٔ میان رده روی ارائهٔ تجربهٔ رانندگی اسپرت و جذاب تمرکز دارند درحالی‌که همچنان کارایی و تجملی که از یک سدان انتظار می‌رود را هم ارائه می‌کنند. اگر آئودی S4 و ب‌ام‌و M340i هم در این رقابت حضور داشتند، این مقایسه حتی جذاب‌تر می‌شد اما مشکلات مربوط به تولید و حمل‌ونقل مانع از حضور این دو آلمانی شد. در همین حال، نسل جدید مرسدس C43 AMG به‌زودی معرفی خواهد شد و آلفارومئو جولیا هم نسخهٔ شش سیلندر میان پرفورمنسی برای رقابت با این سه خودرو ارائه نمی‌کند.

پس از سال‌ها انتظار، سری پرفورمنس تایپ S به خانوادهٔ برند لوکس هوندا بازگشته است. پیشرانهٔ ۳ لیتری توئین توربوی آکورا ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ AWD سوپر هندلینگ به‌صورت استاندارد به هر چهارچرخ منتقل می‌کند. TLX تایپ S نه‌تنها یکی از زیباتری سدان‌های بازار است بلکه کشیده‌تر و عریض‌تر از رقبای خود هم هست. البته هرچند فاصلهٔ محوری این سدان ژاپنی ۷۶ میلی‌متر از کادیلاک کمتر است اما تناسبات آن به پورشه پانامرا نزدیک‌تر است. تایپ S همچنین با قیمت ۵۴,۶۴۵ دلار، ارزش فوق‌العاده‌ای هم دارد.

کادیلاک CT5-V عملاً جایگزین CTS V-Sport قدیمی شده است درحالی‌که CT5-V بلک‌وینگ هشت سیلندر جانشینی برای CTS-V محسوب می‌شود. از این تغییر نام‌گذاری که بگذریم، به ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسیم که برای یک نسخهٔ میان پرفورمنسی بد نیست. این نیرو توسط یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو تولید می‌شود که به یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک متصل است اما برخلاف آکورا، در اینجا کل نیرو به چرخ‌های عقب فرستاده می‌شود هرچند که سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن قابل سفارش است. CT5-V مورد آزمایش ما از ۱۵ هزار دلار آپشن برخوردار است و به همین دلیل با قیمت ۶۴,۶۴۰ دلار، گران‌ترین عضو این جمع محسوب می‌شود.

وقتی جنسیس G70 معرفی شد به خاطر پرفورمنس، هندلینگ، طراحی و ارزش، همه را شگفت‌زده کرد و به همین دلیل به‌عنوان خودروی سال ۲۰۱۹ موتورترند هم انتخاب شد. این سدان کره‌ای اما سه سال پس از رونمایی، به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای عمیقی را تجربه کرده که به‌راحتی می‌تواند با نسل جدید اشتباه گرفته شود. جنسیس G70 Sport مدل ۲۰۲۲ در پشت چهرهٔ شیک خود با ۳۶۸ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاوری که توسط یک موتور ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو تولید می‌شود، بیشترین قدرت را دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. اگر این مشخصات به‌اندازهٔ کافی چشمگیر نیست، به قیمت ۵۱,۹۴۵ دلاری G70 نگاه کنید که آن‌را به ارزان‌ترین خودروی این رقابت تبدیل کرده است.

وقتی از سدان‌های اسپرت صحبت می‌شود، تجربهٔ رانندگی از همه‌چیز مهم‌تر خواهد بود. یک سدان اسپرت باید پیشرانهٔ درخشان، پاسخگویی سریع و سواری آرامی داشته باشد. در بزرگراه آنجلس کِرست که یکی از بهترین جاده‌های کوهستانی کالیفرنیای جنوبی است، تایپ S در پیچ‌های تند هندلینگ مناسبی را به نمایش می‌گذارد. شاسی آن که به‌خوبی تنظیم شده احساس روان و آرامی دارد هرچند که سیستم کنترل گشتاور بُرداری آن گاهی اوقات بیش‌ازحد مداخله می‌کند. فرمان خودرو نیز در مقایسه با جنسیس و کادیلاک خیلی دیجیتالی احساس می‌شود و به نظر نمی‌رسد آکورا در این قسمت چیزی را نسبت به TLX معمولی تغییر داده باشد.
هرچند G70 در حالت رانندگی اسپرت در پیچ‌ها بسیار بازیگوشی می‌کند و ناپایدار می‌شود اما وقتی در حالت سفارشی با تنظیمات دلخواه راننده قرار گیرد، این مشکل برطرف می‌شود. در این حالت، راننده می‌تواند پیشرانه، تعلیق و فرمان را طبق سلیقهٔ خود تنظیم کند. بادی‌رول در جنسیس بیشتر از کادیلاک یا آکورا احساس می‌شود اما G70 برای بلعیدن پیچ‌ها هیجان‌زده است. فرمان خودرو نسبت به تایپ S وزن بهتری دارد اما گیربکس در پاسخگویی کُند عمل می‌کند. نقطه‌ضعف واقعی G70 اما ترمزهای آن هستند که احساس پدال ناخوشایند و قدرت توقف کمتری نسبت به کادیلاک و آکورا دارند.
کادیلاک CT5-V روی آسفالت ناهموار آنجلس کرست احساس می‌کند در حال قدم زدن در پارک است. این ماشین بر اساس پلت‌فرم آلفا II ساخته شده که نسخه‌ای تکامل یافته از معماری اسپرت آلفا است و به همین دلیل جاده‌های پیچ‌درپیچ مثل خانهٔ CT5 هستند. کادیلاک با کمک‌فنرهای تطبیقی جادویی (تکنولوژی مگنه‌راید عالی جنرال موتورز) و لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت ۴S، به پیچ‌ها و فراز و نشیب‌ها حمله می‌کند. فرمان و کمک‌فنرهای خودرو با انتخاب حالات مختلف رانندگی به میزان قابل‌توجهی تغییر می‌کنند. ما در آزمایش از حالت V استفاده و آن‌را مطابق میل خود تنظیم کردیم.
TLX با ۱۸۹۵ کیلوگرم وزن سنگین‌ترین خودروی گروه است و ۵۹ درصد از این وزن روی چرخ‌های جلو قرار دارد. این موضوع شتاب تایپ S در خط مستقیم را کُند می‌کند به‌گونه‌ای که ۵.۱ ثانیه طول می‌کشد تا از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و برای پیمودن مسافت ۴۰۰ متر هم به ۱۳.۷ ثانیه زمان نیاز دارد که از دو رقیب دیگر کُندتر است. البته این اعداد روی کاغذ چندان بد نیستند اما در دنیای واقعی خصوصاً در آنجلس کرست، سریع احساس نمی‌شوند. در اینجا چیزهای زیادی برای دوست داشتن وجود دارد اما به‌عنوان یک سدان اسپرت، آکورا نسبت به کادیلاک و جنسیس احساس رام بودن دارد.

جنسیس G70 به‌عنوان سبک‌ترین عضو گروه، نزدیک به ۱۴۰ کیلوگرم از آکورا سبک‌تر بوده و عجیب نیست که سریع‌ترین سدان این جمع باشد. البته کادیلاک به دلیل برخورداری از ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور، در آنجلس کرست قوی‌تر احساس می‌شود اما جنسیس هم خیلی با آن فاصله ندارد. پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 جنسیس قدرت زیادی را برای خودرویی به‌اندازهٔ G70 فراهم می‌کند اما این شاسی عالی به قدرت بیشتری نیاز دارد و امیدواریم در آینده شاهد این اتفاق باشیم.

مقام دوم کادیلاک در آزمایش شتاب را باید نادیده گرفت زیرا این خودرو در هنگام رانندگی احساس بسیار تندوتیز و چابکی دارد. گیربکس دوست دارد تا حد امکان دنده‌های را نگه دارد و شاسی همیشه برای جاده‌های پیچ‌درپیچ بعدی آماده است. در CT5-V فقط باید مراقب ترمزها بود زیرا پس از رانندگی تهاجمی در جادهٔ کوهستانی آنجلس کرست، از لنت‌های جلو دود بلند شد.

مطمئناً پرفورمنس، هندلینگ و سواری در سدان‌های اسپرت بسیار مهم است اما خریداران برای این ماشین‌ها پول خودروهای لوکس را می‌پردازند و بنابراین انتظار تجربهٔ لوکسی را هم دارند. آکورا تایپ S را در پرفورمنس از نسخهٔ معمولی TLX متمایز کرده اما شرم‌آور است که در داخل چنین کاری انجام نداده است. مهم نیست داخل کدام TLX بنشینید زیرا در همهٔ آن‌ها احساس یکسانی خواهید داشت. برخلاف کادیلاک و جنسیس، طراحان آکورا انتخاب‌گر دندهٔ دکمه‌ای را برای TLX در نظر گرفته‌اند که این کار کنسول میانی را به آبشاری از دکمه‌ها تبدیل کرده است. کار با پد لمسی برای کنترل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم کمی پیچیده است و در صندلی‌های عقب فضای پا و سر تنگ است که این بیشتر به خاطر چینش استادیوم مانند صندلی‌ها است که در عقب ارتفاع کمی بیشتری نسبت به جلو دارند.

کادیلاک و جنسیس هردو فضای بیشتری برای سر و پا در عقب ارائه می‌کنند اما بین این دو، جنسیس است که به دلیل طراحی پریمیوم خود، کابین برتری دارد. داخل G70 Sport با الگوی لوزی شکل صندلی‌ها، دوخت قرمزرنگ متضاد و کمربندهای ایمنی قرمزرنگ، مثل یک هواپیمای فرست کلاس اسپرت احساس می‌شود؛ اما نکتهٔ عجیب اینکه داخل G70 مثل پیش از فیس‌لیفت است و برخلاف نمای بیرونی که کاملاً بروز شده، کابین تغییر چندانی نداشته است.

کابین کادیلاک مکان بدی برای گذراندن وقت نیست اما هیچ چیزی در آن نشان نمی‌دهد که با سدان لوکسی طرف هستیم. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی CT5-V برای استفاده آسان است و از اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم بهره می‌برد اما دیگر قسمت‌های کابین به‌اندازهٔ جنسیس یا آکورا احساس لوکس ندارد. هرچند نمونهٔ مورد آزمایش ما از تریم قرمز و فیبر کربنی برخوردار بود اما طراحی کلی کابین فاقد جذابیت کافی به نظر می‌رسد.

بین جنسیس و آکورا، این سدان کره‌ای است که ارزش بیشتری در برابر قیمت دارد. G70 نه‌تنها کمی ارزان‌تر است بلکه مجهزتر هم هست و از گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو، گرم‌کن غربیلک فرمان، هدآپ دیسپلی، سیستم صوتی پریمیوم با ۱۵ بلندگو و دوربین‌های جانبی بهره می‌برد که هنگام راهنما زدن، تصویر قسمت‌های کور را روی صفحه آمپر دیجیتالی به نمایش درمی‌آورد.

آکورا که از لحاظ قیمت در میانهٔ گروه قرار می‌گیرد، به‌صورت استاندارد به سیستم صوتی پریمیوم ELS با ۱۷ بلندگو، شارژر بی‌سیم، سنسورهای پارک جلو و عقب و غربیلک فرمان اسپرت مجهز است. پکیج رینگ و لاستیک تنها آپشن قابل سفارش برای تایپ S است که با تنها ۸۰۰ دلار لاستیک‌های پیرلی P Zero را اضافه می‌کند. درمجموع، آکورا در این کلاس ارزش فوق‌العاده‌ای در برابر قیمت دارد.

کادیلاک در مقایسه با رقبای آسیایی قیمت بالایی دارد اما نمونهٔ مورد آزمایش ما به چند آپشن مجهز است که می‌تواند به‌راحتی از آن‌ها صرف‌نظر کرد بدون اینکه روی پرفورمنس خودرو تأثیر بگذارد. یکی از این آپشن‌ها پکیج پریمیوم ۵,۲۹۰ دلاری است که تنظیم کمر و ماساژور صندلی‌های جلو، پارکابی‌ها و دستگیره‌های در چراغ‌دار و سیستم صوتی Bose را شامل می‌شود. پکیج پارکینگ ۲,۰۱۵ دلاری هم مواردی مثل آینه عقب دوربینی و دستیار پارک اتوماتیک را اضافه می‌کند. با حذف این دو پکیج و همین‌طور پکیج امنیت، قیمت CT5-V به ۵۶,۶۶۰ دلار کاهش پیدا می‌کند که بسیار رقابتی است.

CT5-V به‌راحتی مدال طلا را از آن خود می‌کند زیرا هرچند کابین آن می‌تواند بهتر تزئین شود اما پرفورمنس، هندلینگ و سواری آن تفاوت بزرگی با رقبا دارد. این یکی از بهترین سدان‌های اسپرت میان رده‌ای است که تاکنون آزمایش کرده‌ایم. کادیلاک در نسخهٔ V همه‌چیز را جدی گرفته و CT5 را به یک سدان اسپرت واقعی تبدیل کرده که نه‌تنها رانندگی جذابی دارد بلکه مبارز خوبی برای نبرد با بهترین‌های آلمان است.

انتخاب بین خودروی دوم و سوم کار آسانی نیست زیرا آکورا و جنسیس درحالی‌که بسیار متفاوت هستند، هردو سطح تقریباً یکسانی از پرفورمنس، تجمل و کیفیت را ارائه می‌کنند؛ اما بااین‌حال جنسیس در پرفورمنس، هندلینگ و ارزش بر رقیب ژاپنی برتری دارد. G70 سدانی سریع‌تر و قوی‌تر بوده و کابین بهتری دارد اما از سوی دیگر، درحالی‌که تایپ S ریشه‌های پرفورمنس آکورا را احیاء کرده است، به‌اندازهٔ کادیلاک یا جنسیس قوی به نظر نمی‌رسد.

نقاط مثبت: استایل پویا، چهارچرخ محرک استاندارد، تجهیزات خوب
نقاط منفی: دماغهٔ سنگین، کابین تنگ، نیاز به سرعت بیشتر

نقاط مثبت: ارزش عالی در برابر قیمت، داخل و خارج جذاب، شاسی پویا
نقاط منفی: ترمزهای ناخوشایند، بادی‌رول قابل‌توجه، گیربکس کُند

نقاط مثبت: تنظیم عالی تعلیق، پرفورمنس سرزنده، گیربکس سریع
نقاط منفی: قیمت بالا، کابین متوسط، ترمزهای شکننده

آکورا TLX تایپ S
کادیلاک CT5-V
جنسیس G70 اسپرت
 
ممد ژانگولر
جنسیس تونست آکورا رو قورت بده دمش گرم 👏
AMIR / ARMI
دلیل این که TLX حدود ۶۰ درصد از وزنش روی محور جلو هستش در واقع به زبان ساده ( این ماشین دیفرانسیل جلو هستش )
که کاملا با معنی اسپورت بودن یه سدان در این کلاس در تضاد هستش
CT5 بهترین پلتفرم این کلاس داره
تا حدی که رانندگی اون در حد یه سوپر اسپورت برجسته مثل ۹۱۱ تعریف کردن
بهترین سدان پرفورمنس درون سوز بازار تا به این جا ct5 v blackwing هستش
محمد امین
هرسه تاشون رو خیلی دوست دارم ، نتیجه گیری خوبی بود ، کادیلاک در کل بهتر از همه بود ، اما خودم با این رنگ ، جنسیس خیلی به دلم نشت
Elmiraj
کادیلاک اینبار سدان فوق‌العاده ارزشمندی ساخته که هم در نسخه میانی و هم در نسخه blackwing همه جوره پیروز میدانه…
قطعا غول های الکتریکی کادیلاک هم حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت .
امیر
کادیلاک مقام اول رو کسب کرد. پس از همه بهتره.
البته هر سه ماشین عالی بودن.
انتخاب من بین این سه نمی دونم چون سه دل شدم.
AMG GT R
حق به حق دار رسید ولی جنسیس هم خیلی خوبه مخصوصا کابینش
.
کادیلاک فوق العاده عمل کرده
اگه بحث قیمت مطرح نبود انتخاب من کادیلاک بود ولی مشکل این قیمت اینه که به محدوده bmw m340i نزدیکه و قطعا اون رو با یک مقدار قیمت بیشتر با آپشن هاش ترجیح میدم
ولی ۱۲ ۱۳ هزار دلار هم پول کمی نیست و ارزش قیمتی که جنسیس ارائه میکنه باعث میشه که به نظر من بهترین این گروه باشه برای خرید
مخصوصا که کابین و هندلینگ و ظاهر عالی ای داره
محمد مختاری آذر
هر سه تاش عالی هستش ولی قطعا کادیلاک بهتره ولی به نظرم آکورا هم واقعا عالی هستش به خاطر طراحی زیبا واقعا نسبت به بقیه زیبا هستش ولی قدرت کمتری نسبت به رقبا داره و سنگین هم هستش
مسعود
جنسیس
Sina10
به به ، بالاخره یه مطلب بررسی کامل دادین
اینجور مطالب عالین ، قبلا خیلی بیشتر از این جور مطالب رو ترجمه و منتشر میکردین
کادیلاک حقش پیروزی بود
انصافا CT4 و CT5 لایق افتخارات و فروش بیشتریه
برام جای سواله اکورا با قدرت تقریبا مشابه و سیستم چهارچرخ متحرکش که از بقیه باید عملکرد بهتری داشته باشه ولی از بقیه کند تره
دایره چرخش عنصر مهمی برای استفاده توی شهره که همیشه کمتر راجبش صبحت میشه ولی مهمه
مصرع سوختشون هم بطور عیجبی مساویه!!
کادیلاک بهتر از بقیه بود که بسیار واضح بود
فکر میکنم اگه M340i رو هم عضو این کلاس حساب کنیم انتخاب بهتری باشه چون هم سریعه و هم لوکس البته فکر کنم ابعادش بیشتر شبیه CT4 باشه تا CT5
البته پژو ۵۰۸ PSE و ارتئون R هم هستن
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *






آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari