تیم تحریریه
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: هرچند معتقدم در شرایط فعلی واردات خودرو فشار به منابع ارزی کشور وارد خواهد کرد اما در صورت تصویب این طرح در مجلس و شورای نگهبان، خودروهای وارداتی باید استانداردهای ۸۵گانه داشته باشند و در غیر این صورت اجازه ورود نخواهند داشت.
ایشان با تاسی گرفتن از سخنان وزیر صنعت که جدیدا اعلام کرده بود که تا زمانیکه تراز دلاری کشور بالانس نشود موافق واردات خودرو نیست، مطابق حرف وزیر اظهار نظر کردند در صورتیکه تا قبل از اعلام نظر وزیر موضعی در ابن خصوص نداشتند.
 غلامرضا شریعتی امروز  در نشست خبری گفت: در صورت تصویب واردات خودرو به کشور، خودروهای وارداتی باید از استانداردهای ۸۵گانه برخوردار باشند.
وی افزود: هرچند معتقدم در شرایط فعلی، واردات خودرو فشار به منابع ارزی کشور وارد خواهد کرد، اما در صورت تصویب این طرح در مجلس و شورای نگهبان، خودروهای وارداتی باید از استانداردهای ۸۵گانه برخوردار باشند و در غیر این صورت اجازه ورود نخواهند داشت.
شریعتی درخصوص واردات خودروهای دست دوم به کشور نیز گفت: اگر دولت در این زمینه تصمیمی اتخاذ کند، سازمان ملی استاندارد ایران هم دستورالعملی برای آن تدوین خواهد کرد.
گفتنی است،  طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم مطرح شد، اما ایرادی که شورای نگهبان به ماده ۴ آن وارد کرد و آن را مغایر با اقتصاد مقاومتی و اصل ۱۱۰ قانون اساسی برشمرد، سبب شد تا این ماده برای اصلاح به کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگشت داده شود. اکنون و در این دوره از مجلس شورای اسلامی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ماده ۴ را مورد اصلاح قرار داده است.
ماده ۴ این طرح خود دارای چهار تبصره است به گونه‌ای که بر اساس آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در مقابل صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی یا هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره ‌یا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.
در تبصره یک این ماده آمده است که نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود همچنین سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر ۶ ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.
طرح ساماندهی صنعت خودرو که چند بار در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود، روز ۳۱ شهریورماه نیز در شورای نگهبان بررسی شد. اعضای شورای نگهبان نسبت به مصوبه در برخی موارد ابهاماتی داشتند. به‌طور مثال درباره «واردات بدون انتقال ارز» ابهاماتی مطرح شد، زیرا شیوه های مختلفی را در بر می‌گرفت و از مجلس خواسته شد که موضوع مقداری دقیق‌تر و شفاف‌تر شود.
 
بررسی استانداردهای خودرو  در سفر به عراق
 شریعتی در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به عراق، افزود: هدف از این سفر اجرایی کردن تفاهم نامه همکاری سازمان‌های ملی استاندارد دو کشور بود که بندهایی از آن به دلیل اختلاف نظر اجرایی نشده بود.
وی با بیان اینکه مباحث اصلی دو طرف در موضوع صادرات خودرو و میلگرد به عراق بود، ادامه داد: خودروهای تولیدی کشورمان از استانداردهای ۸۵گانه اروپا برخوردارند که تمرکز آنها بر ایمنی و آلایندگی است، اما عراقی‌ها از استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تبعیت می‌کنند و در این مورد عدم تطابق‌هایی وجود داشت.
این مقام مسوول با تاکید بر اینکه استانداردهای ۸۵گانه کشورمان به مراتب از استانداردهای حاشیه خلیج فارس بالاتر است، خاطر نشان کرد: در نهایت عراقی‌ها پذیرفتند که مفاد استانداردهای ۸۵گانه را برایشان ارسال کنیم تا مورد تطبیق قرار دهند تا در صورت تایید، خودروهای ایرانی اجازه حضور در بازار عراق بیابند.
وی بیان‌داشت: برخورداری خودروها از vin number عراقی، برچسب made in iraq و تایید خودروها از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، درخواست‌های دیگر در موضوع صادرات خودرو به این کشور بود.
شریعتی همچنین با اشاره به تصمیم عراقی‌ها برای بازپس فرستادن میلگردهای صادراتی ایران به این کشور، دلیل آن را کیفیت پایین این محصولات از سوی عراقی‌ها عنوان کرد، اما گفت: در این زمینه مطرح کردیم که تجار عراقی نسبت به ورود اجناس بی‌کیفیت اقدام کرده‌اند، اما میلگرد استاندارد ایرانی از استانداردهای BS انگلیس، ESTM آمریکا و استانداردهای سازمان جهانی استاندارد (ISO) برخوردار است.
وی ادامه‌داد: این استانداردهای سختگیرانه به دلیل زلزله‌خیز بودن کشورمان اعمال می‌شود و در این زمینه عراقی‌ها با توجه به ناتوانی در بررسی استانداردها، خواستار اعمال فقط یکی از این استانداردها شدند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین تصریح‌کرد: در ماه‌های گذشته و با اتخاذ رویکردی سختگیرانه، بهبود کیفی خوبی در مصالح ساختمانی از جمله سیمان، کاشی و سرامیک و غیره را شاهد بودیم و هیچ مشکلی از نظر استاندارد در صادرات این محصولات وجود ندارد.
بازار خودروهای وارداتی تحت تاثیر بازگشایی مجدد وادات خودرو به ایران دچار رکود عمیقی شده است. عدم واردات خودرو به کشور باعث شده است که قیمت خودروهای صفر کیلومتر موجود…
به گزارش car.ir ، گروه صنعتی ایران خودرو قیمت کلیه محصولات خود را ویژه فروش مهرماه 1400 اعلام نمود. براساس اطلاعات دریافتی از ایران خودرو، قیمت محصولات این شرکت به…
قیمت بنزین یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی در هر کشور می باشد که تاثیر مستقیمی بر هزینه های خانوار ها و همچنین صنایع و بخصوص صنعت حمل و…
شرکت مدیران خودرو نماینده رسمی مونتاژ و فروش شرکت چری چین در ایران، لیست قیمت جدید محصولات چری را ویژه مهرماه 1400 اعلام کرد. همانطور که ملاحظه می شود مدیران…
لیست قیمت جدید انوع لاستیک ایرانی در بازار تهران در روز سه شنبه 6 مهرماه 1400 منتشر گردید. قیمت های درج شده در جدول زیر برای یک حلقه لاستیک می…
خودروهای وارداتی در بازار ایران با قیمت خیلی بیشتری از ارزش واقعی آنها خرید و فروش می شوند. در بین خودروهای خارجی موجود در کشور بهترین بازار را محصولات کیا…
اگر جرات داری برو جلو استاندارد خودرو داخلی بگیر حرف مفت نزن خواهشا
این آدم همون استاندار خوزستان نبود؟
اینا از بین نمیرن بلکه تغییر جایگاه میدن…
هفت تپه کم بود…
حالا ب جای کل مردم باید تصمیم بگیره…
اگر جرات داری برو جلو استاندارد خودرو داخلی بگیر حرف مفت نزن خواهشا
وقتی خودروها بیش از 100 میلیون ارزانتر از بازار است هم خودروساز ضرر می کند…
این آدم همون استاندار خوزستان نبود؟ اینا از بین نمیرن بلکه تغییر جایگاه میدن… هفت…
دویست هزار قیمتها از حباب قیمت پایین میاد تیتر خبر :قیمتها فرو ریخت چهار صد…
ماشالا ادعا.بنز انقد خودشیفته نیست.مردم انگار برده اند.انصاف خوب چیزیه
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمام حقوق این وبسایت برای بانک اطلاعات خودرو محفوظ است.
طراحی و برنامه نویسی توسط : Car.ir

source

توسط autokhabari