رئیس شورای رقابت در پایان حضور خود در این شورا در رابطه با قیمت گذاری خودرو که قرار بود در مهرماه انجام شود گفت که دیگر قیمت گذاری خودرو به من ارتباطی ندارد و رئیس جدید آن را پیگیری می کند که ممکن است بخواهد مدل را تغییر بدهد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از ایسنا، امروز (یکشنبه) رضا شیوا در نشستی خبری پایان دور دوم این شورا و حضور خود در آن را اعلام کرد و گفت که فردا با حضور وزیر اقتصاد ترکیب شورای رقابت دستخوش تغییراتی خواهدشد.
وی همچنین در این نشست به بیان گزارشی از عملکرد شورا در چندسال گذشته پرداخت.
اما در حالی قرار بود در پایان شهریور ماه و تعیین تورم بخشی شورا نسبت به قیمت گذاری جدید خودرو برای پاییز اعلام نظر کند که این موضوع از شیوا مورد پرسش قرار گرفت و وی گفت: در این مورد از من سوال نکنید و دیگر قیمت خودرو ارتباطی با من ندارد و رئیس جدید در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.
وی افزود : شاید اصلا رئیس جدید بخواهد این مدل قیمت گذاری را تغییر دهد و برنامه دیگری در این رابطه داشته باشد.
شیوا یادآور شد که قیمت گذاری با روش فعلی باید براساس تورم بخشی که از بانک مرکزی اعلام می شود انجام شود که هنوز این بانک تورم را به شورای رقابت اعلام‌ نکرده و ممکن است تا پایان مهر طول بکشد.
وی در مورد بحث های که اخیرا برای نحوه قیمت گذاری خودرو و یا مخالفت هایی که درباره قرعه کشی برای فروش خودرو مطرح است یادآور شد که آنچه مشخص است در قرعه کشی هیچ کس دخالت و نفوذی ندارد ولی پیش از این زمانی که فروش خودرو از طریق سایت انجام‌ می شد دائم با شکایت و اعلام مشکل از سوی مردم مواجه بودیم که می گفتند نفوذ دلالان و رباتها هستند که در این نحوه فروش برد بیشتری دارند، بنابراین از نظر ما بهترین راه، قرعه کشی بود ولی اگر منتقدان شیوه جدیدی دارند ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.
شیوا در ادامه با اشاره به انتقاداتی که مبنی بر عدم رقابتی شدن بازار خودرو با وجود دخالت شورای رقابت مطرح‌می شود، گفت: این شورا نه جزو وظایفش بود که بازار را رقابتی کند و نه امکانش را داشت.اگر قرار است بازار خودرو رقابتی شود نیاز به بستر و توجیه اقتصادی و سرمایه گذاری دارد و این وظیفه سازمان گسترش و وزارت صمت است.بنابراین اگر زمانی بازار رقابتی باشد شورا نیز از آن خارج می شود و اینکه بگویند با حضور شورا سرمایه گذاران به بازار خودرو نمی آیند ادعای بیهوده است.
شیوا در ادامه با اشاره به اینکه تمام تلاش شورا این بود که انحصارگر نتواند قیمت خود را به مردم تحمیل کنند، گفت: به هررصورت در کشوری که تورم تا ۵۰ درصد است و همه چیز گران می شود طبیعی است قیمت خودرو افزایش یابد ما همواره سعی کردیم که قیمت منصفانه روی خودرو قرار بگیرد اما به هر صورت این افزایش قیمت مطلوب مردم نبود و در مواقعی آنها با شورای رقابت بد شدند.
به گفته وی، از سوی دیگر خودروسازها هم راضی نبودند و می گفتند این نحوه قیمت گذاری و نتیجه عملکرد شورا به زیان انباشته با رقمهای ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیاردی منتهی شده است.
شیوا در مورد نحوه قیمت گذاری خودرو نیز با اشاره به اینکه این شیوه هیچ گاه قیمت گذاری بر اساس بهای تمام‌شده را قبول نداشته است، افزود: ما نپذیرفتیم که انحصارگرا بخواهد هرچه هزینه کرده را به اضافه سود به آن برگردانیم‌ در حالی که این موجب زیان مصرف کننده می شد.
وی ادامه داد: متاسفانه مشکلات خودروسازان فراوان است و آنها سرمایه گذاری و هزینه های نامربوط زیاد دارند این در حالی است که خودروساز فقط در رشته خود فعالیت کند ولی شاهدیم آنقدر شرکتهای وابسته دارند که زیان ده هستند و می خواهند زیان را از طریق مصرف کننده جبران کنند.
در ادامه این نشست، این موضوع مطرح شد که مصوبه شورای رقابت درباره پیش فروش خودرو و تاکید بر مشخص شدن قیمت در ابتدا موجب خودداری خودروسازان از پیش فروش شده است بیان کرد: نمی شود که خودروی را اکنون برای فروش اعلام کرد که قیمت آن مشخص نباشد از سوی برخی خودروسازان طوری پیش فروش می کند که حتی طرح آن ممکن است دستخوش تغییر شود و این برای ما پذیرفته شده نیست خودروسازان در پیش فروش مشکلات زیادی دارد  و این نوع پیش فروش انجام نشود بهتر است.
به گفته وی، در صورتی که پیش فروش انجام نشود می تواند مشوقی برای افزایش فروش فوق العاده و عرضه بیشتر باشد اینطور تعهدشان هم کمتر شده و ظرفیت فروش فوق العاده مطلوب تر خواهد شد.
رئیس شورای رقابت در پایان با اشاره به پایان حضور خود در شورا گفت که تمام سعیمان این بوده تا مردم متضرر نشوند ولی در هرصورت می تواند به رضایت آنها منجر نشود که از همه مردم حلالیت می طلبیم.
با این همه گند کاری ، وقتی دوران مسئولیتش تموم شد یاد گرفتن حلالیت بطلبن
یعنی رئیس شورایی بود که خودش به سیاست هاش نقد داشت ، اگر نقد داشت چرا موقع رفتن میگی ؟ اون موقع که سمت داشت حرف نزد
– اگر راست میگفت استعفا میداد
کم کم داریم به لحظات پر شور تقصیر نفر قبلی بوده وارد میشویم






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]
با این همه گند کاری ، وقتی دوران مسئولیتش تموم شد یاد گرفتن حلالیت بطلبن
یعنی رئیس شورایی بود که خودش به سیاست هاش نقد داشت ، اگر نقد داشت چرا موقع رفتن میگی ؟ اون موقع که سمت داشت حرف نزد
– اگر راست میگفت استعفا میداد
کم کم داریم به لحظات پر شور تقصیر نفر قبلی بوده وارد میشویم





source

توسط autokhabari