ام جی ۶ و هیوندای الانترا دو سدان معروف در سگمنت C هستند که هر دو در بازار خودرو کشورمان عرضه شده اند.
برند ام جی هیچ گاه به اندازه رقبای کره ای، همچون هیوندای و کیا، مورد استقبال خریداران ایرانی قرار نگرفت. به همین دلیل است که امروز خودروهای ام جی از بازار خرید و فروش ضعیف تر و خدمات پس از فروش محدودتری برخوردارند. با این حال، ویژگی های ظاهری و فنی قابل توجه و امکانات زیاد خودروهایی همچون ام جی ۶ سبب شده است کماکان عده ای از خریداران، به سراغ چنین گزینه هایی بیایند. در بازار سدان های کلاس C وارداتی، ام جی ۶ باید با رقبای گردن کلفتی همچون هیوندای الانترا و کیا سراتو رقابت کند. در این مقاله به مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی ام جی ۶ و هیوندای الانترا می پردازیم تا در نهایت ببینیم کدام خودرو ارزش خرید بالاتری دارد.
برای این مقایسه، آخرین فیس لیفت های موجود از هر خودرو در بازار ایران را انتخاب کرده ایم؛ یعنی برای ایجاد تناسب بیش تر، فیس لیفت ۲۰۱۵ ام جی ۶ را در برابر فیس لیفت ۲۰۱۴ الانترا قرار داده ایم.
ام جی ۶ و هیوندای الانترا به طور استاندارد از کروز کنترل بهره می برند. البته کروز کنترل این خودروها از نوع معمولی و غیرهوشمند است. در الانترا آپشن انتخاب حالت رانندگی اقتصادی (ECO) وجود دارد که امکان راندن خودرو در بهترین حالت با مصرف سوخت حداقلی را فراهم می آورد. ترمز پارک در الانترا از نوع ترمزدستی است، اما ام جی ۶ در مدل های فیس لیفت به ترمز پارک برقی مجهز شده است که وجود این آپشن، آسایش بیش تری برای راننده به همراه دارد. در بخش تجهیزات نوری، هر دو خودرو به چراغ های روزتاب مجهز شده اند. سنسور نور (اتولایت) هم از آپشن های مشترک میان آن هاست. تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو در ام جی ۶ به شکل اتوماتیک انجام می شود، اما در الانترا باید به صورت دستی چراغ ها را تنظیم کنید. چراغ های مه شکن جلو و عقب را هم در ام جی و هم هیوندای می توان پیدا کرد. هیوندای برای چراغ های جلو الانترا از لامپ های زنون استفاده کرده است که نوری قوی و خیره کننده دارند. ام جی ۶ هم به طور مشابه، به لامپ زنون مجهز است. سیستم شست‌وشوی چراغ های جلو را در هر دو رقیب می توان یافت، اما ام جی ۶ به سیستم چرخش چراغ ها در پیچ (AFS) نیز مجهز شده است که الانترا از نبود آن رنج می برد. چراغ خوش آمدگویی و چراغ بدرقه هم از دیگر آپشن های مفید در ام جی ۶ هستند.
جعبه فرمان ام جی ۶ و هیوندای الانترا از نوع برقی حساس به سرعت است. ستون فرمان الانترا به صورت ۴ جهته تنظیم می شود. روکش چرمی و دکمه های اینترفیس هم روی این فرمان وجود دارند. هیوندای حتا امکان سفارش گرم کن فرمان را هم برای خریداران الانترا در آن سال ها فراهم کرده بود. فرمان ام جی ۶ شاید به اندازه فرمان الانترا اسپرت به نظر نیاید، اما در عوض، به شیفترهای دنده مجهز است که حس و حال متفاوتی را برای راننده پدید می آورند. این فرمان هم با چرم مصنوعی روکش شده است و دکمه های کروز و اینترفیس را روی خودش دارد. الانترا در نسخه های پایه، فاقد نمایشگر چندرسانه ای است، اما بسیاری از مدل های واردشده به کشور از نوع سفارشی مجهز به نمایشگر بزرگ هستند، باقی مدل های فاقد نمایشگر هم در داخل کشور به نمایشگر لمسی مجهز شده اند. سیستم صوتی الانترا از ۶ بلندگوی ۳۶۰ واتی برخوردار است. بدیهی است سیستم نویگیشن در مدل های مجهز به نمایشگر وجود دارد، اما دوربین عقب به شکل یک آپشن استاندارد در تمام مدل های الانترا به چشم می خورد. ام جی ۶ به طور فابریک به یک نمایشگر لمسی ۷٫۰ اینچی مجهز شده است که ۸ بلندگوی HiFi هم آن را همراهی می کنند. یک دوربین عقب نیز به این نمایشگر متصل می شود و هنگام دنده عقب رفتن به کمک راننده می آید، اما نه در الانترا و نه ام جی ۶، اثری از دوربین ۳۶۰ درجه نمی توان یافت.
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای در فهرست امکانات ام جی ۶ و هیوندای الانترا دیده می شوند. هیوندای برای تهویه مطبوع از سیستم اتوماتیک با امکان تنظیم دوگانه درجه حرارت استفاده کرده است. ام جی ۶ هم به طور مشابه، تهویه اتوماتیک دوگانه را دارد. خوشبختانه هر دو خودروساز، برای رفاه حال سرنشینان ردیف عقب، احترام قائل شده و کانال تهویه مجزا را برای آن ها تعبیه کرده اند. کول باکس یا محفظه خنک نگه دارنده از آن آپشن های ساده اما کاربردی است که در هر دو رقیب این مقایسه دیده می شود. صندلی راننده الانترا در نسخه های فول به صورت برقی تنظیم می شود، اما در نسخه های پایه، تنظیم آن از نوع ۶ جهته دستی است. صندلی شاگرد در الانترا، حتا در فول ترین مدل ها، فاقد تنظیم برقی است. در ام جی ۶، هم صندلی راننده و هم شاگرد، آن هم به صورت فابریک و نه سفارشی، از تنظیم برقی برخوردارند. حتا تنظیم گودی کمر صندلی های ام جی هم به شکل برقی است. قابلیت تاشوندگی دوتکه برای صندلی های عقب هر دو سدان حاضر در میدان وجود دارد. ام جی گرم کن صندلی را فقط برای سرنشینان جلو ارائه می دهد، اما هیوندای، این آپشن را برای سرنشینان عقب نیز فعال کرده است. همچنین در الانترا سردکن صندلی هم در اختیار سرنشینان جلو قرار دارد.
روکش صندلی ها در هر دو خودرو از چرم مصنوعی است. ام جی ۶ و هیوندای الانترا از آینه وسط الکترو کرومیک (خودکار تاریک شونده) برخوردارند. آینه های کناری الانترا فقط در نسخه های فول به صورت برقی تا می شوند، اما در تمام تیپ ها گرم کن آینه وجود دارد. ام جی ۶ در تمام تیپ ها به آینه های کناری برقی تاشونده مجهز است. المنت گرم کن را هم برای آینه های کناری ام جی در نظر گرفته اند. سان روف در هر دو خودرو از نوع معمولی و برقی است. یعنی انتظار وجود سان روف دوتکه یا همان سقف شیشه ای بازشو (پانورامیک) را در این سدان های کامپکت نداشته باشید. شیشه های عقب ام جی ۶ به صورت فابریک دودی شده اند تا فضای راحت تر و اختصاصی تری برای سرنشینان عقب این خودرو به وجود آید.        
رقابت ام جی ۶ و هیوندای الانترا در بخش تجهیزات ایمنی سخت تر می شود. الانترا از سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری برخوردار است. ام جی ۶ هم همین دو آپشن را دارد، اما ام جی، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی را هم تعبیه کرده است. سیستم کنترل سرعت در سرازیری را در هیچ یک از دو رقیب نمی توان یافت. سنسورهای پارک در ام جی ۶، در جلو و عقب تعبیه شده اند. در الانترا هم می توان این سنسورها را مشاهده کرد. البته تیپ پایه الانترا فاقد سنسورهای جلوست. سنسور باران به شکل یکسان در فهرست امکانات ام جی ۶ و هیوندای الانترا دیده می شود. سنسور کاهش فشار باد تایرها هم از دیگر آپشن های مشترک میان دو خودروست. الانترا در بحث هندلینگ به سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM) نیز مجهز شده است که چسبندگی خودرو را تا حد خوبی بالا می برد. هر دو رقیب از ترمز کمکی و ترمز ضد قفل بهره می برند. تعداد ایربگ ها هم در این دو یکسان است و ۶ کیسه هوا برای هر یک از آن ها در نظر گرفته اند. از نظر میزان ایمنی در تصادف، ام جی ۶ سال ۲۰۱۱ با شرکت در تست های مؤسسه یورو انکپ، موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی و مجوز ورود به بازار اروپا شد. در همین حال، هیوندای الانترا هم از سوی مؤسسه آمریکایی NHTSA مورد بررسی قرار گرفته و به امتیاز ۵ ستاره کامل دست یافته است. با این اوصاف، می توان الانترا را در بخش ایمنی اندکی قوی تر از ام جی ۶ دانست.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار
الانترا در نسخه های پایه فاقد نمایشگر چندرسانه ای است، اما بسیاری از مدل های واردشده به کشور از نوع سفارشی مجهز به نمایشگر بزرگ هستند. باقی مدل های فاقد نمایشگر هم در داخل کشور به نمایشگر لمسی مجهز شده اند. سیستم صوتی الانترا از ۶ بلندگوی ۳۶۰ واتی برخوردار است. بدیهی است سیستم نویگیشن هم در مدل های مجهز به نمایشگر وجود دارد، اما دوربین عقب به شکل یک آپشن استاندارد در تمام مدل های الانترا به چشم می خورد.
ام جی ۶ به طور فابریک به یک نمایشگر لمسی ۷٫۰ اینچی مجهز شده است که ۸ بلندگوی HiFi هم آن را همراهی می کنند. یک دوربین عقب نیز به این نمایشگر متصل می شود و هنگام دنده عقب رفتن به کمک راننده می آید.
از نظر میزان ایمنی در تصادف، ام جی ۶ سال ۲۰۱۱ با شرکت در تست های مؤسسه یورو انکپ، موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی و مجوز ورود به بازار اروپا شد. در همین حال، هیوندای الانترا هم از سوی مؤسسه آمریکایی NHTSA مورد بررسی قرار گرفته و به امتیاز ۵ ستاره کامل دست یافته است. با این اوصاف، می توان الانترا را در بخش ایمنی اندکی قوی تر از ام جی ۶ دانست.






در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]





source

توسط autokhabari