در حالی که وزیر صمت سودای صادرات یک میلیون دستگاهی خودرو در افق ۱۴۰۴ در سر می پروراند، خبرها حاکی از آن است که یکی از اصلی ترین بازارهای صادراتی ایران دست رد بر سینه خودروهای ایرانی زده و یکی دیگر از سرمایه گذاری های اقتصادی ایران در صنعت خودرو پیرو پیوندهای سیاسی مانند کارخانه های خودروسازی سنگال و ونزوئلا بی ثمر شده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بنا بر اخبار منتشر شده عراق خودروهای ایرانی را به دلیل و یا بهانه کیفیت پایین نپذیرفته است. مسئولان امر نیز رایزنی هایی در این خصوص داشته اند که گویا فعلا بی ثمر بوده است. برخی کارشناسان نیز دلایل دیگری نظیر میزان بالای آلایندگی خودروهای ایرانی، تحریم ها و خدمات پس از فروش عنوان می کنند. هر چند شاید تا حدی این دلایل منطقی و صحیح باشند، اما به نظر می رسد رصد رفتار عراقی ها که ماه قبل آغاز شده است. نشان می دهد که برای طرح این بهانه ها از پیش برنامه ریزی کرده اند.
اواخر مردادماه سال جاری بود که اسب بخار در گزارشی با عنوان “تولید کیا ، رنو و ولوو در عراق ، زنگ خطری برای خودروسازان ایران”  هشدار داد که عراقی به زودی به عنوان رقیب منطقه ای ایران خود را مطرح خواهند کرد. آن هنگام بحثی از دلایل و بهانه های امروز مقامات عراقی نبود. بحث اصلی تولیدات خودروسازانی بزرگی در کارخانه ای بود که با سرمایه ایران ساخته شده است.
البته به نظر می رسدکه این هشدار چندان جدی گرفته نشد و شاید هم مسئولان امر کارهای مهم تری نسبت به حفظ منافع و سرمایه ملی ایرانیان در آن سوی مرزها داشتند. سرمایه گذاری هایی که برای ایجاد اشتغال و رونق و درآمد ملی عراقی ها از جیب مردم ایران پرداخته شده است.
در بخشی از آن گزارش آمده بود: “این خودروساز همسایه که عملاً با سرمایه و مشارکت خودروسازان ایرانی در دولت های هشتم و نهم تجهیز و راه اندازی شده است، امروز تبدیل به رقیب منطقه ای ایران شده و در صورت توسعه می تواند، رقیب جدی صنعت خودروی ایران در عرصه های مختلف باشد. این خبر به منزله آن است که در آینده ای نه چندان دور، خودروسازان داخلی نه تنها بازار عراق را از دست خواهند داد، بلکه باید خود را برای رقابت با این کشور آماده کنند. چرا که خط تولید نشان هایی مانند رنو، ولوو و کیا که قرار بود در ایران راه اندازی شوند، هم اکنون در خودروسازی بابل عراق کار تولید را آغاز کرده اند”.
خودروسازان ایرانی طی سال های اخیر در حالی به دنبال کم اثر کردن تحریم ها با کمک آشکار و پنهان چینی ها هستند که قرار بود پیش از اعمال تحریم ها و در راستای برجام، با بسیاری از خودروسازان بزرگ و خوشنام دنیا شریک تجاری شده و اقدام به تولید محصولات مشترک کنند. امری که با غلبه سیاست بر اقتصاد میسر نشد. آن هایی که در ایران بودند به سرعت رفتند و آن هایی هم که قرار بود بیایند، دیگر به خود زحمت نداده و مسیر را کج کرده است و به سمت دیگری رفتند. این مساله تاکید دیگر بر این است که سرمایه هم ترسو است و هم مانند زمان منتظر کسی نمی ماند و هم تاکیدی است بر این نکته که قواعد اقتصادی دستور پذیر نیستند. به بیان دیگر عراقی ها در حال طی کردن راهی هستند که منافع ملی آن ها را تضمین کند و بالاتر می برد.
با این حال امروز عراقی ها پیرو استانداردهای کشورهای حوزه خلیج فارس دیگر خودروهای ایرانی نمی خواهند و نخواهند خواست. این یک بخش ماجرا است؛ ماجرایی که باید پرسید آیا واقعا تحریم ها بی اثر بوده اند؟ بخش دیگر این ماجرا به سرمایه گذاری های بی سرانجام مربوط می شود. جایی که سیاست اقتصاد را مجبور می کند بر خلاف قواعد و مسیر صحیح اقداماتی را انجام دهد که خوشایندش نیست. در حال حاضر کارخانه خودروسازی بابل عراق با شرکایی همکاری می کند که هر کدام سهم بالایی در بازار خودروی جهان دارد. این همکاری دیر یا زود پای عراق را به سایر بازارها باز خواهد کرد. این درحالی است که این خودروسازی با سرمایه گذاری ایران تجهیز شده است. به بیان ساده تر عراقی ها زمانی که نیاز داشتند به راحتی با استفاده از حسن هم جواری و مناسبات سیاسی از مواهبی این چنین برخوردار شدند. اما در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت اقتصادی ایران و بسته بودن مرزها به دلیل تحریم، حداقل در این زمینه بسیاری از مناسبات را نادیده گرفته و بر اساس آنچه منافع ملی کشورشان ایجاب می کند، تصمیم گیری کرده اند. در حال حاضر بهانه هایی مانند تحریم، استاندارد و آلایندگی مطرح است. ولی آنچه از روند حرکتی عراقی ها می تواند استنباط کرد، این است که اگر خودروسازان ایرانی استانداردهای مد نظر عراق را هم پاس کنند، باز هم بهانه ای دیگر مطرح خواهد شد. عراق مسیر خودروسازی خود را عوض کرده است و به نظر می رسد که در مسیر جدید این کشور جایی برای خودروسازان ایرانی نباشد.
علی طجوزی
پایگاه خبری اسب بخار







در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari