دیفرانسیل باز (Open Diff) در جاده های هموار و هنگام رانندگی در شهر به کار می آید.
در کل، هر خودرو به صورت پیش فرض از دیفرانسیل باز استفاده می کند، اما هنگامی که چرخی از خودرو در چاله ای گیر می کند و یا هنگامی که خودرو در جاده های لغزنده لیز می خورد، سرعت دوران چرخ ها با هم متفاوت می شود و این تفاوت سرعت هنگامی که دیفرانسیل باز باشد بر ناپایداری خودرو می افزاید. از این رو، برای این مواقع و بنابر تشخیص راننده از قفل کننده های دیفرانسیل (Diff Lockers) استفاده می شود. قفل کننده های دیفرانسیل به این صورت عمل می کنند که با استفاده از جریان برق (E-Locker) و یا فشار هوا (Air-Locker) دیفرانسیل را قفل می کنند.
حتما ببینید
برای حرکت خودرو در پیچ ها و هنگام رانندگی در شهر نیاز است سرعت چرخش چرخ ها با هم متفاوت باشد، زیرا برای مثال، در هنگام پیچیدن، سرعت چرخی که داخل پیچ است از سرعت چرخ خارج پیچ کم تر است. علت این تفاوت در سرعت این است که چرخ درون پیچ شعاع چرخش کم تری نسبت به چرخ بیرونی طی می کند و به همین دلیل نیاز است نسبت به چرخ بیرون با دور کم تری بچرخد تا مسافت کم تری (۲πR که R شعاع چرخ است) را طی کند.
در دیفرانسیل، انتقال قدرت به چرخ ها با اختلاف سرعتی که گاهی اوقات ممکن است به وجود بیاید امکان پذیر می شود و موجب می شود هر چرخ به طور مستقل و با سرعت متفاوت بچرخد. تمام توضیحات گفته شده برای زمانی است که دیفرانسیل قفل نشده است، دیفرانسیل باز (Open Diff) در جاده های هموار و هنگام رانندگی در شهر به کار می آید. در کل، هر خودرو به صورت پیش فرض از دیفرانسیل باز استفاده می کند، اما هنگامی که چرخی از خودرو در چاله ای گیر می کند و یا هنگامی که در جاده های لغزنده خودرو لیز می خورد، سرعت دوران چرخ ها با هم متفاوت می شود و این تفاوت سرعت هنگامی که دیفرانسیل باز باشد بر ناپایداری خودرو می افزاید. از این رو، برای این مواقع و بنابر تشخیص راننده از قفل کننده های دیفرانسیل (Diff Lockers) استفاده می شود. قفل کننده های دیفرانسیل به این صورت عمل می کنند که با استفاده از جریان برق (E-Locker) و یا فشار هوا (Air-Locker) دیفرانسیل را قفل می کنند.
قدرت از طریق میل گاردان وارد دیفرانسیل می شود و با تغییر زاویه ۹۰ درجه ای به دو شفت داده می شود که هر کدام از این شفت ها به یک چرخ متصل می شود و موجب دَوران آن می شود. حال با درگیر کردن قفل کننده از طریق فشار هوا یا جریان برق، دو شفت خروجی که در حالت آزاد می توانستند با سرعت های مختلف بچرخند، هم سرعت می شوند و گشتاور و قدرت یکسانی دریافت می کنند، در این حالت چرخی که در چاله گیر کرده نصف قدرت گیربکس را دریافت می کند. گشتاور یکسان داده شده به چرخ ها در عبور از موانع و مسیر های ناهموار به کمک راننده می آید و عبور از این مسیرها را برای راننده نسبت به حالات دیفرانسیل باز راحت تر می کند. باید توجه داشت که حرکت با دیفرانسیل قفل شده در سطح شهر ممکن است برای خودرو مشکل ساز شود، زیرا در هنگام گذر از معابر مختلف ناچار به پیچیدن هستیم و پیچیدن با دیفرانسیل قفل شده به موتور و گیربکس فشار وارد می کند، زیرا سرعت چرخش چرخ ها در پیچ متفاوت است در حالی که، قفل کننده ها مانع از این اختلاف سرعت می شوند.
در E-Locker به کاررفته در یوآز عمل قفل کردن دیفرانسیل به صورت الکترومغناطیسی صورت می گیرد. این سیستم پس از قرارگیری سلکتور حالت های آفرود در حالت سنگین و با فشار دادن دکمه قفل کننده در کابین خودرو فعال می شود. پس از فعال شدن Diff Lock جریان برق به قفل کننده درون هوزینگ (Housing) دیفرانسیل می رسد و این قفل کننده به صورت الکترومغناطیسی و به واسطه کلاچ های به کاررفته در Diff Lock دو چرخ دنده خروجی را به هم قفل می کند.
تفاوت E-Locker و Air-Locker در سرعت عمل آن ها و تفاوت در اجزای آن هاست. سرعت عمل Air-Locker به این علت که ابتدا باید هوای پرفشار تولید شود و سپس به دیفرانسیل منتقل شود، نسبت به E-Locker بیش تر است، اما این اختلاف زمانی بسیار ناچیز است (حدود یک ثانیه).
خودرو های یوآز موجود در بازار مجهز به Diff Lock نیستند، زیرا ممکن است این آپشن برای همه مناسب نباشد، اما شرکت سروش دیزل که یوآزهای ایران را مونتاژ می کند، قفل کننده های دیفرانسیل فابریک یوآز را وارد کرده است و شما می توانید با مراجعه به این شرکت، قفل کننده های دیفرانسیل مخصوص یوآز را خریداری کنید و در تعمیرگاه های تخصصی خودروهای آفرود، مانند تعمیرگاه دلفان که تجربه و سابقه زیادی در زمینه تعمیر دیفرانسیل و نصب Diff Lock دارند، این آپشن را بر روی یوآز خود سوار کنید.
باید گفته شود که Diff Lock واردشده توسط شرکت سروش دیزل مخصوص یوآز طراحی شده است و حتا سیم کشی های آن بر روی خودرو قرار دارد و برنامه آن نیز بر روی کامپیوتر خودرو تعریف شده است. پس از تعویض هوزینگ دیفرانسیل و نصب هوزینگی که Diff Lock دارد، با اتصال سوکت Diff Lock به سوکتی که در بالای دیفرانسیل قرار دارد کار نصب مکانیکی Diff Lock تمام می شود و پس از این مرحله نیاز است دکمه فابریک روشن و خاموش کردن Diff Lock درون کابین نصب شود. پس از فعال شدن Diff Lock، نماد آن بر روی صفحه کیلومتر و نمایشگر خودرو نشان داده می شود و این به معنای این است که سیستم Diff Lock یوآز به طور فابریک بر روی ECU تعریف شده است.
محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار







در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari