چری تیگو ۸ پرو، یک کراس‌اوور میان‌سایز سه ردیفه است که می‌تواند جای خالی خودروهایی در این کلاس را در بازار کم‌رمق داخلی ایران پر کند.

صبح روز شنبه، مدیران خودرو با دعوت از تعدادی از رسانه‌های خودرویی کشور، تیگو ۸ پرو را برای نخستین بار در اختیار آن‌ها گذاشت تا ضمن آشنایی با مشخصات آن، فرصتی برای تست اجمالی و کوتاه رانندگی نیز داشته باشند. پوشاندن لوگو و نشان‌های چری با چسب، نشان از آن دارد که این خودرو با نشان شریک ایرانی یعنی ام‌وی‌ام وارد بازار خواهد شد.

تیگو ۸ پرو در نگاه نخست خودروی جذابی به نظر می‌رسد. چراغ‌های باریک و LED آن در دو سمت یک جلوپنجره بسیار بزرگ با شبکه ماتریسی قرار گرفته‌اند و مخصوصاً از راه دور، تداعی‌کننده آئودی و ب‌ام‌و هستند. در نمای جانبی هم خط شانه بلند و خطوط نه‌چندان پیچیده و کمی عضلانی دیده می‌شوند. یک نوار کرومی که تا بالای ستون D هم امتداد یافته، کمی به جزئیات آن افزوده است. در نمای پشت، چراغ‌های LED با گرافیک و انیمیشن مناسب، یک اسپویلر سقفی و درب نسبتاً عمودی عقب قرار دارند. ترکیب کلی طراحی تیگو ۸ پرو، مدرن و قدرتمند و کاملاً مشتری‌پسند است.
اما ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که به کابین بزرگ و جادار آن پا می‌گذارید. سه ردیف صندلی با پوشش چرم با ترکیب رنگ‌های مارون و مشکی و یک پنل دیجیتالی عریض و پنل‌های لمسی و دکمه‌های فلزی باعث می‌شوند تا حسی از حضور در یک خودروی لوکس تداعی شود. نمایشگرهای دوقلوی به هم چسبیده پشت آمپر و سیستم اطلاعات و سرگرمی و گرافیک آن‌ها دلپذیر و جذاب‌اند و البته هنوز همه منوها و دستورات از چینی ترجمه نشده‌اند. این مجموعه نمایشگر که از مرسدس الگوبرداری شده، بزرگ‌ترین نمایشگر خودروهای حال حاضر بازار کشورمان نیز محسوب می‌شود. یک پنل و نمایشگر لمسی هم برای سیستم تهویه در نظر گرفته شده که به‌راحتی می‌توان تهویه دوگانه مستقل در جلو و یا برای سرنشینان عقب و همچنین گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها را با آن تنظیم کرد.

دسته دنده هم ارگونومی و طراحی خوبی داشته و کلیدهای مختلف استارت و ترمز دستی و پارک و غیره هم به صورت لمسی در اطراف آن به چشم می‌خورند. هرچند پوشش مشکی براق این قسمت‌ها مستعد کثیفی اثر انگشت هستند اما جلوه لوکس آن‌ها ارزش زحمت تمیز کردن دائمی آن‌ها را دارد.
تجهیزات فراوان ازجمله مزایای خودروهای چینی در برابر رقبا به شمار می‌آیند. امکان تشخیص دستورات صوتی راننده که فعلاً با زبان فارسی کار نمی‌کند، ویژگی ارزنده‌ای است. سقف پانورامای باز شونده، روکش‌های با دوخت زیبا، پوشش نرم و با کیفیت داشبورد و بالای رودری‌ها، طراحی فرمان و کنسول، سیستم صوتی پیشرفته سونی، کول باکس، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بی‌سیم گوشی تلفن همراه، سیستم تصفیه هوا، تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای و بسیاری تجهیزات دیگر در تیگو ۸ پرو گنجانده شده‌اند.
آپشن‌های ایمنی فعال ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو هستند که آن را یک سروگردن از سایر خودروهای موجود در بازار ایران بالاتر قرار می‌دهند. هرچند گفته شده این آپشن‌ها در جاده‌های ایران هم تست شده‌اند اما لازم است تا در زمان طولانی‌تر و به شکل کامل‌تری نیز در کشور ما مورد آزمون قرار گیرند تا اطمینان از عملکرد آن‌ها به خریداران منتقل شود. یکی از آپشن‌های فعلاً غیر فعال این خودرو هم تشخیص علائم جاده‌ای است که باید با علائم کشور ما تطابق یابد.
سیستم کمک راننده ADAS شامل سیستم‌هایی چون کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ خودرو در لاین جاده، دستیار حرکت در ترافیک، رادار نقطه کور، رادار هشدار تصادف از عقب، رادار هشدار تصادف از جلو و مهم‌تر از همه ترمز اضطراری خودکار است.
این خودرو بزرگترین خودروی خانواده تیگو و پرچم‌دار محصولات برند چری است که با استانداردهای بین‌المللی ساخته شده و بنابراین در بازارهایی با شرایط متفاوت از روسیه تا عراق و عربستان و به فروش می‌رسد. طول خودرو ۴۷۲۲، عرض آن ۱۸۶۰، ارتفاع ۱۷۴۵ و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۱۰ میلی‌متر است. این ابعاد را می‌توان با سانتافه مقایسه کرد و زمانی که در کنار آن هم قرار می‌گیرد کاملاً مشابه آن می‌باشد. مدل‌های فول این خودرو با چرخ‌های ۱۹ اینچی هم ارائه می‌شوند اما نسخه‌های وارداتی تست شده مجهز به چرخ‌های ۱۸ اینچی البته با طراحی زیبا با پره‌های دوبل بودند.

کابین به شکل مناسبی در بخش زانو و فضای شانه و سر، دست و دل‌باز عمل می‌کند اما در ردیف سوم نباید توقع خاصی از آن داشته باشید و تنها برای نشستن کودکان مناسب است. فضای بار هم در حالتی که ردیف سوم صندلی‌ها را خوابانده باشید، بسیار جادار بوده و حتی با تا کردن ردیف دوم باز هم به شکل چشمگیری زیادتر می‌شود.

پیشرانه تیگو ۸ پرو، یک موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژر است که با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت GDi می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور در دورهای بین ۲ تا ۴ هزار تولید کند. این قوا از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور و چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این مجموعه می‌تواند این خودروی ۱۷۴۵ کیلوگرمی را در ۸.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که شتاب نسبتاً مناسبی محسوب می‌شود.
البته گفته شده در آینده این خودرو با موتور ۲ لیتری توربو و سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ نیز معرفی خواهد شد. هرچند شرکت عرضه‌کننده علاقه‌مند است تیگو ۸ را با سورنتو، راو فور، کولئوس و سانتافه مقایسه نماید اما با توجه به ویژگی‌های فنی، تک دیفرانسیل بودن و برخی جزئیات کیفی بهتر است فعلاً تخفیف داده و به رقابت با هاوال H6، یا نهایتاً توسان و اسپورتیج فکر کند.

مدیران خودرو با معرفی تیگو ۸ پرو، دست به ریسک زده و قصد دارد در کلاسی که اکنون رقیب خاصی هم در آن قرار ندارد و دست اغلب مشتریان این کلاس اکنون از رقبای ژاپنی و کره‌ای و یا اروپایی کوتاه است، محصولی چشمگیر را ارائه نماید. چری با هوشمندی توانسته با کشف نیازها، مدهای روز و سلایق مشتریان، رشدی طوفانی را تجربه کند. این به معنی تبدیل چری به شرکتی تراز اول و محصولات آن در سطح رقبای جهانی نیست اما مسیر درستی که این شرکت انتخاب کرده می‌تواند به‌زودی حتی چنین هدفی را هم محقق سازد.
قرار است این خودرو در اوایل آذر ماه به بازار عرضه شود. در مورد قیمت‌گذاری این خودرو هنوز رقمی به‌طور دقیق اعلام نشده اما مدیر بازاریابی شرکت از قیمتی مابین یک تا یک و نیم میلیارد خبر داده که البته بستگی به شرایط پذیرش بازار نیز دارد. قیمت جهانی بالاترین نسخه از چری تیگو ۸ پلاس به ۲۴۸۰۰ دلار می‌رسد که با توجه به عوارض واردات قطعات فول CKD برای مونتاژ در کشور و قیمت حدود ۲۷ هزار تومانی دلار در زمان نگارش این مطلب باید قیمت تمام شده آن برای شرکت زیر ۹۰۰ میلیون تومان باشد.

به‌زودی ما در اولین فرصت، این کراس‌اوور تازه‌وارد را در پدال مورد بررسی و تست عمیق‌تری قرار خواهیم داد تا بیشتر با نکات مثبت و منفیان آشنا شویم.
 
حیدر
به جرأت میشه گفت که حداقل جزو ۵ خودرو برتر وارداتی چینی بازار کشور هست اما حیف که قیمتش فضایی است
محمدرضا
در حال حاضر بهترینه قبلا خودرو های بهتری وارد شده. ولی الان متاسفانه بهترین خودروی صفر کیلومتر قابل خریداری در کشوره.خودروی بهتری نداریم.
مزدا
اگه مدیران خودرو با همین کیفیت که شرکت چری ارایه داده تولید کنه امیدوارکننده هست
خوبه که موتور دولیتری و چهارچرخ متحرکش هم وارد ایران بشه
اگه واردات خودرو ازاد میشد قطعا قیمتش زیر یک تومن میشد
Roham
محرک
محمدرضا
مرسی از پدال که بررسیه خودروهای قابل خریداری در ایران روهم گذاشتی.
تمام بررسی های اخیر فقط خودرو هایی بود که دستمون بهشون نمیرسه مثل همین آخری هیوندا بایون.
MC20
آشغال آمد پی هر آشغال ، چشم ما روشن به این آلودگی
بزم رندان ک ثافت خوار شد ، مایه ی آسایش و آسودگی
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
برعکس بقیه چینیا از این خوشم اومد نسبت به جثه و قیمت احتمالا ۱.۲۰۰ میلیاردیش شتاب خوبی داره ، شتابش طبق گفته از مزدا ۳ بهتره البته باید در عمل دید ، در کل خوشم اومد ولی ایکاش قیمتش بهتر بود ، خیلی گرونه ، من خودم حاضر نیستم بیشتر ۷۰۰ و فوقش ۸۰۰ برا ماشینای چینی پول بدم ، ولی میرم ببینمش تا ببینم این همه میگن چینیا پیشرفت کردن واقعا چیشده و آیا با این قیمتای نجومی ارزش خرید دارن ؟
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
اگر نسخه ۲ لیتری توربوش ۱.۳۰۰ باشه و شتابشم احتمالا ۸ ثانیه باشه ارزش خریدش خیلی میره بالا در نسخه ۲ لیتری ، چون اینطوری حتی از سریعترین خودروی این رنج قیمت یعنی سی ۳ و ۲۰۰۸ هم سریعتر میشه
AMG GT R
خوبه ولی نسبت به قیمتش تو ایران گرونه اگه ۶۰۰میلیون تومن بود خیلی خوب میشد
mr.m
اگه تعصب رو کنار بگذاریم و بخوایم با شرایط فعلی کشور و بازار خودمون درنظر بگیریم باید بگم خودروی قشنگیه و امکانات خوبی داره اما قیمتش حقیقتا بازم بستگی به افراد مختلف داره من خودم از ۶۰۰ بیشتر پول به چینی نمیدم اما خیلی ها الان داریم میبینیم چینی هایی نزدیک ۱ میلیارد و حتی بیشتر از ۱ میلیارد هم دارن میگیرن مثل بیکینی و فیتیله و جک لوانته!
تیگو ۷ هایی که تو بازار هستش تا حالا مشکلات خاصی نداشته و پکیج خوب و مطلوبی ارائه داده احتمالا تیگو ۸ پرو ازونجایی که پرچمدار این کمپانی هستش از تیگو ۷ احتمالا بهتره هر چند تیگو ۷ بنظرم چند لول از کره ای های موجود پایینتره اما خب از نظر قیمتی هم پایینتره.
اما نظر من اگه بخوام بین ۱تا۱.۵ فقط شاسی بلند بخرم و اینکه مشکلی با بازار دست دوم هم ندارم و توانایی پیدا کردن مدل های تمیز و همچنین تشخیصشون رو دارم راو۴ بین ۲۰۱۴تا۲۰۱۵ یا اوتلندر ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میخرم یا سورنتو ۲۰۱۳ شش سیلندر یا وراکروز و موهاوی !البته واقفم که گرد پیری روی این خودرو ها نشسته و ظاهر بروزی در مقایسه با سطح جهانی و حتی چندتا چینی اخیر ندارن اما یکسری فاکتور هایی دارن که در صورت سالم بودن برای من بیشتر ارزش دارن …
رامتین
بنظرم ماشین خوبیه و کیفیت مناسبی داره. محصولات اخیر چری با برچسب WEY تمایل داشتند وارد بازار امریکا بشند. موتور ۱.۶ لیتری این خودرو هم توان بسیار عالی ای ارائه میکنه . دقیقا ۲۰۰ اسب. البته قیمت متاسفانه ۱.۲ میلیارد قراره برچسب بخوره که زیاده. ضمنا موتور ۲ لیتری توربو ۲۵۴ اسبی چهارچرخ محرک هم سال ۱۴۰۱ وارد کشور میشه که عملا خودروهای فعلی کره ای و … را براحتی به چالش میکشه.
احمدرضا
برند Wey مال گریت وال موتوره چری میخواست با برند اکسید وارد آمریکا بشه که اگر اشتباه نکنم کنسل شده فعلا
Avan
انصافا از نظر قیافه و امکانات و حتی قدرت موتور خوبه. کیفیت محصولات چری هم حتی در مدلهای قدیمی خوب بوده.تنها مشکلش قیمتش هست.
محمد
در نبود صنایع بزرگ و خودروسازی های پیشرفته المان و ژاپن و امریکا و ایتالیا محصولات چینی معلومه که بازار رو به دست میگیرن و کیفیت از ماشین های ایرانی بهتر هست و طبیعتا مصرف کننده ای که از خودرو های ایرانی تولید داخل سوار این سبک ماشین ها میشن کیفیت بیشتری حس میکنن و هم اپشنای بیشتری رو میبنن و طبیعتا از لحاظ فنی از ماشین های ایرانی که قدرتشون نهایتا ۱۱۰ اسب هست بهتر و جذاب تر هستنند ولی اینو در نظر بگیرید این ماشین و امثال اینها نهایتا ۱۸ تا ۲۴ هزار دلار قیمت دارن و اصلا قابل مقایسه با صنایع برتر نیستن اوج بی کیفیت بودن و …… زمانی متوجه میشیم که سوار یه ماشین ۱۰ سال پیش ژاپنی و المانی و …………. میشیم . افسوس که جایی هستیم که برامون تصمیم میگیرن و میگن چی سوار بشیم و چه ماشینی سوار نشیم برای حمایت از تولید داخل ولی فقط یک فرصتی شده برای یک مشت دزد و دلال که بشیتر جیب ادمو خالی کنن و مارو با صنعت نداشته و منسوخ بلوک شرق اشنا کنن
امیر
ظاهرش شبیه سانگ یانگ رکستوته !! خیلی خوب و جا داره و شتابشگ نسبت به اندازس خیلی خوبه ، از تنها چیزیش که خوشم نمیاد ! یکنواخت شدن صفحه کیلومتر و مانیتور کامپیوتر سفره !! که اینش بنظرم زیاد جالب نیست
محسن
قیمتش بالاست و میخوام بدونم با این جسه بزرگ و حجم موتور پایین داخل گردنه ها چه واکنشی داره آیا واقعا کشش و شتاب لازم رو داره و یا با زور میخواد از گردنه ها بالا بره بهتر بود که نسخه دو لیتری توربوشو وارد میکردن البته خدا میدونه اونو با چه قیمتی میخوان بدن وقتی همه چی انحصاری باشه این خودرو ها هم قیمتشون میره بالا
مسعود
واقعا عالی تیگو۷ گذاشته توی جیبش
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *






آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari