رئیس شورای رقابت با اعلام این‌که فعلا هیچ تغییری در روش قیمت گذاری خودرو اعمال نشده است، گفت: با توجه به اختلافی که بین قیمت کارخانه و قیمت کذایی بازار وجود دارد و این حجم بالای متقاضیان و عرضه محدود، قرعه کشی روش مناسب و تصمیم شورا بوده و به خودروسازان ربطی ندارد راضی باشند یا نباشند و مکلف به اجرا هستند.
به گزارش ایسنا، گرچه قرار بود در اواسط مهرماه و با پایان دوره دوم شش ساله شورای رقابت تغییراتی در ترکیب اعضاء ایجاد شود اما هنوز اتفاق نیفتاده است، در جریان این تغییرات بحث‌های مختلفی درباره نحوه قیمت گذاری خودرو و تغییر شیوه قرعه کشی در برخی اظهارنظرها و یا سایت‌های مربوط به خودرو دیده می‌شود.
این‌که ماجرا از چه قرار است موضوعی است که در گفت و گو با رضا شیوا -رئیس شورای رقابت- مورد بررسی قرار گرفت.
هنوز تکلیف ترکیب اعضا مشخص نیست و جلسه ندارد
شیوا با اشاره به این‌که با وجود اتمام دوره شش ساله من همچنان به عنوان رئیس در شورای رقابت هستم تا این‌که وضعیت رئیس جدید مشخص شود، توضیح داد: در حال حاضر دوره برخی از اعضای شورا به اتمام رسیده و طبق قانون عضویتی در آن ندارند و با توجه به این‌که تعداد اعضا به حدنصاب نمی‌رسد، نمی‌توانیم جلسه‌ای برگزار و تصمیم‌گیری جدیدی انجام دهیم. این در حالی است که از مدتی پیش ما طی نامه‌ای به دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، دادگستری، سازمان برنامه و بودجه و اتاق‌  بازرگانی اعلام کردیم که نمایندگان خود را معرفی کنند که هنوز این اتفاق به طور کامل نیفتاده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید وزارت اقتصاد، دو اقتصاددان و یک  مالی را معرفی کند که رئیس جدید از بین این دو اقتصاددان با رای اعضاء تعیین می‌شود و بعد از مشخص شدن ترکیب با حکم رئیس جمهور ابلاغ نهایی خواهد شد که هنوز این وضعیت مشخص نیست.
حذف قرعه کشی جوسازی است، وگرنه هیچ تغییری نداشتیم
اما در ادامه این گفت‌وگو موضوع بحث‌های اخیر مطرح شده در مورد نحوه‌ قیمت‌گذاری خودرو و حذف قرعه کشی مورد پرسش قرار گرفت که شیوا در این رابطه اظهار کرد: این‌ها اغلب جوسازی‌هایی است که سایت‌های خودروسازی و خودرویی آن را راه انداخته‌اند اما هیچ‌گونه تصمیمی در این زمینه اخذ نشده و قیمت‌گذاری همچنان به روش فعلی و با قرعه کشی انجام می‌شود.
وی در مورد این‌که آیا ممکن است روش قرعه‌کشی تغییر کند؟ گفت که هر تغییری بعید نیست اما این‌که چه روشی جایگزین شود بسیار اهمیت دارد، چرا که تا پیش از آن همانطور که بارها اعلام کردیم بسیار شکایت در مورد روش سایت وجود داشت و حق بسیاری از بین می‌رفت از این  رو آنچه که با توجه به شرایط موجود خودرو و تعداد عرضه در کشور وجود دارد و از سوی دیگر حجم بالای متقاضیان، به نظر نمی‌رسید که راهی بهتر از قرعه کشی و تقسیم این تعداد محدود خودرو وجود داشته باشد. با این حال همانطور به دفعات تکرار کردیم اگر کسی می‌گوید قرعه کشی روش مناسبی نیست بلافاصله باید از او سوال کرد که چه روش بهتری را در نظر دارد؟
هر چه توانستیم محدودیت گذاشتیم 
رئیس مرکز ملی رقابت ادامه داد: ما هر آنچه محدودیت می‌توانستیم در روش فعلی اعمال کردیم که راه‌های رانت و فساد را ببندند اما اگر لازم است و کسی محدودیت بیشتری را مدنظر دارد تا وضعیت بهبود پیدا کند می‌تواند آن را اعلام، مورد بررسی و اعمال شود.
خودروسازان راضی هستند؟
وی در مورد این‌که آیا خودروسازان از روش قرعه کشی راضی بودند، تصریح کرد: اصلا به خودروسازها ربطی ندارد و دلیلی ندارد بخواهند از این روش راضی باشند یا نباشند این تصمیم کارشناسی شورا است، به هر صورت هرجایی که منافذ و محل‌های سوءاستفاده را بگیریم یک تعدادی می‌توانند ناراضی باشند اما در این روش میزان تولید دقیقا برابر با قرعه کشی بود یعنی هر آنچه خودروسازها تولید می‌کنند باید در قرعه‌کشی عرضه می‌شد.
رئیس شورای رقابت درباره انجام تعهدات خودروسازان در قیمت گذاری فعلی و قرعه کشی گفت که آنها مکلف به انجام تعهدات و دستورالعمل شورای رقابت بودند و عملکرد آنها از سوی دستگاه‌های ناظر از جمله شورای رقابت، دادستانی و سازمان بازرسی نظارت و بررسی شده است.  
فکر نکنم کشوری اینطور انحصار ایجاد کند 
وی همچنین در مورد اینکه با توجه به تاکیدی که در مورد قرعه کشی به عنوان گزینه مناسب، آیا در دیگر کشورها هم از چنین روشی استفاده می‌شود، توضیح داد: فکر نمی کنم کشوری باشد که این چنین انحصار ایجاد کرده و ورود هر گونه خودرو تا ببندد و کاملا متکی به تولید داخل باشد آنهم وقتی که تولید خود پاسخگوی نیاز مردم داخل کشور نیست، حداقل در کشورهای دوربر این گونه نیست که کار به قرعه کشی برسد.







در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari