wp-header-logo-963.png

ب‌ام‌و M3 از زمان معرفی نسل اول خود تاکنون پیشرانه‌های زیادی را به چشم دیده است. این خودرو در ابتدا با نیروگاه آهنین ۴ سیلندر کوچک معرفی و در ادامه با پیشرانه ۶ سیلندر خطی ارائه شد و نهایتاً هم پذیرای یک پیشرانه ۸ سیلندر شد. با کم‌حجم سازی پیشرانه‌ها در عصر مدرن، M3 هرگز با پیشرانه ۸ سیلندر عرضه نشد و نسل کنونی که از پیشرانه ۶ سیلندر استفاده می‌کند احتمالاً در آینده هیبریدی شده و نهایتاً آماده آینده‌ای الکتریکی شود.

این مدل E46 کوپه‌ای که مشاهده می‌کنید کاملاً با عصر کنونی صنعت خودرو متفاوت بوده و پیشرانه آن تعویض گردیده است. در واقع نیروگاه ۶ سیلندر خودرو جای خود را به نیروگاه ۱۰ سیلندر ۵ لیتری تنفس طبیعی متعلق به M5 E60 داده است. این پیشرانه قدرت ۵۰۷ اسبی و گشتاور ۵۲۰ نیوتون متری دارد که نسبت به M3 استوک آن زمان کاملاً قوی‌تر شده است.

اما تغییرات M3 یاد شده به همین موارد ختم نمی‌شود. جدای از نصب پیشرانه قوی‌تر، متخصصان اتوسرویس پرو کار گیربکس را نیز تعویض کرده و بجای نمونه ۶ سیلندر دستی از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه استفاده کرده است. احتمالاً این گیربکس از M3 E92 گرفته شده است.

این کوپه کاملاً ارتقا یافته در تست‌های سرعت و شتاب شرکت کرده و واقعاً هم عملکرد شگفت‌انگیزی داشته به گونه‌ای که سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را نیز ثبت کرده است. سباستین فتل می‌گوید محدودیت‌های سرعت در اتوبان‌های آلمان محلی از اعراب ندارند و چنین ویدئوهایی نیز گفته‌های فتل را تائید می‌کنند.
پیشرانه ۱۰ سیلندر این خودرو در دورهای بالای ۸ هزار غرش جذابی داشته و راننده نیز به دنبال ثبت سرعت‌های بالاست. شاید این پکیج برای خودروهای دو نفره و سبک‌وزن خوب باشد اما خب ب‌ام‌و هرگز چنین محصولی را تولید نخواهد کرد.
محمد امین
یه مقاله،  حدود ۲ سال پیش در سایت موتور یک خوندم که یه لیست از موتور های محبوب  جاده ای bmw رو ارائه داده بود ، و جایگاه اول و دوم و سوم رو براتون میگم
۳_ موتور ۵ لیتر ده سیلندر تنفس طبیعی با کد s85 ، واقعا نمیتونم توضیحی راجبش بدم ، یه  شاهکاره که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ تولید شد و با ۵۰۵ اسب قدرت و ۵۵۰ نیوتون متر گشتاور ، واقعا هنوز هم سرزنده به حساب میاد ، و معمولا اون رو با  ماشین m5 e60 به یاد میارن
۲_ موتور شش سیلندر خطی ۳.۵ لیتر تنفس طبیعی   با کد m88/3 ، که معمولا با  ماشین e28 m5 به یاد آورده میشه ، واقعا یه شاهکار بود
با ۲۸۶ اسب قدرت و ۳۴۰ نیوتون متر گشتاور ،  یه موتور کامل بود ، بالانس خیلی خوبی داشت و در عین حال برای رانندگی دور پایین هم نرم بود ، و خیلی  خوب پرفورمنس می‌داد در خت مستقیم
۱_ موتور ۴ لیتر v8 تنفس طبیعی  با کد n63 ، به نظرم بهترین انتخواب ممکن در بین موتور های bmw بود، با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور، خیل خوب  به نظر  میرسه ،  این موتور معمولا با ماشین m3 e92  شناخته میشه ،  یعنی bmw ترین bmw
طراحی موتور در بخش سر سیلندر و سیستم پاشش سوخت و ایگنیشن،  طوری بود که با افت ناگهانی گشتاور در دور موتور بالا ، باعث افزایش دور موتور میشد و در کنار گیربکس بی نظیر m3 e92 ، تاپ اسپید فوق العاده ای داشت و گفته میشه که حتی تاپ اسپید ۳۱۰ هم ثبت کرده ، البته این موضوع مستند  هست و توسط کانال auto topnl انجام شد   که برای یه موتور ۴۲۰ اسب بخار و یه ماشین سنگین اونم حدود ۱۲ سال پیش خیلی حرف داره
mohamadreza
محمدامین عزیز
استدلالت برا اینکه به ای ۹۲ میگی ب ام و ترین ب ام و چیه ؟
محمد امین
حرف من نیست ، دقیقا لقب این ماشین هست از نظر خیلی ها
مثلا ، فراری ۳۶۰ هم بهش میگن فراری ترین فراری
ولی این دلیل نمیشه که ارزش معنوی بیشتری از ۳۶۵ gtb4 یا ۲۵۰ gt Europe داشته باشه
مازیار
حالا مشکل شد دوتا😀
اگه ۳۶۰ فراری ترین فراری باشه
پس ۲۸۸GTO چیه؟
mohamadreza
اها ایول
نه منظورم این بود که اتاقe92چه ویژگی داره که این لقبو بهش دادن ؟
چون من خودمم عاشق این اتاقم اینقد روش حساسم .
محمد امین
درسته مازیار جان ، درواقه این لقب ها خیلی جدی نیستن ، ولی خب ۳۶۰ یه گنگ خاصی داره
کلا برای خودم همه ی فراری ها دوست داشتنی هستن
GT
در مقابل F40، دیگه کدوم فراری ای میتونه ادعای فراری ترین بکنه؟!
پشت سرش هم ۲۵۰ GTO و لافراری افسانه ای قرار می‌گیرند
Reza Waffen SS
لامصب داره با روح و روان آدم بازی میکنه
M.K karimi
دیوونه کنندست 😍🤩 واقعا نمیشه هیچ توصیفی رو توش گنجوند 😍⁦⁦:))
پول داشتم نیم میلیون هم بود بازم می ارزید … فقط صداش🤤
taha malek
این ویدیو با این صدا دلپذیر روز من ساخت ببین رانندش چ حالی میکنه
امین
خسته نباشی با ۵ برابر قدرت یه ۴۰۵ عهد بوق ۷۰ تا سرعتش بیشتره(۲۳۰ دیدم حتی بالاتر) شاهکار کردی بابا داغونمون کردی این همه قدرت کجا میره دقیقا؟
امین
۵۰۰ اسب: ۳۰۰ تا سرعت
۱۵۰ اسب به روز تیون (۴۰۵): ۲۳۰ تا سرعت
قدرت ۱۰۰ برابر سرعت ۱.۱ برابر
🤦😂🤦🤦🤦😂
محمد امین
داداش تاپ اسپید اصلا مهم نیست
مهم اون مقدر زمانی هست که صرف میشه تا به اون سرعت مشخص رسید و در اصل شتاب ، شتاب شناسه ی بهتری برای سنجش قدرت موتور هست
محمد امین
البته
یه نکته ای هم بگم که به فیزیک پایه مربوط میشه ، در واقع موتور انرژی لازم رو برای افزایش انرژی جنبشی خودرو تأمین میکنه ، و انرژی جنبشی هم با مربع سرعت رابطه ی مستقیم داره … این یعنی ، انرژی مورد نیاز برای بالا بردن سرعت ، از۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر برساعت ، خیلی خیلی بیشتر هست تا مقدار انرژی لازم برای بالابردن سرعت از ۳۰ کیلومتر تا ۷۰ کیلومتر برساعت ، درواقع نسبتش حدود ۲.۷ میشه ، حالا تصور کن که این نسبت برای افزایش سرعت از ۴۰۰ به ۴۱۰ چه قدر میشه …. تمام توام موتور ۴۰۵ نمیتونه یک خودرو را از سرعت ۴۰۰ به ۴۱۰ برسونه
Swedish arrogant tiger
شیرون ۱۵۰۰ اسب تاپ اسپید ۴۲۰
پارس ۱۱۰ اسب تاپ اسپید ۲۲۰
بوگاتی ۱۴ برابر پارس قدرت دارد ولی کمتر از دوبرابر سرعت
پس پارس از بوگاتی شاهکار تر است 🙂
M.K karimi
😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐 این چه منطقیه دیگه
امین
کسی نگفت پارس شاهکاره بحث اتلاف قدرت ۹۹.۹۹۹ درصدی بی ام و هست حتی شیرون هم ۵۰۰ اسب کارایی نداره اتلافه که باعث میشه با ۱۴ برابر قدرت ۱.۸ برابر سرعت داشته باشی نمودار نمایی مقومت هوا و اصطکاک اینقدر تاثیر نداره
Carbonado Aventador
با اجازتون وقتی میان قدرت یه ماشین رو میگن فلان قدره..
یعنی قدرت خالصشو میگن..
نه قدرت اتلاف نشدشو!!
ویرون که اون موقع ۱۰۰۰ اسب بود ؛ تو مستند ابرکاخانه ها ، مهندسش میگفت قدرت اصلی موتور ۳۰۰۰ اسب بخاره که ۲۰۰۰ تاش اتلاف انرژی گرمایی و موارد دیگشه و ۱۰۰۰ تاش خالصه!!!
.
درکل کامنتای عجیب غریبی گذاشتی!!
از این دست کامنتا مبخوای بزاری اینجا نزار..
بهت میخندن!
Mad.z.Max
در حدی داری شعر میگی که حتی حوصلم نمیشه واست توضیح درست درمون بدم.
فقط اینکه اگه یه گاری رو هم به چرخ و تایر درست حسابی با بلبرینگ های مناسب و بالانس خوب مجهز کنی و بندازیش توی سرازیری، بلکه تا دویست کیلومتر سرعت رو هم پر کنه. پس با این منطق آب دوغ خیاری، گاری وسیله بهتریه واسه شما!
ببین، گاهی که آدم علمش رو نداره، بهتره سکوت کنه
و سعی کنه چارتا چیز یاد بگیره بجاش
مهردادکمال
اینو به ام فور ۲۰۲۱ترجیح میدم
Swedish arrogant tiger
با دیدن فیلم دلم یه e46 با موتور V10 خواست : )
shayan demon
ی ویدیو تو یوتوب دیدم m5 ده سیلند کنار وایپر
غرش وایپر تا حدی بلند بود که صدا بی ام و مثل چهار سیلندا بود
[email protected]@DRZ 911
وای وای من عاشق این نسل از m3 ام . مخصوصا که اصلا اومدن اون موتور v10 دوست داشتنی m5 رو هم و گذاشتن که دیگه اصلا به کنار . من یکی این نسل از m3 یکی بی ام و ۳.۰csl m3 رو از بهترین بی ام و های تاریخ می دونم .
مهدی
واسه منی که کلا از برند بی ام و خوشم نمیاد این اتاق دوست داشتنی ترین اتاق بی ام و هست با اختلاف
Carbonado Aventador
واقعا نمیدونم چه چیزی تو طبیعت‌و فیزیک موتورای وی ۱۰ هست که انقدر خوش صداشون میکنه!!!
هوراکان
وایپر
M5
کررا
همشون وی ۱۰ های فوق العاده خوش صدایی بودن!!!
OMID
ال اف ای
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari