پژو ۲۰۶ SD، که به عنوان نسخه صندوق‌دار پژو ۲۰۶ شناخته می شود، از میانه های دهه ۸۰ شمسی وارد بازار شد. در این مقاله تصمیم گرفته ایم سری به بازار قطعه فروشان بزنیم و قیمت قطعات پژو  ۲۰۶ SDرا استعلام بگیریم.
اکثر SDهای موجود در بازار از تیپ V8 هستند. هر چند تیپ های دیگر همچون V9، V10، V2 و V20 نیز طرف‌داران مخصوص به خودشان را دارند. 
 206 SD که حاصل همکاری ایران خودرو و پژو بود، ابتدا به طور اختصاصی برای بازار ایران طراحی شد، اما چیزی نگذشت که ۲۰۶ SD سر از سایر کشورها درآورد. SD اگرچه ایرادات بسیاری در طراحی داشت، با این حال، به واسطه برخورداری از صندوق عقب جادار و مشخصات فنی قابل قبول، مورد پسند خانواده ها قرار گرفت. SD تقریباً از نظر فنی با نسخه هاچ بک ۲۰۶ برابری می کند. فقط طراحی سیستم تعلیق و اکسل عقب مورد بازنگری قرار گرفته است. از نظر ظاهری هم، در نمای جلو و کابین، تفاوتی میان SD و ۲۰۶ هاچ بک وجود ندارد، اما در بخش عقب، شاهد باز طراحی ستون، گلگیر، شیشه، درِ صندوق و سپر هستیم. در بازار قطعات یدکی، به جز قطعات نام‌برده، عمده لوازم فنی و ظاهری پژو ۲۰۶ SD با نمونه هاچ بک، مشترک اند. بنابراین قیمت قطعات پژو ۲۰۶ SD هم با ۲۰۶ هاچ بک نسبتاً یکسان است.
بررسی قیمت قطعات پژو ۲۰۶ SD را با برف پاک کن های این خودرو شروع می کنیم که با مدل هاچ بک مشترک اند. شرکت های مختلفی به تولید برف پاک کن برای ۲۰۶ می پردازند. از جمله این برندها می توان به الدورا اشاره کرد که دست کامل برف پاک کن های آن ۱۳۰ هزار تومان قیمت دارند. بازویی برف پاک کن ۲۰۶ هم با دو مارک امکو و پنگوئن در بازار، به ترتیب، به قیمت های ۱۴۰ و ۱۸۰ هزار تومان موجود است. تسمه تایم پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از نوع شرکتی ساخت ایران از ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در بازار یافت می شود. سنسور دما و فشار پژو ۲۰۶ SD از نوع ایرانی، کمی بیش تر از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. لنت ترمز جلو ۲۰۶ هم در انواع و اقسام برندها در بازار قابل خریداری است. الدورا، کوتیکو، امکو، MANDO و ELIG از جمله مارک های سازنده لنت ترمز ۲۰۶ هستند که محصولات آن ها در بازه ۲۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان قیمت می خورند. لنت ترمز عقب پژو ۲۰۶ هم تقریباً در همین محدوده قیمتی در دسترس است. دیسک و صفحه پژو ۲۰۶ SD V8 و ۲۰۶ تیپ ۵ هم از تنوع خوبی در بازار برخوردار است. VALEO، آیسین ژاپن و لوک آلمان از تأمین کنندگان اصلی دیسک و صفحه ۲۰۶ هستند. این دیسک و صفحه ها بسته به مارک سازنده، از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بالا فروخته می شوند. دیسک و صفحه های ایرانی هم برای خانواده پژو ۲۰۶ با قیمت هایی کم تر از ۲ میلیون تومان به فروش می رسند.
رام زیر موتور ۲۰۶ اگر ساخت ایران باشد، بین ۹۵۰ هزار تا ۱ میلیون تومان ارزش دارد. رادیاتور آب پژو ۲۰۶ SD V8 تقریباً ۵۵۰ هزار تومان قیمت خورده است. این قطعه ساخت شرکت کوشش رادیاتور است و نوع چینی آن هم با قیمتی مشابه با نمونه ایرانی پیدا می شود. رادیاتور آب پژو ۲۰۶ SD V9 یا همان نمونه اتوماتیک هم با برند کوشش رادیاتور، بیش از ۶۳۰ هزار تومان قیمت دارد. از دیگر رادیاتورهای پژو ۲۰۶ در گزارش قیمت قطعات پژو ۲۰۶ SD به رادیاتور بخاری آلومینیومی این خودرو می توان پرداخت که اگر ساخت کوشش رادیاتور باشد، کم تر از ۲۵۰ هزار تومان قیمت می خورد. منبع انبساط آب رادیاتور پژو ۲۰۶ SD از نوع ساخت چین در بازار موجود است و حدود ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد. هواکش کامل پیشرانه TU5 از مارک های متفرقه به قیمت ۱۸۰ هزار تومانی یافت می شود. رینگ موتور پژو ۲۰۶ از برند الدورا با بهای بیش از ۱ میلیون تومان به بازار عرضه می گردد. پولی هرزگرد دینام ۲۰۶ از نوع اصلی ساخت ایران، تقریباً ۱۸۰ هزار تومان می ارزد. واشر سرسیلندر پژو ۲۰۶ SD و تیپ ۵ را در بازه ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان می توان خریداری کرد. تسمه دینام ۲۰۶ از نوع ایرانی، کم تر از ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد. همین تسمه دینام از نوع فرانسوی، ۳۰۰ هزار تومان می ارزد.
در ادامه گزارش قیمت قطعات پژو ۲۰۶ SD به تسمه سفت کن دینام می رسیم که بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. کمک فنر جلو پژو ۲۰۶ از نوع چینی به قیمت ۳۵۰ هزار تومان در بازار موجود است. جنس ایرانی این کمک فنرها قیمت بالاتری دارد و از مارک الدورا، تا ۶۰۰ هزار تومان هم فی می خورد. شیشه بالابر کامل جلو پژو ۲۰۶ در هر سمت چپ یا راست، ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این شیشه بالابرها ساخت شرکت امکو هستند. کامپیوتر یا همان ECU مخصوص پیشرانه TU5 را از شرکت های ایرانی همچون SSAT می توان تهیه کرد. ECU ساخت SSAT تقریباً ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می ارزد. حال آن که، همین ECU از مارک های ایرانی دیگر، به قیمتی کم تر از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری است. پمپ هیدرولیک پژو ۲۰۶ با مارک های ایرانی مختلف در بازار، در بازه ۱ میلیون و ۶۰۰ تا بیش از ۲ میلیون تومان فروخته می شود. کنیستر پژو ۲۰۶ از نوع ایرانی، ۱۸۰ هزار تومان می ارزد. دسته موتور ۲۰۶ هم از مدل دو سر پیچ، بین ۸۰ تا ۱۳۰ هزار تومان در نسخه های ایرانی عرضه می گردد. نوع چینی این قطعه هم ۱۲۰ هزار تومان به بالا ارزش دارد. سگدست های ۲۰۶ در هر سمت راست یا چپ، ۴۵۰ هزار تومان فی می خورند. کاتالیزور پژو ۲۰۶ SD و تیپ ۵ را با برند ایران دلکو به قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می فروشند. 
در بخش قطعات تزیینی از گزارش قیمت قطعات پژو ۲۰۶ SD و ۲۰۶ تنوع برندها به شدت افزایش می یابد. به عنوان مثال، چراغ های جلو ۲۰۶ را شرکت های مختلفی از قبیل مدرن، کروز، SNT، فراز، دینا پارت، نیکنام، ماد پارت، ایفا، فن آوران، جمع ساز و … تأمین می کنند. این چراغ ها بسته به مارک سازنده، از ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت داده می شوند. چراغ های عقب پژو ۲۰۶ SD همچون چراغ های جلو، در مارک های مختلف قابل خریداری هستند. این چراغ ها از ۱۷۰ هزار تومان به بالا، بسته به برند و کیفیت، قیمت گذاری می شوند. اکثر چراغ عقب های موجود برای ۲۰۶ در بازار، از نوع طرح جدید موسوم به صادراتی هستند. چراغ مه شکن عقب پژو ۲۰۶ هم توسط چند شرکت ساخته می شود و از ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان قیمت می خورد. چراغ مه شکن جلو ۲۰۶ با مارک های ایساکو، نیکنام، ایفام، گازار، انکو، اکمی، فن آوران، مدرن، دینا پارت، بیلگین و… یافت می شود. این قطعه هم از ۷۰ تا ۱۳۰ هزار تومان برای برندهای مختلف، برچسب قیمتی خورده است. سپر جلو پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و هاچ بک با یکدیگر، مشترک است. تمام سپرهای موجود برای ۲۰۶ در بازار را شرکت های ایرانی تأمین می کنند. به عنوان نمونه، سپر جلو ۲۰۶ ساخت شرکت مهر خواه، از ۳۸۰ هزار تومان به بالا، بسته به رنگ، قابل خریداری است. سپر عقب پژو ۲۰۶ SD با ۲۰۶ هاچ بک تفاوت دارد و بزرگ تر است. سپر عقب SD هم توسط مهر خواه ساخته می شود و از ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان در رنگ های مختلف عرضه می گردد. آینه کناری برقی پژو ۲۰۶ را عمدتاً با دو برند کاوج و کروز در بازار می توان پیدا کرد. آینه ساخت کاوج از ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و آینه ساخت کروز، از ۴۰۰ هزار تومان به بالا، قیمت داده می شوند.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار 
لنت ترمز جلو ۲۰۶ هم در انواع و اقسام برندها در بازار قابل خریداری است. الدورا، کوتیکو، امکو، MANDO و ELIG از جمله مارک های سازنده لنت ترمز ۲۰۶ هستند که محصولات آن ها در بازه ۲۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان قیمت می خورند. لنت ترمز عقب پژو ۲۰۶ هم تقریباً در همین محدوده قیمتی در دسترس است.
دیسک و صفحه پژو ۲۰۶ SD V8 و ۲۰۶ تیپ ۵ هم از تنوع خوبی در بازار برخوردار است. VALEO، آیسین ژاپن و لوک آلمان از تأمین کنندگان اصلی دیسک و صفحه ۲۰۶ هستند. این دیسک و صفحه ها بسته به مارک سازنده، از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بالا فروخته می شوند. دیسک و صفحه های ایرانی هم برای خانواده پژو ۲۰۶ با قیمت هایی کم تر از ۲ میلیون تومان به فروش می رسند.
کاتالیزور پژو ۲۰۶ SD و تیپ ۵ را با برند ایران دلکو به قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می فروشند.







در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari