استفاده از خودروهای برقی همچنان چالش هایی دارد و یکی از مهم ترین آن ها طول عمر باتری های آن هاست. در این مقاله باتری خودروهای برقی و افت سالیانه آن ها را بررسی می کنیم.
اگرچه مالکیت یک خودروی برقی به مراتب هزینه های کم تری نسبت به خودروهای بنزینی و دیزلی دارد، اما طول عمر باتری همچنان یک نکته کلیدی و بسیار مهم است. در خودروهای برقی دیگر هزینه های جاری برای سرویس های تعویض روغن و… را نداریم، اما به هر حال باید بدانیم که باتری ما همیشه مثل روز اول نیست و بعد از گذشت زمان باید آن را تعویض کنیم. در واقع، هر بار که شما باتری خودرو را شارژ می کنید، از طول عمر این باتری کاسته می شود و در نهایت، به مرحله ای خواهید رسید که ناچار باید باتری خودرو را تعویض کنید.
طول عمر باتری ها تحت تأثیر متغیری ناشناخته است که بر همین اساس نمی توان عمر دقیقی برای هر باتری مشخص کرد. مواد تشکیل دهنده باتری (برای مثال اساس لیتیوم – یون)، عادت شارژ کردن باتری و حالت رانندگی همگی می توانند در طول عمر باتری خودروهای برقی مؤثر باشند.
در ادامه برخی پارامترها را بررسی می کنیم و چگونگی تأثیر آن ها بر طول عمر باتری خودرو را شرح می دهیم.
شارژ سریع یکی از پارامترهایی است که در جذب مشتریان بسیار تأثیر دارد. مدت زمان شارژ یکی از چالش هایی است که همیشه مشتریان را از خرید خودروهای برقی دور می کرده و شارژ سریع (Fast Charging) راه حلی بوده است تا راه سریع تری برای تأمین انرژی خودرو داشته باشیم. فرآیند شارژ سریع باتری به تنهایی تأثیر مخربی در عملکرد و طول عمر باتری ندارد، اما در زمان شارژ سریع دمای پک باتری افزایش می یابد و همین باعث آسیب دیدن سلول های داخلی پک باتری می شود. اگرچه در سال های گذشته بارها اعلام شده است که شارژ سریع می تواند به باتری آسیب زند، اما لازم است بدانید که آسیب چندان جدی نیست و در بلندمدت تعیین کننده و اثرگذار خواهد بود.
برای این که تأثیر شارژ سریع در عملکرد باتری برای شما ملموس تر شود بیایید نتیجه آزمایشگاه ملی آیداهو در سال ۲۰۱۲ را بررسی کنیم. این آزمایشگاه در سال ۲۰۱۲ دو دستگاه نیسان لیف را بررسی کرد که یکی از آن ها به وسیله دستگاه شارژ خانگی شارژ می شد و دیگری، شارژ سریع جریان مستقیم را داشت. با پیمایش تقریبی ۶۵ هزار کیلومتری در دو دستگاه، میزان افت باتری خودرویی که شارژ سریع می شد تنها ۳ درصد بیش تر از خودرویی بود که شارژ خانگی داشت. پس نتیجه می گیریم که شارژ سریع خودروهای برقی می تواند طول عمر باتری را کاهش دهد، اما این کاهش خیلی زیاد نیست و در بلند مدت تأثیر قابل لمسی دارد.
اگرچه علم طراحی و ساخت باتری روز به روز پیشرفت می کند، اما همچنان مخرب ترین عامل در عملکرد و طول عمر باتری ها دمای محیط است. دمای سرد می تواند سرعت شارژ شدن را کم کند و حتا میزان پیمایش را کاهش دهد. در مقابل دمای گرم سرعت شارژ را به خصوص در مورد شارژ سریع افزایش می دهد، اما در طولانی مدت به سلول های باتری آسیب می زند. در نتیجه، طول عمر باتری خودروهای برقی در مناطق گرمسیر و سردسیر پایین تر از مناطق معتدل است و لازم است بدانید که مشخصات پیمایشی و ظرفیت باتری ها که در کاتالوگ می آید مربوط به شرایط نرمال و معتدل است.
مثل بسیاری از محصولات برقی دیگر که با باتری کار می کنند، در خودروهای برقی هم هر چه چرخه شارژ شدن بیش تر باشد میزان راندمان باتری پایین تر می آید. برای مثال، کمپانی تسلا اعلام کرده است در مدل S با هر ۴۰ هزار کیلومتر پیمایش، افت ۵ درصدی را در باتری شاهد خواهیم بود. براساس گراف تسلا مدل S، افت ۵ درصدی بعدی با پیمایش ۲۰۰ هزار کیلومتر رقم می خورد. البته در نظر داشته باشید که این اعداد در شرایط استاندارد و براساس نمودارها ثبت شده است و در شرایط واقعی افت بیش تری را در باتری خواهیم دید.
در کنار میزان پیمایش، مدت زمان استفاده از باتری مهم ترین پارامتر در افت باتری ها به حساب می آید. در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که نیسان لیف در ۸ سال ۳۵ درصد افت قیمت خواهد داشت که البته این درصد مربوط به مدل همان سال است و در خودروهای جدید (به خصوص آن دسته که باتری مایع خنک دارند) این افت به مراتب کم تر خواهد بود.
محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار
فرآیند شارژ سریع باتری به تنهایی تأثیر مخربی در عملکرد و طول عمر باتری ندارد، اما در زمان شارژ سریع دمای پک باتری افزایش می یابد و همین باعث آسیب دیدن سلول های داخلی پک باتری می شود.
دمای سرد می تواند سرعت شارژ شدن را کم کند و حتا میزان پیمایش را کاهش دهد. در مقابل دمای گرم سرعت شارژ را به خصوص در مورد شارژ سریع افزایش می دهد، اما در طولانی مدت به سلول های باتری آسیب می زند.







در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari