هوندا ADV 150 یک ادونچر اسکوتر از موتورسیکلت ساز معروف ژاپنی است که به تازگی در کشور ما هم طرف‌داران مخصوص به خود را پیدا کرده است. در این مقاله به بررسی ویژگی های ADV 150 می پردازیم.
اسکوترها عمدتاً برای تردد در شهر ساخته می شوند. کم تر کسی را می توان یافت که به هدف رفتن به طبیعت یا بیراهه نوردی، به خرید اسکوتر بپردازد، چراکه در بازار موتور کراس ها و موتور تریل ها به اندازه کافی تنوع وجود دارد، اما در این میان، برخی کمپانی های موتورسازی با مشاهده محبوبیت بالای اسکوترها در بازار، اسکوترهای خارج شهری یا به اصطلاح Adventure را طراحی کرده اند. ادونچر اسکوترها هنوز در بازار ایران شناخته شده نیستند، اما چندی است که محصولی در همین کلاس و از برند معتبر هوندا، روانه کشور ما شده است. هوندا ADV 150 بازیگر جدید بازار اسکوترهای فرا ۱۰۰ میلیون تومانی در ایران است که این روزها بیش تر از قبل مورد توجه مردم قرار دارد.
سال ۲۰۱۵ بود که هوندا در نمایشگاه EICMA، که میعادگاه سازندگان موتورسیکلت از سراسر دنیاست، از یک تحفه جدید رونمایی کرد؛ هوندا X-ADV تعریف جدید هوندا از اسکوترها بود! در حقیقت، هوندا با ترکیب ویژگی های یک موتورسیکلت ادونچر و یک اسکوتر، نوعی بدعت گذاری در کلاس بندی موتورها ایجاد کرده بود. X-ADV با برخورداری از پیشرانه قدرتمند ۲ سیلندر به حجم ۷۵۰ سی سی و گیربکس دوکلاچه اتوماتیک، ادعا داشت می تواند در عین برخورداری از توانایی های آفرودی، برای کاربری شهری هم قابل استفاده باشد. در حقیقت، X-ADV می خواست به اندازه یک هوندا CRF جان سخت و همچون یک هوندا ویو، کم مصرف ظاهر شود، اما ایده هوندا چندان با موفقیت روبه‌رو نشد، چراکه اکثر مشتریان موتورهای ادونچر ترجیح می دادند به جای یک اسکوتر آفرودی اتوماتیک به سراغ همان موتور تریل ها بروند. خریداران اسکوترها هم به چنین پیشرانه حجیمی نیاز پیدا نمی کردند و البته بودجه خرید X-ADV را نداشتند. در چنین شرایطی که همه فکر می کردند هوندا با شکست X-ADV عقب نشینی می کند، اما هرگز این اتفاق نیافتاد و در سال ۲۰۱۹، هوندا ADV 150 به عنوان نسخه کوچک شده X-ADV به معرض نمایش درآمد!
هوندا ۱۵۰ ADV در طراحی ظاهری کاملاً دنباله رو همان سبک طراحی X-ADV است. استایل رباتیک و پست مدرن هوندا را به خوبی در چهره ADV 150 می توان مشاهده کرد. از نمای جلو که به ADV نگاه می کنیم، کله موتور همچون اکثر اسکوترهای سایز بزرگ، از قبیل هوندا PCX و یاماها NMAX، درشت به نظر می آید. البته ADV فرم جعبه ای تری نسبت به سایر همکلاسان در این بخش دارد. چراغ های جلو ADV 150 از همان امضای طراحی های هوندا که در کلیک و PCX نیز دیده می شود، برخوردار است. چراغ هایی کشیده که با نئون های زیبا تزیین می شوند. چراغ ها با فلاپ های پلاستیکی محافظ احاطه شده اند که همین موضوع، ماهیت خارج جاده ای این اسکوتر را بار دیگر یادآوری می کند. شیشه بادشکن کوچک نصب شده بر پیشانی ADV نیز برش های خاص و زیبایی دارد. از نمای کناری، پیچیدگی خطوط طراحی ADV 150 بیش تر جلب توجه می کند. بخش هایی از فلاپ های کناری و لوله اگزوز به رنگ نقره ای هستند که جلوه اسپرت تری به این نما می دهند. در هوندا ADV، همچون کروزرها، محل قرارگیری پاهای چپ و راست راکب به صورت جداگانه طراحی شده است. پشت فرمان ADV 150 یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال را می توان دید که با خلق و خوی مدرن این اسکوتر مطابقت دارد. طراحی چراغ عقب ADV هم خاص و منحصر به فرد است و هنگام روشن بودن در شب، نمایی زیبا به این اسکوتر می بخشد.
پیشرانه مورد استفاده در هوندا ADV 150 یک واحد تک سیلندر از نوع SOHC به حجم دقیق ۱۴۹٫۳ سی سی است. پیشرانه ای ۲ سوپاپ و ۴ زمانه که با نسبت تراکم ۱۰٫۶:۱ از سیستم احتراق ترانزیستوری بهره می برد، در بهترین حالت، ۱۴٫۷ اسب بخار قدرت تولید می کند که این توان در ۸,۵۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است. بیشینه گشتاور آن هم در ۶,۵۰۰ دور بر دقیقه به ۱۳٫۸ نیوتن متر می رسد. سیستم خنک کاری این پیشرانه از نوع رادیاتور است و یک موتورسیکلت آب خنک به حساب می آید. هوندا برای این اسکوتر از گیربکس CVT با کلاچ اتوماتیک بهره گرفته که به فناوری V-Belt (V-Matic) نیز مجهز است.
با استفاده از فناوری V-Belt می توان ظرفیت انتقال قدرت را افزایش داد، چراکه شیارهای Vشکل، چسبندگی بهتری برای تسمه ایجاد می کنند. عملکرد تسمه و قرقره ها هم در این سیستم روان تر است و لغزش کم تری به وجود می آید. در یک کلام، بیش ترین بهره برداری از توان موتور را به وسیله این سیستم می توان تجربه کرد. برای سیستم تعلیق، هوندا در محور جلو از کمک فنر تلسکوپی ۳۱ میلی متری Showa استفاده کرده است، اما در محور عقب، شاهد نصب کمک های دوقلو از همان نوع Showa هستیم. استارت پیشرانه هم به شکل الکتریکی انجام می گیرد. سیستم سوخت رسانی هوندا ADV از نوع انژکتوری PGM-FI انتخاب شده است.
اگر قصد تعویض روغن موتور ADV 150 را داشتید، بدانید که مخزن روغن آن، حداکثر تا ۰٫۹ لیتر گنجایش دارد. حداکثر سرعت هوندا ADV 150 را از ۷۵ تا ۸۵ مایل بر ساعت (۱۲۰ تا ۱۳۷ کیلومتر بر ساعت) تخمین زده اند. ترمز چرخ جلو ADV از یک دیسک ۲۴۰ میلی متری و سیستم ضد قفل (ABS) تشکیل می یابد. چرخ عقب از ترمز کاسه ای ۱۳۰ میلی متری بهره می برد. رینگ چرخ هوندا ADV 150 در جلو و عقب، به ترتیب، ۱۴٫۰ و ۱۳٫۰ اینچی است. برای تایر جلو و عقب هم به ترتیب از لاستیک ۱۱۰/۸۰ و ۱۳۰/۷۰ استفاده کرده اند. باتری مورد استفاده در این اسکوتر از نوع ۱۲ ولتی با ظرفیت ۵ آمپر ساعت است. در خصوص ابعاد بدنه، طول، عرض و ارتفاع ADV به ترتیب، به ۱۹۵۰، ۷۶۳ و ۱۱۵۳ میلی متر می رسد. فاصله دو محور آن از هم ۱۳۲۴ میلی متر است و زین راکب هم تا زمین ۷۹۵ میلی متر فاصله دارد. ارتفاع شاسی موتور از زمین نیز ۱۶۵ میلی متر است. وزن خالص ADV 150 بدون سرنشین و بار اضافی ۱۳۳ کیلوگرم است. طبق اعلام هوندا، باک بنزین ADV 150 تا ۸ لیتر ظرفیت سوخت گیری دارد. برای مصرف سوخت هوندا ADV 150 در منابع مختلف اعداد متفاوتی نقل می شود، اما براساس تست های عملی، این اسکوتر با هر لیتر بنزین ۵۹٫۱ کیلومتر مسافت می پیماید.
در بحث امکانات، هوندا ADV 150 به سیستم ضد سرقت (دزدگیر هوشمند) مجهز شده است. سیستم انتخاب حالت راید هم در این اسکوتر وجود دارد که دو حالت Street و Road را در اختیار راکب می گذارد. یکی از امکانات مشترک میان ADV و دیگر محصولات هوندا سیستم مدیریت هوشمند مصرف انرژی (eSP) است که شامل سیستم استارت ACG و سامانه استارت/ استاپ هوشمند نیز می گردد. در ADV 150 خبری از کروز کنترل و سیستم کنترل کشش نیست. سیستم تعلیق ADV هم قابلیت تنظیم الکترونیکی را ندارد. کامپیوتر سفر برای سنجش مسافت پیموده‌شده، نشانگر مصرف سوخت لحظه ای و دماسنج هوای محیط در پشت آمپر ADV به چشم می خورند. خروجی برق برای شارژ لوازم جانبی هم تعبیه شده است. چراغ های جلو و عقب ADV از لامپ LED بهره می برند. همچنین این چراغ ها کاملاً قابل تنظیم هستند. سیستم ترمزگیری ترکیبی (CBS) هم از دیگر آپشن های این اسکوتر به شمار می رود. چراغ های روشنایی روز به صورت فابریک در این موتورسیکلت دیده می شوند.  
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار
پیشرانه مورد استفاده در هوندا ADV 150 یک واحد تک سیلندر از نوع SOHC به حجم دقیق ۱۴۹٫۳ سی سی است. پیشرانه ای ۲ سوپاپ و ۴ زمانه که با نسبت تراکم ۱۰٫۶:۱ از سیستم احتراق ترانزیستوری بهره می برد، در بهترین حالت، ۱۴٫۷ اسب بخار قدرت تولید می کند که این توان در۸,۵۰۰  دور بر دقیقه در دسترس است. بیشینه گشتاور آن هم در ۶,۵۰۰ دور بر دقیقه به ۱۳٫۸ نیوتن متر می رسد.
حداکثر سرعت هوندا ADV 150 را از ۷۵ تا ۸۵ مایل بر ساعت (۱۲۰ تا ۱۳۷ کیلومتر بر ساعت) تخمین زده اند.
طبق اعلام هوندا، باک بنزین ADV 150 تا ۸ لیتر ظرفیت سوخت گیری دارد. برای مصرف سوخت هوندا ADV 150 در منابع مختلف اعداد متفاوتی نقل می شود، اما براساس تست های عملی، این اسکوتر با هر لیتر بنزین ۵۹٫۱ کیلومتر مسافت می پیماید.        







در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari