جک s5 یک کراس اوور کامپکت محسوب می‌شود که با الگوبرداری از هیوندای توسان LM طراحی شده و طی سال ۲۰۱۳ با نام جک ریفاین S5 به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کرده است.
به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین ، شرکت کرمان موتور هم بعد از عرضه یکی دو مدل‌ هاچبک و سدان کمپانی جک، تصمیم گرفت بازار کراس اوورهای کشور به‌ویژه بازه قیمتی میانی خالی از حضور محصولات وارداتی کره‌ای یا ژاپنی را با عرضه جک اس 5 تا حدودی سروسامان دهد و این بخش نسبتا شلوغ بازار را به سمت محصولات خود بکشاند.
جک S5 نیز به واسطه قیمت‌گذاری مناسب و ظاهر مشابه هیوندای توسان توانست مشتریان زیادی را جهت خرید خود راضی کند و به فروش بالایی در کشورمان دست یابد. این خودرو ابتدا با مدل دنده‌ای در سال ۹3 مهمان جاده‌های کشور شد اما از سال ۹۵ مدل اتوماتیک جک S5 مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به مشتریان ایرانی تحویل داده شد تا دیگر بهانه‌ای برای نخریدن این کراس اوور کامپکت چینی از سوی خریداران ایرانی وجود نداشته باشد.
همچنین از سال ۹۹ جک S5 نیوفیس با چهره نسبتا جدید از سوی کرمان موتور به همراه پیشرانه ۱.۵ لیتری در اختیار متقاضیان داخلی قرار گرفته که در ادامه به ویژگی‌های تمام تیپ‌های مختلف جک اس5 اشاره خواهیم کرد.
همانطور که اشاره شد جک S5 با الگوبرداری از هیوندای توسان ال ام طراحی شده و ظاهری کاملا مشابه با محصول کره‌ای به خود گرفته است. استایل کلی بدنه این خودرو به اندازه تولیدات مدرن چینی، ورزیده و چابک به نظر نمی‌رسد اما در عین حال حجم پردازی‌های قابل قبولی روی پروفیل کناری، درب موتور و سپر جلو صورت پذیرفته که حس هیجان بیننده را به حدی قابل قبول افزایش می‌دهد.
 طرح چراغ‌های جلو به همراه مه شکن‌های روی سپر و سایر المان‌های این بخش نیز سبب به وجود آمدن چهره نسبتا قاطع اما خانوادگی برای نمای جلوی JAC S5 شده است. در نمای کناری، شاهد وجود قاب‌های پلاستیکی مشکی رنگ در بخش پایین بدنه و یک خط شانه‌ای هستیم که از گوشه چراغ عقب تا دریچه هوای تزئینی روی گلگیر جلو امتداد پیدا کرده است. فریم پنجره‌های جانبی نیز حالتی برگی شکل دارد و شباهت نسبتا دقیقی با پنجره‌های توسان ال ام را به نمایش می‌گذارد.
3
 نمای عقب اس 5 نیز به‌ویژه در بخش چراغ‌ها، با الگوبرداری از محصولات آلمانی مانند آئودی کیو ۵ طراحی شده و با توجه به المان‌هایی مثل چراغ‌های نواری روی سپر و همچنین خروجی اگزوزهای کرومی رنگ چهارضلعی، در مجموع ظاهری زیبا برای بخش پشت جک اس ۵ به وجود آمده است. البته هماهنگی چندانی میان طراحی نواحی عقب و جلو خودرو دیده نمی‌شود و این مورد یکی از نکات منفی ظاهر کراس اوور کرمان موتور به حساب می‌آید.
همچنین جک s5 نیوفیس نیز که به‌تازگی توسط کرمان موتور به دسته کراس اوورهای جمع‌وجور بازار داخل اضافه شده است، از لحاظ طراحی کناری و نمای پشت تفاوت چندانی با جک اس ۵ فیس قبل ندارد. اما در بخش چهره آن تحولات جدی رخ داده و برخی نواحی مثل جلو پنجره، سپر جلو و مه شکن‌ها تغییرات اساسی را به خود دیده است؛ به نحوی که تا حدودی از خشونت چهره اس5 نیو کاسته شده است. به طور کل می‌توان گفت که ظاهر این خودرو کمی گنگ‌تر از قبل به نظر می‌رسد و بر همین اساس احتمالا هنوز هم بسیاری از مشتریان ظاهر اس ۵ قدیمی را علی‌رغم همه به‌روزرسانی‌ها به چهره مدل جدید این خودرو ترجیح می‌دهند.
4
در مورد طراحی کابین تیپ‌های مختلف جک اس5 نیز باید گفت که کابین این خودرو همچون نمای بیرونی با الگوبرداری از نسل دوم هیوندای توسان که متولد حدود 10 سال پیش است، طراحی شده و برای آن دوران وجهه تقریبا جذابی را به نمایش می‌گذارد. اما این سبک طراحی با توجه به ورود تدریجی خودروهای مدرن‌تر چینی به بازار ما نمی‌تواند همه مشتریان را نسبت به خود راضی کند. برای مثال می‌توانید به کابین محصولاتی مثل فردا sx5 و بهمن موتور فیدلیتی و یا دیگر خودروهای چینی تازه‌وارد بنگرید تا ببینید که داشبورد جک s5 دیگر برای دوران کنونی خیلی دل‌چسب و چشم‌نواز جلوه نمی‌کند.
5
مواد تشکیل‌دهنده ادوات کابین نیز از جنس پلاستیک خشک‌ با سطح کیفی نه‌چندان مرغوب است و از این جهت نیز انتقادهایی به جک s5 وارد می‌شود. اما کابین خودرو نسبتا جادار است و یک خانواده پنج‌نفره می‌توانند با محدودیت حداقلی از آن استفاده کنند. درون صندوق عقب جک اس5  فضایی درحدود 505 لیتر یافت می‌شود که در نتیجه از لحاظ دغدغه‌های مسافرتی مشکل اساسی برای مشتریان و کاربران این خودرو وجود نخواهد داشت.
 درمجموع باید عنوان کرد که کابین جک s5 برای همان سال‌های ۹۳ تا ۹۷ طراحی جذابی دارد و می‌تواند رضایت مشتریان آن دوران را به دست آورد اما در مقایسه با خودروهای مدرن امروزی حرف چندانی برای گفتن از لحاظ بصری ندارد و بیننده دیگر از دیدن آن خیلی دچار هیجان و حس نشاط نخواهد شد.
جک S5 فیس قدیم به منظور تامین قوای محرکه خود یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۷۸ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر را در کنار یک گیربکس ۶ دنده دستی به خدمت گرفته است. شتاب صفر تا صد جک اس 5 دنده ‌ای برابر با ۱۰.۸ ثانیه ارزیابی شده و نهایت سرعت آن نیز به حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین جک S5 دنده‌ای معادل 1505 کیلوگرم وزن دارد و به طور متوسط نیازمند مصرف سوخت ۷.۷ لیتر به منظور پیمودن ۱۰۰ کیلومتر مسافت است. جک اس ۵ اتوماتیک نیز از همین موتور بهره می‌برد اما گشتاور آن به ۲۶۵ نیوتن متر می‌رسد و از گیربکس شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه به منظور انتقال نیرو به سوی چرخ‌های جلو استفاده می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ جک اس ۵ اتوماتیک برابر ۱۱.۷ ثانیه است و حدود 1۵۴۵ کیلوگرم نیز وزن دارد.
6
اما همانطور که اشاره شد جک S5 نیوفیس به موتور جدید با حجم کمتر تجهیز شده و از لحاظ فنی با مدل‌های قبلی تفاوت دارد. موتور این خودرو می‌تواند تا ۱۷۱ اسب بخار قدرت تولید کند و نهایت گشتاورش نیز به ۲۵۱ نیوتن متر می‌رسد. لازم به ذکر است که این پیشرانه از نوع TGDi است و از سیستم پاشش سوخت مستقیم با راندمان و بهره‌وری بالاتر و مصرف سوخت پایین‌تر سود می‌برد. گیربکس ۶ دنده اتومات دوکلاچه نیز در کنار این موتور وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.
 حداکثر سرعت مدل نیوفیس جک اس 5 حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ذکر شده اما شتاب و مصرف سوخت رسمی این مدل در دسترس نیست. البته با توجه به شرایط، می‌شود عنوان کرد که شتاب و چابکی این خودرو خیلی نسبت به قبل کاهش پیدا نخواهد کرد و مصرف سوختش نیز احتمالا مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.
7
در بحث تجربه رانندگی هم باید گفت که کیفیت سواری جک s5 خیلی نرم نیست اما تا حد امکان از ورود ضربات به درون کابین توسط سیستم تعلیق جلوگیری می‌شود. از سوی دیگر سواری اسپرت این خودرو باعث به وجود آمدن پایداری و هندلینگ مناسب برای یک چنین کراس اوور خوش قد و قامتی شده است. از لحاظ چابکی هم می‌شود گفت s5 به‌ویژه در مدل دنده‌ای، یکی از سریع‌ترین کراس اوورهای موجود در بازار در سگمنت و رده قیمتی خود است و قدرت ترمزهای آن نیز نسبتا مناسب و اطمینان‌بخش ارزیابی می‌شود.
نسخه اتوماتیک جک s5 فیس قدیم از امکاناتی به شرح زیر بهره می‌برد:
 سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، اتولایت، مه شکن‌های جلو عقب، چراغ‌های عقب ال ای دی، کامپیوتر سفری، روکش صندلی چرمی، روکش چرمی فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه مموری، ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز کمکی، هیدرولیک، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل سرعت در سرپایینی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، چهار عدد کیسه هوا، سنسور فشار باد تایرها، فرمان برقی دو جهته، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، دوربین عقب، حسگرهای پارک جلو و عقب، اتصال از طریق بلوتوث، سیستم صوتی با شش بلندگو، usb ، درگاه برق ۱۲ ولت، آنتن شیشه ‌ای، سنسور باران، گرمکن شیشه جلو، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای.
8
ضمنا جک S5 نیوفیس هم علاوه بر دارا بودن آپشن‌های مدل قبلی، دو نقیصه مهم در این قسمت را مرتفع کرده و کروز کنترل به همراه دی لایت را به لیست آپشن‌های جک S5 اضافه کرده است. بنابراین می‌شود گفت که امکاناتی تقریبا مناسب و قابل قبولی در این رنج قیمت در جک اس ۵ نیوفیس وجود دارد و انتقاد چندانی نمی‌توان به آنها وارد دانست.
قیمت جک S5 اتوماتیک صفر کیلومتر مدل 1400 هم‌اکنون در بازار کشور برابر 770 میلیون تومان و ارزش مدل 99 آن حدود 730 میلیون تومان است. مدل دنده‌ای این خودرو هم تا سال ۹۷ بیشتر تولید نشد . همچنین قیمت جک S5 نیوفیس مدل ۱۴۰۰ برابر در نمایندگی حدود 779 میلیون تومان اعلام شده و این خودرو با چنین مبلغی قابل خریداری است.
از جمله مهم‌ترین رقبای جک اس ۵ در بازار هم می‌توان به چری تیگو ۵ IE، تیگو5 توربو، هایما اس ۷ توربو، ام وی ام X55 مدیران خودرو و … اشاره کرد.
 

تمامی حقوق این سایت متعلق به میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

source

توسط autokhabari