تیگو ۵ نخستین محصول کمپانی چری چین بود که با نشان خود این برند روانه بازار ایران شد.
هر چند این روزها به دلیل تحریم ها، با لوگوی MVM به دست مشتری می رسد. شرکت مدیران خودرو از سال ۱۳۹۴ که تیگو ۵ را عرضه کرد، توانست فروشی بالا را با این کراس اوور تجربه کند. اگر شما هم قصد انتخاب این خودرو را دارید، حتماً به راهنمای خرید چری تیگو ۵ نیاز پیدا می کنید.
تیگو ۵ در دسته کراس اوورهای کامپکت جای می گیرد. با این حال، به سبب ارتفاع زیاد و ابعاد نسبتاً درشت، چندان هم خودرو کوچکی نیست و نسبت به بسیاری از کراس اوورها و شبه کراس اوورهای موجود در بازار، بیش تر حس یک شاسی بلند واقعی را به ما می دهد. عمده تیگو ۵های موجود در بازار از نوع فیس لیفت هستند که از سال ۱۳۹۶ به بعد عرضه شده اند. تیگو ۵ همواره در طول سال های گذشته، رقیب مستقیم جک S5 بوده و در چند سال اخیر، هایما S7 نیز به گردونه رقابت آن دو اضافه شده است. اگرچه امروز تیگو ۵ در مقایسه با رقبای تازه وارد، چهره ای تکراری پیدا کرده است و کم تر از قبل جذابیت دارد، اما هنوز هم یکی از گزینه های اصلی در بازار کراس اوورهای میان رده به حساب می آید. هر چند قیمت جدید اعلام شده برای تیگو ۵ از سوی مدیران خودرو، ارزش خرید آن را نسبت به گذشته پایین آورده است.
با تمام این صحبت ها، اگر هنوز به دلیل شرایط فروش اقساطی روی به خرید تیگو ۵ آورده اید و یا قصد انتخاب نسخه های کارکرده آن را دارید، بهتر است در مقاله راهنمای خرید چری تیگو ۵ با ما همراه باشید تا بیش تر با نقاط مثبت و منفی این خودرو آشنایی پیدا کنید.
اولین بخش از راهنمای خرید چری تیگو ۵ را با طراحی شروع می کنیم که مهم ترین عامل استقبال بازار از آن نیز همین ظاهر معقول و منطقی بود. چری در طراحی این مدل برای اولین بار از طراحان نام آور دنیا کمک گرفت. طراحان سابق دایملر، کرایسلر، پورشه و ب ام و در پروسه طراحی تیگو ۵ با چری همکاری کردند. به همین دلیل، چهره تیگو ۵ در مقایسه با تولیدات پیشین چری و دیگر خودروسازان چین به مراتب قابل تحمل تر است. شباهت به محصولات برندهای اروپایی را نیز به خوبی در چهره تیگو ۵ می توان احساس کرد. در فیس لیفتی که چری برای این محصول ترتیب داد، فقط جزییاتی از ظاهر بیرونی خودرو تغییر یافت، اما همین تغییرات کوچک سبب شد تیگو ۵ در بازار پررقابت کراس اوورها بتواند خود را به روز نگه دارد. گرافیک چراغ ها نسبت به قبل جذاب تر شد. استفاده از لامپ نئون در چراغ های جلو و عقب، جلوه ای تازه به نمای بیرونی تیگو ۵ داد.
طراحی دوباره سپرها هم به ایجاد شخصیت مدرن تر برای تیگو ۵ کمک کرد. به خصوص سپر جلو که چراغ های روزتاب را هم در کنار پروژکتورها در بر می گیرد. تیگو ۵ از نمای جلو صلابت ظاهری خوبی دارد و یک کراس اوور قوی به نظر می آید. از نمای عقب، سبک طراحی تیگو ۵ فانتزی تر شده و به رقبای کره ای شبیه است. نکته مثبت در طراحی بیرونی تیگو ۵ را استفاده به جا از تزیینات کرومی باید دانست، به گونه ای که، شاهد شلوغ کاری یا زیاده روی در کروم کاری بدنه نیستیم. مدیران خودرو در نسخه فیس لیفت از تعویض رینگ ها خودداری کرد. البته رینگ های قدیمی تیگو ۵ همچنان با ظاهر جدید همخوانی دارند. شاید تنها نقطه ضعف طراحی تیگو ۵ عدم رعایت نسبت عرض به ارتفاع باشد. بلندی زیاد تیگو ۵ باعث شده است پهنای آن کم به نظر بیاید و همین موضوع، یک استایل اصطلاحاً آمبولانسی برای آن ایجاد کرده است!
طراحی داخلی تیگو ۵ چند مرتبه دست خوش تغییراتی شده است. ملاک ما در مقاله راهنمای خرید چری تیگو ۵ همان آخرین طرح ارائه شده در نسخه های صفرکیلومتر تحویلی به مشتریان است. چری در طراحی داخلی تیگو ۵ تلاش کرده است سبکی امروزی و همه پسند را دنبال کند. داشبورد مدل های جدید تیگو ۵ با نمایشگر بزرگ عمودی، جذابیتی دوچندان نسبت به مدل های قدیمی پیدا کرده است. این نمایشگرها که در دنیای ماشین ها، اصطلاحاً به نمایشگر تسلایی معروف شده اند، افزون بر کاربری مولتی مدیا، کلیه تنظیمات مربوط به سیستم صوتی و سیستم تهویه را هم در بر می گیرند. در حقیقت، بخش زیادی از کلیدهای فیزیکی متعلق به آپشن های خودرو، که از روی کنسول حذف شده است، به داخل نمایشگر انتقال یافته اند.
این ایده شاید در ظاهر، حس مدرنیته به سرنشینان بدهد، اما استفاده از کلیدهای تمام لمسی برای شخص راننده در حین رانندگی به مراتب سخت تر است و حتا می تواند سبب حواس پرتی او شود. طراحی سایر بخش های کابین تیگو ۵ همچون رودری ها، دسته دنده و غربیلک فرمان از روز اول تغییر خاصی نکرده است. صفحه کیلومتر تیگو ۵ در مدل های فیس لیفت، نورپردازی جذاب تری دارد. دیگر تغییر مهم در کابین تیگو ۵های جدید، تودوزی چرم مشکی – نارنجی برای صندلی ها و رودری هاست که تم اسپرت به فضای اتاق خودرو می بخشد. از نظر مرغوبیت متریال مورد استفاده در کابین باید گفت تیگو ۵ قطعاً جزو باکیفیت ترین چینی های بازار نیست، اما نسبت به محصولات ارزان تر مدیران خودرو وضعیت قابل قبولی دارد.
مدیران خودرو تا امروز، تیگو ۵ را در تیپ های مختلفی روانه بازار کرده است. IE، IL، TE، اکسلنت، لاکچری، و لاکچری اسپرت انواع نسخه های عرضه شده از تیگو ۵ هستند. در حال حاضر، فقط دو نسخه IE و TE از سوی شرکت عرضه می شوند که البته مدل TE هم در تیراژی بسیار محدود به بازار آمده است. بنابراین ما ملاک اصلی خود را در راهنمای خرید چری تیگو ۵ بر همان تیپ IE قرار می دهیم. کروز کنترل، سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری و سیستم کنترل حرکت در سربالایی چهار آپشن اساسی و مهم در تیگو ۵ هستند. سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور نور، سنسور فشار باد لاستیک ها و سیستم انتخاب حالت رانندگی هم نمره قبولی این خودرو را بالاتر می برند. اما نمایشگر ۱۰٫۰ اینچی لمسی، دوربین عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دو منطقه ای، گرم کن صندلی های جلو و سان روف در نهایت، کار را تمام می کنند. تیگو ۵ با مجموع امکانات گفته شده، گزینه ای قابل تأمل به نظر می آید. البته از کاستی هایی همچون عدم امکان تنظیم برقی صندلی سرنشین، نبود آینه الکترو کرومیک، نبود دوربین دید ۳۶۰ درجه و استفاده از فرمان هیدرولیک به جای فرمان الکتریکی، به سادگی نمی توان گذشت. در بحث ایمنی، تیگو ۵ در کنار آپشن های کمکی نام‌برده، به ۴ کیسه هوا مجهز شده است که جای خالی ایربگ های پرده ای در این کراس اوور کاملاً حس می شود.
شاید آن زمان که مهندسان چری به فکر طراحی تیگو ۵ افتادند، باید چاره ای هم برای ساخت قوای محرک این کراس اوور می اندیشیدند. نصب پیشرانه ۲٫۰ لیتری تنفس طبیعی روی تیگو ۵، بدترین ایده تیم مهندسی چری در یک دهه اخیر بود! شاید این پیشرانه در کراس اوور سبک وزنی همچون تیگو ۳ (ایکس ۳۳) بد جواب نداده باشد، اما قطعاً برای تیگو ۵ ضعیف و کم توان است. هر چند مدیران خودرو و چری سرانجام در سال ۱۴۰۰ اقدام به نصب پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو بر روی تیگو ۵ کردند و نسخه TE را به بازار فرستادند، اما همه می دانیم که حکایت نوش دارو پس از مرگ سهراب چیست! با توجه به تعداد محدود و قیمت بالای نسخه های TE، عملاً در راهنمای خرید چری تیگو ۵ نمی توانیم به بررسی آن بپردازیم، چراکه عمده تیگو ۵های قابل خریداری در بازار کشور از همان پیشرانه ۲٫۰ لیتری قدیمی بهره می برند.
پیشرانه ای که ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کند، اما بدترین قسمت ماجرا اینجاست که چری برای انتقال توان اندک این پیشرانه به چرخ های جلو به گیربکس اعصاب خردکن CVT متوسل شده است! یک جعبه دنده تنبل که تعویض ۷ دنده را برای راننده شبیه سازی می کند. بهتر است قبل از تصمیم گیری برای خرید تیگو ۵، بار دیگر به کاتالوگ این خودرو مراجعه کنید و وزن بیش از ۱٫۵ تنی آن را با ترکیب پیشرانه بدون توربو و جعبه دنده CVT در نظر بگیرید. در این صورت، اگر هم روزی تیگو ۵ خریدید، حداقل از رانندگی کسالت بار و شتابگیری فرسایشی آن غافل گیر نخواهید شد! چراکه آگاهانه تن به انتخاب این خودرو داده اید!
با تمام انتقادهایی که به شرکت مدیران خودرو و نحوه عملکردش وارد می دانند، نقطه مثبت اصلی در کارنامه کاری آن، همین شبکه گسترده خدمات پس از فروشش است. شاید مهم ترین مزیت در راهنمای خرید چری تیگو ۵ را بتوان همین فراوانی قطعات یدکی و خدمات در سطح کشور دانست. البته زمانی که از فراوانی قطعات صحبت می کنیم، طبیعی است که نباید تیگو ۵ را با خودروهای ایرانی قیاس کرد، اما در مقام مقایسه با دیگر برندهای چینی حاضر در ایران، محصولات چری و ام وی ام از نظر در دسترس بودن لوازم یدکی، کم تر مالکان خود را به دردسر می اندازند. همچنین افزون بر نمایندگی های مجاز، تعداد تعمیرکاران خارج از شبکه مدیران خودرو هم در سال های اخیر افزایش یافته است و تقریباً در تمام شهرهای بزرگ مکانیک های آشنا به خودروهای چری و ام وی ام را می توان پیدا کرد.  
خرید محصولات ام وی ام و چری شاید در وهله اول به واسطه شرایط خرید منعطف، جذاب به نظر بیاید، اما همین تنوع در پرداخت و طرح های اقساطی نهایتاً به ضرر مالکان این خودروها تمام می شود، چراکه همیشه امکان خرید خودروهایی همچون تیگو ۵ به صورت صفر کیلومتر با پیش پرداخت اندک وجود دارد. بنابراین در بازار خودرو، اکثر خریداران ترجیح می دهند به جای انتخاب مدل های کارکرده از محصولات ام وی ام و چری، نسخه های صفرکیلومتر این خودروها را به صورت اقساطی از شرکت تحویل بگیرند. بنابراین مالکان تیگو ۵ و دیگر محصولات این برند که قصد فروش اتومبیل خود را دارند، باید با افت قیمتی سنگین به معامله با خریدار رضایت دهند. در یک جمع بندی، مهم ترین نقطه ضعف در راهنمای خرید چری تیگو ۵ بعد از مشخصات فنی ضعیف، بازار خرید و فروش راکد و افت قیمت زیاد آن است که این کراس اوور را تبدیل به گزینه ای نامناسب برای سرمایه گذاری می کند.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار
کروز کنترل، سیستم های کنترل کشش و پایداری و سیستم کنترل حرکت در سربالایی چهار آپشن اساسی و مهم در تیگو ۵ هستند. سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور نور، سنسور فشار باد لاستیک ها و سیستم انتخاب حالت رانندگی هم نمره قبولی این خودرو را بالاتر می برند. اما نمایشگر ۱۰٫۰ اینچی لمسی، دوربین عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دو منطقه ای، گرم کن صندلی های جلو و سان روف در نهایت، کار را تمام می کنند.
عمده تیگو ۵های قابل خریداری در بازار کشور از همان پیشرانه ۲٫۰ لیتری قدیمی بهره می برند. پیشرانه ای که ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کند، اما بدترین قسمت ماجرا اینجاست که چری برای انتقال توان اندک این پیشرانه به چرخ های جلو به گیربکس اعصاب خرد کن CVT متوسل شده است!
اکثر خریداران ترجیح می دهند به جای انتخاب مدل های کارکرده از محصولات ام وی ام و چری، نسخه های صفرکیلومتر این خودروها را به صورت اقساطی از شرکت تحویل بگیرند. بنابراین مالکان تیگو ۵ و دیگر محصولات این برند که قصد فروش اتومبیل خود را دارند، باید با افت قیمتی سنگین به معامله با خریدار رضایت دهند.       







در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari