تیم تحریریه
 طرح کمیسیون صنایع مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو از مسیر واردات و عرضه خودرو در بورس کالا چندان به مذاق رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت خوش نیامده و مشخص نیست با وجود این مخالفت‌ها، این طرح‌ها چه سرانجامی پیدا خواهند کرد. 
نمایندگان مجلس دهم و یازدهم به دنبال این بودند تا از مسیر خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز، واردات و عرضه خودرو در بورس کالا چالش‌های صنعت و بازار خودرو را به نوعی بر‌طرف کنند. خصوصی‌سازی مدنظر نمایندگان که به سد سخت شورای نگهبان برخورد کرد و کنار گذاشته شد این در شرایطی است که با وجود پیگیری مجلس، حالا وزیر صمت به طور صریح با دو طرح دیگر مجلس یعنی واردات و عرضه خودرو در بورس مخالفت کرده است. چندی پیش نمایندگان عضو کمیسیون صنایع در راستای اصلاح ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت و قیمت خودرو، واردات خودرو را به طور مشروط و محدود مصوب کردند. 
اصلاح ماده ۴ در صحن علنی به رای گذاشته شد و توانست نظر موافق اکثر نمایندگان را کسب کند اما شورای نگهبان ایرادهایی به طرح یاد شده گرفت و آن را به مجلس عودت داد. در جلسه‌ای که برای رفع ایرادهای شورای نگهبان در کمیسیون صنایع تشکیل شد، وزیر صمت نیز حضور پیدا کرد و به طور مشخص از نمایندگان مجلس خواست تا طرح خود را تا پایان سال جاری به تعویق بیندازند. البته وزیر صمت در آن جلسه اعلام کرد با واردات خودرو در سال آینده موافق است. این اظهارنظر وزیر بیش از آنکه نشان‌دهنده موافقت او با طرح نمایندگان برای واردات خودرو باشد از سوی کارشناسان به خرید زمان توسط فاطمی‌امین تعبیر می‌شد.

اما چرا سکاندار وزارت صمت واردات خودرو را برنمی‌تابد؟ ایجاد نوسان ارزی در بازار و جمع کردن ارز از کف بازار برای واردات خودرو عمده دغدغه‌ای است که فاطمی‌امین در مخالفت خود با مصوبه اصلاحی مجلس عنوان کرد. در کنار دغدغه ارزی، فاطمی‌امین معتقد است که پیش از آزادسازی واردات باید تیراژ تولید خودرو را افزایش داد و زیرساخت‌های لازم را مهیا کرد.
در حالی این مساله به عنوان دلواپسی از سوی فاطمی‌امین ابراز می‌شود که به‌طور مشخص وزیر صمت مسوول تنظیم بازار ارز نیست و او باید تمام تمرکز خود را روی تنظیم بازار خودرو قرار دهد. از دیگر سو‌ مشخص نیست چرا فاطمی‌امین واردات خودرو به کشور را به رشد تیراژ خودروسازان گره زده است؟ همچنین منظور خود را از ایجاد زیر‌ساخت به‌طور شفاف بیان نکرده است. از سوی دیگر وزیر صمت دولت سیزدهم در مراسم رونمایی از خودروی تارا اتوماتیک نیز مخالفت خود با عرضه خودرو از مسیر بورس کالا را علنی کرد.
اعلام مخالفت وزیر با عرضه خودرو از مسیر بورس کالا در حالی است که نمایندگان عضو کمیسیون صنایع مشغول چکش‌کاری طرح خود هستند و قصد دارند بعد از نهایی شدن آن در کمیسیون این طرح را در صحن علنی به رای بگذارند. با وجود اینکه طراحان طرح عرضه خودرو از مسیر بورس کالا معتقدند این مسیر می‌تواند علاوه بر اینکه بساط دلالی را از بازار خودرو جمع کند، خودرو را به دست مصرف‌کننده واقعی رسانده و سر و سامانی به وضعیت مالی خودروسازان دهد، اما وزیر صمت نظری غیر از این دارد. فاطمی‌امین عرضه خودرو در بورس را مفهومی نادرست می‌داند و معتقد است بورس سازوکاری برای کامودیتی‌ها و کالاهای پایه‌ای دارد و خودرو به هیچ عنوان در مصداق آن قرار نمی‌گیرد.
با توجه به مخالفت وزیر صمت با ایده‌های نمایندگان مجلس برای حل چالش‌های پیش روی بازار خودرو، به نظر می‌رسد نمایندگان دو راه پیش‌رو داشته باشند. راه اول این است که طرح‌های خودرویی خود را با جدیت پیگیری کنند و راه دوم این است که با توجه به همسویی که کلان مجلس با دولت سیزدهم دارد، چنانچه نتوانند وزیر صمت را درباره طرح خود به نوعی قانع کنند، بحث واردات و عرضه خودرو در بورس را بایگانی کرده و دیگر پیگیر آن نباشند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، در نقشه راه ترسیم شده، به سمت داخلی‌سازی پلتفرم خودرو حرکت کرده‌ایم، گفت: محصول پروژه K125…
خودروهای پرقدرت و بخصوص 6 سیلندر در ایران طرفداران خاص خود را دارد و در سالیان گذشته این خودروها در اتوبانها و جاده های کشور جولان می دادند و توجهات…
قصد داریم در این مطلب به‌سراغ بررسی یک هاچ‌بک جذاب واقعا ایتالیایی برویم و مشخصات این خودرو را به‌چالش بکشیم.  خودرویی که چندسالی در بازار کشور ما عرضه شد و…
قیمت محصولات مدیران خودرو که شامل خودروهای چری و ام وی ام می باشد همواره در کارخانه گرانتر از بازار آزاد می باشد و این نکته بسیار جالبی در بازار…
خودروسازی کرمان موتور نماینده رسمی مونتاژ و فروش محصولات جک چین در ایران، قیمت جدید محصول KMC T8 را ویژه آبان ماه 1400 اعلام کرد. قیمت درج شده از ابتدای…
وزیر صمت با واردات خودروهای خارجی سرانجام موافقت کرد. در صورت تصویب این مصوبه، ۵۰ تا ۷۰ هزار خودروی خارجی وارد بازار کشور می‌شود. آیا با آزادسازی واردات، قیمت خودرو…
تو بازار آزاد هم که همینه دیگه چرا با تاخیر ۴ ماه پولم بخوابه و…
همش دروغ میگن تو هر کنفرانسی میگن کیفیت محصولات.میزان تولید.محصول جدید و. . .تولید میکنیم…
ماشین نخرید…همه را صاحب ماشین میکنیم.
دوستان توجه کنید افعال معکوس برره ای بکار برده
سلام، لطفا شتاب ۴۰۵ و دنا رو هم تست کنید.
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمام حقوق این وبسایت برای بانک اطلاعات خودرو محفوظ است.
طراحی و برنامه نویسی توسط : Car.ir

source

توسط autokhabari