خودروسازان از ظرفیت طرح مشارکت در تولید برای عرضه محصولات خود چندان استفاده نکرده‌اند و بیشتر از دو مسیر فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش، محصولات خود را به دست مصرف‌کنندگان رسانده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از دنیای اقتصاد: اردیبهشت ماه سال گذشته سیاست‌گذار خودرویی سه مسیر فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش، مشارکت در تولید را به عنوان مسیرهای عرضه خودرو به شرکت‌های خودروساز پیشنهاد داد. اما همان‌طور که ذکر شد مسیر «مشارکت در تولید» چندان با اقبال خودروسازان مواجه نشد.
دو خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته در مجموع ۶ طرح مشارکت در تولید را نهایی کردند. به‌طوری که ا یران‌خودرو و سایپا  طی سال گذشته ۳ طرح «مشارکت در تولید» را اجرایی کردند.  اما طی هفت‌ماهی که از سال جاری گذشته، خبری از اجرای طرح مشارکت در تولید توسط ایران‌خودرو و سایپا نبود.  اما ایران‌خودرویی‌ها به نوعی چراغ اول طرح مشارکت در تولید در سال جاری را روشن کردند. این خودروساز از متقاضیان برای مشارکت در تولید ۶ محصول دناپلاس توربوشارژ دستی و اتوماتیک، تارا دستی، پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای، رانا پلاس و سورن پلاس دعوت کرده است. آبی‌های جاده مخصوص آخرین طرح مشارکت در تولید خود را سال گذشته در آذرماه برگزار کردند.  در آن طرح مشارکت در تولید پنج محصول دناپلاس، پژو ۲۰۷ دستی، پارس TU۵، رانا پلاس و سورن پلاس به مشتریان عرضه شد.  بنابراین شاهد هستیم که سه محصول رانا پلاس، سمند سورن پلاس و دنا پلاس در هر دو طرح آخر مشارکت در تولید ایران‌خودرو حضور داشتند.  نکته قابل توجه در ارتباط با اجرای طرح مشارکت در تولید ایران‌خودرو در آبان ۱۴۰۰ کاهش سود مشارکت پرداختی به شرکت‌کنندگان است.  در طرح مشارکت در تولیدی که در آذرماه سال ۹۹ برگزار شد سود در نظر گرفته شده برای متقاضیان از یک دامنه ۹ تا ۱۲درصدی برخوردار بود. اما در نخستین طرح مشارکت در تولید سال ۱۴۰۰ بازه ۶ تا ۷ درصدی از سوی این خودروساز برای مشتریان در نظر گرفته شده است.  به نظر می‌رسد دلیل این کاهش سود مشارکت بی‌ارتباط به بازه تحویل خودروهای عرضه شده از مسیر این طرح نباشد.  خودروهای عرضه شده در طرح مشارکت در تولید آبان ۱۴۰۰ سال آینده، طی آذر تا دی به مشتریان تحویل داده می‌شوند. بنابراین بازه تحویل ۱۳تا۱۴ ماه در نظر گرفته شده است.  اما در طرح مشارکت در تولیدی که آذر ۹۹ توسط این خودروساز برگزار شد، بازه تحویل از فروردین ۱۴۰۱ تا آذر همان سال پیش‌بینی شده بود، بنابراین بازه آن از ۱۵ ماه تا ۲۴ ماه را در بر می‌گرفت.  مشتریان برای شرکت در مشارکت در تولید دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک باید حدود ۱۵۶ میلیون تومان به حساب این خودروساز واریز کنند. ایران‌خودرو برای عرضه تارا با گیربکس دستی در این طرح فروش خود مبلغ ۱۱۶ میلیون تومان را به عنوان پیش‌پرداخت در نظر گرفته است.  دنا پلاس توربو شارژ با گیربکس دستی نیز پیش پرداختی معادل ۱۱۴ میلیون تومان دارد. متقاضیانی که در طرح مشارکت در تولید پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی و سقف پانوراما برنده می‌شوند باید پیش پرداختی حدود ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را به حساب آبی‌های جاده مخصوص واریز کنند.  مبلغ پیش‌پرداخت برای شرکت در طرح مشارکت در تولید سمند سورن پلاس و رانا پلاس نیز به ترتیب حدود ۸۱ میلیون و ۷۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را تست کرده ایم. از سویی در بخش تیپ کار، به مجموعه بوتیک گاراژ سری زده ایم و با مبحث راهکارهای کاهش نفوذ صدا به کابین خودرو آشنا شده ایم.
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari