فیلتر بنزین وظیفه تمیز کردن سوخت از آلاینده ها بر عهده دارد. با توجه به اینکه در اغلب پمپ بنزین های ایران کیفیت بنزین ها چندان تعریفی ندارد از این رو تعویض به موقع فیلتر بنزین نقش زیادی در بالابردن عمر موتور خودرو و قطعات مختلف آن دارد.
در این مقاله قصد داریم زمان مناسب تعویض صافی بنزین ، نشانه های کثیفی فیلتر بنزین و محل قرار گیری آن در خودروهای مختلف را بررسی نماییم.
کیفیت بنزین استفاده شده در خودرو تاثیر بسیاری در طول عمر موتور و قدرت آن دارد. با توجه به کیفیت پایین بنزین در ایران ، یکی از مهم ترین لوازم یدکی آریزو که باعث افزایش عمر موتور خودرو می شود فیلتر یا صافی بنزین است که در صورتی که در زمان مناسب تعویض نگردد کثیفی و گرفتگی فیلتر بنزین باعث کثیف شدن انژکتورها پایین آمدن بازده موتور،  بد روشن شدن موتور و کوتاه شدن عمر پمپ بنزین شود.
با توجه به قیمت نه چندان زیاد فیلتر بنزین توصیه می شود در هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر صافی بنزین تعویض گردد. قابل ذکر است نوع بنزین ،  نحوه بنزین زدن و زمان بنزین زدن و نیز کیفیت جایگاه سوخت تأثیر مستقیمی بر روی کثیف شدن فیلتر بنزین دارد.
همچنین زمان تعویض فیلتر بنزین به مکانی که در آن زندگی می کنید وابسته است. در شهرهایی که آلودگی هوا و ریزگرد های زیاد وجود دارد عمر کلیه فیلترهای خودرو بطور قابل توجهی کاهش می یابد. معمولا خودروسازها در دفترچه های راهنمای خودرو زمان تعویض فیلتر بنزین را یادآور می شوند. اما بطور معمول گفته می شود نهایتا  هر ۲۰ الی ۳۰ هزار کلیومتر کارکرد خودرو باید فیلتر بنزین را تعویض نمود. اما ما به شما توصیه می کنیم که بدلیل ارزان قیمت بودن این قطعه ، فیلتر بنزین را در کیلومترهای کمتر تعویض نمایید.
همیشه سعی کنید که تا چراغ بنزین روشن نشده است هم برای جلوگیری از سوختن پمپ بنزین و هم اینکه ناخالصی ها وارد صافی بنزین نشود بنزین بزنید.
فیلتر بنزین جایی بین باک خودرو و موتور قرار دارد ولی عموما ، فیلتر بنزین داخل باک قرار دارد ، و یا جایی در میان لوله های سوخت در کف اتومبیل. در برخی از خودروها مثل ماشین های چینی و کره ای صافی بنزین در زیر صندلی عقب راننده و در کنار پمپ بنزین خودرو قرار گرفته است.
علاوه بر مقدار کیلومتر طی شده، توجه به نشانه‌ها و علایم خودرو از اهمیت بالایی در تشخیص زمان تعویض صافی بنزین دارد. در ادامه برخی نشانه‌ها را مختصر توضیح داده ایم:
یکی از اولین علائم‌ کثیفی فیلتر بنزین، استارت زدن سخت خودرو است. فیلتر بنزین کثیف و پر شده ممکن است جریان سیستم سوخت را محدود کند یا باعث مختل شدن آن شود و این موضوع ممکن است موجب سخت روشن شدن ماشین شود.
کاهش قدرت موتور به خصوص در زمان شتاب گیری ممکن است در اثر کثیف بودن فیلتر بنزین ایجاد شود. در این شرایط کامپیوتر موتور (ای سی یو ) برای محافظت از سیستم سوخت رسانی در برابر ذرات آلاینده، خروجی موتور را محدود می‌کند. بنابراین ممکن است اتومبیل دچار کندی شود و یا حتی چراغ چک روشن شود.
مشکلات فیلتر بنزین همچنین می‌تواند باعث شود که چراغ بررسی موتور یا همان چراغ چک روشن شود. برخی از خودروها  مجهز به سنسور فشار سوخت هستند که فشار کلی سیستم سوخت را کنترل می‌کند. فیلتر بنزین گرفته شده، ممکن است باعث کاهش فشار شود که در صورت شناسایی سنسور، در نهایت باعث می‌شود چراغ بررسی موتور برای هشدار به راننده روشن شود.
برخی اوقات خروج دودی با بوی بسیار نامطبوع از اگزوز اتومبیل نشان می‌دهد که فیلتر سوخت نیاز به تعویض دارد.
یکی از علائم کثیف شدن فیلتر بنزین ، تغییر صدای پمپ بنزین است. بعد از باز کردن سوییچ اتومبیل پمپ بنزین برای چند ثانیه به کار می افتد ‍ ‍،  معمولا رانندگان به صدای پمپ بنزین عادت می کنند و ممکن است حتی متوجه به کار افتادن آن نشوند اما کثیفی و گرفتگی فیلتر بنزین باعث ایجاد صدای غیر طبیعی در پمپ بنزین می‌شود. که خود در دراز مدت باعث سوختن پمپ بنزین و هزینه بالا برای تعویض آن می شود.
با توجه به تنوع زیاد و کیفیت های مختلف فیلتر بنزین موجود در بازار ، تشخیص صافی بنزین اصلی و با کیفیت دشوار است. بهترین راه خرید از فروشگاه های معتبر و نمایندگی قطعات تیگو است.







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را تست کرده ایم. از سویی در بخش تیپ کار، به مجموعه بوتیک گاراژ سری زده ایم و با مبحث راهکارهای کاهش نفوذ صدا به کابین خودرو آشنا شده ایم.
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]






source

توسط autokhabari