به نظر می رسد برخی تولیدکنندگان روغن موتور اعتقادی به حافظه و شعور مردم ندارند، وگرنه به راحتی اقدام به پخش تیزر تبلیغاتی در رسانه ملی و محیط شهری نمی کردند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اواسط تابستان، بسیاری از افرادی که برای سرویس های دوره ای خودروهای خود به مراکز تعویض روغن مراجعه می کردند با مشکل جدیدی رو به رو می شدند؛ کمبود روغن موتور. در آن مقطع بسیاری از دارندگان خودرو برای تهیه روغن موتور، که جزو ملزومات اصلی نگهداری به شمار می رود، با مشکل کمبود آن در بازار مواجه شده بودند. این در حالی بود که بررسی صورت های مالی شرکت های بزرگ تولیدکننده روغن رشد بسیار بالای فروش فصلی بهار را نشان می داد. پس پرسش این بود که چرا به رغم افزایش فروش فصلی که نشان دهنده افزایش تولید است در بازار داخل با کمبود روغن موتور مواجه شده بودیم.
کارشناسان در پاسخ به این پرسش می گفتند: «دلایل اصلی این مسئله به عدم صرفه اقتصادی و انگیزه بالا برای صادرات مرتبط می شود.» انگیزه ای که به دلیل اختلاف نرخ ارز برای تولیدکنندگان بسیار جذاب بود، اما این جذابیت، بازار داخل را با مشکلات بسیار جدی تر از جذابیت صادرات روغن موتور همراه کرده بود.
البته در آن زمان، داوود سعادتی‌نژاد، رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک‌، روغن و فیلتر تهران در مورد علت کمبود روغن خودرو در بازار، اظهار کرده بود: «کمبود روغن خودرو در بازار به علت عدم توزیع مناسب از طرف تولیدکنندگان است. کارخانه ها درخواست افزایش قیمت داشتند که با مخالفت های انجام شده، سطح عرضه را کاهش دادند. درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت حدود ۷۲ تا ۸۲ درصد بود، به همین علت افزایش قیمت ۱۵ درصدی که پیش از این اعلام شد را نپذیرفتند.»
در واقع، هر چه قدر در داخل با افزایش نرخ ارز همراه می شدیم، تقاضا از سوی کشورهای همسایه نیز بیش تر می شد. از سوی دیگر، بسیاری از شرکت ها به دلیل و بهانه عدم صرفه اقتصادی و عدم تناسب هزینه ها با قیمت تمام شده به دنبال افزایش قیمت بودند. خروجی این مسئله منجر به عرضه قطره چکانی روغن موتور در بازار شد. برخی فعالان صنعت روغن موتور نیز معتقد بودند «مقصر این مشکل توزیع کنندگان هستند، چون وقتی آن ها مطمئن هستند افزایش قیمت کالا در پیش است از توزیع دست نگه می دارند و زمینه کالا در بازار کم می شود. علت اصلی این است.»
این سخنان در حالی مطرح می شد که از یک سو، روغن هایی که باید برای تولید داخل استفاده می شد در حداقل ترین وزن ممکن عرضه می شدند و از سوی دیگر، بازار صادرات داغ داغ شده بود. در خلال این گیر و دار و گروگان‌گیری مردم و بازار، تیر تولیدکنندگان بزرگ روغن موتور به هدف نشست و با افزایش قیمت میانگین  41 درصدی به خواسته خود رسیدند. هر چند باز هم معتقد بودند این میزان نسبت به میزان افزایش مواد اولیه کم تر است، اما به هر صورت قیمت روغن موتور افزایش یافت.
حالا کم تر از ۳ ماه از آن دوران گذشته است. گویا همین افزایش قیمت نیز ، که چندان باب میل تولیدکنندگان روغن موتور نیست، باعث شده است اوضاع برای آنان بهتر از گذشته شود. به نحوی که، هم اکنون هم در رسانه ملی و هم در شهر انواع و اقسام تیزرها و تبلیغات محصولات آنان دیده می شود. تیزرهایی که حاکی از رضایت و اعتماد مصرف کنندگان به این برندها هستند. به عنوان مثال، در یکی از این تیزرها دختربچه ای که همراه خانواده در خودرو و در جاده برفی در حال حرکت است، روی شیشه بخارگرفته تیک تأیید می زند. تولیدکنندگان روغن فراموش کرده اند که همین دو سه ماه پیش بازار را برای رسیدن به خواسته خود گروگان گرفته بودند. حالا که برنده شده اند تیک تأیید می زنند، اما این تیک تأیید توهین به شعور و حافظه مردم نیست؟
علی طجوزی
پایگاه خبری اسب بخار
ایراد از تولیدکننده نیست که طبعا باید به فکر جیب خودش باشد
مشکل از سیستم فشل ماست که نه قانون دارد و نه حساب و کتاب و همه برای خودشون رییس هستند







تارا دوست معولی در هفتمین قسمت از فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای رفته ایم و این سدان ملی جدید را به چالش کشیده ایم. همچنین در بخش دوچرخه، به سراغ تست و بررسی یاماها WR155 رفته ایم و این موتورسیکلت به نسبت آفرودی را تست کرده ایم. از سویی در بخش تیپ کار، به مجموعه بوتیک گاراژ سری زده ایم و با مبحث راهکارهای کاهش نفوذ صدا به کابین خودرو آشنا شده ایم.
در این قسمت از فصل هفتم اسب بخار، تست و بررسی سدان جدید FMC 511 را انجام داده ایم. در ادامه برنامه به سراغ مقایسه پژو ۲۰۷i دنده ای و دنا پلاس دنده ای رفته ایم و یاماها ان مکس را هم در بخش بررسی موتورسیکلت ها تست نموده ایم.
در قسمت پنجم فصل هفتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی ام وی ام ۳۱۵ پلاس رفته ایم. همچنین در بخش خودروچی، به بررسی مزدا ۳ قدیمی و هیوندای آوانته در بازار کارکرده ها پرداخته ایم. در آیتم تیپ کار هم به سراغ کیت های زیربندی ارتقا یافته خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم و […]
در قسمت چهارم از فصل هفتم اسب بخار به تست و بررسی هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ و مقایسه بین دو اسکوتر شهری هوندا کلیک و وسپا VX-L پرداختیم.
قسمت سوم فصل هفتم اسب بخار «ارتفاع پَست» نام دارد و در قالب یک ویژه برنامه تهیه شده است. در این برنامه دو خودروی یواز پاتریوت و یواز پیکاپ مورد تست و بررسی قرار گرفته اند.
در قسمت دوم فصل هفتم اسب بخار، به سراغ تست و بررسی آفرودی پیکاپ KMC T8 کرمان موتور رفته ایم و این خودرو را به یک چالش کوهستانی دعوت کرده ایم. همچنین در این برنامه موتورسیکلت سری تریل T2 شرکت کویر موتور هم توسط مجریان این برنامه تست شده و در آیتم خودروچی هم نگاهی به پژو پارس LX و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ انداخته ایم.
بالاخره انتشار اولین قسمت فصل هفتم اسب بخار با تست و بررسی فیدلیتی گروه بهمن و یاماها ایروکس آغاز شد. بالاخره پخش فصل هفتم اسب بخار در تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و قرار است تا پایان سال جاری، در این برنامه خودروها و موتورسیکلت های مختلفی مورد تست و بررسی قرار بگیرند. قسمت اول فصل […]
ایراد از تولیدکننده نیست که طبعا باید به فکر جیب خودش باشد
مشکل از سیستم فشل ماست که نه قانون دارد و نه حساب و کتاب و همه برای خودشون رییس هستند






source

توسط autokhabari